Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Jag hade två hästar, varav en tävlingshäst, på långt under 25000 efter skatt. Tror jag hade ut ungefär 15000 en bra månad, men ingen fast anställning någonstans.
Hade dessutom en häst (och tävlade) på studiemedel i ganska många år. Det var ungefär 9-10k på den tiden.
Vill man så går det. Man får bara prioritera, och hoppas att hästen inte blir skadad eller sjuk.
Att bygga buffert för annat är nästintill uteslutet. Det finns liksom inget kvar att spara.
För mig har det ändå varit värt det. Det har inte varit roligt alla dagar men det var värt det.
 
Jag hade två hästar, varav en tävlingshäst, på långt under 25000 efter skatt. Tror jag hade ut ungefär 15000 en bra månad, men ingen fast anställning någonstans.
Hade dessutom en häst (och tävlade) på studiemedel i ganska många år. Det var ungefär 9-10k på den tiden.
Vill man så går det. Man får bara prioritera, och hoppas att hästen inte blir skadad eller sjuk.
Att bygga buffert för annat är nästintill uteslutet. Det finns liksom inget kvar att spara.
För mig har det ändå varit värt det. Det har inte varit roligt alla dagar men det var värt det.

Då måste du haft tur om du inte fick en skadad häst under de förutsättningarna. Tur är ju dock lite vanskligt att fölita sig på. Eller så är jag bara bitter, eftersom jag aldrig drabbats av turen ;) Jag har fått förlita mig på ekonomin som tack och lov varit stabil så jag åtminstone sluppit den stressen i allt övrigt elände.
 
Då måste du haft tur om du inte fick en skadad häst under de förutsättningarna. Tur är ju dock lite vanskligt att fölita sig på. Eller så är jag bara bitter, eftersom jag aldrig drabbats av turen ;) Jag har fått förlita mig på ekonomin som tack och lov varit stabil så jag åtminstone sluppit den stressen i allt övrigt elände.

Jodå, haft både fång, hältor, sårskador och annat (givetvis på helg och kvällar). Men försäkringen har tagit det mesta och sen har jag fått leva på nudlar i några månader.

Jag säger inte att det är optimalt, men jag säger att det går att ha häst på lägre inkomst.
 
Jodå, haft både fång, hältor, sårskador och annat (givetvis på helg och kvällar). Men försäkringen har tagit det mesta och sen har jag fått leva på nudlar i några månader.

Jag säger inte att det är optimalt, men jag säger att det går att ha häst på lägre inkomst.
Livet är ju sällan optimalt så det är ju bra att kunna anpassa sig lite efter de förutsättningar som råder. Sen kan man ju bli tvungen att välja. Vad är viktigast för mig just nu? Många som har häst har ju kompromissat i andra delar av sitt liv, man har kanske en skruttig bil eller ingen bil, man tränar sällan, man lånar/hyr transport, man står i stall där man får göra en del arbete själv/och eller man turas om, man bor litet eller i ett oattraktivt område, man renoverar inte bostaden (om man nu äger den). Under olika perioder av mitt liv har jag jobbat av delar eller hela stallhyran i stallet för att få det hela att gå runt (nej det har antagligen inte varit vitt, men är definitivt preskriberat vid det här laget). Någon tog upp det här med att behöva köpa mockning om man blir sjuk, det har jag aldrig behövt eftersom jag alltid stått i stall där man hjälper varandra om någon blir sjuk eller behöver hjälp med sin häst. Just nu är min ena stallkompis sjuk, då tar vi andra hand om hennes häst och de pass hon skulle haft under julhelgen (så klart). Men absolut, måste man stå i ridhusstall, ha en egen transport och dito dragbil, träna flera gånger i veckan, tävla ofta, inte mocka själv, inte ha några stallpass osv. Då blir det så klart kostsamt. De första 7 åren av mitt hästägande hade jag inte ens körkort utan åkte kollektivt och cyklade de sista 4 km. Jag har haft häst sedan mitten av 90-talet men skulle aldrig haft råd med de premisser som beskrivs i den här tråden. Då har jag antingen tränat eller betalat veterinärräkningar under denna tid, dock inte tävlat i någon större utsträckning, åkt i väg och tränat har jag inte heller gjort i någon större utsträckning. Har jag behövt åka någonstans har jag hyrt transport ofta av någon i stallet och sedan lånat en dragbil av någon inte sälla inkl chaufför. Lite går det väll ihop med att man inte kan vara en ö, man behöver andra människor. Så på det viset kanske jag är privilegierad, det jag inte haft i pengar har jag haft i vänner. Ska man vara en ö blir det både dyrt och besvärligt.
 
@monster1 Word.

Det gå att ha häst på så väldigt många olika sätt, det viktiga är att vara ärlig och realistisk mot sig själv och vad en vill. Jag har också haft det du beskriver, häst utan körkort, billiga stall med mkt jobb, ingen eller mkt knapphändig träning, kollektivstall där man täcker upp för varandra så att köpestjänster inte behövts osv osv. Det beror så mkt på vad en vill ha.
En period var jag nöjd med det, att min egen häst bara reds i skogen och därmed inte krävde stall med ridhus, egen transport eller tränare. Eller nöjd var jag inte, men det var vad förutsättningarna gav - hästen var ett räddningsprojekt, jag var nära väggen och gick dessutom på en ridutbildning där jag fick träning på andra hästar gratis. Så jag stördes inte av att inte ha nån tävlingskarriär, jag orkade ändå inte med det. Men efter en längre tid med cykla 1,5 mil enkel väg till stallet sommartid, göra stalltjänster före skolan började, på vintern gå upp kl 5 och åka buss och gå 2 km i oplogad snö osv så ja... jag var i väggen. Såg knappt åt en häst på flera år efter det. Men det var ingen dyr hästhållning ;)

Alla behöver inte ha alla faciliteter. Huvudsaken en är ärlig med vad en vill och behöver utifrån sin livssituation. Jag uppfattar TS som att hon vill kunna träna och utvecklas. Då är ovanstående inte ett alternativ, ffa i kombination med bristfällig ork och jobb. Det blir helt enkelt för tungrott för de flesta människor.
 
@monster1 Word.

Det gå att ha häst på så väldigt många olika sätt, det viktiga är att vara ärlig och realistisk mot sig själv och vad en vill. Jag har också haft det du beskriver, häst utan körkort, billiga stall med mkt jobb, ingen eller mkt knapphändig träning, kollektivstall där man täcker upp för varandra så att köpestjänster inte behövts osv osv. Det beror så mkt på vad en vill ha.
En period var jag nöjd med det, att min egen häst bara reds i skogen och därmed inte krävde stall med ridhus, egen transport eller tränare. Eller nöjd var jag inte, men det var vad förutsättningarna gav - hästen var ett räddningsprojekt, jag var nära väggen och gick dessutom på en ridutbildning där jag fick träning på andra hästar gratis. Så jag stördes inte av att inte ha nån tävlingskarriär, jag orkade ändå inte med det. Men efter en längre tid med cykla 1,5 mil enkel väg till stallet sommartid, göra stalltjänster före skolan började, på vintern gå upp kl 5 och åka buss och gå 2 km i oplogad snö osv så ja... jag var i väggen. Såg knappt åt en häst på flera år efter det. Men det var ingen dyr hästhållning ;)

Alla behöver inte ha alla faciliteter. Huvudsaken en är ärlig med vad en vill och behöver utifrån sin livssituation. Jag uppfattar TS som att hon vill kunna träna och utvecklas. Då är ovanstående inte ett alternativ, ffa i kombination med bristfällig ork och jobb. Det blir helt enkelt för tungrott för de flesta människor.
Ja alltså att ha häst är jobbigt och det minsta man får ut är nästan ridning. Vill man ha mycket träning och ridning så är det bättre att rida på en ridskola eller ta privatlektioner på en tränares häst tex. Då får man ut mycket träning och ridning. Egen häst är så känsligt, det är ju inte allt för sällan de blir sjuka eller skadade tex. Btw jag har alltid tränat med min häst, vi har alltid haft ridvolt i de stall jag stått eller så har vi ridit på åkern i närheten av stallet, någon gång red jag tillochmed lektioner på den grusade parkeringen. Mina tränare har helt enkelt varit sådana som varit anpassliga. Min första häst var ett halvblod som gick medelsvår hoppning och dressyr, så ingen skogshäst alls. Det var bara inte lika vanligt med ridhusstall utan de flesta gnetade på utomhus med sin ridning.
 
@monster1 Ja precis, det minsta en gör är väl rider....Men jag kan också känna att eftersom jag är så van att ha egen häst, kunna bestämma själv kring skötsel, träning och allt. Så funkar det inte för mig att inte ha egen häst om jag vill träna. Rida, absolut. Men träna, njä... Jag har helt enkelt blivit för egen med åren. Jag vill ha saker på mitt sätt. Ser jag ett problem vill jag kunna lösa det, dvs byta sadel, prova en annan tränare, justera foder, ändra utevistelse osv. Sånt en inte kan om en bara rider åt andra, eller rider på hyrd häst typ medryttare. Det är som sagt upp till var och en vad en vill ha. Det är en speciellt känsla med egen häst, men det kostar också i form av ansvar, ekonomisk risk, slitjobb och allt annat oförutsett. Vill en ha det enklaste - rid på ridskola eller åka på träningsläger som ordnas på vissa håll även för de utan egen häst. Vill en ha ett mellanting - bli medryttare.
 
@monster1 Word.

Det gå att ha häst på så väldigt många olika sätt, det viktiga är att vara ärlig och realistisk mot sig själv och vad en vill. Jag har också haft det du beskriver, häst utan körkort, billiga stall med mkt jobb, ingen eller mkt knapphändig träning, kollektivstall där man täcker upp för varandra så att köpestjänster inte behövts osv osv. Det beror så mkt på vad en vill ha.
En period var jag nöjd med det, att min egen häst bara reds i skogen och därmed inte krävde stall med ridhus, egen transport eller tränare. Eller nöjd var jag inte, men det var vad förutsättningarna gav - hästen var ett räddningsprojekt, jag var nära väggen och gick dessutom på en ridutbildning där jag fick träning på andra hästar gratis. Så jag stördes inte av att inte ha nån tävlingskarriär, jag orkade ändå inte med det. Men efter en längre tid med cykla 1,5 mil enkel väg till stallet sommartid, göra stalltjänster före skolan började, på vintern gå upp kl 5 och åka buss och gå 2 km i oplogad snö osv så ja... jag var i väggen. Såg knappt åt en häst på flera år efter det. Men det var ingen dyr hästhållning ;)

Alla behöver inte ha alla faciliteter. Huvudsaken en är ärlig med vad en vill och behöver utifrån sin livssituation. Jag uppfattar TS som att hon vill kunna träna och utvecklas. Då är ovanstående inte ett alternativ, ffa i kombination med bristfällig ork och jobb. Det blir helt enkelt för tungrott för de flesta människor.
Det går trots allt att få alla faciliteter för ganska lite pengar, men det kräver ju att man bor på rätt ställe.
Stallhyrorna här nere runt Flyinge är inte hysteriska och står man i Flyinge är det ju ridavstånd till precis allt - även till distriktarna för vaccinering.
Jag förstår att alla inte kan ha ha häst eller bo här men, att ha typ allt man behöver på ridavstånd, förutom vet möjligen( men numera kör väl de flesta ut och har nästan all utrustning?), borde ju finnas på de flesta ställen?
 
Det går trots allt att få alla faciliteter för ganska lite pengar, men det kräver ju att man bor på rätt ställe.
Stallhyrorna här nere runt Flyinge är inte hysteriska och står man i Flyinge är det ju ridavstånd till precis allt - även till distriktarna för vaccinering.
Jag förstår att alla inte kan ha ha häst eller bo här men, att ha typ allt man behöver på ridavstånd, förutom vet möjligen( men numera kör väl de flesta ut och har nästan all utrustning?), borde ju finnas på de flesta ställen?

Så har jag ju ordnat mitt liv i vuxen ålder. Dvs flyttat till förutsättningar för enklare hästägande för det hästägande jag vill ha. Klart att nånstans måste en ju kompromissa eftersom jag inte enbart är hästägare utan även lönearbetande. Men jag har gjort så bra jag kunnat för att få ihop bägge.
Alla är dock inte flyttbara i den utsträckning som jag varit.
 
Det går trots allt att få alla faciliteter för ganska lite pengar, men det kräver ju att man bor på rätt ställe.
Stallhyrorna här nere runt Flyinge är inte hysteriska och står man i Flyinge är det ju ridavstånd till precis allt - även till distriktarna för vaccinering.
Jag förstår att alla inte kan ha ha häst eller bo här men, att ha typ allt man behöver på ridavstånd, förutom vet möjligen( men numera kör väl de flesta ut och har nästan all utrustning?), borde ju finnas på de flesta ställen?

Ja, det finns ju ställen i Sverige som är lite mer häst-glesbygd än Flyinge. 😉

Och då kan det vara en utmaning att få ihop ekvationen att hitta ett stall med trevlig hästhållning som man trivs i, en ridanläggning med välskött underlag och lediga tider samt en tränare man vill rida för utan att lägga med bil och trailer i ekvationen. Plus då att det kan vara många mil till närmaste klinik om det händer något.

Jag tycker inte att det är orimligt att räkna på att det kan vara önskvärt med en hög disponibel inkomst för att kunna ha häst på det sätt man önskar utifrån det liv man har. Om man sen inte kan skaffa den inkomsten, ja då får man fundera på att flytta eller nöja sig med ett annat sätt att ha häst eller rida.
 
Ja, det finns ju ställen i Sverige som är lite mer häst-glesbygd än Flyinge. 😉

Och då kan det vara en utmaning att få ihop ekvationen att hitta ett stall med trevlig hästhållning som man trivs i, en ridanläggning med välskött underlag och lediga tider samt en tränare man vill rida för utan att lägga med bil och trailer i ekvationen. Plus då att det kan vara många mil till närmaste klinik om det händer något.

Jag tycker inte att det är orimligt att räkna på att det kan vara önskvärt med en hög disponibel inkomst för att kunna ha häst på det sätt man önskar utifrån det liv man har. Om man sen inte kan skaffa den inkomsten, ja då får man fundera på att flytta eller nöja sig med ett annat sätt att ha häst eller rida.
Haha är fullt medveten om det. Menar mest att hitta stall med ridhus och tränare på ridavstånd torde inte vara en omöjlighet på flera platser.

Många mil till närmaste klinik kommer man ju inte ifrån så fort man bor långt norrut heller tex, särskilt inte på jourtid - och det är ju en stor nackdel men i gengäld brukar det ju vara billigare att bo på många platser jmf med Skåne.
 
Tycker det är ganska lågt för stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccination, kolla masken osv.

Jag ligger ju under det, men då har jag en löjligt billig stallhyra, försäkring, lättfödd och enkel ponny. Jag kommer väldigt väldigt billigt undan, ändå drar det iväg närmare 3500kr månaden för mig. Minst. Och om han håller sig frisk.

Min förra häst (och förra stall) låg jag nog runt 5’ varje månad. Då tränade vi inte eller någonting. Bränsle till och från stallet ej inräknat.

Jag hade inte heller räknat under 5000kr normalt sett för att ha häst. Hovslagare, strö, foder, mineraler, hö, vaccinering, kolla masken, saltstens, tandkoll, stallhyra, försäkring, utrustning, flugskydd, osv tenderar att bli mer än vad man tror. Många bäckar små...
Sen tillkommer ju både träning, tävling, resor, veterinär utöver det.
 
Jag tjänar över 20tkr i månaden, pengarna räcker verkligen inte till allt. Månadskostnaden brukar landa strax under 7tkr per månad, då tränar jag nästan varje vecka och har stallplats med ridhus. Men jag tävlar inte och försöker att inte köpa mer utrustning än vad vi verkligen behöver.
 
Många mil till närmaste klinik kommer man ju inte ifrån så fort man bor långt norrut heller tex, särskilt inte på jourtid - och det är ju en stor nackdel men i gengäld brukar det ju vara billigare att bo på många platser jmf med Skåne.
Tja, jag vet inte hur lång norrut du tycker att Kalmar är. ;) Här fanns en klinik på travet, som stängde för ett år sedan. Vi har numera ca 30 mil till närmaste jouröppna hästklinik. Det finns någon lite mindre privat klinik på närmare håll, typ 10-15 mil bort.
 
Jag hade två hästar, varav en tävlingshäst, på långt under 25000 efter skatt. Tror jag hade ut ungefär 15000 en bra månad, men ingen fast anställning någonstans.
Hade dessutom en häst (och tävlade) på studiemedel i ganska många år. Det var ungefär 9-10k på den tiden.
Vill man så går det. Man får bara prioritera, och hoppas att hästen inte blir skadad eller sjuk.
Att bygga buffert för annat är nästintill uteslutet. Det finns liksom inget kvar att spara.
För mig har det ändå varit värt det. Det har inte varit roligt alla dagar men det var värt det.
Det kanske funkar för för de som har tur, hade det varit värt det om du haft otur och kanske stått med dyra veternärräknunfa du inte kunnat betala och en sjuk häst?
 
Jag tänker att den ekonomiska tryggheten är viktigast. Det är en himla skillnad på att ha en häst till en låg månadskostnad, om man vet att man ändå har en buffert OM/NÄR något skiter sig. Att vet att man kan ta en rejäl veterinärkostnad, att bli sjukskriven ett par månader eller behöva byta stall oväntat utan att man ska behöva oroa sig för hur hyran ska betalas eller hamna hos inkasso.
 
Det kanske funkar för för de som har tur, hade det varit värt det om du haft otur och kanske stått med dyra veternärräknunfa du inte kunnat betala och en sjuk häst?

Ja, kanske är det bara tur.
Jag har haft sjukdomar och skador på hästarna genom åren men jag har aldrig haft problem att betala. Försäkringen har tagit det mesta. Jag har prioriterat bort allt utom hästarna i flera år, bara för att ha råd att göra det jag helst av allt ville. För mig har det varit värt det.
 
Ja, kanske är det bara tur.
Jag har haft sjukdomar och skador på hästarna genom åren men jag har aldrig haft problem att betala. Försäkringen har tagit det mesta. Jag har prioriterat bort allt utom hästarna i flera år, bara för att ha råd att göra det jag helst av allt ville. För mig har det varit värt det.
Så du hade en buffert på så du kunde klara en buköppning eller annat kostsamt? Visst tar försäkringen det mesta men nu talade jag om otur som kräver en budget. En del har tur och klarar sig, andra inte och jag undrar vad du gjort om du haft otur istället för tur när du inte hade en buffert? Jag tänkte mer om du hade föräldrar som kunnat hjälpa, om du tänkt låna pengar eller valt att avliva hästen, pengar i storleksordningen 2-5000 i självrisk plus 20% av 70.000 eller något i den storleksordningen, alltså en normal självrisk när det värsta inträffar på kanske 15-20.000.
 
Så du hade en buffert på så du kunde klara en buköppning eller annat kostsamt? Visst tar försäkringen det mesta men nu talade jag om otur som kräver en budget. En del har tur och klarar sig, andra inte och jag undrar vad du gjort om du haft otur istället för tur när du inte hade en buffert? Jag tänkte mer om du hade föräldrar som kunnat hjälpa, om du tänkt låna pengar eller valt att avliva hästen, pengar i storleksordningen 2-5000 i självrisk plus 20% av 70.000 eller något i den storleksordningen, alltså en normal självrisk när det värsta inträffar på kanske 15-20.000.
Man kan ju också prioritera bort buköppning och andra extremt kostsamma ingrepp, redan på förhand.
Alla bor inte ens i närheten av klinik där sådant kan göras. (vilket inte ens nödvändigtvis innebär att man bor i nordligaste norrland...)
 
Så du hade en buffert på så du kunde klara en buköppning eller annat kostsamt? Visst tar försäkringen det mesta men nu talade jag om otur som kräver en budget. En del har tur och klarar sig, andra inte och jag undrar vad du gjort om du haft otur istället för tur när du inte hade en buffert? Jag tänkte mer om du hade föräldrar som kunnat hjälpa, om du tänkt låna pengar eller valt att avliva hästen, pengar i storleksordningen 2-5000 i självrisk plus 20% av 70.000 eller något i den storleksordningen, alltså en normal självrisk när det värsta inträffar på kanske 15-20.000.

Som @ameo säger, jag hade inte prioriterat en buköppning. Ingen av mina hästar hade klarat konvalescensen efter ett så stort ingrepp.
Jag har lagt åtskilliga tusen på utredningar när min ena häst slutade svettas och gick upp i vikt. Det täcktes inte av försäkringen. Jag var dessutom student då. Det gick det med. Jag fick snåla in på allt i ett par månader, men det gick och det var värt det för mig.

Kontentan: vill man ha häst går det på en liten budget. Man får bara bygga hela sitt liv runt det och dra in på allt annat. Det är inte optimalt, men det går.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 487
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp