Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Är det lösdrift kan jag förstå, men det är ändå välgörenhetspriser. 25% försvinner i moms, det där måste företagaren gå back på med alla tillstånd, fodercertifieringar etc 🤷‍♀️
Fodercertifieringar att anmäla sig som foderanläggning är ju gratis? Så många tillstånd är det ju ändå inte och de verkar ju även de vara gratis om jag ser rätt. Nu har jag inte satt mig in i hur han driver sitt företag så jag har ingen koll på exakt vilka försäkringar han har hur avbetalningarna ser ut ock så vidare. Men visst, han får nog inget för det arbete han själv lägger in, jag är helt säker på att han inte tar ut lön. Men det finns många sådana stall där någon som själv har häst tar in en eller flera inackorderingar för att kunna dela ansvar och kostnader. Inga konstigheter alls.
 
Kanske om personen tar många pass i stallet och därför har en lägre hyra?
Nej det gör jag inte, men jag står uppstallad i ett litet stall där stallägaren några inackorderingar vid sidan om sina egna hästar och inte driver det som ett inkomstbringande företag utan för att antagligen få sitt eget hästägande att gå lite åt +-0 hållet. Hen har ett heltidsjobb. Här i regionen verkar det vara standard att man alltid tar in sin egen häst så vi delar på insläpp med den som har häst i samma hage och man delar på alla stallplats från fredag - söndag. Annars är det vanligaste här där jag bor att det är helkollektiv även på ridhusstallen så det håller nere priserna antar jag.
 
Precis. Shit happens. Och shit happens oftare med häst än utan häst. Det är vad jag lärt mig efter några decennier...

Men jag gjorde precis som TS när jag behövde lösa mitt liv för att kunna ägna mig åt mina intressen. Jag räknade ut vad jag var tvungen att tjäna för att stå på egna ben med alla mina egna kostnader + djurens. Sen gjorde jag en lista på vilka yrken som matchade löneprofilen och min intresseprofil, samt vart de jobben fanns, och vilka arbetstider som fanns i branschen generellt. Sen utbildade jag mig i ett par år. Sen fick jag jobb, la undan 10k i månaden och köpte en häst efter ett halvår. Kirrat och klart. Självständighet kräver planering :)
Förvisso men om man nu rimligen har svårt att komma upp i mer än 20 000 kr i inkomst pga av hälsoskäl och vill hålla häst, kanske det ändå inte är orimligt med tanke på den inkomsten?
 
Förvisso men om man nu rimligen har svårt att komma upp i mer än 20 000 kr i inkomst pga av hälsoskäl och vill hålla häst, kanske det ändå inte är orimligt med tanke på den inkomsten?

Hur menar du nu? Hänger nog inte med riktigt... :o
Vad som är rimligt i hästkostnad har ju väldigt lite att göra med ens hälsoskäl? Det kostar helt enkelt vad det kostar. Antingen har en råd eller inte, oavsett hälsoskäl. Och att kunna kapa kostnader brukar ju handla om vad en istället kan göra i arbetsinsats... det får en ju avgöra själv såklart. Och med hänsyn till utbud och valmöjligheter där en bor.

Jag har själv rätt skral ork. Därför måste jag ju se till att jag har råd att betala för sånt jag inte orkar med längre. Har ju förr slitit ut mig och haft billigare hyra än jag har idag. För tillfället känner jag att jag gör absolut max av vad jag mäktar med, dvs har helinackordering och åker bara ut och rider. Skulle aldrig orka med vad jag gjort tidigare med flera hästar dessutom.
 
Hur menar du nu? Hänger nog inte med riktigt... :o
Vad som är rimligt i hästkostnad har ju väldigt lite att göra med ens hälsoskäl? Det kostar helt enkelt vad det kostar. Antingen har en råd eller inte, oavsett hälsoskäl. Och att kunna kapa kostnader brukar ju handla om vad en istället kan göra i arbetsinsats... det får en ju avgöra själv såklart. Och med hänsyn till utbud och valmöjligheter där en bor.

Jag har själv rätt skral ork. Därför måste jag ju se till att jag har råd att betala för sånt jag inte orkar med längre. Har ju förr slitit ut mig och haft billigare hyra än jag har idag. För tillfället känner jag att jag gör absolut max av vad jag mäktar med, dvs har helinackordering och åker bara ut och rider. Skulle aldrig orka med vad jag gjort tidigare med flera hästar dessutom.
Min poäng är att 20000 kr efter skatt är inte en låg lön och det är inte orimligt att ha häst om man har 20000 kr efter skatt. Men det beror givetvis på vad man har för andra utgifter. Det görs ju hela tiden. Det är sannolikare att man kan dra ned på sina kostnader på övriga områden än att öka in inkomst i varje fall i ett visst läge i livet.
 
I realiteten ligger jag nog närmare 3500 kr för jag har en hovslagare som bara tar 700 kr skoningen och en stallhyra inkl foder och strö på 1600 kr, försäkringen är 4000 kr per år så det blir inte så många hundralappar om året.
Sånt där beror så väldigt mycket på var man bor. Jag kollade lite snabbt nu på annonser för Sthlms län och i kollektivstall kostar det ca 3000kr, men då är det en bra bit utanför stan, inga ridbanor osv. I stall med lite service och ridbanor är det någon/några tusenlappar till som behövs och vill man vara lite närmare stan så blir det såklart dyrare. De billigare jag hittade nu låg åtminstone 3 mil utanför Sthlm och bor man i Sthlm får man räkna med att några mils bilkörning tar betydligt längre tid än samma sträcka i mindre städer/på landet.
 
Sånt där beror så väldigt mycket på var man bor. Jag kollade lite snabbt nu på annonser för Sthlms län och i kollektivstall kostar det ca 3000kr, men då är det en bra bit utanför stan, inga ridbanor osv. I stall med lite service och ridbanor är det någon/några tusenlappar till som behövs och vill man vara lite närmare stan så blir det såklart dyrare. De billigare jag hittade nu låg åtminstone 3 mil utanför Sthlm och bor man i Sthlm får man räkna med att några mils bilkörning tar betydligt längre tid än samma sträcka i mindre städer/på landet.
Jo jag vet, men jag råkar också veta att TS inte bor i stockholmsområdet.
 
Sen tror jag också att man behöver inte tjäna 25 000 för att ha en häst. Det kan ju bli något sorts kontrollbehov, tjänar jag inte 25 000 kan jag inte ha häst...o så förstör man för sig själv. Jag har vänner som har hästar och deras lön (efter skatt) ligger på knappt 10 osv osv.
 
Sen tror jag också att man behöver inte tjäna 25 000 för att ha en häst. Det kan ju bli något sorts kontrollbehov, tjänar jag inte 25 000 kan jag inte ha häst...o så förstör man för sig själv. Jag har vänner som har hästar och deras lön (efter skatt) ligger på knappt 10 osv osv.

Och dessa försörjer sig helt själva med boende, mat, räkningar och häst för under 10k per månad? Tillåt mig att tvivla. Jag levde i den situationen innan jag tröttnade på att aldrig ha pengar till att utöva mina intressen, egen häst var ju bara att glömma. Hade ut 10500 efter skatt och jobbade bara natt men ej heltid (uska).
Så stolpade jag upp vad jag behövde tjäna, vad jag kunde tänka mig jobba med, vart jobb fanns (dvs hela landet då jag är minst sagt ombytlig) och sen sökte jag utbildningar och läste i 2 år. Sen dess har jag aldrig haft dålig ekonomi igen.
 
Och dessa försörjer sig helt själva med boende, mat, räkningar och häst för under 10k per månad? Tillåt mig att tvivla. Jag levde i den situationen innan jag tröttnade på att aldrig ha pengar till att utöva mina intressen, egen häst var ju bara att glömma. Hade ut 10500 efter skatt och jobbade bara natt men ej heltid (uska).
Så stolpade jag upp vad jag behövde tjäna, vad jag kunde tänka mig jobba med, vart jobb fanns (dvs hela landet då jag är minst sagt ombytlig) och sen sökte jag utbildningar och läste i 2 år. Sen dess har jag aldrig haft dålig ekonomi igen.
Fast jag har lätt tjänat det i många år och haft häst. Stallhyra inklusive hö för två hästar: 700 kr. Dock jobbade jag av det mesta. Skoning: 500kr plus skor. Boende och mat: ruskigt billigt.

Det går ofta, men det är absolut ingen generell standard och det finns inte stora marginaler. Men det kan gå.

Inser att det är OT och jag håller med i allt annat du skriver i tråden.
 
Fast jag har lätt tjänat det i många år och haft häst. Stallhyra inklusive hö för två hästar: 700 kr. Dock jobbade jag av det mesta. Skoning: 500kr plus skor. Boende och mat: ruskigt billigt.

Det går ofta, men det är absolut ingen generell standard och det finns inte stora marginaler. Men det kan gå.

Inser att det är OT och jag håller med i allt annat du skriver i tråden.

Jag bodde i landets 5e största stad och stallhyrorna var snarare från 3000kr och uppåt. Boendepriserna därefter. Och så krävs bil för att ta sig till stall. Nej, det gick inte att ro runt på 10500 kr. Jag räknade många budgetar innan jag insåg att plugga var det enda att göra ;)
 
Jag bodde i landets 5e största stad och stallhyrorna var snarare från 3000kr och uppåt. Boendepriserna därefter. Och så krävs bil för att ta sig till stall. Nej, det gick inte att ro runt på 10500 kr. Jag räknade många budgetar innan jag insåg att plugga var det enda att göra ;)
Jag bor i Västerbotten och det finns fortfarande hyror på typ 700kr inklusive spån om man står i kollektivstall. 🤷 Går att bo billigt osv.

Dock är det absolut inte så överallt! Jag skulle inte längre kunna leva på den inkomsten, jag är för bekväm. Men skulle jag verkligen vilja ha häst skulle det vara genomförbart med den inkomsten. Då blir det dock inte mycket träning och tävling, men det skulle gå.
 
Har du räknat på stallhyrorna i dina krokar? Och hovslagarkostnader? Jag själv bor ju relativt nära Stockholm. Huset är ju dyrt när man räknar drift+lån men jag hade på min lön (dryga 30'/mån) kunnat ro runt livet ensam med bostad och barn så att säga och haft häst om jag lämnat "relativt nära Stockholm" och dragit mig ut på landet på riktigt. Min ponny kostar idag ~3000/månad plus lite extra foder men en bit ut på landet går det att få ner det lite. Ffa om du kan ta lite stallpass. Lägg sen till tandläkare, vaccinationer, hovslagare osv. Nuvarande hovis tar ca 1100/gång vilket väl är en rätt billig prislapp tror jag. Det året det som kostade rejält mycket var nog 2018 men det var så sjuka mängder lucern som gick det året och jag jobbade bara deltid.
 
Och dessa försörjer sig helt själva med boende, mat, räkningar och häst för under 10k per månad? Tillåt mig att tvivla. Jag levde i den situationen innan jag tröttnade på att aldrig ha pengar till att utöva mina intressen, egen häst var ju bara att glömma. Hade ut 10500 efter skatt och jobbade bara natt men ej heltid (uska).
Så stolpade jag upp vad jag behövde tjäna, vad jag kunde tänka mig jobba med, vart jobb fanns (dvs hela landet då jag är minst sagt ombytlig) och sen sökte jag utbildningar och läste i 2 år. Sen dess har jag aldrig haft dålig ekonomi igen.
Jag bryr mig inte om att du tvivlar. Jag vet att det är så.
 
Jag bryr mig inte om att du tvivlar. Jag vet att det är så.
Existensminium ligger på drygt 4000 efter hyra, el och arbetesresor är betalda. Så med en väldigt, väldigt billig hyra och en extremt billig häst att hålla så kan det kanske gå - men jag rekommenderar inte att försöka göra det utan att ha en riktigt bra buffert för annars lär man dra på sig mycket stress.
 
f
Existensminium ligger på drygt 4000 efter hyra, el och arbetesresor är betalda. Så med en väldigt, väldigt billig hyra och en extremt billig häst att hålla så kan det kanske gå - men jag rekommenderar inte att försöka göra det utan att ha en riktigt bra buffert för annars lär man dra på sig mycket stress.
Nej det har jag inte sagt heller? Jag menar att ha ett riktmärke på 25 000 kr för att man ska ha råd att häst, då är det inte många som kan ha häst. Att sätta ett sådant mål kan ju vara bra , men det kan också göra att man anser sig aldrig förtjäna häst eftersom man inte får ut 25000.
 
f

Nej det har jag inte sagt heller? Jag menar att ha ett riktmärke på 25 000 kr för att man ska ha råd att häst, då är det inte många som kan ha häst. Att sätta ett sådant mål kan ju vara bra , men det kan också göra att man anser sig aldrig förtjäna häst eftersom man inte får ut 25000.
Om man som TS vill ha häst för att kunna utveckla sin ridning genom att träna regelbundet, kanske ha släp och köra till ridhus eller stå på anläggning. Och om man dessutom är ensamstående, bor i hus, behöver bil och behöver lägga undan pengar till kommande investeringar på fastigheten. Då är det rimligt att räkna på 25000 tycker jag.
 
Om man som TS vill ha häst för att kunna utveckla sin ridning genom att träna regelbundet, kanske ha släp och köra till ridhus eller stå på anläggning. Och om man dessutom är ensamstående, bor i hus, behöver bil och behöver lägga undan pengar till kommande investeringar på fastigheten. Då är det rimligt att räkna på 25000 tycker jag.
Det får du gärna tycka! Men jag tycker inte det. jag tycker det är ett sätt att sätta käppar i hjulet för sig själv.
 
Om man som TS vill ha häst för att kunna utveckla sin ridning genom att träna regelbundet, kanske ha släp och köra till ridhus eller stå på anläggning. Och om man dessutom är ensamstående, bor i hus, behöver bil och behöver lägga undan pengar till kommande investeringar på fastigheten. Då är det rimligt att räkna på 25000 tycker jag.
Fast med de kriterierna som ts beskrivit är det inte rimligt att önska allt detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 492
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp