Vad kostar medlemskap i er förening?

Ramona

Trådstartare
Som rubriken säger, vad kostar medlemskap i er förening? Vad ingår i er medlemsavgift? Tycker ni som är medlemmar i en dyrare klubb att ni får allting ni vill ha? Ni som tillhör billigare klubbar, tycker ni att ni saknar någonting?

Finns det inom ridsporten brevlådeföreningar som man kan vara medlem i, som inom tex golfen eller andra sporter?
 
Hos oss kostar det 400 kr för senior, 375 för junior och 700 för familj.
Vi får väl inget extra förutom möjlighet att lösa licens. Klubbens tävlingsryttare nyttjar utebanor kostnadsfritt.
Man ska ju ha i åtanke att för dessa pengar betalar klubben 2021 112 kr till SvRF, 74.75 för försäkring och sen en avgift till distriktet ( i mitt distrikt 100 kr). Så 287 kr/medlem går bort i avgifter. Så på ett familjemedlemskap (4 personer) går klubben back 448 kr.
Har sett att många klubbar har för låg medlemsavgift i förhållande till vad de betalar till förbundet.
 
Betalar 425kr för senior.

Klubben har egne anläggning (2 utebanor + fält) man får nyttja som man vill. Man får också lagavgiften betald om mna vill tävla i lag. Det krävs också en hel del idiella insatser.

Funderar på att byta klubb till nästa år, en som är lite dyrare men som också erbjuder tex träningar för lag, föreläsningar osv.
 
Senior 400kr
Junior 300kr
Stödmedlem 200kr

Jag är inte så aktiv i klubben och tävlar inget i dagsläget, har inte riktigt koll på om man får något särskilt eller så. Står på anläggningen som klubben tillhör, men vi har egentligen inget krav på medlemsskap av den anledningen. Däremot finns det ett samarbete med naturbruksgymnasiet som ligger granne om att man får rida även på deras ena bana + preparerad träningsslinga om man är medlem. Det tycker jag är himla bra, utnyttjar deras träningsslinga frekvent!

Jag saknar inget i dagsläget, men tävlar som sagt inte nu så kanske ändrar mig på den punkten i framtiden.

Vad menas med brevlådeföreningar?
 
Jag betalar 400:-
Det arrangeras en del clinics, föreläsningar osv till rabatterat pris eller gratis. Rabatt på licens och startavgifter på hemmaklubben om man jobbar minst 8 timmar som funktionär. Gör man fler timmar finns ett bonussystem.
Bra pris på snygga och funktionella klubbkläder, olycksfallsförsäkring, hemförsäkring mm genom svenska ridsporstförbundet.
Tycker jag får mycket för pengarna och trivs väldigt bra i min klubb 😊
 
Vi betalar också 400kr/vuxen och får ju då del i en gemenskap, möjlighet att rida på ridskola/delta i aktiviteter/stalla upp häst/lösa gymkort. Förutom att man får en bra försäkring genom sitt medlemskap.
 
Kostar 350 och då får vi tillgång till flera olika utebanor med hindermaterial och dressyrstaket, brukar även vara lite olika aktiviteter där det bjuds på typ grillkorv eller fika.
 
Ena klubben tar 300kr, då ingår olycksfallsförsäkring när man rider på anläggningen, man får häst och ryttare tidning i brevlådan.

Får nyttja paddockarna gratis, manegekort får man köpa till extra för att nyttja ridhuset utanför lektionstid.
Föreläsningar/clinics är gratis för medlemmar.

Den andra är något dyrare, deras hemsida ligger nere och jag kommer inte ihåg priset. Var 400kr någonting.
Vet de också har clinics gratis för medlemmar. De har också någon försäkring när man rider på anläggningen, vet det finns mer saker men då hemsidan verkar va nere kan jag inte riktigt kolla. Har precis börjat där så kommer inte ihåg allt. 🙈😅
 
Hur menar du med inget? Du är försäkrad i all kontakt med hästar även på väg till och från ditt privata stall. Du har sannolikt också möjlighet att delta i arrangemang för medlemmar i din förening. Hur är det "inget"?
Jag har ju egen försäkring så den jag får som medlem är inte nödvändig. Aktiviteter, om det ordnas några, får vi ju betala för och de kan även icke medlemmar delta på. Så jag tycker inte att jag just får något från föreningen, faktiskt.
Jag har en känsla av att min förening faktiskt inte vill ha några privatryttare.
 
400kr för senior och 250kr för junior. Ingår väl någon försäkring då de är anslutna till svrf och det är typ halva priset på anläggningskort (två ridhus och en paddock).

Hos islandsföreningen kostar det 275kr för ungdom och 600kr för vuxen, sen tillkommer 75kr för ungdom och 150kr för vuxen till sif samt 100kr (t o m 25 år) och 200 för vuxen till travet för att få använda abläggningen. Anläggningen har en stor paddock, ovalbana och en dag varannan vecka även tillgång till travbanan.
 
Som rubriken säger, vad kostar medlemskap i er förening? Vad ingår i er medlemsavgift? Tycker ni som är medlemmar i en dyrare klubb att ni får allting ni vill ha? Ni som tillhör billigare klubbar, tycker ni att ni saknar någonting?

Finns det inom ridsporten brevlådeföreningar som man kan vara medlem i, som inom tex golfen eller andra sporter?
Är medlem i flera ridklubbar, men en av de klubbar som ligger närmast tar 50 kr/år för junior och 100 kr/år för senior. Då får man använda deras ridbana hur mycket man vill och där finns även massor med bra hindermaterial. Man får hyra klippmaskin väldigt billigt (50 kr/gång) och de brukar sponsra med en stor del av biljettpriset till t e x SIHS. De subventionerar även träningar, så man kan vara med på hopp- och dressyrträningar för 50-100 kr/gång. Ibland ordnar de även ridkurser som också subventioneras till stor del av klubben.
 
Är medlem i flera ridklubbar, men en av de klubbar som ligger närmast tar 50 kr/år för junior och 100 kr/år för senior. Då får man använda deras ridbana hur mycket man vill och där finns även massor med bra hindermaterial. Man får hyra klippmaskin väldigt billigt (50 kr/gång) och de brukar sponsra med en stor del av biljettpriset till t e x SIHS. De subventionerar även träningar, så man kan vara med på hopp- och dressyrträningar för 50-100 kr/gång. Ibland ordnar de även ridkurser som också subventioneras till stor del av klubben.
Wow!
Var får de pengarna ifrån?
 
Jag är medlem i en lokalförening som tillhör Svenska Islandshästförbundet, och betalar 550:- per år för senior. Får då tidningen Islandshästen 6 ggr (tror jag) per år samt rabatt på lokalföreningens aktiviterer eller emellanåt helt gratis aktiviteter, t.ex. någon föreläsning eller kortare utbildning som föreningen anordnar. Och så måste man ju vara medlem för att kunna tävla. I islandshästvärlden är det inte SÅ vanligt att lokalföreningarna har egna anläggningar och jag tror inte det finns någon förening/klubb som driver ridskola. Så det är ytterst sällan det finns någon anläggning att få utnyttja.
 
Jag har ju egen försäkring så den jag får som medlem är inte nödvändig. Aktiviteter, om det ordnas några, får vi ju betala för och de kan även icke medlemmar delta på. Så jag tycker inte att jag just får något från föreningen, faktiskt.
Jag har en känsla av att min förening faktiskt inte vill ha några privatryttare.
Så byt klubb till nästa år? Verkar ju rätt tråkigt för alla inblandade med nuvarande situation. Att du inte "behöver" det som erbjuds innebär ju inte att det inte erbjuds.
 
Min ridklubben tar 400kr för senior, då ingår olycksfallsförsäkring när man rider på anläggningen, man får häst och ryttare tidning i brevlådan. 2 fria starter när vi har hemmatävling om man löser licens.
Anläggningskort är 1500:- per år, då får man rida på 2 utebanor 1 gräs 1 grus och vi har 2 ridhus 1 med fiber 1 grus.
 
Så byt klubb till nästa år? Verkar ju rätt tråkigt för alla inblandade med nuvarande situation. Att du inte "behöver" det som erbjuds innebär ju inte att det inte erbjuds.
Funderar starkt på att göra det. Men man är väl inte med i en förening för en försäkrings skull? Den tanken har då aldrig slagit mig. Jag är medlem i föreningen för att jag ska kunna skaffa licens och tävla.
 
Funderar starkt på att göra det. Men man är väl inte med i en förening för en försäkrings skull? Den tanken har då aldrig slagit mig. Jag är medlem i föreningen för att jag ska kunna skaffa licens och tävla.
Det jag menar är att det är tråkigt med sura medlemmar som inte tycker att "klubben ger något", i synnerhet för de som kämpar och sliter för att få klubbens olika verksamheter att gå runt. Byt klubb till någon klubb som ger något i dina ögon om inte den nuvarande är till belåtenhet?
 
Betalar 250kr för vuxen.
400kr för familj
150 för junior


Pytteliten förening, ridbanan är riktigt riktigt bra och medlemmar betalar nästan inget för att använda den, (men den är även jättebilligt för icke-medlemmar. )
Lite träningar, även gratis såna för medlemmar då och då, några småtävlingar ordnas.
Familjärt. Är med där då jag känner de andra och känner mej välkommen.
Vilket inte alls var fallet när jag ett tag bytte klubb. Jag var med på aktiviteter och som funktionär men kände mej mest bara osynlig och ensam, utanför.

Jag tävlar inte och behöver därmed inte licens. Är med i klubben mest för att stötta den med medlem för tillfället.
Och för försäkringen som faktiskt ger ett bra skydd 'hela tiden' bland hästarna. (Har utnyttjat den och jag är glad att jag hade den även om jag har en egen olycksfallsförsäkring)
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 170
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp