Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
Jag kan ge dig ett hum!
Har två små b-ponnys (shettisar), som jag kör. Har dem på lösdrift på landet. Har 0 transportkostnader till stallet eftersom jag cyklar dit (1 km).
Försäkring: 1500:- om året per ponny.
Lösdrift: 1350:- per ponny, inkl foder och halm. Då delar vi på fodringarna 50-50. Går på ”bete” runt fem-sex månader av året, betalar då 900:- per ponny. Värt att nämna att jag har tillgång till egna boxar även om de går på lösdrift.
Kraftfoder/extra grovfoder pga extremt dåliga värden: 447:- per ponny i månaden.
Skoning: 1200:- per ponny varannan månad.
Veterinärvård: 1600:- om året i tandundersökning per ponny samt vaccinationer på kanske 500-700:- per ponny årligen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: animalasia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 744
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp