Vad kostar en häst? Hjälp!

Astrid1

Trådstartare
Hej!
Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar gymnasiet, 2023. Nu undrar jag därför; Hur mycket pengar lägger ni på er häst varje månad? Vad är det för häst? Hur mycket är nödvändiga grundkostnader och hur mycket är t.ex. schabrak och sådant som kanske inte är nödvändiga köp? Jag skall nämligen betala varenda krona själv, så jag måste redan nu lägga upp en plan för hur jag skall spara ihop till det som kommer krävas. ...Och skulle ni säga att jag behöver ha en egen transport om jag skall hyra en häst? Den kommer (om jag kommer in på ridgymnasiet) stå uppstallad i Strömsholm så jag tänker att om man ska någonstans kanske man kan låna/hyra en transport? Jag kommer ju ändå inte ha körkort så det kommer tyvärr krävas att någon annan kör om den skall åka någonstans. Nu har jag satt summan pengar jag behöver ha sparat ihop innan jag hyr hästen som 100 000kr. Är det lagom, för lite eller kanske onödigt mycket? Jag räknar med att få jobba en del på helger och lov mm. under gymnasietiden, men vill ha en bra startbudget. Hur mycket skulle ni vilja ha som budget med tanke på skador mm? Det beror såklart mycket på vilket avtal man har med hästägare, men låt säga att du skall stå för alla kostnader.
Tack på förhand!
 
Jag betalade i runda svängar 8 000kr/månad för min häst. I den summan ingick ca 500kr för inköp av "förbrukningsmaterial" som tex grimma, schabrak, täcke osv. De månaderna som hon var skadad/sjuk så lades det till nånstans mellan 2 och 5 000kr.

Det är mycket pengar. Jag skulle inte vara säker på att 100 000kr räckte, över tre år blir det bara strax över 2500kr/månaden.

Nej. Man behöver inte egen transport. Men man behöver tillgång till nån möjlighet att transportera om hästen blir sjuk/skadad.
 
Börja med att ta reda på stallhyran där du tänkt stalla upp hästen. Ta reda på vad som ingår och vad du kan tänkas behöva komplettera med. Jag vet inte vad hovslagare kostar där men hos mig kostar det ca 1200 - 1500 var sjätte till åttonde vecka. Ta reda på hur mycket veterinärvård du själv behöver stå för förutom den akuta vården, jag tänker på vaccinationer och tandkoll. Hur ser hästens försäkring ut och vad har den för självrisk? Ovanpå det behövs utrustning, hur mycket du behöver ordna själv beror på vad hästen får med sig och vad du förväntas stå för själv.

Står hästen på Strömsholm har du klinik på anläggningen så du behöver inte transportera hästen till klinik och skulle du behöva åka någonstans kan du hyra transport och du måste ju ändå ordna chaufför.
 
Jag betalade i runda svängar 8 000kr/månad för min häst. I den summan ingick ca 500kr för inköp av "förbrukningsmaterial" som tex grimma, schabrak, täcke osv. De månaderna som hon var skadad/sjuk så lades det till nånstans mellan 2 och 5 000kr.

Det är mycket pengar. Jag skulle inte vara säker på att 100 000kr räckte, över tre år blir det bara strax över 2500kr/månaden.

Nej. Man behöver inte egen transport. Men man behöver tillgång till nån möjlighet att transportera om hästen blir sjuk/skadad.
Tack för svar! Jag räknar ju med att arbeta ihop större delen av de fasta månadskostnaderna, men vill ha en bra budget ifall jag skulle ha svårt med att jobba ihop tillräckligt med pengar under någon månad och sedan behövs ju pengar för själva hyran av hästen. :)
 
Uppstallning (inkl spån, hösilage och tillgång till ridhuset: 3200 kr
Försäkring: 580 kr (bra försäkring men billig ras att försäkra)
Hovis: 800 kr per månad

Sen tillkommer tränare, tillskott, ev kraftfoder, förbrukningsgrejer som träns, schabrak osv osv osv för 500-3000 i månaden, och vi ska inte ens prata om ifall man måste ha ut vet 😑

Det är dyyyrt att ha häst.
 
Börja med att ta reda på stallhyran där du tänkt stalla upp hästen. Ta reda på vad som ingår och vad du kan tänkas behöva komplettera med. Jag vet inte vad hovslagare kostar där men hos mig kostar det ca 1200 - 1500 var sjätte till åttonde vecka. Ta reda på hur mycket veterinärvård du själv behöver stå för förutom den akuta vården, jag tänker på vaccinationer och tandkoll. Hur ser hästens försäkring ut och vad har den för självrisk? Ovanpå det behövs utrustning, hur mycket du behöver ordna själv beror på vad hästen får med sig och vad du förväntas stå för själv.

Står hästen på Strömsholm har du klinik på anläggningen så du behöver inte transportera hästen till klinik och skulle du behöva åka någonstans kan du hyra transport och du måste ju ändå ordna chaufför.
Ja, tack för svar. Det är ju svårt att lägga upp en plan redan nu eftersom jag inte vet varifrån jag kommer hyra hästen om två år. Det kan ju variera väldigt mycket vad hästägaren tänker sig för avtal, men jag tänker rent allmänt iallafall. Sedan får jag kolla närmre när det börjar närma sig. Under sommaren hinner jag ju jobba ihop några tusenlappar extra om det skulle visa sig nödvändigt.
 
Ja, tack för svar. Det är ju svårt att lägga upp en plan redan nu eftersom jag inte vet varifrån jag kommer hyra hästen om två år. Det kan ju variera väldigt mycket vad hästägaren tänker sig för avtal, men jag tänker rent allmänt iallafall. Sedan får jag kolla närmre när det börjar närma sig. Under sommaren hinner jag ju jobba ihop några tusenlappar extra om det skulle visa sig nödvändigt.
Jag har haft tre hästar i Stockholmsområdet på lösdrift som kostat mig drygt 10 000 per månad och idag har jag en häst som kostar nästan lika mycket.
 
Uppstallning (inkl spån, hösilage och tillgång till ridhuset: 3200 kr
Försäkring: 580 kr (bra försäkring men billig ras att försäkra)
Hovis: 800 kr per månad

Sen tillkommer tränare, tillskott, ev kraftfoder, förbrukningsgrejer som träns, schabrak osv osv osv för 500-3000 i månaden, och vi ska inte ens prata om ifall man måste ha ut vet 😑

Det är dyyyrt att ha häst.
Ja det är ju ingen billig sport inte. :/ Tack så mycket för svar! Tror du min startbudget på 100 000kr kan räcka? Då räknar jag med att jobba ihop runt 5000kr/mån.
 
Min kostade en hyfsat vanlig månad ca 5000kr. Lösdrift, grovfoder,skoning, försäkring, foder, busskort osv. Men ofta sprang det iväg över.
 
När jag hade noga koll på budgeten som student räknade jag med 5000:- i månaden. Då hade jag schysst stallhyra men i övrigt inget extravagant, däremot var det alla kostnader inklusive lite träningar, veterinär osv.

Jag skulle kolla runt hur stallhyran ligger på ett par ställen med rimligt avstånd. Det går väldigt dåligt med bussar till skolan så det behöver du tänka på om du ska bo där och inte har bil.
 
När jag hade noga koll på budgeten som student räknade jag med 5000:- i månaden. Då hade jag schysst stallhyra men i övrigt inget extravagant, däremot var det alla kostnader inklusive lite träningar, veterinär osv.

Jag skulle kolla runt hur stallhyran ligger på ett par ställen med rimligt avstånd. Det går väldigt dåligt med bussar till skolan så det behöver du tänka på om du ska bo där och inte har bil.
Tack för all hjälp! Jag räknar med ca 6400kr en vanlig månad tänker jag, men allt kan ju hända som drar iväg kostnaderna.🐴 Ja, jag ska kolla lite stallplatser i närheten. Har en vän som ev. skall börja där i år och ta med sin häst så hon borde ju ha koll på priserna.😃
 
Tack för all hjälp! Jag räknar med ca 6400kr en vanlig månad tänker jag, men allt kan ju hända som drar iväg kostnaderna.🐴 Ja, jag ska kolla lite stallplatser i närheten. Har en vän som ev. skall börja där i år och ta med sin häst så hon borde ju ha koll på priserna.😃
En lär sig många saker som hästägare, många, spruta medicin, bära hö, uppskatta vikt hos hö , stängsla, jordspett, samarbete, rida osv. En sak man lär sig också är pengar också. Sälja sadlar Etc. Du har nog lite mer ekonomisk stötting än bara studielån ca 10,5 lapp, studentlägenhet kostar 4 lapp.

Du är klok som undersöker alla kostnader ordentligt och ger de som stöttar dig ekonomiskt ett snyggt excel-ark med massa information om pengar. Då nämner du också att du lärt dig excel också i farten. Det blir nog bra. Lycka till.
 
Finns massor av trådar på samma tema, så sök.
Jag lägger ca 5000-6000 (inklusive bensin) men då varken tränar eller tävlar jag och lägger inga pengar på utrustning längre.
Beroende på var du bor kommer ca 6400/månaden troligtvis räcka en bra bit, men det beror ju såklart på dina ambitioner och vad du vill ha ut av hästlivet.
 
Min stora häst (som dock bara är 150 cm, men hon är större än minishettisen jag också har ;) ) kostar nog 3500-4000 kr i månaden normalt sett (foder, hovslagare, vaccinationer, tandkoll, träningar, ridhuskort etc.). Men jag har henne hemma på lösdrift, bor granne med en ridskola med träningsmöjligheter och hon är just nu oskodd. Dock tillkommer det ju kostnader som utrustning till hästen (just nu står t.ex. ett par barfotaboots på listan på saker som ska köpas in ifall vi ska rida där det är makadam), stallsaker (staket, fixa stallet, grusa hagar, gödselplatta), om hästen blir sjuk etc.

Minishettisen ligger kanske på 1000-1500 kr i månaden (hovslagare, vaccinationer och tandkoll är ungefär samma, men billigare foder och försäkringar och ingen träning). Hon behöver ju dock också utrustning, stallsaker, och om hon blir sjuk/skadad (hon är den av mina hästar som de senaste 10 åren kostat mest i veterinärkostnader, då hon hade problem med patellaupphakning som i slutändan fick opereras och sedan ha relbunden rehab i ett halvår efteråt)
 
En lär sig många saker som hästägare, många, spruta medicin, bära hö, uppskatta vikt hos hö , stängsla, jordspett, samarbete, rida osv. En sak man lär sig också är pengar också. Sälja sadlar Etc. Du har nog lite mer ekonomisk stötting än bara studielån ca 10,5 lapp, studentlägenhet kostar 4 lapp.

Du är klok som undersöker alla kostnader ordentligt och ger de som stöttar dig ekonomiskt ett snyggt excel-ark med massa information om pengar. Då nämner du också att du lärt dig excel också i farten. Det blir nog bra. Lycka till.
Tack snälla du!
 
Jag vill bara börja med att berömma dig som undersöker, tar ansvar och tänker igenom beslutet ordentligt! Men jag skulle också råda dig att fundera på hur mycket tid ditt gymnasieprogram kommer ta.

När jag gick gymnasiet så hade jag medryttarhäst/foder. Då betalade jag bara hovslagaren, diverse prylar, träning, tävling och ridbanehyra. Jag var i stallet 5-6 dagar/veckan och hade lyxen att hästen bodde hemma hos sin ägare som utan problem kunde hoppa in om jag blev sjuk eller fick förhinder. Trots det tyckte jag hade svårt att få det att gå ihop. Jag fick hela mitt underhållsstöd av mina föräldrar och de har varit generösa och stuckit till pengar lite här och där. Jag hade 20 min cykelavstånd till stallet så cyklade 40-50 minuter varje och pendlade med buss 1,5h varje dag till skolan. Mina gymnasiebetyg blev lidande av all tid hästarna tog och det i sin tur gjorde att jag inte kunde söka det universitetsprogram jag helst ville efter gymnasiet. Som tur var hade min mormor ett sparkonto till mig som gick till körkort, du vill säkert också ta körkort.

Sen vill jag lägga till att jag är så tacksam över tiden att jag hade min fina foderhäst. Det var otroligt karaktärsbyggande och jag lärde mig ta ansvar, planera och vara skötsam. Många av mina bra egenskaper och rutiner jag har idag kommer från stalltiden. Men slitigt var det minst sagt. Det kommer ju också en tid efter gymnasiet när du kommer ha helt andra ekonomiska möjligheter om du också har ett jobb med inkomst. Men om du tror du kan få ihop det, beslutet är genomtänkt och det är en dröm du har så tycker jag absolut du ska satsa!
 
Jag vill bara börja med att berömma dig som undersöker, tar ansvar och tänker igenom beslutet ordentligt! Men jag skulle också råda dig att fundera på hur mycket tid ditt gymnasieprogram kommer ta.

När jag gick gymnasiet så hade jag medryttarhäst/foder. Då betalade jag bara hovslagaren, diverse prylar, träning, tävling och ridbanehyra. Jag var i stallet 5-6 dagar/veckan och hade lyxen att hästen bodde hemma hos sin ägare som utan problem kunde hoppa in om jag blev sjuk eller fick förhinder. Trots det tyckte jag hade svårt att få det att gå ihop. Jag fick hela mitt underhållsstöd av mina föräldrar och de har varit generösa och stuckit till pengar lite här och där. Jag hade 20 min cykelavstånd till stallet så cyklade 40-50 minuter varje och pendlade med buss 1,5h varje dag till skolan. Mina gymnasiebetyg blev lidande av all tid hästarna tog och det i sin tur gjorde att jag inte kunde söka det universitetsprogram jag helst ville efter gymnasiet. Som tur var hade min mormor ett sparkonto till mig som gick till körkort, du vill säkert också ta körkort.

Sen vill jag lägga till att jag är så tacksam över tiden att jag hade min fina foderhäst. Det var otroligt karaktärsbyggande och jag lärde mig ta ansvar, planera och vara skötsam. Många av mina bra egenskaper och rutiner jag har idag kommer från stalltiden. Men slitigt var det minst sagt. Det kommer ju också en tid efter gymnasiet när du kommer ha helt andra ekonomiska möjligheter om du också har ett jobb med inkomst. Men om du tror du kan få ihop det, beslutet är genomtänkt och det är en dröm du har så tycker jag absolut du ska satsa!
Tack :) Ja, det harv jag också funderat på. Det är ju inte lite att göra... Håller på att lägga upp en plan för det också, t.ex. planerar jag att bo på skolan och hästen måste stå i ett stall med rimligt cykelavstånd, får jobba helger och så har jag tacksamt nog väldigt lätt för mig i skolan, men självklart behöver jag en bra plan. (Mormödrar är bäst, min har också ett sparkonto för mitt körkort. ;), men jag hoppas att det skall gå ihop ändå.)
 
Ja det är ju ingen billig sport inte. :/ Tack så mycket för svar! Tror du min startbudget på 100 000kr kan räcka? Då räknar jag med att jobba ihop runt 5000kr/mån.

Jag tycker det är klokt av dig att planera och tänka igenom beslutet ordentligt. Glöm inte att tänka på tiden också.

Om du ska få ut 5000 kr i månaden efter skatt krävs det ganska många timmars arbete och du ska även hitta ett arbete som fungerar utifrån skola och tid för att sköta hästen.

Ex. Om du skulle jobba inom handels ligger lägstalönen för någon som är 16 år på 86,77 kr/h. Om vi räknar på en skattesats på 30% (troligtvis lägre när du tjänar så pass lite men vi räknar på det) så behöver du få ca 7200 kr före skatt. Det innebär att du behöver jobba 83 h/månad om man inte räknar med semesterersättning och ob tillägg som visserligen är generöst inom handels.

Kommer du ha tid och ork för att göra allt det roliga du vill göra med hästen om du behöver arbeta så pass mycket?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 042
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp