Vad kostar det om hästen blir sjuk?

S

_Sucy_

Säg massa olika exempel på vad det kostar om hästen blir sjuk.
Tex om hästen blir halt brukar det kosta si och så mkt.. beroende på si och så-
 
Beror på vad man har för försäkring och hur lång tid det tar.

Patsys hälta i från vänster bak kostade 2500kr inkl röntgen, butta och tre besök på klinik.

Vad problemen med ischias kostat vet jag inte ännu, har inte fått ngn faktura ännu.

Två ggr lymfangit har kostat ca 500kr st ( bara medicin )
 
Ja du det är svårt att säga...Kan ge några exempel..Detta var för ett par år sedan.

Allergisk reaktion.Distrikt vet ut på kvällstid.2000 kr +490 kr extra medicin

Foderstrupsförstoppning. vet ut kvällstid .2790 kr

Rasp !Till klinik.2300 kr +extra medicin 980kr

Lynfangit.Vet ut .1700 kr sendan till klinik 4000 kr
Extra medicin 570 kr
Hovböld.Vet ut .1500kr.Hovslagare tillkallad 340 kr x3
extra medicin 300 kr

Det är inte billigt :crazy:
 
Hejsan! Det beror helt och hållet på vad det är för fel, tid på dygnet och vad man har för försäkring. Har man en gamal häst går den ej att försäkra. Min gamla häst fick erlishios. Det blev väldigt dyrt..
 
Här kommer några exempel:

Korsförlamning: vet. kom hem på en helg, undersökte o fick medicin = 1500.-
Lymfangit: vet kom hem en vardagkväll, fick medicin = 1700.-
Näsblod: undersöktes på klinik med endoskopi?(kamera ner till lungorna) = 1200.-
 
Tack alla som svarat! ville bara få ett humm om vad det kostade ungefär
 
som nån redan påpekat så beror det på vilken försäkring du har, vad självrisken ligger på, vad det är för åkomma, vilka medeciner som krävs och vilken tid veterinären kallas ut (dyrare på kvällar och helger).
Så att svara på din fråga är rätt omöjligt. Det kan bli alltifrån en tusenlapp eller två upp till i stort sett hur mkt som helst..

Nirak
 
eller så kan det kosta dig 7800:- för att vet. inte vet felet på din häst och den behöver stå kvar över några nätter för provtagning och undersökningar. :( :mad: :mad:
 
det kan bli dyrt vad än hästen har för fel.

ex tarmvredsoperation inkl död häst ca 37 000kr

inflamation någon stans i kroppen som uptäcktes av en slump har hitils ksotat mig 3000kr endast medicin 2000kr och behandlingen är fortfarnade inte klar. får säkert betala lika mycket till och itne säkert att hästen blir bra. yttrade sig genom att hästen drack ovanligt mycket.

det kostar pengar bara genom att ta ut veterinär. och hästar har ju förmåga att bli sjuk på jourtid då det är extra dyrt ;)
 
Hältutrednign p åklinik 2500kr, det dom kom fram till var att hästn ine var halt.
Men hästen var sne upptäckte vi själva och det kostar 400 per gång hästfysioterapeften kommer ut, lagom billigt :love: och jättebra! Den investeringen tror jag attr jag kommer att tjäna på genom en friskare häst! :)
 
Jag brukar säga att taxametern går igång vid 1000kr så fort vet. svänger upp på gården oavsett vad det är... Sen beror det på vad försäkringsbolagen säger men det brukar ligga på 1200kr+ 20% i självrisk....
 
Min självrisk ligger på circus 1800 =/// nu senast när jag tog ut vet blev det allt som allt *letar rätt på kvitton* ä.. hitta inte men circus 1600 för ett står på bakbenet som var infekterat, medförde svullet ben & detta pga ett 1.5 cm sår som inte var djupt :smirk: & i morron ska vet komma och akut raspa blir väl iafall 800 där & sen ska han till riktigt tandläkare i december å fy 17 *sucker stort*
 
Här kommer ett tråkigt exempel... :(

Mitt sto blev sparkat i hagen, kotan söndertrasad. Fick åka in till djursjukhuset på jourtid. Hästen fick stå kvar inne i en vecka.
Utan försäkring=25000:-
Med min försäkring=4500:-
Det var illa nog för min ekonomi...då var inte mediciner och förbandsmaterial inräknat, det blev en hel del efterspel.
 
Exempel på några skador..

Lymfangit (regäl som fick öppnas och sköjlas mm - vet inte exakt då det inte är min häst..) och stod på djursjukhuset i nästan 2 veckor: 24000 kr till kliniken. Där efter tillkom pensillin sprutor dubbel dos i 10 dagar när han kom hem varje spruta kostar ca 100kr och han skulle ha 2 per dag.. Samt veterinärkostnaderna när veterinären kom ut första gången (innan han kördes till djursjukhuset..) - har ej fråga ägaren vad det kostade.. Men räkna minst 1000 kr för det..

Senskada inklusive många återbesök för ultraljud under 8 månaders tid då hon blev friskförklarad: ca 11000 (vet inte exakt då det inte är min häst..)

Infektion och matvägran, stod 5 dagar på djursjukhuset: ca 10000 (min häst men snart 4 år sedan varför jag inte kommer ihåg exakt belopp..)
 
För ca 5 år sen blev min häst sparkad och vet trodde att han fått en fraktur. Det var ett vanligt vet.besök, kommer inte ihåg vad det kostade. Sen åkte vi och röntgade på ATG. Det kostade 762.50. Sen åkte vi till Strömsholm eftersom han skulle hänga i hängmatta. Det skulle ha kostat 9.507:- men vi direktreglerade så jag betalade 2.901:-. Han hade varit där i 15 dagar när de ringde och sa att vi kunde hämta honom för han var frisk :crazy:

Och ja, jag har kvittona kvar... :smirk:

Förra sommaren fick han kolik några gånger och vet kom ut på kvällen ett par gånger. Det kostade mellan 900:- och 1100:-.

Vet kom ut och kollade en svullnad på hans tunga och raspade tänderna; 500:- Kollade senare upp (en helt OK tunga :crazy:) på ATG men det kostade inte mer än ca 200:-

M.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp