Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

monster1

Trådstartare
Det framgår inte.

Jag fick ut nästan 20000 på mitt förra jobb. Kanske är det administratör jag ska fortsätta vara? Men jag tycker det är för lite pengar för att ha råd att ha häst. Det är det jag drömmer om.
Jag har häst på mindre än 20 000 kr det går bra. Hur mycket räknar du med att hästen ska gå på i drift? Jag trodde du menade 25 000 kr före skatt inte efter. Svårt att räkna ut nettoinkomst eftersom den beror så mycket på skatten i just din kommun.
 
Jag har häst på mindre än 20 000 kr det går bra. Hur mycket räknar du med att hästen ska gå på i drift? Jag trodde du menade 25 000 kr före skatt inte efter. Svårt att räkna ut nettoinkomst eftersom den beror så mycket på skatten i just din kommun.
Lägger även till att det kan vara bättre att tjäna mindre men ändå ha mer kvar att använda beroende på resekostnader.
 
Jag räknar på att hästen kostar 5000 i månaden, men jag antar ändå att det är lågt räknat. Det måste finnas marginal för oförutsedda utgifter och sparande.


Man kan ju alltid hoppas. Jag ska faktiskt precis skicka iväg en ansökan till ett adminstratörsjobb inom kommunen. Men jag har en viss osäkerhet kring om jag klarar ett sådant jobb idag, då jag har rätt kasst arbetsminne. Minnet är över lag inte så bra.
Det låter högt räknat men du kanske tänker träna och stå i ridhusstall?
 
Jag vet inte om jag skulle stå i ridhusstall, men träningar blir det definitivt.
Jag ligger strax under 4000 kr i månaden inkl allt utom mina egna resor, men jag tränar inte alls. Men då har jag räknat in lite veterinärbesök och liknande med.
 
Jag ligger strax under 4000 kr i månaden inkl allt utom mina egna resor, men jag tränar inte alls. Men då har jag räknat in lite veterinärbesök och liknande med.
Alltså akuta sådana, de vanliga ligger även de med tandvård, vaccination och liknande.
 
Tycker det är ganska lågt för stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccination, kolla masken osv.
I realiteten ligger jag nog närmare 3500 kr för jag har en hovslagare som bara tar 700 kr skoningen och en stallhyra inkl foder och strö på 1600 kr, försäkringen är 4000 kr per år så det blir inte så många hundralappar om året.
 
I realiteten ligger jag nog närmare 3500 kr för jag har en hovslagare som bara tar 700 kr skoningen och en stallhyra inkl foder och strö på 1600 kr, försäkringen är 4000 kr per år så det blir inte så många hundralappar om året.
Ja, det är klart att det går att komma undan billigare.
Men enklare att räkna på normalpris.
700:- för skoning är extremt billigt tex, även en så låg hyra.
Jag lägger normalt 1500 bara på träningar + resor.
Närmare 7 k är en vanlig månad trots låg hyra
 
Ja, det är klart att det går att komma undan billigare.
Men enklare att räkna på normalpris.
700:- för skoning är extremt billigt tex, även en så låg hyra.
Jag lägger normalt 1500 bara på träningar + resor.
Närmare 7 k är en vanlig månad trots låg hyra
Ja det bästa är ju att kolla priserna där man bor. Men det är ju också anpassligt. I den här regionen är det väldigt billiga hyror, men det är också alltid minst delkollektiv (dvs man delar på helger och insläpp). Kostnaderna för att hålla häst varierar kraftigt beroende på vart i landet man befinner sig. Så bäst att kolla där man är vad priserna ligger på, annars kan det bli väldigt missvisande åt båda håll. Sen kan man ju lägga väldigt mycket på sin häst beroende på hur mycket extra vård, tillskott, träning, transport, utrustning etc etc man vill ha. Min poäng är väll att det inte finns ett normalpris på hästhållning.
 
Det är väldigt dålig vits jämföra med vad andra lägger. När jag hade eget stall hade jag två hästar inkl alla kostnader för vad mindre än fasta kostnader för en inhyrd blir

Här är stallhyrorna av oförklarlig anledning ganska dyra. Så minst 2500 kr I stallhyra och då inte inklusive strö. Så 3000 kr inkl strö. Sen kraftfoder, hovslagare, försäkring, vacc, tandkoll osv.
Dvs 5000 kr är ungefär det minsta som är rimligt räkna med här.

Min fölis/åring kommer gå på lösdrift. För drygt 2000 kr per månad. (3000 kr om jag skulle haft honom på fullskötsel). Och så kraftfoder, mineral, försäkring, hovslagare, verkning etc

Så, har @Magiana räknat ut att minst 5 k och det är anpassat efter där hon bor finns dålig vits med att jmf med någon annanstans.
 
Det är väldigt dålig vits jämföra med vad andra lägger. När jag hade eget stall hade jag två hästar inkl alla kostnader för vad mindre än fasta kostnader för en inhyrd blir

Här är stallhyrorna av oförklarlig anledning ganska dyra. Så minst 2500 kr I stallhyra och då inte inklusive strö. Så 3000 kr inkl strö. Sen kraftfoder, hovslagare, försäkring, vacc, tandkoll osv.
Dvs 5000 kr är ungefär det minsta som är rimligt räkna med här.

Min fölis/åring kommer gå på lösdrift. För drygt 2000 kr per månad. (3000 kr om jag skulle haft honom på fullskötsel). Och så kraftfoder, mineral, försäkring, hovslagare, verkning etc

Så, har @Magiana räknat ut att minst 5 k och det är anpassat efter där hon bor finns dålig vits med att jmf med någon annanstans.
Det är sant om det är så hon har räknat :).
 
Ja det bästa är ju att kolla priserna där man bor. Men det är ju också anpassligt. I den här regionen är det väldigt billiga hyror, men det är också alltid minst delkollektiv (dvs man delar på helger och insläpp). Kostnaderna för att hålla häst varierar kraftigt beroende på vart i landet man befinner sig. Så bäst att kolla där man är vad priserna ligger på, annars kan det bli väldigt missvisande åt båda håll. Sen kan man ju lägga väldigt mycket på sin häst beroende på hur mycket extra vård, tillskott, träning, transport, utrustning etc etc man vill ha. Min poäng är väll att det inte finns ett normalpris på hästhållning.

Med normalpris menade jag tex listpris på hovslagare, dvs det pris som svenska hovslagare föreningen rekommenderar.
Hyror skiljer sig alldeles för mycket för något normalpris 😊
 
Med normalpris menade jag tex listpris på hovslagare, dvs det pris som svenska hovslagare föreningen rekommenderar.
Hyror skiljer sig alldeles för mycket för något normalpris 😊
Ja det ligger väll på 1200 kr men då är ju frågan om man skor var 5 eller var 8 de vecka det ger ju rätt stort utslag. Samt hur lång del av året man vinterskor för det blir ju lite extra där med :). Jag funderar på hur man fick ihop det alls. Jag hade två hästar och studerade i Uppsala, förvisso med visst ekonomiskt stöd från mina föräldrar har för mig att de betalade hosvlagaren. Men visst man jobbade alla lov och sånt, men man fick ju ändå inte jobba så mycket att man kom upp några jätte extra pengar som täckte mer än inkomstglappet under sommaren. Jag hade redan innan jag började studera en låg lön ca 16000 kr i månaden (2004). Jag har ju fram till 2011 mest stått uppstallad kring sthlm och senare Uppsala. Men ändå haft förhållandevis moderata stallhyror eftersom jag stått i stall längre ut på landet utan bekvämligheter. Ja ja, på något vis fick man i hop det och när inkomsterna sinade så jobbade man av stallhyran på något sätt.
 
Rent allmänt kring hästkostnader så går det inte att utgå från att det passar med exakt det stallet en tittat på, den hovslagaren som är billigast och att sko var 8e vecka, att behöva träna tex 1 gng per månad och att hästen kan äta hö och havre. Det vet en inte förrän en vet exakt vilken häst en råkar ha och knappt ens då. Jag har haft hästar som skotts allt mellan var 5e och var 10e vecka. Jag har fått byta stall pga tex att ägaren sålt gården, blivit sjuk eller annat som gjort att överenskommelser ändrats och inte funkat. Haft bekymmer som krävt betydligt tätare tränarhjälp än vad jag budgeterat för. Häst som krävt specialfoder eller dåligt hö-år som krävt dyrt kraftfoder osv. För att inte tala om när båda hästar skadat sig samtidigt och gett mig 25k i räkningar inom loppet av 2 veckor och en klinik som ej direktreglerade...

Det går med andra ord inte att räkna ut exakt vad hästen tänker kosta, det visar sig. Därför måste en ta ut svängarna i sin bugdet, rejält. Jag vet inte hur TS räknat eller hennes tidigare erfarenhet av hästägande. Men många stirrar sig blind på sin budget och den är inte alltid förankrad i hur verkligheten kan te sig om det vill krångla, vilket fet ofta vill med häst.
 
Rent allmänt kring hästkostnader så går det inte att utgå från att det passar med exakt det stallet en tittat på, den hovslagaren som är billigast och att sko var 8e vecka, att behöva träna tex 1 gng per månad och att hästen kan äta hö och havre. Det vet en inte förrän en vet exakt vilken häst en råkar ha och knappt ens då. Jag har haft hästar som skotts allt mellan var 5e och var 10e vecka. Jag har fått byta stall pga tex att ägaren sålt gården, blivit sjuk eller annat som gjort att överenskommelser ändrats och inte funkat. Haft bekymmer som krävt betydligt tätare tränarhjälp än vad jag budgeterat för. Häst som krävt specialfoder eller dåligt hö-år som krävt dyrt kraftfoder osv. För att inte tala om när båda hästar skadat sig samtidigt och gett mig 25k i räkningar inom loppet av 2 veckor och en klinik som ej direktreglerade...

Det går med andra ord inte att räkna ut exakt vad hästen tänker kosta, det visar sig. Därför måste en ta ut svängarna i sin bugdet, rejält. Jag vet inte hur TS räknat eller hennes tidigare erfarenhet av hästägande. Men många stirrar sig blind på sin budget och den är inte alltid förankrad i hur verkligheten kan te sig om det vill krångla, vilket fet ofta vill med häst.
Eller om man själv blir sjuk och behöver köpa till extra tjänst för mockning etc av stallägaren om man exempelvis bryter benen osv...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 058
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 492
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp