Vad kompromissar ni med?

kolblakkur

Trådstartare
Ska flytta till ny ort och därmed behöver ponnyn en ny stallplats. Jag har varit och tittat på ett par, men inser att jag troligtvis kommer att behöva kompromissa en del. Blev därför nyfiken på vad ni som också är inackorderade, kompromissar med idag? Tex: Längre till stallet för bättre hagar ? Häst som får gå ensam i hagen för dom bästa ridvägarna? Billigare stallhyra men fler stallpass?

Kompromissar med mycket. Två hästar i Stockholm... Väldigt dyrt med de typ av stall jag egentligen vill stå i.

Dvs står i kollektivstall, dock bara jag och stallägaren med två hästar var. Mycket pass, köpa eget hö och strö. Aldrig kunna betala för mockning som jag kunde i förra stallet. Det kompromissar jag främst med.
Har inte heller en fullstor ridbana med belysning, en liten utan belysning och ganska dåligt underlag så knappt ridbar endel av året. Dock kan vi rida i sommarhagen, samt många fält, stora anläggningar nära osv så helt ok. Tävlar inte.

Fördelar är billigt, nära hem, stooora hagar, sommarbete hela perioden om man vill, stora boxar (16kvm) och vi bestämmer allt tillsammans så hästarna kan verkligen få så optimalt det går. Finns även ligghall så jag har mina ute även tidig vår och höst, samt box under vintern, hade nog inte kunnat välja så i ett annat stall.

Tre hästar i Stockholmsområdet. Kompromissar mest med vad jag själv vill ha.

Dvs ridbana och plats att träna löst från marken. Avståndet är lite långt (vill helst ha hästarna hemma, men det är svårt i lägenhet). Blandflock i hagarna, hade hellre haft uppdelat på kön. Men de får gå på lösdrift, vilket jag vill och de går i flock.

Hade aldrig kompromissat bort hästarnas välfärd. De ska gå i flock, de ska ha bra mat och vatten. Jag var ett tag på väg att flytta hästarna 40 min bort för att de skulle få det världsbäst, men insåg att jag behöver ha dom närmare för jag vill vara där. Jag kan tänka mig att ställa dom på box igen, men då måste det vara mycket lång utevistelse.

En sak som är viktig för mig är att stallet funkar för mig med. Jag kan inte kompromissa med mitt eget mående, så trevliga stallkompisar är ett måste!

Jag har egen gård men gudarna ska veta att jag har behövt kompromissa jag med.

Hagarna är tråkiga, det finns bara åkermark.
Ridvägarna är få.
Jag har bara ridbana på gräs, så den är inte ridbar året om (förhoppningen är väl en egen med grus, men det kommer dröja).

Usch, jag kompromissar så himla mycket. Först och främst kompromissar jag med min bekvämlighet, då jag har hästarna på olika ställen. Det tar ungefär lika lång tid ut till stallen, men de ligger även lika långt ifrån varandra.

För ponnyns del kompromissar jag med ingen sadelkammare och väldigt liten lösdrift. Helt enkelt för att det inte finns nån lösdrift i Uppsala som fodrar 6 kg/dygn och utan sommarbete.

För hästens del kompromissar jag med box nattetid, då det (återigen) inte finns nån lösdrift med stora hagar som inte har fri tillgång.

Jag har hittat en lösdrift som kanske kan passa bägge, men den ligger istället 35 min resväg från mitt boende och gården är rätt sliten med svartmögel etc. Så jag avvaktar beslut tills vidare.

Med min egen bekvämlighet, stallet saknar toalett, spolspilta och varmvatten. Saker som varit bekvämt för mig men som inte påverkar min häst.
Har inte ridbana och ridhus vid stallet men det är lätt löst iom att jag kan lösa anläggningskort hos grannen 1 km från stallet. Är egentligen bara positivt eftersom det inte går att fuska med fram och avskrittning. Är bra tillgänglighet med stor sandbana, 65 × 55 meter och ridhus med fiber, 20 × 60 m.

Hästens liv kompromissar jag inte med, lång utevistelse, hästkompisar i stor hage med vindskydd.

Jag kompromissar först och främst med avståndet till stallet. Och att hagkompisarna inte är islandshästar, utan större. Sekundärt är att det inte finns ridhus. Och lite lång ridväg till skogen. Men ridhus finns inom köravstånd. Och att fodringen sker morgon och kväll med en fast mängd hösilage och halm per häst (som man betalar för per kg). Dvs jag har ingen aning om hur mycket just min häst faktiskt äter och jag har ingen möjlighet att minska (öka går ju bra, man tar hösilage och skriver upp och betalar och fodrar själv)

Men alla fördelar väger upp: lösdrift, valackhage, överkomligt pris, stora sommarhagar, två belysta ridbanor och ovalbana, toaletter, dusch, kök, spolspilta med varmvatten, det går att ta sig dit med buss om det kniper (både hemifrån och från jobbet). Kör- och ridvägar. Endast ett kvällspass var 8e kväll och ett morgonpass typ varannan månad eller så.

Ska flytta till ny ort och därmed behöver ponnyn en ny stallplats. Jag har varit och tittat på ett par, men inser att jag troligtvis kommer att behöva kompromissa en del. Blev därför nyfiken på vad ni som också är inackorderade, kompromissar med idag? Tex: Längre till stallet för bättre hagar ? Häst som får gå ensam i hagen för dom bästa ridvägarna? Billigare stallhyra men fler stallpass?
Kan ju säga det jag inte kompromissar med och det är hagstorlekar och utevistelse. Det mesta andra kan jag kompromissa med faktiskt. När det gäller ridhus så tycker jag det är viktigt men att hitta stora hagar och bra utevistelse och ridhus är snudd på omöjligt så det är också något jag offrar.

Kuperade hagar med skog känner jag är något jag fått välja bort. Men å andra sidan så är det så otroligt skönt att känna att det är få gånger per år hästarna är besvärade av bitande insekter och det gör också ont i hjärtat på mig att se.

Sedan finns det ju massor med saker som är obekvämt jag gärna velat ha men jag ser det inte som en kompromiss utifrån vad jag får. Tex är jag själv i stallet och gör således precis allt själv och bor närmre 30 min bort men det är ju vad det är. Hade varit en större kompromiss för mig att behöva ha pass med andra hästar och gud nåde att någon annan passade min häst 😅

Jag har kompromissat med lite olika saker genom åren. Antal fodringstillfällen, körtid, hagkompis och storlek på hagar i olika kombinationer. Nu kompromissar jag med körtid, jag har 3,1 mil enkel väg att köra och det brukar ta 35 minuter från dörr till dörr utan problem i trafiken. Det vägs upp av stor lösdrift, en bra flock och underbara ridvägar. Jag hade kunnat hitta ett likvärdigt stall närmare hemmet, men då min häst är otroligt lättpåverkad av just flockdynamiken tycker jag inte det är värt det. Han är själv väldigt hög i rang, dvs mycket som händer i både kropp och huvud om det kommer en ny häst eller om han själv skulle flytta.

Sällskap i hagen måste vara ändå enkelt att kunna fixa? Snarare tvärtom att svårt tillgodose om många vill ha sin häst gående själv och ändå kunna ha bra yta på hagen?

Sällskap i hagen måste vara ändå enkelt att kunna fixa? Snarare tvärtom att svårt tillgodose om många vill ha sin häst gående själv och ändå kunna ha bra yta på hagen?
Nu var det bara exempel?

Men nä, det är inte säkert att det är enkelt att fixa. I mitt fall måste tex den andra hästen matcha i foderbehov, inte gå på sommarbete och vara ranglåg.

Nu var det bara exempel?

Men nä, det är inte säkert att det är enkelt att fixa. I mitt fall måste tex den andra hästen matcha i foderbehov, inte gå på sommarbete och vara ranglåg.
Det kan väl inte vara så svårt? Är ju jättemånga som inte kan gå på bete :)

Jag kommer inte på något jag är villig att kompromissa med 🙈

Kompromissar med mer än jag vill men det är det eller inte ha häst.

Jag prioriterar att utfodring- och tuggtid tillgodoses utan att hästen blir smällfet. Dvs fri tillgång går bort och diskvalificerar t ex. Ett krav är att stallet ska erbjuda foderhalm eller att jag ska kunna få lagra det, samt att det finns analyserat foder eller jag kan ha eget foder. Så många annars bra stall går bort pga det med halm tyvärr. Sen vill jag ha rimlig tid mellan fordringar alt möjlighet att kunna använda de slowfeedlösningar som behövs.

Sen kommer det som utesluter ännu fler stall - behöver ha inget eller otroligt begränsat med gräs. Och då även fodringar ute och in på box nattetid även på sommaren.

Det jag behövt kompromissa med är såklart hagstorlek- men tyvärr även jagsällskap. Just bristen på hagsällskap gör ont i hjärtat och vann jag på lotto skulle jag bums ge honom en egen shettiskompis. Bristen på sällskap i hagen är mitt dagliga magont och dåliga samvete. Samtidigt skulle varken han eller jag må bättre av att han blev groteskt fet men hade kompis.

Det kan väl inte vara så svårt? Är ju jättemånga som inte kan gå på bete :)

Jag kommer inte på något jag är villig att kompromissa med 🙈
Det är jättesvårt tyvärr att hitta sällskap till de lättfödda. Man kan tycka det borde vara lätt men nej.

Som ex så min gick själv i liten hage och portionsfodrades i somras. I hagen bredvid gick 2 st på dagbete. Ägarna slet sitt hår för de hästarna blev så feta och försökte lösa det med att ge knappt någonting inne på natten mm. Men att begränsa gräset var aldrig ett alternativ för ”de mår så bra av att få gå på gräs och tråkigt om de ska gå i liten hage utan mat mm”. Dessutom ville ingen lunchfodra utan ha lite ledigt på sommaren. (Jag använde grindtimer och foderhage för lunchen).

Så inte vilja ha på heldygnsbete är en sak. Inte vilja ha på mycket gräs en annan.

Jag är inne på tredje i rad som gärna vill ha sällskap i hagen men som går själv pga sällskap saknas.

Och det var liksom lika illa när vi stod på stor anläggning med över 40 hästar och min snälla valack hade största hagen. För de ville inte ha ute så länge, de ville inte ha med broddad kompis, de ville kunna ge fri tillgång, de ville inte ha sin häst med unghäst, det var för långt att gå till hagen (!!) osv.

I nuvarande stall finns bara tre andra så där är det ju lite knepigare så. Men utan att han kan gå på gräs så får han inget sällskap. Finns 2 valacker han kan gå med men då behöver han kunna gå på gräs vilket han inte kan. Sista hästen går också på gräs men där vill inte heller ägaren ha sällskap för hennes häst blir omöjlig att fånga då

Det är jättesvårt tyvärr att hitta sällskap till de lättfödda. Man kan tycka det borde vara lätt men nej.

Som ex så min gick själv i liten hage och portionsfodrades i somras. I hagen bredvid gick 2 st på dagbete. Ägarna slet sitt hår för de hästarna blev så feta och försökte lösa det med att ge knappt någonting inne på natten mm. Men att begränsa gräset var aldrig ett alternativ för ”de mår så bra av att få gå på gräs och tråkigt om de ska gå i liten hage utan mat mm”. Dessutom ville ingen lunchfodra utan ha lite ledigt på sommaren. (Jag använde grindtimer och foderhage för lunchen).

Så inte vilja ha på heldygnsbete är en sak. Inte vilja ha på mycket gräs en annan.

Det är just sånt här som gör att jag har hästarna i olika stall. De har fått det så optimalt som det går för bägge två och då blir det tyvärr olika stall.

Men hästens stall är bra på så vis att man kan välja sommarbete (stora hagar, magert bete, flock) eller gå kvar i vinterhagen (oftast med nån kompis). Det känns så skönt om det visar sig att han inte klarar sommarbetet, då får han nästa sommar vara kvar i vinterhagen helt enkelt.

Skulle säga att det tvärt om är ganska svårt när man står i inackorderingsstall. Handlar ganska mycket om att man ska ha tur med att det ska finnas passande kompis och dessutom att den ska stanna kvar så man inte behöver byta kompis hela tiden.
Min har tyvärr behövt stå själv de senaste åren för att det saknas sto där den andra ägaren vill ha sällskap. Jättetråkigt..

Det är just sånt här som gör att jag har hästarna i olika stall. De har fått det så optimalt som det går för bägge två och då blir det tyvärr olika stall.

Men hästens stall är bra på så vis att man kan välja sommarbete (stora hagar, magert bete, flock) eller gå kvar i vinterhagen (oftast med nån kompis). Det känns så skönt om det visar sig att han inte klarar sommarbetet, då får han nästa sommar vara kvar i vinterhagen helt enkelt.
Här fungerar ju inte ens vinterhagen om den är stor. Det blir för mycket gräs det med. Det var ju det som gjorde de andra två valackerna i stallet smällfeta i somras (och de är inte alls lika lättfödda som min) - 12 h per dag i vinterhagen med gräset som växte där. Vilket var massor. De var proppmätta.

Med lättfödd saknar jag VERKLIGEN eget stall. Och är medveten om att det kommer aldrig bli ens i närheten av optimalt förrän det blir eget stall igen

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Träns - hur många har ni?