Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Konstigt tycker jag att alla tror att en buköppning är den mest kostsamma grejen nånsin, det finns många skadar där hästen kan leva ett fullgott liv som ridhäst men kräver dyr behandling. Det är aldrig någon som säger att "skulle du klara ett sår som visar sig kosta 65000kr" tex.

Ska man ta bort hästen för alltings kan kosta pengar så ska man nog inte köpa häst alls. Man vet aldrig vad som händer.

Jag är en av dom som tycker att man mycket väl om man prioriterar bort allt annat i livet och fokuserar på hästen klarar av att ha häst på en liten inkomst. Jag hade det i många år.

Det är en lyx att kunna äga en häst och ha råd tex att köpa nya kläder, nya skor, fika och resa osv..det är någonting som på en låg inkomst blir omöjligt nästan men det är det värt tycker jag.
 
Ska man ta bort hästen för alltings kan kosta pengar så ska man nog inte köpa häst alls. Man vet aldrig vad som händer.
Eller också är det något man har med i beräkningen när man köper hästen, att det avlivning är ett alternativ om hästen skadar sig så att det kommer kosta för mycket att lappa ihop den. Man måste faktiskt inte laga allt som är trasigt. Man måste inte vända upp och ner på hela sitt liv för att laga en trasig häst. Man kan vara en alldeles utmärkt hästägare ändå.
Jag tog bort försäkringarna från hästarna för mer än 10 år sedan och det har fungerat utmärkt. Hittills har jag bara opererat bort ett öga på en häst sen dess, som större åtgärd.
 
Man kan ju också prioritera bort buköppning och andra extremt kostsamma ingrepp, redan på förhand.
Alla bor inte ens i närheten av klinik där sådant kan göras. (vilket inte ens nödvändigtvis innebär att man bor i nordligaste norrland...)
Det var därför jag frågade som jag gjorde, alternativet till buköppning är i allmänhet att avliva.
 
Konstigt tycker jag att alla tror att en buköppning är den mest kostsamma grejen nånsin, det finns många skadar där hästen kan leva ett fullgott liv som ridhäst men kräver dyr behandling. Det är aldrig någon som säger att "skulle du klara ett sår som visar sig kosta 65000kr" tex.

Ska man ta bort hästen för alltings kan kosta pengar så ska man nog inte köpa häst alls. Man vet aldrig vad som händer.

Jag är en av dom som tycker att man mycket väl om man prioriterar bort allt annat i livet och fokuserar på hästen klarar av att ha häst på en liten inkomst. Jag hade det i många år.

Det är en lyx att kunna äga en häst och ha råd tex att köpa nya kläder, nya skor, fika och resa osv..det är någonting som på en låg inkomst blir omöjligt nästan men det är det värt tycker jag.
Från min sida var det ett exempel, inte att jag tror att det skulle vara det enda kostsamma,
 
Räknade ut att min häst (såldes förra veckan dock) kostade 4500kr i månaden om inget oförutsett händer. Dvs så länge alla saker är hela och hästen inte kräver ”extra” veterinärvård.
 
Eller också är det något man har med i beräkningen när man köper hästen, att det avlivning är ett alternativ om hästen skadar sig så att det kommer kosta för mycket att lappa ihop den. Man måste faktiskt inte laga allt som är trasigt. Man måste inte vända upp och ner på hela sitt liv för att laga en trasig häst. Man kan vara en alldeles utmärkt hästägare ändå.
Jag tog bort försäkringarna från hästarna för mer än 10 år sedan och det har fungerat utmärkt. Hittills har jag bara opererat bort ett öga på en häst sen dess, som större åtgärd.
För mig var inte min häst bara en trasig grej, han var mitt liv och jag vände upp och ner på mitt liv för att ha råd att laga honom och vi hade en fantastiskt år efter det. Det var värt varenda krona. Ser man hästen som en sak man kan ta bort såfort det blir jobbigt ekonomiskt och man måste offra annat i livet så ska man inte ha häst. Man får inte se så lätt på hästar. Dom har ett liv som när vi tar över ägandet tar ansvar för.

Man är inte en "utmärkt hästägare" bara för att man rent praktiskt ger hästen det den behöver, det krävs mer än så för att vara en bra hästägare. Dom kräver för att må bra ett band till sin människa och får man ett sådant så kan man inte bara slänga bort en häst för att den behöver hjälp. Det är ruskigt kallt att göra så. Jag kommer aldrig ändra min åsikt om att hästar inte är något slit och släng vi har enbart och endast för vårat nöje, tar man på sig det ansvaret får man också räkna med att man i en period i livet kanske måste leva på ett helt annat sätt än man är van vid för att ha råd med ev skador som kan komma. Vill man inte betala något för hästen när den behöver våran hjälp, så köp inte häst helt enkelt. Svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
För mig var inte min häst bara en trasig grej, han var mitt liv och jag vände upp och ner på mitt liv för att ha råd att laga honom och vi hade en fantastiskt år efter det. Det var värt varenda krona. Ser man hästen som en sak man kan ta bort såfort det blir jobbigt ekonomiskt och man måste offra annat i livet så ska man inte ha häst. Man får inte se så lätt på hästar. Dom har ett liv som när vi tar över ägandet tar ansvar för.

Man är inte en "utmärkt hästägare" bara för att man rent praktiskt ger hästen det den behöver, det krävs mer än så för att vara en bra hästägare. Dom kräver för att må bra ett band till sin människa och får man ett sådant så kan man inte bara slänga bort en häst för att den behöver hjälp. Det är ruskigt kallt att göra så. Jag kommer aldrig ändra min åsikt om att hästar inte är något slit och släng vi har enbart och endast för vårat nöje, tar man på sig det ansvaret får man också räkna med att man i en period i livet kanske måste leva på ett helt annat sätt än man är van vid för att ha råd med ev skador som kan komma. Vill man inte betala något för hästen när den behöver våran hjälp, så köp inte häst helt enkelt. Svårare än så är det inte.
Det finns många grader mellan "slit och släng" och att vända upp och ner på hela sitt liv för att lappa ihop en trasig häst.
Jag har haft egna hästar i över 35 år och trots att jag inte kommer vända upp och ner på hela mitt liv för att laga en trasig häst, så har jag aldrig heller tvingats att ta bort en häst pga en skada som varit rimlig att behandla och lappa ihop. Men jag har en prioriteringsordning som inkluderar vad jag tycker är rimligt att åtgärda och vad jag anser är överkurs. I den prioriteringsordningen är det inräknat att jag har fyra timmars resa med transport till mitt närmaste djursjukhus med stationärvård och jourverksamhet. Där har jag redan på förhand bestämt mig för att det inte är djurskyddsmässigt försvarbar att transportera en svårt sjuk eller skadad häst dit. Och det handlar som sagt inte om pengar, utan om djurskydd.

Du behöver inte berätta för mig vad som krävs för att vara en bra hästägare. Jag kan däremot tala om för dig att man kan vara en alldeles utmärkt hästägare även om man inte är beredd att lägga en halv förmögenhet på veterinärkostnader. Du kommer aldrig hålla med mig om det, men det är viktigt att det finns andra hästägare som förstår att det är just så.
 
Det finns många grader mellan "slit och släng" och att vända upp och ner på hela sitt liv för att lappa ihop en trasig häst.
Jag har haft egna hästar i över 35 år och trots att jag inte kommer vända upp och ner på hela mitt liv för att laga en trasig häst, så har jag aldrig heller tvingats att ta bort en häst pga en skada som varit rimlig att behandla och lappa ihop. Men jag har en prioriteringsordning som inkluderar vad jag tycker är rimligt att åtgärda och vad jag anser är överkurs. I den prioriteringsordningen är det inräknat att jag har fyra timmars resa med transport till mitt närmaste djursjukhus med stationärvård och jourverksamhet. Där har jag redan på förhand bestämt mig för att det inte är djurskyddsmässigt försvarbar att transportera en svårt sjuk eller skadad häst dit. Och det handlar som sagt inte om pengar, utan om djurskydd.

Du behöver inte berätta för mig vad som krävs för att vara en bra hästägare. Jag kan däremot tala om för dig att man kan vara en alldeles utmärkt hästägare även om man inte är beredd att lägga en halv förmögenhet på veterinärkostnader. Du kommer aldrig hålla med mig om det, men det är viktigt att det finns andra hästägare som förstår att det är just så.
Och man kan vara en utmärkt hästägare om man ser till att ha ekonomi så man slipper vända ut och in på sig själv för att betala. Den som är för fattig kan tvingas ta bort hästen även om den "går att laga" när man vänt ut och in på sig och det ändå inte räcker.
 
Och man kan vara en utmärkt hästägare om man ser till att ha ekonomi så man slipper vända ut och in på sig själv för att betala. Den som är för fattig kan tvingas ta bort hästen även om den "går att laga" när man vänt ut och in på sig och det ändå inte räcker.
Och som tillägg till det, så finns det värre saker man kan göra med sin häst än att avliva den om man inte har råd med stora, dyra åtgärder. Jag kan inte på något sätt förmå mig att tycka att förmågan att lägga tiotusentals kronor på veterinärvård är nödvändig för att man ska kunna ha häst och vara en bra hästägare.
 
Eller också är det något man har med i beräkningen när man köper hästen, att det avlivning är ett alternativ om hästen skadar sig så att det kommer kosta för mycket att lappa ihop den. Man måste faktiskt inte laga allt som är trasigt. Man måste inte vända upp och ner på hela sitt liv för att laga en trasig häst. Man kan vara en alldeles utmärkt hästägare ändå.
Jag tog bort försäkringarna från hästarna för mer än 10 år sedan och det har fungerat utmärkt. Hittills har jag bara opererat bort ett öga på en häst sen dess, som större åtgärd.
Jag har inte vågat ta bort försäkringen (än!). Men den är dyr!

Jag instämmer dock i att man kan vara en utmärkt hästägare utan att vända ut och in på sig ekonomiskt i den mån hästen drabbas av en kostsam skada.

Det kan till och med vara så att den hästägare som låter avliva hästen i tid, är "snällare" (i brist på bättre formulering), än den som sätter sin häst i lång och kostsam konvalescens.

Inte sällan medför tex boxvila, utöver tristess, risk för kolik och andra åkommor.

Ibland undrar jag, och detta är snarare en lite filosofisk fråga, om räddande av hästen till varje pris, är det bästa, även om resultatet blir riktigt bra?

Vad har lyckan i resultatet kostat och är det lidandet och den ekonomiska insatsen rimlig?

🤔

Ps. Eftersom detta är Buke så förtydligar jag gärna att jag inte anser att man tar bort hästen för en liten åkomma som med snabb och enkel veterinärvård löses på några veckor. Jag menar månader av rehab och uppföljning etc.
 
Jag gjorde precis en ny budget nu.

Jag har två hästar. Räknar inte med träningar/tävlingar/bränsle eller kringutrustning/utrustning.
Och jag har hästarna hemma.
Jag får tag på rätt billigt grovfoder så det påverkar förstås kostnaderna positivt.

Båda kostar mej nästan exakt 4500kr/månad.
Så säg 2500kr/häst/månad om jag rundar av lite uppåt.

Det är ungefär där jag hamnar oavsett storlek på häst och oavsett om de tävlar eller bara skrotar.

Det som ändras är om någon behöver annat utöver grovfoder samt om det är skoning eller verkning och sen försäkring.
Den ena har ingen livförsäkring medan den andra har en låg livdel men båda har högsta veterinärvård. SWBn's försäkring är inte direkt gratis. Den hästen är även definitivt dyrast fast han bara står ännu (född-19).
 
Gammelponnyn lägger jag ca 4000kr/månad inkl Försäkring, medicinering, blodprover, vaccination. Övriga veterinärbesök som man inte kan förutse har jag inte tagit med. Stallhyra på 1300kr inkl hö och halm är väldigt billig men jag använder annat strö vilket lägger på kostnaden.
Lillponnyn kostade drygt 1800kr när hon levde.
Fölet kommer landa på något högre bla pga dyrare försäkring.
 
Det finns många grader mellan "slit och släng" och att vända upp och ner på hela sitt liv för att lappa ihop en trasig häst.
Jag har haft egna hästar i över 35 år och trots att jag inte kommer vända upp och ner på hela mitt liv för att laga en trasig häst, så har jag aldrig heller tvingats att ta bort en häst pga en skada som varit rimlig att behandla och lappa ihop. Men jag har en prioriteringsordning som inkluderar vad jag tycker är rimligt att åtgärda och vad jag anser är överkurs. I den prioriteringsordningen är det inräknat att jag har fyra timmars resa med transport till mitt närmaste djursjukhus med stationärvård och jourverksamhet. Där har jag redan på förhand bestämt mig för att det inte är djurskyddsmässigt försvarbar att transportera en svårt sjuk eller skadad häst dit. Och det handlar som sagt inte om pengar, utan om djurskydd.

Du behöver inte berätta för mig vad som krävs för att vara en bra hästägare. Jag kan däremot tala om för dig att man kan vara en alldeles utmärkt hästägare även om man inte är beredd att lägga en halv förmögenhet på veterinärkostnader. Du kommer aldrig hålla med mig om det, men det är viktigt att det finns andra hästägare som förstår att det är just så.
Jag håller med här. Tycker att man ska ha med i beräkningen att om det händer något som vi omöjligt har råd att åtgärda så får vi gå vidare. Annars skulle jag aldrig våga köpa hästar. Klart att man gör vad man kan men det måste finnas ett stopp/tak. Det är ju en hobby och man måste tillåta sig att kunna ha hästar även om man inte har obegränsat med pengar att lägga på skador.

Samtidigt så är det ju upp till var och en när dagen kommer som hästen måste opereras el dyl. Det är lätt att sitta och skriva här för mig att om min häst skadar sig så gör jag såhär men vetitusan om jsg gör så när den dagen väl kommer... är nog svårt
 
Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
 
Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....

Nej, det är faktiskt helt omöjligt utan att veta mer om vad platsen kostar, om hästen har beslag, om den har haft fång t ex. Eksem är också något som kan bli dyrt som tyvärr förekommer.
 
Nej, det är faktiskt helt omöjligt utan att veta mer om vad platsen kostar, om hästen har beslag, om den har haft fång t ex. Eksem är också något som kan bli dyrt som tyvärr förekommer.
Rackarns. Jo, jag förstod väl det egentligen, men tänkte mer om nån kunde ge egna exempel för nåt motsvarande.
 
Rackarns. Jo, jag förstod väl det egentligen, men tänkte mer om nån kunde ge egna exempel för nåt motsvarande.

Snoka runt vad en plats kan kosta, och vad som ingår så får du ju en grundläggande uppfattning om kostnaden.

Vi betalade bara 500 kr/månad för full inackordering för a-ponnyn, inkl. allt, allt, allt. Men då hade vi honom inte försäkrad och väldigt sparsamt med hovvård (kördes men reds inte)
 
Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
Beror helt på vad ni får betala i hyra och vad hovslagare hos er tar osv... det blir oftast dyrare än man tror är min erfarenhet... mkt som tillkommer som man inte räknat med...
 
Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
Om man innackoderar en shettis inkl hö etc så kostar de ungefär lika mycket som en storhäst.

Men min shetlandsponny som jag har hemma kostar inte mycket i månaden.
Hösilage och mineraler cirka 2-300:-
Spån 100:-
Försäkring 100:-
Tandkoll och vaccination 150:-
Verkning

Så hittar du ett ställe med billig kallhyra och du betalar för den mängd foder och strö ni gör av med så kan det bli lite billigare :)
 
Snoka runt vad en plats kan kosta, och vad som ingår så får du ju en grundläggande uppfattning om kostnaden.

Vi betalade bara 500 kr/månad för full inackordering för a-ponnyn, inkl. allt, allt, allt. Men då hade vi honom inte försäkrad och väldigt sparsamt med hovvård (kördes men reds inte)

På närmsta stallet fick jag en prisuppgift om 1000 kr i månaden inkl foder, så det låter ju som ett väldigt rimligt pris isåfall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 480
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp