Vad kostar det att ha bil?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
 
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Det kan blir svindyrt och det kan vara billigt🤣

Mitt exempel.
Volkswagen Sharan -18, diesel, 4wd, automat
Skatt:3300:-/år
Helförs:5700:-/år
Senaste servisen:6200:-
Däckbyte/sommardäck:6500:-
Typ så har min bil kostat i år i ren kostnad utan värdeminskning inräknad. Har inga lån på bilen.
 
Oj, jag tänker att det spelar nog roll vad man kör på för bränsle, vilken sorts försäkring man har, om man äger bilen eller leasar den.

Jag äger min bil, en diesel bil, vet inte riktigt va den kostar, men skulle gissa på runt 5 000 - 6 000 kr i månaden just nu pga det ökade dieselpriset, i den summan är det försäkring, skatt, serviceavtal, lån, däck och slitage (har försökt räkna och avrunda uppåt).
 
Jag tror du kommer få väldigt olika svar. Skatt, försäkring, regelbundna däckbyten, service, drivmedel, reparationer - allt beror ju på bil och hur mycket du kör och på vilka vägar.

Jo, det förstår jag :). Men vore ändå intressant, kul och lärorikt att se hur mycket det kan skilja sig åt.
 
Jag har aldrig haft nån bil som är i bruk, men har ju förstått att det är därför jag levt billigt hittills också ;).
Vad kostar det att ha bil? Förstår ju att det skiljer sig åt, men ungefär.
Precis som @Fruentimber skriver så skiljer det sig en hel del..men vi betalar ungefär 5500-6000/mån för billån, försäkring, bränsle på vår bil. Tillkommer gör servicekostnader, besiktning, skatt och vid behov nya däck och reparationer.

Vi har väldigt bra rabatter genom sambons arbetsgivare så vi betalar mindre..men senaste servicen & byte av bromsbelägg hade kostat ungefär 18.000kr utan rabatt 😅
Skatten är 3044kr/år.

Vi kör en Mercedes C-klass från 2019 och har en årlig körsträcka på strax under 3000 mil.
 
Min rav4 kostar någon tusenlapp i skatt och försäkring, jag har faktiskt inte full koll. Sambon servar och byter bromsar. Just nu rullar den nästan ingenting på grund av hemmajobb. Betalade den kontant, har rätt nya vinterdäck.
Just nu är den alltså väldigt billig. Men ju mer man kör, desto mer sliter man på både däck, bromsar och övriga delar. För att inte tala om dieseln!
2022-01-27-20-08-51.PNG


Mina totala transportkostnader de senaste månaderna. Frendo är dessutom bara snacks. Jag gjorde två 25-mils resor i december som jag får ersättning för, vilket i princip täcker kostnaderna för både november och december.. :angel:
 
Brukar man inte säga att det kostar kring 4 kr/km i genomsnitt, om man kör normalmycket bil. Inkluderar försäkring, drivmedel, service och värdeminskning.
Jag kan dock ha fel.
 
Min Volvo v40 kostar 900-någonting i skatt.
Runt 650:- i helförsäkring per månad.
Både vinter- och sommardäck ingick i köpet, byte och däckhotell runt 1 500:- varje byte.
Service runt 3 500:-
Köpte bilen kontant.

Sen tillkommer boendeparkering och bensin.
 
Nuvarande bil är en Ford Focus Flexifuel -04, ägd sen 2018, kostade 21 000. Ca 1000 kr om året i skatt, halvförsäkring ca 300 kr/mån. Vi köpte nya däck 2018 för sommar och vinter, ca 10 000, bör hålla 1-2 år till. Kamkedja, slipper dyra kamremsbyten. Lägger max 3 000 per år på service, hjulskifte och besiktning. Kör ca 1 500 mil/år.
 
Min bil är gammal, en Volvo från 2004, diesel. Förutom bränslet är skatten den största kostnaden, 7200 kr/år. Försäkring 3700 kr/år.

Jag byter oftast däcken själv för att spara pengar. Har en släkting som är mekaniker som hjälper mig med reparationer och gör det ganska billigt. Har inte räknat på vad däck, service och reparationer har kostat i snitt per år men det är ju en gammal bil och en del fix. Har inget lån på den, den är egentligen onödigt stor men det är en bra dragbil och jag ser ingen vits med att byta ut den innan den behöver skrotas.

Trots att skatten och bränslekostnaderna är svindyra så sparar jag en del på att slippa lämna in den på vanlig verkstad. (Om jag behöver jobbpendla 5 dagar i veckan framöver kommer jag däremot förmodligen inte ha råd med just den här bilen iaf).
 
Jag har en Citroen C3 från 2015. Har inget speciellt billån, eftersom jag betalade den genom inbyte av min förra (som jag inte hade lån på alls) samt höjning av mitt bolån. De senaste två åren har det kostat mig ca 2500:-/mån i snitt att ha bil varje månad. Då ingår allt; service (2020 var det kamremsbyte...), diesel, skatt, försäkring, eventuella reparationer, i år fyra nya vinterdäck. Samt däckhotell och hjulskiften. Känns ändå inte som att den äter mig ur huset.
 
Min bil har en budget på cirkus 6000kr per månad inkl service på verkstad ett år till (skitdyrt), helförsäkring, skatt, däck, avbetalning och bränsle. Bränslet varierar, i januari har jag varit på jobbet typ 7 dagar 🤷‍♀️

Det är en Ford Kuga, diesel, togs ut jan 15 av en farbror som pedantskött den. Ville ha en fyrhjulsdriven med lite mer markfrigång än Audin (det blev dödsorsaken). Och automat.

Men dyrt är det.
 
Mina kostnader med nuvarande bil som följer, månadsvis. Tidigare bilar har verkstadskostnaden varit det tredubbla, varje år :grin:


Toyota avensis - 08
Skatt 300:-
Försäkring 190:-
Diesel ca 2500:-
Verkstad (service/reparationer/däck) 1250:-
Olja/Spolarvätska/Glykol 60:-
Totalt 4300:- i månaden, strax över 50 000 per år.
 
Utslaget per månad räknar jag just nu med ca:
*Värdeminskning - 200 kr (gammal bil, högre reparationskostnader i stället)
*Parkering - 365 kr
*Skatt 220 kr
*Försäkring 500 kr
*Däckbyte 50 kr
*Nya däck 100 kr
*Service 400 kr
*Besiktning 40 kr
*Reparationer 1200 kr

Så sammanlagt 3075 kr, plus drivmedel som varierar väldigt mycket olika perioder men kanske i snitt 800 i månaden. Kom fram till liknande månadskostnader även när jag räknade på att leasa en elbil av billigare och sämre modell, eller att köpa en några år gammal skoda av mindre modell.
 
Jag betalar ca 4.800:- per månad, då är det billån, bränsle, serviceavtal och annat som ingår, däckbyte 1500:- och skatt på 1000:- per år tillkommer.

Innan hade jag en gammal bil som jag köpt billigt och inte längre fick service på verkstad men däremot var törstigare. Då låg månadskostnaden på ca 2.000:-, däckbyte gjordes gratis och skatten låg på 2500:- per år.
 
Jag har en Kia Sorento (SUV).
Min bil kostar per år:
-Skatt 5.430:-
-Försäkring (helförsäkring) 5.635:-
-Besiktning ca 400:-
-Service och reparationer, inkl torkarblad varierar men under 2021 var det 10.700:-
-Diesel, beror på hur mycket man kör. Men min bil drar ca 0,8 liter/milen.
-Spolarvätska och sånt typ 500:-

Friheten med att ha en stor fyrhjulsdriven bil är dock värd varenda krona. 😁
 
Jag har en Honda C-RV från 2005 och ska man slå ut allt över året, skatt, service, besiktning, däckbyten osv så kostar den ca 4000 i månaden. Jag köpte nya vinterdäck till den denna vintern och kommer behöva nya sommardäck också detta året. Jag kör väldigt mycket, bara jobbpendlingen är 11 mil per dag, kör sammanlagt närmare 3000 mil om året. Det är dyrt men det får man acceptera. Vi klarar oss inte utan bil men jag försöker att iaf hålla nere kostnaderna genom att inte ha lån på bilen. I framtiden kommer jag byta till elbil när det kommer fler modeller som uppfyller mina krav.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 585
Senast: mars
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 992
Senast: Wille
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 460
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp