Vad kostar en dressyrstart i era trakter?

Lätt klass lokal nivå kostar 250-350 runt omkring där jag bor. Jag blir alltid så glad när jag sponsrar Frökens hopptävlingar då priset för dem är ca hälften per start.
 
Lätt klass lokal nivå kostar 250-350 runt omkring där jag bor. Jag blir alltid så glad när jag sponsrar Frökens hopptävlingar då priset för dem är ca hälften per start.

Har också lagt märke till att hoppstarter är rätt mycket billigare. Härikring brukar en sådan gå på ungefär 120-170 kr, och som sagt dressyr +/- 300 kr... :/ Förstår egentligen inte varför, det behövs ju mycket mer funktionärer, även "officiella" sådana på hopptävlingar... Rent logiskt borde det ju vara tvärt om.
 
Har också lagt märke till att hoppstarter är rätt mycket billigare. Härikring brukar en sådan gå på ungefär 120-170 kr, och som sagt dressyr +/- 300 kr... :/ Förstår egentligen inte varför, det behövs ju mycket mer funktionärer, även "officiella" sådana på hopptävlingar... Rent logiskt borde det ju vara tvärt om.

Fast en dressyrstart tar ca 8-10 min/ ekipage, en hoppstart tar ca 2. Mycket mer pengar in på kortare tid för hoppning.
 
Har också lagt märke till att hoppstarter är rätt mycket billigare. Härikring brukar en sådan gå på ungefär 120-170 kr, och som sagt dressyr +/- 300 kr... :/ Förstår egentligen inte varför, det behövs ju mycket mer funktionärer, även "officiella" sådana på hopptävlingar... Rent logiskt borde det ju vara tvärt om.
Hur många ekipage i dressyr är avklarade på 1h och hur många i hoppning.
 
Hur många ekipage i dressyr är avklarade på 1h och hur många i hoppning.

Det har du ju alldeles rätt i förstås! :up:
Tycker dock att priserna på dressyrstarter höjts på bara 2 år jag har tävlat (och därigenom distansierat sig till hoppstarterna), men det är väl en annan diskussion.
 
Har också lagt märke till att hoppstarter är rätt mycket billigare. Härikring brukar en sådan gå på ungefär 120-170 kr, och som sagt dressyr +/- 300 kr... :/ Förstår egentligen inte varför, det behövs ju mycket mer funktionärer, även "officiella" sådana på hopptävlingar... Rent logiskt borde det ju vara tvärt om.
Njae, det är väl typ i avd B på lokal tävling man kan komma undan med så lite som 120. Även lokal hoppning ligger numera på 170ish och uppåt, ofta över 200 spänn.
 
130-180 kr?! :eek:
Var då i landet sa du?!

Jo, det har du alldeles rätt i! För egen del, med en häst som aldrig ska stå uppstallad på meeting, är väl just kostnader kopplade till det ingenting jag behöver fundera över. Däremot kanske jag borde fundera mer på bensinkostnaderna... :angel: Min blåa plåtlåda drar ju trots allt 3.5 l/mil med släp och det är inte sällan runt 10 mil enkel väg till tävlingarna... :nailbiting:
Västerbotten/Norrbotten. Jag försöker hålla mig inom 20mil när jag tävlar, vi har inget stort utbud.

Ja, då har du besinkostnader på över 1000per tävling. Det bör du räkna in i din start. Eventuellt avbetalning på släp också.. och vad nya däck/besiktningen på släpen kostar... Man kan dra det hur långt som helst.
 
Västerbotten/Norrbotten. Jag försöker hålla mig inom 20mil när jag tävlar, vi har inget stort utbud.

Ja, då har du besinkostnader på över 1000per tävling. Det bör du räkna in i din start. Eventuellt avbetalning på släp också.. och vad nya däck/besiktningen på släpen kostar... Man kan dra det hur långt som helst.

Det var det jag just insåg. :o
Som tur var är släpet väldigt billigt i drift och kostar bara vad en flaska 5.56 och besiktning kostar. Det är väl min skrala lycka. :rofl:
 
Jag var på en körtävling på Skogsborg för tre veckor sedan.
Eftersom tävlingen gick över två dagar, krävdes installning för mig som hade 15-16 mil dit.
Kostnad för tävlingen: 2000kr.
Då gjorde jag en start i dressyr och en i precision (ingick även start i maraton men där strök jag mig pga inte kvalad i det delmomentet).
Det var dyrt...

men som sagt, det beror ju på uppstallningen.

Uppstallningen räknar jag inte med i startavgifterna. Uppstallningen på meetinget i helgen landar på 1.750:- för mig. Dvs kostar bara den här tävlingen drygt 3.000:- i avgifter av arrangören plus att jag kör drygt 40 mil enkel resa och så ska jag äta lite också. Bor i släpet för att komma ner lite i kostnad och gör detta bara för att det är lite roligt att åka iväg, rida för nya domare och för att jag helt enkelt kan just nu :).
 
Precis, det är mycket lättare att få ekonomi i en hopptävling än en dressyrtävling eftersom de sväljer så många fler starter.

Det där är en sanning med modifikation. I vår klubb tjänar vi mer på dressyrtävlingarna än på hopptävlingarna. På dressyrtävlingarna har vi två banor igång samtidigt, så de funktionärer vi måste betala för är två domare och en öd. Total kostnad över en dag på åtta timmar är ca 5.000:- plus ev körersättning. Bara banbyggaren till hopptävlingarna tar 5.000:- och då måste vi ha domare och öd där också-samt förstås körersättning där med. Vi har då ungefär samma antal starter på både dressyren och hoppningen-det är som inte ett distrikt som ger 100 starter i en hoppklass. Normalt är mellan 60-100 hoppstarter/dag och 50-90 dressyrstarter/dag.
 
Det där är en sanning med modifikation. I vår klubb tjänar vi mer på dressyrtävlingarna än på hopptävlingarna. På dressyrtävlingarna har vi två banor igång samtidigt, så de funktionärer vi måste betala för är två domare och en öd. Total kostnad över en dag på åtta timmar är ca 5.000:- plus ev körersättning. Bara banbyggaren till hopptävlingarna tar 5.000:- och då måste vi ha domare och öd där också-samt förstås körersättning där med. Vi har då ungefär samma antal starter på både dressyren och hoppningen-det är som inte ett distrikt som ger 100 starter i en hoppklass. Normalt är mellan 60-100 hoppstarter/dag och 50-90 dressyrstarter/dag.
I det här distriktet är antalet hoppryttare närmast oändligt tror jag :-D
 
Runt 300 starter per dag är väl det normala på en populär hopptävling!

Indeed. Skulle säga att det brukar ligga mellan ungefär 200-350/dag lite beroende på exakt nivåer och klasser. Åtminstone på min klubb. :)

/Sekretariatsnisse på hopptävlingar av varierande nivåer.
 
En anledning till skillnaden i pris i olika delar av landet är att det är skillnad i kostnader för anläggningen som tävlingarna är på. Om klubben är på sin egen anläggning kan det vara så att man måste ställa in andra evenemang som drar in pengar och då behöver kompensera för det, och på större orter brukar ridlektioner och annat vara dyrare än på mindre orter vilket gör att priset blir högre.
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 272
Senast: fio
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Satt och funderade på det här med priserna på tävlingar. Är det någorlunda enhetligt över landet? Eller skiljer det sig en del/rätt...
Svar
17
· Visningar
2 330
Senast: Fiorano
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp