Vad kostar det att ha bil?

Du fick bra svar av de andra såg jag, men ja, så har jag förstått det, ju mer miljövänlig desto lägre skatt typ.



Oj shit, 11 000 i skatt ! :S



Roligt att det var till hjälp :).



Åh, vad roligt :). Vi skulle kika på en hos en bilfirma här idag, men den var inte hemma. Men sen hittade vi en annan på en parkeringsplats :P som vi glodde lite på. De ser fina ut, tycker jag.
Låter toppen att du är nöjd! Får se om jag anser mig ha råd att bil, men just för tillfället önskar jag mig en sån :P

Jo, men precis. Tidigare ville jag ha en liten, söt bil, kikade på Ford Ka och Toyota Aygo t ex, men, då skulle jag som du säger hamna i situationer där jag ändå behövt låna bil av någon annan. Jag vill som sagt kunna få med mig skidorna och cykeln samt att det är en stor bonus om det går att sova bak i bilen. Plus att det känns säkrare med en större bil om man skulle krocka.



Hmm halvkombi har jag ingen erfarenhet av, får kolla på dem, men de låter ju fina. Det är en kombi min pappa har och som jag i så fall vill ha. Och visst, den är absolut inte ful, som tur är, det är den inte (fast Opeln jag vill ha är finare XD).



Skulle tro att det är nåt sånt pappas bil gått också. Den tuffar också på (peppar peppar :P), fast den har ju sina egenheter haha.



Det här med stämplar i boken, det har jag funderat på! Är det för att man vill kunna sälja bilen vidare till så bra pris som möjligt? Eller har det med försäkringen att göra eller billigare service...? Är inte van vid sånt :P



Oj, shit 7000:-/år, bra besparing!
Halvkombi är ju golfklass stor, så ett steg upp från liten bil. Får plats mycket om man fäller baksätet. Men är ju inte lika mycket plats som en stor helkombi. Sötare dock :) (fast jag har inte ens reflekterat över att sova i den så jag tror det kräver en större, men jag har krånglat in en vuxen och en stor barncykel på ett berg av packning.)

valfri internetbild
1643615835260.png
 
Senast ändrad:
Min förra bil var en Ford Focus Ghia Flexifuel. Där skar motorn på väg till jobbet en morgon, då en packning gick sönder. Verkstaden dit bärgningsbilen tog mig sa att det var vanligt på bilar som kördes på etanol, vilket min bil gjorde, eftersom etanolen sliter mer på motorn.

Den bilen hade precis gått 25.000 mil då, varav jag kan garantera att den gått 20.000 av de milen med etanol.
Nice! Min har ju gått typ 20 000 nu men jag har kört bensin nästan bara, Etanol har inte legat bra i pris på ett tag. Den förra körde jag på Etanol i ett halvår men den fick mer och mer motorstopp så jag slutade. Så då tänker jag hoppas att den håller lite till.
 
Tänker att jag fortsätter i samma tråd och hoppas någon går in och läser :P

Jo, jag tittar på bilannonser för fullt (fast har hört det är lång kö till skriv- och körproven nu, men men.. får höra vad min lärare säger när hen ringer upp, upptaget...) men, i alla fall, i annonserna listas ju massa egenskaper;

Det här med start-/stoppfunktion, är det någon som har det och vad tycker ni om det...? Jag tycker det låter lite konstigt? Men jag är ju inte van vid det... (kan man koppla bort den?)

Och summum, vad betyder det...?

och M Sport ?

Och finns det någon sån beteckning (bluetooth?) för om man vill veta om det funkar att koppla in sin mobiltelefon så man kan prata utan att fippla på den, ni förstår vad jag menar..? Genom radion...

Efter att ha kikat runt lite på olika årsmodeller har jag insett att Ford Focus lite senare modeller (senare än den min pappa har, men inte helt nya heller, förstås, den prisklassen tittar jag inte i) är väldigt lika Opel Sports Tourer. Så jag tror jag vill ha en egen Ford Focus :).
 
Tänker att jag fortsätter i samma tråd och hoppas någon går in och läser :P

Jo, jag tittar på bilannonser för fullt (fast har hört det är lång kö till skriv- och körproven nu, men men.. får höra vad min lärare säger när hen ringer upp, upptaget...) men, i alla fall, i annonserna listas ju massa egenskaper;

Det här med start-/stoppfunktion, är det någon som har det och vad tycker ni om det...? Jag tycker det låter lite konstigt? Men jag är ju inte van vid det... (kan man koppla bort den?)

Och summum, vad betyder det...?

och M Sport ?

Och finns det någon sån beteckning (bluetooth?) för om man vill veta om det funkar att koppla in sin mobiltelefon så man kan prata utan att fippla på den, ni förstår vad jag menar..? Genom radion...

Efter att ha kikat runt lite på olika årsmodeller har jag insett att Ford Focus lite senare modeller (senare än den min pappa har, men inte helt nya heller, förstås, den prisklassen tittar jag inte i) är väldigt lika Opel Sports Tourer. Så jag tror jag vill ha en egen Ford Focus :).

Min Ford tillverkad 2014 har blåtandskoppling till bilens radio. Start/stopp har gått att stänga av på de bilar jag kört. Den stannar motorn vid rödljus och andra tillfällen du står still en stund och startar när du lättar på kopplingen (eller bromsen om automat). Vanesak som det mesta annat :)
 
Min Ford tillverkad 2014 har blåtandskoppling till bilens radio. Start/stopp har gått att stänga av på de bilar jag kört. Den stannar motorn vid rödljus och andra tillfällen du står still en stund och startar när du lättar på kopplingen (eller bromsen om automat). Vanesak som det mesta annat :)

Okej, vad bra!
Jo, men precis, jag gick in och läste om det, först förstod jag inte vad det betydde... hmm, jag har för mig att min pappa sagt vid något tillfälle att han kört någon bil som gjorde så, ska höra.. men bra att man kan stänga av det om man inte vill ha det, men är väl en vanesak som du säger :) Kan tänka mig man blir lite paff första gången? :D
 
Okej, vad bra!
Jo, men precis, jag gick in och läste om det, först förstod jag inte vad det betydde... hmm, jag har för mig att min pappa sagt vid något tillfälle att han kört någon bil som gjorde så, ska höra.. men bra att man kan stänga av det om man inte vill ha det, men är väl en vanesak som du säger :) Kan tänka mig man blir lite paff första gången? :D
Alltså, den funktionen är helt transparant för dig som förare - du behöver inte ens vänja dig vid det.

Du bromsar in, och stannar till.
Du trycker ned koppling och bromspedal. Motor stannar.
Det blir dags att åka, så du gör någonting;
Du släpper bromspedal, men har koppling fortsatt nedtryckt. Motor startar.
Du släpper koppling. Bilen kör iväg.

Jämför vad du är van vid:
Du bromsar in, och stannar till.
Du trycker ned koppling och bromspedal. Motor går på tomgång.
Det blir dags att åka, så du gör någonting;
Du släpper bromspedal, men har koppling fortsatt nedtryckt. Motor går på tomgång.
Du släpper koppling. Bilen kör iväg.

(ta bort kopplingen (kursivt) om du kör automat)
 
Alltså, den funktionen är helt transparant för dig som förare - du behöver inte ens vänja dig vid det.

Du bromsar in, och stannar till.
Du trycker ned koppling och bromspedal. Motor stannar.
Det blir dags att åka, så du gör någonting;
Du släpper bromspedal, men har koppling fortsatt nedtryckt. Motor startar.
Du släpper koppling. Bilen kör iväg.

Jämför vad du är van vid:
Du bromsar in, och stannar till.
Du trycker ned koppling och bromspedal. Motor går på tomgång.
Det blir dags att åka, så du gör någonting;
Du släpper bromspedal, men har koppling fortsatt nedtryckt. Motor går på tomgång.
Du släpper koppling. Bilen kör iväg.

(ta bort kopplingen (kursivt) om du kör automat)

Aha, nej så är det säkert, men just att man hör att motorn stannar? Man behöver ju inte agera på det, men just första gången man hör det tänker jag.
 
För att svara på grundfrågan. Jag har en äldre bil, Saab 9.3 från -02. Full tank är typ 62 liter, bensindriven. Bilen var billig i inköp så jag har inget lån på den. Däck byter vi hemma så det kostar inget extra. Skatten låg senast på cirka 2500 för ett helår, försäkringen betalar jag ungefär 2200 i halvåret.

Jag sätter in 1000 kronor varje månad på ett särskilt bilkonto som ska bekosta service och reparationer.

Före pandemin körde jag sex mil per dag tur och retur till jobbet, fem dagar i veckan. Då behövde jag tanka två gånger i månaden. Under pandemin har jag nästan uteslutande arbetat hemifrån och har då bara behövt tanka en gång/månad. Kommer i det nya normala behöva köra till stan cirkus tre gånger i veckan, så jag gissar att jag kommer landa på något slags mellanting mellan före och under pandemin. Kör ganska lite under lediga dagar/jobba-hemifrån-dagar.

För mig är bilen absolut nödvändig. Samt absolut nödvändigt med en bil med stort bagage när jag ska hämta spån och annat hästrelaterat. Kollektivtrafiken hemifrån mig till stan där arbetsplatsen ligger är ett stort skämt.
 
Tack för svaret @Kiwifrukt .

Jag startade också ett bilkonto innan idag faktiskt :) Eller, rättare sagt två; ett till en av bilarna jag redan har och ett till min ev nya bil.
Tycker det blir en bättre känsla när man öronmärkt pengarna och vet att ja, det kommer kosta så, än om man ska ta pö om pö från vanliga kontot, då känns det dyrare.
 
Tänker att jag fortsätter i samma tråd och hoppas någon går in och läser :P

Jo, jag tittar på bilannonser för fullt (fast har hört det är lång kö till skriv- och körproven nu, men men.. får höra vad min lärare säger när hen ringer upp, upptaget...) men, i alla fall, i annonserna listas ju massa egenskaper;

Det här med start-/stoppfunktion, är det någon som har det och vad tycker ni om det...? Jag tycker det låter lite konstigt? Men jag är ju inte van vid det... (kan man koppla bort den?)

Och summum, vad betyder det...?

och M Sport ?

Och finns det någon sån beteckning (bluetooth?) för om man vill veta om det funkar att koppla in sin mobiltelefon så man kan prata utan att fippla på den, ni förstår vad jag menar..? Genom radion...

Efter att ha kikat runt lite på olika årsmodeller har jag insett att Ford Focus lite senare modeller (senare än den min pappa har, men inte helt nya heller, förstås, den prisklassen tittar jag inte i) är väldigt lika Opel Sports Tourer. Så jag tror jag vill ha en egen Ford Focus :).
Jag tror det kan vara skitsmart att köpa nilen innan man har körkortet (:angel:). Hoppas du hittar nåt bra! 😃
 
haha okej! 😅 missade/glömde att det var så. Fast då HAR du ju bil när du väl tar kortet 😀

Ingen fara :P Jo, det har jag, men de går inte... så det har liksom blivit moment 22... varför ta körkort när inte bilarna rullar och varför fixa bilarna när jag inte har körkort 😅.. men nu får vi väl se till o fixa en av dem till våren/sommaren då!!
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 498
Senast: mars
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 734
Senast: Wille
·
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 013
Fritid Jag har förstått att man kan få en del försäkringar gratis om man betalar resa och uppehälle med ett kreditkort. Vilket kreditkort är...
Svar
18
· Visningar
956
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp