Vad kostar en ponny att äga?

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag vet, det är ju omöjligt att säga. Men ni som har en storhäst och en ponny, hur mycket skiljer det sig prismässigt? Fodret blir billigare (mindre mängd) men skiljer sig exempelvis hovslagning, utrustning mm?
Och hur mycket mer tid lägger man i stallet om man har en ponny också? Är det dubbel så lång tid?
 
Beror ju helt på vad du ska ha för ponny och vad du ska använda denne till.

Jag har en c-ponny (liten islandshäst så räknas som ponny) och en storhäst. Storhästen tar mer tid för att hon ska gå mer än den lille, men det beror på att han är ung. Storhästen kostar mer i hovslageri för hon behöver skos var 5-6 vecka och han var tionde, men det är ju individuellt. Hon får lite mer kraft för att hon går mer och är något svårfödd.

Priset på skoningarna är samma, och det går säkert att få tag på en shettis som behöver skos ofta. Priset på utrustning är samma. Tiden för att mocka är samma. Det tar längre tid för mig att sela och sätta vagn på en shettis än det tar för mig att göra iordning storhästen, och jag har gjort bägge sakerna många gånger.

Bortsett från maten är jag tveksam till om det är varken billigare eller tar kortare tid med en häst under 148 cm i manke.
 
Försäkringen är mycket billigare om man har swb tex och ponny. Små hästar gör också att man slipper enorma transporter 😁 inte om du har en stor också dock.. Hyr man box är hyran i många fall lägre för ponny än för häst men då ingår i regel mindre grovfoder.

Haft en liten häst och en ponny samtidigt, upplevde inte att de skillde sig i kostnad annat än när någon skadade sig..
 
Jag vet, det är ju omöjligt att säga. Men ni som har en storhäst och en ponny, hur mycket skiljer det sig prismässigt? Fodret blir billigare (mindre mängd) men skiljer sig exempelvis hovslagning, utrustning mm?
Och hur mycket mer tid lägger man i stallet om man har en ponny också? Är det dubbel så lång tid?

Hur liten ponny menar du? En d-ponny skiljer sig inte så mkt från en storhäst. Spec inte om du köper en med lite blod i. Jämför jag de jag haft så har d-ponny med mkt blod ätit marginellt mindre än en storhäst (mina var runt 160). Stallhyra kanske ett par hundralappar mindre. Motionsbehov samma lika. Försäkring lite billigare på ponny men den var också högre försäkrad så det var ändå motsvarande pengar ut varje månad. Hovslagare samma kostnad. Men då har jag i åtanke sportvariant av ponny och häst, jag tänker inte på russ liksom utan sportponny kontra halvblodshäst i mindre format.

Då jag haft två hästar samtidigt är det inte storleken som avgör tidsåtgången utan behoven. 1 häst ger jag ca 3 tim inkl mockning, höpackning, skötsel och ridning. 2 hästar var 5 tim om båda reds, då var jag mer effektiv med skötsel och mockning samt red kanske lite kortare pass.
 
Det som för mej isåfall kunde vara billigare är fodermängden, ströåtgången och försäkringen.

Fötterna, vaccinationerna, träckproverna, avmaskningarna, tandkollerna, utrustningen, träningskostnader osv osv är ju i princip samma oavsett storlek.
 
Jag har ponny, det som skiljer emot att ha storhäst på samma ställe/sätt där jag står är väl egentligen bara foder (25-100% mer för häst) och eventuellt strö. Försäkring oftast billigare, men övrig vård, hovslagare osv är samma oavsett. Mockning mm tar antagligen lite mer tid (mer mat och bajs att hantera).

En del stallplatser är lite billigare för ponny, oftast pga mindre box/mått eller om grovfoder ingår ex.
 
Vi hade en minishettis innan och han kostade inte många kronor i månaden. Typ en tiondel av vad min storhäst kostade. 🤪

Billig försäkring, han åt några kilo grovfoder om dagen och knappt något kraftfoder och han var väldigt renlig så nästan ingen strökostnad. 👌🏻😁
 
Hur liten ponny menar du? En d-ponny skiljer sig inte så mkt från en storhäst. Spec inte om du köper en med lite blod i. Jämför jag de jag haft så har d-ponny med mkt blod ätit marginellt mindre än en storhäst (mina var runt 160). Stallhyra kanske ett par hundralappar mindre. Motionsbehov samma lika. Försäkring lite billigare på ponny men den var också högre försäkrad så det var ändå motsvarande pengar ut varje månad. Hovslagare samma kostnad. Men då har jag i åtanke sportvariant av ponny och häst, jag tänker inte på russ liksom utan sportponny kontra halvblodshäst i mindre format.

Då jag haft två hästar samtidigt är det inte storleken som avgör tidsåtgången utan behoven. 1 häst ger jag ca 3 tim inkl mockning, höpackning, skötsel och ridning. 2 hästar var 5 tim om båda reds, då var jag mer effektiv med skötsel och mockning samt red kanske lite kortare pass.

Jag drömmer lite om att skaffa en liten welsh, russ eller en svensk ridponny runt 120 cm. Ponnyn ska vara till min snart 6 åriga dotter, men jag kan anta att jag kommer få ta hand om den själv mestadels av tiden. De dagarna hon ska rida ska hon självklart mocka och packa hö, men att tro att hon ska göra det 7 dagar i veckan är nog utopi.

Men då är det som jag misstänker, ingen stor prisskillnad förutom hästens personliga avvikelser 🤪
 
Jag drömmer lite om att skaffa en liten welsh, russ eller en svensk ridponny runt 120 cm. Ponnyn ska vara till min snart 6 åriga dotter, men jag kan anta att jag kommer få ta hand om den själv mestadels av tiden. De dagarna hon ska rida ska hon självklart mocka och packa hö, men att tro att hon ska göra det 7 dagar i veckan är nog utopi.

Men då är det som jag misstänker, ingen stor prisskillnad förutom hästens personliga avvikelser 🤪

Nackdelen med de små nätta ponnyerna är att de sällan kan ridas av vuxna. Se till att den åtminstone är inkörd eller rejält jobbad på töm så att du kan motionera den ordentligt. De där små finlemmade ponnyerna har ofta en del blod och de kräver lika mkt som en större häst, men få barn räcker till fullt ut. Det gör att de lätt blir odrägliga. Men det har du nog koll på om du är hästmänniska med egen häst...

mvh Liten vuxen med flertalet tillridningsponnyer bakom mig :cautious:
 
Nackdelen med de små nätta ponnyerna är att de sällan kan ridas av vuxna. Se till att den åtminstone är inkörd eller rejält jobbad på töm så att du kan motionera den ordentligt. De där små finlemmade ponnyerna har ofta en del blod och de kräver lika mkt som en större häst, men få barn räcker till fullt ut. Det gör att de lätt blir odrägliga. Men det har du nog koll på om du är hästmänniska med egen häst...

mvh Liten vuxen med flertalet tillridningsponnyer bakom mig :cautious:

Min tanke är att kunna tömköra, köra bodybalance och rida som handhäst. Och tittar främst efter en inkörd ponny även om jag tror att jag kan få hjälp med inkörning. Men bra tips!
 
Jag hade en väldigt liten nätt ponny på foder ett tag, hade samtidigt mitt kallblod. Hon åt bara några kilo hö och gick barfota så jag skötte hennes hovar själv. Ägaren hade henne försäkrad, men kan inte tänka mig att den var dyr.
Nu hade jag henne mest som mysponny, hon följde alltid med som handhäst när jag red och körde mitt kallblod så hon fick motion av det.
Hade tänkt köra in henne och då är ju utrustningen billigare till en ponny, speciellt en i shettisstorlek.
 
Enligt min erfarenhet är det generellt inte stor skillnad, förutom att ponnyn förmodligen äter mindre. Det är ju dessutom så individuellt beroende på vad just den individen behöver i form av vård, tillskott, träning etc. Vad gäller utrustning så upplevde jag nog att den snarare blev dyrare för ponnyn. Det var svårt att t ex hitta en vettig dressyrsadel - inte samma utbud som till stora hästar. Nu vet jag inte var du bor, men i storstad är ju stallhyran den största kostnaden per månad och den skiljer sig i regel inte beroende på storlek.
 
Det beror ju på storleken och behoven hos ponnyn. Jag har en liten D-ponny, och skillnaden mellan henne och en liten stor häst är ju egentligen inte så stor. Hon äter mindre än en "normal" stor häst, men det är ungefär det enda.

Shettisen däremot är ju så klart mycket billigare i drift. Han äter mycket mindre, han skos inte. Å andra sidan är det svårt att hitta utrustning till honom, för det finns inte på alla ställen i så små storlekar. Men han ska tas om hand som vilken annan häst som helst. Jag vill inte att han bara ska vara "hagprydnad" utan han motioneras också på det sätt som fungerar för honom.
 
Har stor häst och B-ponny

Försäkring 1200,-år
Verkning 450,- var 7:nde vecka ibland kan han gå längre så då blir det 14 veckor emellan
Strökostnad ca 200,-/mån
Foder lite svårt att räkna då vi har fri tillgång på dagarna + lite mineraler och morötter i krubban på kvällen

Har ingen direkt utrustning mer än grimma, täcke Annars kostar ju naturligtvis utrustning i inköp.

Ponnyn är enbart som sällskap och kräver inte så mycket. Daglig koll och hantering samt lättare genomgång vid in/utsläpp

Skulle han sättas igång är skor ett måste på dessa vägar
 
Jag har en Welsh mountain, gissar att det är en sån du tittar på. Det är mycket häst i litet format och jag, i egenskap av ponnykusk, älskar denna lilla pärla. Köpte henne för att det även ska kunna extraknäcka lite som barnponny om barnen vill rida. Valde rasen pga de är ganska lika arabiska fullblod i mentaliteten (utöver att de är fantastiskt fina att titta på).

Hon äter 4 kg hö/dag på nuvarande värden, kostar ~3500/år i försäkring. Dock ganska stort behov av protein vilket kan dra iväg rejält sämre år. 2 tandläkarbesök/år blir det också pga knas i munnen men det är ju individuellt. Stallhyran är ju väldigt olika beroende på var i landet men det är mycket viktigt för denna lilla att hon får gå på magert skogsbete pga fångkänslig. Ett skräpår gällande beten stod hon i flera omgångar på box pga puls, värme osv så somrar med denna pärla ger mig lite ont i magen, ffa om det är knepigt med "rätt" beten.

Det är en fantastisk individ som jag verkligen älskar och hon gör mig glad men billig i drift är hon inte direkt och jag hade verkligen ordnat till en plan med motionen så du får ihop livet så att säga innan jag tog hem en sådan som barnponny pga behovet av rörelse och aktivitet för att kunna vara just en barnponny :)
 
Jag har en Welsh mountain, gissar att det är en sån du tittar på. Det är mycket häst i litet format och jag, i egenskap av ponnykusk, älskar denna lilla pärla. Köpte henne för att det även ska kunna extraknäcka lite som barnponny om barnen vill rida. Valde rasen pga de är ganska lika arabiska fullblod i mentaliteten (utöver att de är fantastiskt fina att titta på).

Hon äter 4 kg hö/dag på nuvarande värden, kostar ~3500/år i försäkring. Dock ganska stort behov av protein vilket kan dra iväg rejält sämre år. 2 tandläkarbesök/år blir det också pga knas i munnen men det är ju individuellt. Stallhyran är ju väldigt olika beroende på var i landet men det är mycket viktigt för denna lilla att hon får gå på magert skogsbete pga fångkänslig. Ett skräpår gällande beten stod hon i flera omgångar på box pga puls, värme osv så somrar med denna pärla ger mig lite ont i magen, ffa om det är knepigt med "rätt" beten.

Det är en fantastisk individ som jag verkligen älskar och hon gör mig glad men billig i drift är hon inte direkt och jag hade verkligen ordnat till en plan med motionen så du får ihop livet så att säga innan jag tog hem en sådan som barnponny pga behovet av rörelse och aktivitet för att kunna vara just en barnponny :)
Vad fint beskrivet, påminner mycket om min egna lilla wm :heart
 
Vad fint beskrivet, påminner mycket om min egna lilla wm :heart
Ja det stämmer väl på merparten skulle jag tro. Åtminstone av de som faktiskt får "tillåtelse" att vara som de ska vara så att säga. Antar att det kanske går att få dem till någon variant av soffpotatis också men frågan är hur deras hjärnor mår av det och när man får en explosion i dem så att säga.

/Amha som snart ska ut och köra ponny som stått i ett par veckor pga snö och sommarskoning och förväntar sig en ponnyplutt på tårna 😅
 
Jag vet, det är ju omöjligt att säga. Men ni som har en storhäst och en ponny, hur mycket skiljer det sig prismässigt? Fodret blir billigare (mindre mängd) men skiljer sig exempelvis hovslagning, utrustning mm?
Och hur mycket mer tid lägger man i stallet om man har en ponny också? Är det dubbel så lång tid?
Veterinärkostnader, vaccineringar, hovslagare, utrustning och dylikt skiljer sig inte (eller väldigt marginellt vad gäller ex utrustning; täcken i små storlekar kan vara någon hundralapp billigare).
I de flesta stall jag har stått har stallplatsen varit samma som för storhäst, eller någon/några hundralappar billigare om grovfoder har ingått. Hur mycket fodret skiljer sig beror ju starkt på om du har en shettis som nästan lever på luft eller en D-ponny som i princip äter som en storhäst. Men det är ju fortfarande bara några hundralappar det handlar om varje månad.
Vad man använder ponnyn till tänker jag blir det mer avgörande, om du faktiskt behöver utrustning i samma utsträckning som till en storhäst eller inte.
Det finns en del trådar på forumet om att ha en vs två hästar, själv har jag upplevt att det blir väldigt mycket mer stress, även om det inte riktigt tar dubbel så lång tid eftersom man ofta kan förbereda fodret samtidigt, kanske använda samma skottkärra utan att tömma mellan osv. Men på själva stallsysslorna har jag ändå räknat att ca 75% av tiden för en häst tillkommer, så tar en häst en halvtimma att fixa till tar två hästar kanske 50-55 minuter.
 
Det är mest maten som skiljer. Vår stallhyra inkluderar hö så det skiljer inget för den lilla och de större dock :) Shettisen är renlig så hon drar inte mycket strö, men det beror ju på vilken häst det är.

Jag har tre hästar och det tar inte tre gånger så lång tid med tre som med en, bortsett från typ vid skoningar och sådant. :D Vi brukar ha två hästar ute samtidigt, men är man själv kan det förstås vara svårare.

Så klart tar det tar extra tid. Jag är dock extremt mycket effektivare med stallsysslor för tre jämfört med en - har gått från att vara såspåse till att vara hyfsat effektiv.
 
Jag vet, det är ju omöjligt att säga. Men ni som har en storhäst och en ponny, hur mycket skiljer det sig prismässigt? Fodret blir billigare (mindre mängd) men skiljer sig exempelvis hovslagning, utrustning mm?
Och hur mycket mer tid lägger man i stallet om man har en ponny också? Är det dubbel så lång tid?
Enda skillnaden på mina två är foder och försäkring. Båda äter samma foder, men olika mängd av kraften. Ponnyn får 200 gr mindre kraft än min stora och ca 2 kg mindre hö/dygn. Försäkringen är billigare pga han har reservationer. Annars är kostnaderna exakt samma. Dvs veterinör, hovslagare (helskoning på båda)

Mina har fri tillgång, men jag mäter upp till dem, och de äter lika mycket. Har en 12 årig PRE hingst, 163 cm mkh. Samt en 14 årig Irish Cob valack på 130 cm (Maxad B-ponny)

Jag skulle vilja säga att beroende på vad du gör med dina hästar så kan ju en ponny vara betydligt dyrare än en storhäst. Och tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: valy
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 805
Senast: Wille
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 059
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 243
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp