Vad kostar en ponny att äga?

En stor c-ponny/d-ponny kan kostar ungefär samma i foder som en stor häst. Det beror ju helt på hästens behov.
Har man 1 häst + 1 ponny så tar ju vardags skötseln som mocka, fixa maten, fixa vatten, borsta, osv längre tid än om man enbart hade 1 häst, men jag fixar tex mina 2 hästar på 30-45 min skötsel mässigt (om dem inte är extremt leriga), så det går ganska snabbt. Det som tar tid är ju om båda ska ridas och tränas.
 
Jag har ju en b-ponny och en stor. Håller med övriga om att kostnaderna blir ungefär samma. I alla fall om man som vi har hästarna inackorderade och har grovfoder inkluderat i hyran. Försäkringen är väl nån hundring billigare i månaden för ponnyn, men han är importerad medan den store är svenskfödd och sådana faktorer påverkar ju också premien. Skos behöver de lika ofta, och utrustningen är ju lika dyr oavsett storlek.

Tidsmässigt tycker jag inte att det blir dubbelt så mycket tid med två hästar jämfört med att bara ha en. Mycket kan ju effektiviseras när man har två hästar. Skulle nog säga att kanske 1,5 ggr så mycket tid som att ha en häst för min del. Men inte heller detta har ju med storleken på hästarna att göra. Största skillnaden i vårt fall är att jag nu kan räkna all stalltid som kvalitetstid med dottern, mot att tidigare ofta känt att stalltiden snarare tog tid från barnen. ;)

Sen måste jag bara säga att min erfarenhet är att barn tyvärr ofta växer ur en 120 cm hög ponny lite väl snabbt. Särskilt om det är en lite nättare ponny som en welsh mountain. Det är klart att det beror på barnen hur långa de är etc, men jag har sett många i vår närhet som tyvärr inte kunnat behålla sina ponnys särskilt länge eftersom de snabbt blivit urvuxna. Vår b-ponny är maxad och det gör stor skillnad. Dottern är nu 12 och kan fortfarande rida honom trots att hon är lång för sin ålder. När vi köpte ponnyn var hon 7, och även om han kanske var något stor i början så upplevde jag aldrig det som ett problem.
 
Den konkava profilen ger risk för vågbett. Vilket gör att hästen inte riktigt sliter tänderna på ett korrekt sätt och vassa kanter och hakar följer.
Intressant! Just det problemet är inget större bekymmer här dock. Däremot saknas en tand vilket gör att tanden som möter det tomma utrymmet inte slits korrekt och behöver slipas ner med några månaders mellanrum.
 
Jag vet, det är ju omöjligt att säga. Men ni som har en storhäst och en ponny, hur mycket skiljer det sig prismässigt? Fodret blir billigare (mindre mängd) men skiljer sig exempelvis hovslagning, utrustning mm?
Och hur mycket mer tid lägger man i stallet om man har en ponny också? Är det dubbel så lång tid?

Jag har en fjordhäst och en welsh sec A. Bägge står uppstallade där foder ingår, så det är ingen skillnad i kostnad. Samma med hovslagare. Det enda som skiljer åt är att welshens försäkring är dyrare.

Tidsmässigt tar det dubbelt så lång tid om jag tar in en i taget för pyssel/ridning/körning. Men i perioder har de fått stå inne några timmar och ätit extra (ffa ponnyn som äter långsammare) och då har jag kunnat jobba den ena under tiden dvs det gått fortare. Men det är sällan jag lägger mindre än 2 h + tid för jobb på dem.
 
Jag har en Welsh mountain, gissar att det är en sån du tittar på. Det är mycket häst i litet format och jag, i egenskap av ponnykusk, älskar denna lilla pärla. Köpte henne för att det även ska kunna extraknäcka lite som barnponny om barnen vill rida. Valde rasen pga de är ganska lika arabiska fullblod i mentaliteten (utöver att de är fantastiskt fina att titta på).

Hon äter 4 kg hö/dag på nuvarande värden, kostar ~3500/år i försäkring. Dock ganska stort behov av protein vilket kan dra iväg rejält sämre år. 2 tandläkarbesök/år blir det också pga knas i munnen men det är ju individuellt. Stallhyran är ju väldigt olika beroende på var i landet men det är mycket viktigt för denna lilla att hon får gå på magert skogsbete pga fångkänslig. Ett skräpår gällande beten stod hon i flera omgångar på box pga puls, värme osv så somrar med denna pärla ger mig lite ont i magen, ffa om det är knepigt med "rätt" beten.

Det är en fantastisk individ som jag verkligen älskar och hon gör mig glad men billig i drift är hon inte direkt och jag hade verkligen ordnat till en plan med motionen så du får ihop livet så att säga innan jag tog hem en sådan som barnponny pga behovet av rörelse och aktivitet för att kunna vara just en barnponny :)

Nyfiken på hur du märkt att hon har stort behov av protein?

Min wm är verkligen fullblodslik och definitivt inget man ska ha i närheten av barn. :crazy:
 
Billigare i foder om det är en liten ponny och stor häst, försäkring beror på vad det är för häst och ponny du jämför med.
Vetvård samma, hovvård samma eller möjligen dyrare, strö beror på renligheten mer än storleken, utrustning beror på hur liten vi pratar om men kan vara svårt att hitta utrusning till mini.

Är hagen anpassad efter häst eller större ponny och det köps in en mindre så kan det behövas en till tråd. Egen erfarenhet då jag fick hem min mini och hagen var anpassad efter hästar så ponnyn märkte inte att hon gick under tråden när hon betade, ponny 84cm och undertråden 1m 🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 827
Senast: Wille
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 269
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp