Vad kostar en besiktning?

F

Fiatempo

Hej på er!

Jag undrar vad en besiktning ska kosta? Ska nämligen besikta "MIN förhoppningsvis kommande egna häst" på måndag och gjorde så enligt regelboken att jag frågade min dressyrtränare om en lämplig veterinär och tog därmed inte ägarens - vilket denna fantastiska människa (ägaren) också rekommenderade!

Jag ringde veterinären som också verkade jättetrevlig och hon sa att kostnaden för en besiktning är 750 SEK inkl. moms (ej röntgen, men vanlig). Nu undrar jag (då jag glömde att fråga) om det brukar tillkomma något till detta pris typ resekostnader eller något så jag tar med mig tillräckligt med pengar kontant?
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

Fiatempo skrev:
Hej på er!

Jag undrar vad en besiktning ska kosta? Ska nämligen besikta "MIN förhoppningsvis kommande egna häst" på måndag och gjorde så enligt regelboken att jag frågade min dressyrtränare om en lämplig veterinär och tog därmed inte ägarens - vilket denna fantastiska människa (ägaren) också rekommenderade!

Jag ringde veterinären som också verkade jättetrevlig och hon sa att kostnaden för en besiktning är 750 SEK inkl. moms (ej röntgen, men vanlig). Nu undrar jag (då jag glömde att fråga) om det brukar tillkomma något till detta pris typ resekostnader eller något så jag tar med mig tillräckligt med pengar kontant?

Det beror på körsträcka om veterinären kommer till dig, men ta med dig 500 till för säkerhets skull...det borde räcka.
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

Ja jag blev bara lite osäker då alla skriver här att en besiktning kostar 2000 SEK, men tycker att det borde vara underligt om veterinären säger 750 inlkusive moms och det egentliga priset är 2000 SEk - lite skillnad haha!:confused:
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

Det låter som att du gör en sk. gårdsbesiktning- dvs att veterinären kommer ut till stallet och besiktigar hästen och detta brukar kosta från 500 kr och uppåt. När du läser om besiktningar som kostar ca 2000 kr så syftar man antagligen på klinikbesiktning, vilket är dyrare.

Lycka till med din häst!

Ullis
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

Jo det är nog så... Känner mig totalförvirrad och ängslig för att han inte ska gå igenom!
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

En jättefin halvblodsvalack, 13 år efter Triumf! Världens vackraste och goaste!
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

Jag betalade 700 för min besiktning (gårdsbesiktning) och det tillkom inget extra för resekostnader m.m utan det var bara 700: - totalt.
:)
 
Sv: Vad kostar en besiktning?

En gårdsbesiktning brukar kosta ungefär 600-850 lite beroende på vad man använder för veterinär. på klinik är det i stort sett alltid dyrare ca 1500-1700kr är ungefär vad det kostar här (ATG) Samma jobb och dubbla pengarna. Vansinne!! Har man en bra hästkunnig gårdsveterinär r den besiktningen oftast precis lika omfattande och bra som på klinik. Är man osäker kan man ju vara med på veterinäbesiktningen när man köper ny häst. Då får man ju chans att ställa frågor och se hur hästen blir undersökt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 594
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Är i full gång att leta häst :love: Nu har jag några frågor angånde att besikta hästen före köp. Ska man alltid besika en häst...
Svar
18
· Visningar
10 718
Senast: JossanW
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har lämnat ut min häst på foder. i vårat kontrakt står det att jag som ägare ska stå för "ev. veterinärs kostnader" och det är...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
16 698
Senast: CeciliaT
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 005
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp