Vad kostar en skiktröntgen?

Sandrahorse99

Trådstartare
Min Malinois har haft hälta till och från på vänster bakben, stel i rygg och baken. Röntgade sin rygg och höft för en vecka sedan men syntes inget där.
Veterinärerna tror nervsmärta, att någon nerv är i kläm.

Tanken nu är att behandla med Gabapentin i några veckor, och sedan utvärdera. Blir han sämre eller att han fortfarande får problem, så blir det ortoped och skiktröntgen.

Men samtidigt börjar jag nu känna tveksamheter, även om det kan vara svårt att hitta. Jag vill ju faktiskt ha ett svar på vad som är fel.
Han är en aktiv hund på 3.5år, behöver träna och arbeta för att må bra.

Han har alltid ett hett temperament men när han får ont hamnar han gärna osams med dom andra hundarna och det är inte kul varken för honom eller dom andra.

Vad har ni fått betala för skiktröntgen?
Vi har Folksam på honom som försäkring.

Jag vill få mer svar så att jag vet mer vad som är det bästa alternativet för honom.
 
Min Malinois har haft hälta till och från på vänster bakben, stel i rygg och baken. Röntgade sin rygg och höft för en vecka sedan men syntes inget där.
Veterinärerna tror nervsmärta, att någon nerv är i kläm.

Tanken nu är att behandla med Gabapentin i några veckor, och sedan utvärdera. Blir han sämre eller att han fortfarande får problem, så blir det ortoped och skiktröntgen.

Men samtidigt börjar jag nu känna tveksamheter, även om det kan vara svårt att hitta. Jag vill ju faktiskt ha ett svar på vad som är fel.
Han är en aktiv hund på 3.5år, behöver träna och arbeta för att må bra.

Han har alltid ett hett temperament men när han får ont hamnar han gärna osams med dom andra hundarna och det är inte kul varken för honom eller dom andra.

Vad har ni fått betala för skiktröntgen?
Vi har Folksam på honom som försäkring.

Jag vill få mer svar så att jag vet mer vad som är det bästa alternativet för honom.
Beror på hur mycket som ska röntgas och om hunden ska sederas eller sövas (det görs inte vaket). Räkna med minst 5000 kr men upp till 13.000 kr. Om Folksam ersätter och med hur mycket framgår av deras villkor. Det förutsätter dock att själva skadan är ersättningsbar från början. Troligtvis kommer inte försäkringen täcka innan hunden är undersökt av ortoped, så jag skulle börja där eftersom man behöver veta var det gör ont, för att veta vad man sen ska röntga.
 
Min Malinois har haft hälta till och från på vänster bakben, stel i rygg och baken. Röntgade sin rygg och höft för en vecka sedan men syntes inget där.
Veterinärerna tror nervsmärta, att någon nerv är i kläm.

Tanken nu är att behandla med Gabapentin i några veckor, och sedan utvärdera. Blir han sämre eller att han fortfarande får problem, så blir det ortoped och skiktröntgen.

Men samtidigt börjar jag nu känna tveksamheter, även om det kan vara svårt att hitta. Jag vill ju faktiskt ha ett svar på vad som är fel.
Han är en aktiv hund på 3.5år, behöver träna och arbeta för att må bra.

Han har alltid ett hett temperament men när han får ont hamnar han gärna osams med dom andra hundarna och det är inte kul varken för honom eller dom andra.

Vad har ni fått betala för skiktröntgen?
Vi har Folksam på honom som försäkring.

Jag vill få mer svar så att jag vet mer vad som är det bästa alternativet för honom.

Jag har fått betala strax under 10000kr för 4 leder (bogar och armbågar). Betalade ur egen ficka knappt 4000kr då försäkringen tog den större delen.
Skulle räkna med 5500kr och uppåt beroende på hur stora och många områden det gäller.

Be försäkringsbolaget om förhandsbesked så du är säker på att de ersätter undersökningen innan du gör den. Vissa bolag är lite svåra.
 
Tror det kostade cirka 8000 för en CT-röntgen förra sommaren av bäcken och ländrygg på min kelpie. Försäkringsbolaget ersatte sin del. De godkände detta i förhand på förfrågan från kliniken efter undersökning av veterinär (vet ej om hon är ortoped eller inte).

Nu funderar jag på hur mycket dyrare en magnetröntgen kan vara då jag är osäker på att det som hittades på CT-röntgen (mindre förändringar i ileosakralleden) kan vara hela förklaringen. Något muskel- och/eller nervproblem verkar det också vara. Får se vad veterinären vi ska träffa imorgon säger.
 
Min schäfertik började halta på höger bakben för ett par veckor sen. Inte konstant, men man såg att hon helst inte ville stödja det benet hon var halt på. Åkte in till vet efter att det inte hade gått över efter en vecka, och där konstaterades det att hon har L7s1 i ett tidigt skede, men att det är en korsbandsskada som antagligen är anledningen till hältan, men att det var svårt att säga då ryggen också kan vara orsaken. Så be dem kolla upp knäna också!
 
Håller med @Lillapyret om att det absolut kan vara värt att kolla knäna hos en riktigt duktig ortoped, för oss tog det 3 vet besök innan den partiella rupturen på korsbandet hittades. Vi hade liknande symptom, hälta till och från och stelhet som såg ut att komma från ryggen.

Hade även stor hjälp av en veterinär i Norge som är riktigt duktig kiropraktor när det gällde en nerv i kläm, men det hjälper ju inte er så mycket nu när gränserna är stängda...
 
Håller med @Lillapyret om att det absolut kan vara värt att kolla knäna hos en riktigt duktig ortoped, för oss tog det 3 vet besök innan den partiella rupturen på korsbandet hittades. Vi hade liknande symptom, hälta till och från och stelhet som såg ut att komma från ryggen.

Hade även stor hjälp av en veterinär i Norge som är riktigt duktig kiropraktor när det gällde en nerv i kläm, men det hjälper ju inte er så mycket nu när gränserna är stängda...
Vilken veterinär då? Jag bor i oslo nämligen!
 
Tror det kostade cirka 8000 för en CT-röntgen förra sommaren av bäcken och ländrygg på min kelpie. Försäkringsbolaget ersatte sin del. De godkände detta i förhand på förfrågan från kliniken efter undersökning av veterinär (vet ej om hon är ortoped eller inte).

Nu funderar jag på hur mycket dyrare en magnetröntgen kan vara då jag är osäker på att det som hittades på CT-röntgen (mindre förändringar i ileosakralleden) kan vara hela förklaringen. Något muskel- och/eller nervproblem verkar det också vara. Får se vad veterinären vi ska träffa imorgon säger.
Eftersom det krävs narkos för MR brukar det vara dyrare. 10-15.000 kr skulle jag räkna med, men det är sällan försäkringsbolag ersätter både DT och MR för samma problem tyvärr. Om det blir aktuellt krävs oavsett ett förhandsbesked.
 
Kolla med veterinär om CT verkligen är bästa alternativet. Ibland är MR det bästa alternativet och eftersom försäkringsbolagen som redan nämnts sällan ersätter båda delarna är det viktigt att välja det bästa alternativet.

Vad CTn kommer kosta beror bl.a. på om hela eller bara en del av ryggen ska köras, samt om det ska ges kontrast eller inte. Vid diskbråck kan även myelografi behövas och då behöver hunden intuberas och läggs då ofta även i narkos vilket medför ytterligare kostnad.
 
Eftersom det krävs narkos för MR brukar det vara dyrare. 10-15.000 kr skulle jag räkna med, men det är sällan försäkringsbolag ersätter både DT och MR för samma problem tyvärr. Om det blir aktuellt krävs oavsett ett förhandsbesked.

Ok. Ja jag får väl se vad veterinären tycker. Det var inne på att man kunde göra bådeock (vid samma tillfälle) redan förra året men då hade jag varit tvungen att åka en bit så vi började med en CT som kunde göras i den stad där jag bor. Vet dock inte om försäkringsbolaget hade ersatt om vi hade åkt till Strömsholm och gjort bådeock samma dag. På utlåtandet från England på CT-svaret nämns MR som ett alternativ för fortsatt utredning då de tyckte förändringarna på CT var så små att de inte borde ge hälta. Sen dess har hunden blivit otroligt mycket bättre tills mellandagarna där han blev väldigt halt efter vila igen och det ger inte riktigt med sig. Fysio var dock positiv att vi borde kunna vända detta med rätt medicin och rehab.

Jag hoppas verkligen att vi iaf kan komma till att han kan leva ett aktivt sällskapshundsliv om än på medicin. Att vi inte får tävla är inte längre relevant bara han får röra på sig, träna och leka utan att få ont.
 
Tack för era svar!
Fick mer information av veterinären idag,hon har konsulterat med flera neurologer och det verkar som dom troligtvis kanske sett något vid ländryggen på vanlig röntgen så vi ska boka in magnetröntgen istället då man misstänker att det är nerver som strular. Då specifikt på ländryggen.
Dom ska kolla med försäkringsbolaget om dom godkänner det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 076
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 363
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp