Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Sammet

Trådstartare
Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst.


Lite bakgrund:

Stoet (ett hbl) har enligt många tränare och hästfolk verkligen topptoppstam... Vissa tränare har tom påstått att med den stammen (3 superelithingstar, kan återkomma med stammen om det är viktigt) skulle stoet få gå före köer till hingstar i Tyskland och en levande avkomma är värd 200.000:- efter bra hingst.
Men låt oss ta allt med en nypa salt, jag tror på att någon sagt detta till dom, de är ärliga människor, dock vet jag inte vem de som sagt det är (jag är inte insatt i hoppvärlden).

De kom över hästen av ren och skär tur, och det var antagligen av ren och skär tur som hon kom till sverige.
Som unghäst såldes hon för miljonbelopp till Italien och jag tror på att hon har kapaciteten, men någon red sönder henne mentalt (och ev fysiskt?) så när nuvarande ägarna köpte henne fick de börja med att fodra upp ett benrangel, och sedan mentalt omskola henne först till att sluta stå på bakbenen konstant och sedan till att gilla att hoppa igen och dottern lyckades mycket bra med detta. Tyvärr har hästen en förmåga att skada sig själv i hagen, vid urlastning osv osv så tjejen har knappt kunnat tävla sin häst.


Egentligen hör det väll inte hit huruvida stoet är så bra stammad som det sägs eller ej men hur som helst, låt säga att detta verkligen är toppstoet, som nu tyvärr är skadad och frågan är om det ens går att avla på henne om problemen sitter i ryggen är dräktighet inte ett alternativ för ägarna.

Vad skulle det kosta /ägg att ta ut och inseminera i ett annat sto?
Jag förstår att detta inte är billigt.
Måste inseminering ske direkt? Eller kan ett ägg vara fryst och om så, hur länge?

Ägarna undrar om det handlar om 100.000:- eller 40.000:- för att ta ut och frysa ett ägg.


Tacksam för seriösa kunniga svar och hoppas på att det itne blir någon debatt om huruvida hästens stam är värd att avla på eller ej.
Vad ägarna är intresserad av är att veta vad det skulle kosta, sen kan det diskuteras om vad en avkomma verkligen skulle vara värd och ha kapacitet till. :)


:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Ring Bollerup & hör med deras vet.station.
Dom sysslar bland annat med Embryotransfer.
Men jag tror det ligger runt 30-60.000. *Men då måste man ha ett passande "surrogatsto" oxå.

Vet en som gjort det på sitt hoppsto, fick ett föl & "original stoet" kunde fortsätta tävla & ändå bli mamma. Roligast i situationen är att fölet tyr sig mer till sin biologiska mamma.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Man behöver mer än ett surugatsto om man vill vara säker på att lyckas. Mottagar stoet måste ju vara helt synkad med det stoet som ska donera ägget. Därför behöver man flera ston som man försöker få i samma fas vid brunst m m. Så det är väl egentligen där den största kostnaden ligger och inte i själva ingreppet.

Vet inte hur prognosen är för att frysa hästembrion vet att det går med t ex får och kor. Men då tillkommer ju ännu mer kostnader för förvaring av det och upptining.

Som Spirit skriver ta kontakt med Anders G på Bollerup han hör till de ledande inom embyrotransfer i alla fall i Europa. Så han kan ge både råd och priser.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

"Min" förra häst har ett sånt föl nu. Hon kunde inte bära fram föl själv efter en förlossningsskada, men ägaren ville ändå ha ett föl. Tror slutnotan hamnade på 100.000 lite drygt. Men då är surrogatstoet inte hennes. Det finns ston som man kan "hyra" som surrogatston om man inte har egna att använda. Så gjordes i det här fallet, så fölet är inte fött hemma hos ägaren.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

*dl kl*


Tack så mycket för tipset! Jag skall framföra det till hästens ägare. :)
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Kl

Jag läste en artikel om ett ställe i holland som höll på med ET de tillhanda höll allt från kunniga veterinärer till mottagar ston. Men jag kan inte komma ihåg vad stället heter... Ska se om jag hittar namnet.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Det finns även här i Sverige, men jag tror det är billigare där nere.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Tack vad snällt!
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Vad det kostar i Sverige vet jag inte men min unghäst kostade runt 40.000 att tillverka + hingstkostnader.

Priser beror även på om du har mottagarston själv (du behöver helst ha tre ston redo per embryo) eller om du hyr ston av ET kliniken.

Sedan måste mottagarstona vara på kliniken innan ditt sto insemineras samt runt 3 månader efter. Så vad klinikens inackorderingskostnader har stor inverkan på priset. Använder man en av deras egna så kan det nästan bli billigare i och med att de ofta endast tar betalt för mottagston som blivit dräktiga och då från att de blivit dräktiga. Är det dina egna ston på kliniken så betalar du för all tid de spenderar där.

En tredje sak att tänka på är att välja en klinik som tar betalt per tex 60 dagard dräktighet och inte per varje enskilt försök. (Den fasta avgiften för själva ET alltså)

BE din vän ringa runt och fråga.
Tyvärr?? finns det väl inte så många olika ställen i Sverige så priserna är kanske därefter? Här i UK finns det mer val = billigare.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Jag har hastarna i belgien. Har kostar det semin(saklart)+ inseminering och embryoflush runt 2500kr + vid 45 dagars konstaterad draktighet 25000 kr. Vi skickar embryot till ett stalle som ar speciallicerade pa detta de har runt 2000 ston! efter 45 dagar leasar man stoet tills att folet ar fott. Dock kan det ta en del insemineingar och flusher och det finns inga garantier. Man kan iof forsakra embryot efter 45 dagar.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Jag har hastarna i belgien. Har kostar det semin(saklart)+ inseminering och embryoflush runt 2500kr + vid 45 dagars konstaterad draktighet 25000 kr. Vi skickar embryot till ett stalle som ar speciallicerade pa detta de har runt 2000 ston! efter 45 dagar leasar man stoet tills att folet ar fott. Dock kan det ta en del insemineingar och flusher och det finns inga garantier. Man kan iof forsakra embryot efter 45 dagar.

*kl*

Det är ett bra ställe (kan inte komma ihåg vad det heter, men det "poppar" upp snart)!
Precis som det står ovan så leasar du mottagarstoet (om du inte har ett eget) och lämnar tillbaka stoet när allt är klart.

Där kan du även lagra frysta embryon från ditt sto eller köpa frysta embryon från toppston. Eller, man kunde det för några år sedan i alla fall.

En liten notis bara, det är oerhörd dålig dräktighet vid frysta embryon.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Till dig och Ikaika.

Tack för svaret och infon. Säg gärna till vad stället heter.
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

stallet jag pratar om heter KEROS. Visste faktiskt inte detta med frysta embryon, horde bara att hastembryon tillskillnad fran kor ar valdigt kannsliga och att det sallan lyckas. Det samma galle "provrorsbefruktning".
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Till dig och Ikaika.

Tack för svaret och infon. Säg gärna till vad stället heter.

Googla "Animal Embryo Centre" så får du upp ett av de största, bla så tror jag att det är den enda EU registrerade embrykliniken (vad det nu egentligen innebär ;) ).

Gå in på "Service" så kan du se hur proceduren går till steg för steg. De har även hur många mottagarston som helst.

Kan vara en bra lösning om du har ett bra sto och tex vill ta fler föl. :)
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

Till dig och Ikaika


Tack för tipsen. :)
 
Sv: Vad kostar det att ta ägg från ett sto och inseminera i ett annat?

tror att detta stället var det jag tänkte på! artikel i hästtidning för inom ett år sedan, men vilken kommer jag då ej ihåg, måste vara bättre på att komma ihåg mina källor :P
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 085
Senast: supercassie
·
Avel Jag bestämde mig tillslut för att köpa balt-stoet jag velat om i en månad. Mamman har lämnat hopphästar (en som gått 160 hoppning...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 617
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp