Vad kostar medlemskap i er förening?

Det jag menar är att det är tråkigt med sura medlemmar som inte tycker att "klubben ger något", i synnerhet för de som kämpar och sliter för att få klubbens olika verksamheter att gå runt. Byt klubb till någon klubb som ger något i dina ögon om inte den nuvarande är till belåtenhet?
Men har jag sagt att jag inte är nöjd? Jag upplever att jag inte får något tillbaka, men det är inte samma sak som att inte vara nöjd.
 
Dottern är medlem i tre föreningar.
1. (den vi tävlar för) kostar junior 325 tror jag, där får hon faktiskt ingenting längre för pengarna mer än att hon slipper ridhusavgiften för träningarna som vi ändå knappt utnyttjar.
2. 150 kronor för junior, är en mindre förening som inte ger ut licenser men där får hon nyttja de ridbanor de har gratis för medlemskapet, de ligger i byn och vi hjälps till med harvning, snöröjning och gräsklippning i mån av möjlighet. Funkar väldigt bra.
3. 200 kronor, en ridskola/klubb som ligger långt från oss men som vi utnyttjar för A-tränare en eller två gånger i månaden. Är man medlem så får man träningarna 200 kronor billigare, eftersom vi har 2-3 ponnyer per gång blir det en rejäl skillnad för vår del.

Priserna är för junior.
 
565 för lokalföreningen jag är medlem i nu (islandshäst), byter ev till årsskiftet och kommer då få hela 5 kronor billigare.

Jag valde nuvarande för att de har den ovalbana som jag stod närmast men jag har aldrig använt den. Nu står jag i annat stall där egen ovalbana byggs.

Anledningen till att jag byter är att den nya har lite fler aktiviteter och att som planen ser ut så kommer en del av dom att hållas där jag står. Plus att flera i stallet är medlemmar där.

Det ingår en kollektiv olycksfallsförsäkring, i nuvarande tillgång till sagda ovalbana, lite olika aktiviteter (ibland gratis för medlemmar, ibland billigare) som förhoppningsvis kan komma igång mer ordentligt nu framöver, tidning, lite rabatter osv
 
Är medlem i en islandshästförening och betalar runt 500kr. Får en tidning några gånger per år och gratis medlemskap i worldfengur (en databas för alla registrerade islandshästar).

Dottern är med i en ”vanlig” förening. Tror hon betalar runt 300kr. Där får man väl egentligen ingenting. Jo vi har fått en rabatterad träning och fått tävla i lag.
 
Men har jag sagt att jag inte är nöjd? Jag upplever att jag inte får något tillbaka, men det är inte samma sak som att inte vara nöjd.
Du är medveten om att av de 400 kr du betalar till föreningen går 187,5 till Svenska Ridsportsförbundet och 70-80 kr till distriktsförbundet?
Resten ska täcka föreningens övriga administrativa kostnader. Blir inte så mycket över som man kan erbjuda medlemmarna kostnadsfria aktiviteter för
 
Alltid svårt för föreningarna att gå runt.
2020 -21 inga direkta utgifter men heller inga inkomster.
Inkomsten från medlemsavgifter går i stort sett till administrativa kostnader
Klubbar inkomst baseras mestadels på att de arrangerar tävlingar.
För att att hålla tävlingar behövs mycket frivillig insats för att få till en bra tävling.
Det är väldigt svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer.
Tyvärr så vill inte så många engagera sig på tävlingsdagen, det behövs många funktionärer.
Tävlar man vill man eller kan inte vara funktionär.
Tävlar man inte så kanske man inte vill binda upp en hel dag på tävlingsbanan med endast fika/ lunch som ersättning
Dålig uppslutning vid arbetsdagar på tex tävlingsbanan.
Oftast samma personer som arrangerar tävlingen är funktionär på tävlingsdagen, temadagar samt sitter i styrelsen.
Är man medlem i en klubb så måste man vara aktiv. Gå på årsmöten mm.
Det är inte styrelsen som jobbar utan lön på sin fritid som ska dra runt hela lasset.
Ingen milersättning eller ens fika tas från föreningen pengar vid mötena.
Detta gäller inte bara ridsport utan alla typer av sport i ideella klubbar.
Låter kanske gnälligt men så ser verkligheten ut.
 
Du är medveten om att av de 400 kr du betalar till föreningen går 187,5 till Svenska Ridsportsförbundet och 70-80 kr till distriktsförbundet?
Resten ska täcka föreningens övriga administrativa kostnader. Blir inte så mycket över som man kan erbjuda medlemmarna kostnadsfria aktiviteter för
Eh, ja det är jag medveten om. Men jag tycker fortfarande inte att jag får något tillbaka. Oavsett om jag betalar extra för det eller inte. Du har ju ingen aning om vilken förening jag är medlem i, det kanske inte anordnas några aktiviteter överhuvudtaget i den. Du vet ju heller inget om mig, om jag är aktiv i någon typ av kommitté eller liknande.
 
Eh, ja det är jag medveten om. Men jag tycker fortfarande inte att jag får något tillbaka. Oavsett om jag betalar extra för det eller inte. Du har ju ingen aning om vilken förening jag är medlem i, det kanske inte anordnas några aktiviteter överhuvudtaget i den. Du vet ju heller inget om mig, om jag är aktiv i någon typ av kommitté eller liknande.
Nej jag vet inte mer om dig mer än att du här gnäller över att inte föreningen ger dig något (förutom möjlighet teckna tävlingslicens men det verkar ju inte räknas 🤷‍♀️ )
Så du kanske fick ta min allmänna frustration över medlemmar som bara ska ha men aldrig ger tillbaka, ber om ursäkt för det.
 
Jag har ju egen försäkring så den jag får som medlem är inte nödvändig. Aktiviteter, om det ordnas några, får vi ju betala för och de kan även icke medlemmar delta på. Så jag tycker inte att jag just får något från föreningen, faktiskt.
Jag har en känsla av att min förening faktiskt inte vill ha några privatryttare.
Du får extra på din föreningsförsäkring. Jag fick nästan dubbla beloppet mot min privata försäkring när jag trillade av och fick en spricka i knät.

I vår förening betalar seniorerna 450 kr men juniorerna är medlemmar 150 pga massa aktiviteter kopplade till lokstöd och att staden där klubben har sitt säte sponsrar.

Upplever inte att de är så intresserade av privatryttare men jag tycker att det är väldigt skönt att slippa vara med och vara funktionär när jag inte behövs. Har frågat flera gånger då det känns som om jag borde, men de väljer andra som har mer koppling. Det som är tråkigt är att de inte heller väljer mig som domare pga dålig kontakt med styrelsen och många andra aktiva domare i klubben, plus att de andra verkar slåss om att få vara domare där. Sånt orkar inte jag med.
 
Alltid svårt för föreningarna att gå runt.
2020 -21 inga direkta utgifter men heller inga inkomster.
Inkomsten från medlemsavgifter går i stort sett till administrativa kostnader
Klubbar inkomst baseras mestadels på att de arrangerar tävlingar.
För att att hålla tävlingar behövs mycket frivillig insats för att få till en bra tävling.
Det är väldigt svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer.
Tyvärr så vill inte så många engagera sig på tävlingsdagen, det behövs många funktionärer.
Tävlar man vill man eller kan inte vara funktionär.
Tävlar man inte så kanske man inte vill binda upp en hel dag på tävlingsbanan med endast fika/ lunch som ersättning
Dålig uppslutning vid arbetsdagar på tex tävlingsbanan.
Oftast samma personer som arrangerar tävlingen är funktionär på tävlingsdagen, temadagar samt sitter i styrelsen.
Är man medlem i en klubb så måste man vara aktiv. Gå på årsmöten mm.
Det är inte styrelsen som jobbar utan lön på sin fritid som ska dra runt hela lasset.
Ingen milersättning eller ens fika tas från föreningen pengar vid mötena.
Detta gäller inte bara ridsport utan alla typer av sport i ideella klubbar.
Låter kanske gnälligt men så ser verkligheten ut.

Visst krävs det aktiva medlemmar för att det ska hända något i en klubb! Men det måste också vara tillåtet att vara "bara medlem" utan att göra något särskilt, jag hävdar att alla behövs, både aktiva och inaktiva. Jag har själv under de ganska många år jag hållit på varit med i diverse styrelser, både lokalt och på förbundsnivå, samt engagerat mig i arbetsgrupper, varit funktionär på tävlingar mm. Men jag har också haft lugnare perioder när jag inte gjort något av det, och så måste det få vara. Blir lite trött på att det ibland framhålls "men gå med i styrelsen då om du har åsikter om klubbens arbete" så fort någon har synpunkter på något. Det måste liksom, anser jag, vara tillåtet att tycka något även om man inte engagerar sig mer än att t.ex. gå på årsmötet.
 
Du får extra på din föreningsförsäkring. Jag fick nästan dubbla beloppet mot min privata försäkring när jag trillade av och fick en spricka i knät.

I vår förening betalar seniorerna 450 kr men juniorerna är medlemmar 150 pga massa aktiviteter kopplade till lokstöd och att staden där klubben har sitt säte sponsrar.

Upplever inte att de är så intresserade av privatryttare men jag tycker att det är väldigt skönt att slippa vara med och vara funktionär när jag inte behövs. Har frågat flera gånger då det känns som om jag borde, men de väljer andra som har mer koppling. Det som är tråkigt är att de inte heller väljer mig som domare pga dålig kontakt med styrelsen och många andra aktiva domare i klubben, plus att de andra verkar slåss om att få vara domare där. Sånt orkar inte jag med.
Det visste jag faktiskt inte, trodde man bara kunde få från ett
 
Nej jag vet inte mer om dig mer än att du här gnäller över att inte föreningen ger dig något (förutom möjlighet teckna tävlingslicens men det verkar ju inte räknas 🤷‍♀️ )
Så du kanske fick ta min allmänna frustration över medlemmar som bara ska ha men aldrig ger tillbaka, ber om ursäkt för det.
Nej jag har inte gnällt alls! Jag har bara konstaterat att jag inte tycker att jag får något tillbaka.
 
Nu funkar hemsidan till den andra klubben, medlemsavgiften för senior är 450kr/år junior 275kr/år.
Är man medlem så är ett anläggninsabonnemang 500kr billigare per halvår än om man inte är medlem.

Uppstallning på anläggningen är endast för medlemmar, där är det dag/dygn/månad.

Man har möjlighet att delta i träningar på anläggningen. Du får rabatterat pris på aktiviteter och kurser som anordnas och delta på ridskolans alla aktiviteter, och har möjlighet att rida på anläggningen med anläggningskort. Tävlingsryttare får också efteranmäla sig på hemmatävlingar utan extra kostnad.


I gengäld förväntas medlemmar arbeta minst 5 medlemstimmar per termin på någon av de tävlingar eller andra aktiviteter som ordnas.

Som medlem är man en del av svenska ridsportsförbundet och tar del av deras försäkringar.
Finns mer att läsa om det här:
https://www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/ridsport/idrottsforsakring
 
På min klubb kostar medlemskapet 270:-/termin för junior och 475:-/termin för senior, 850:-/termin för familjemedlemskap. Tillfälligt medlemskap per ridtillfälle kostar 60:-.

Som medlem förväntas man ge en halvdags arbete som funktionär per termin. Som ridskoleryttare har man oftast någon arbetsuppgift i samband med sin lektion, tex mocka eller fylla höpåsar.

Man är försäkrad, klubben har även försäkringar som gäller icke-medlemmar som vistas på anläggningen tex i samband med tävlingar mm.

Som medlem får man rabatt på hyra av hästtransport.

Sen tycker jag att man får mycket generellt från min klubb. Mycket hög kvalité på ridskolehästarna och bra stallpersonal och instruktörer, visserligen åtnjuts detta inte endast genom medlemskap utan då när man är ridskoleryttare och/eller har häst uppstallad. Men det är en fin anläggning med flertalet innomhusmaneger, ridbana utomhus med tak och belysning, fina bommar/stöd inne och ute, fantastiska ridvägar för att rida ut/klättra/fälthinder, ängsmark, sjöar osv med tillgång till ytterligare hinderpark och dressyrbanor 5-15 min skrittavstånd (lätt att variera sin ridning!). Dom erbjuder också fullservice så jag tycker det är väldigt smidigt. Sen är min klubb nära innerstan, endast 5-6km, lätt att cykla dit eller åka kommunalt, det gör att den är dyrare än många andra klubbar men den bekvämligheten gör det väl värt det för mig som är i stallet varje dag.
 
På min klubb kostar medlemskapet 270:-/termin för junior och 475:-/termin för senior, 850:-/termin för familjemedlemskap. Tillfälligt medlemskap per ridtillfälle kostar 60:-.

Som medlem förväntas man ge en halvdags arbete som funktionär per termin. Som ridskoleryttare har man oftast någon arbetsuppgift i samband med sin lektion, tex mocka eller fylla höpåsar.

Man är försäkrad, klubben har även försäkringar som gäller icke-medlemmar som vistas på anläggningen tex i samband med tävlingar mm.

Som medlem får man rabatt på hyra av hästtransport.

Sen tycker jag att man får mycket generellt från min klubb. Mycket hög kvalité på ridskolehästarna och bra stallpersonal och instruktörer, visserligen åtnjuts detta inte endast genom medlemskap utan då när man är ridskoleryttare och/eller har häst uppstallad. Men det är en fin anläggning med flertalet innomhusmaneger, ridbana utomhus med tak och belysning, fina bommar/stöd inne och ute, fantastiska ridvägar för att rida ut/klättra/fälthinder, ängsmark, sjöar osv med tillgång till ytterligare hinderpark och dressyrbanor 5-15 min skrittavstånd (lätt att variera sin ridning!). Dom erbjuder också fullservice så jag tycker det är väldigt smidigt. Sen är min klubb nära innerstan, endast 5-6km, lätt att cykla dit eller åka kommunalt, det gör att den är dyrare än många andra klubbar men den bekvämligheten gör det väl värt det för mig som är i stallet varje dag.
Per termin? Inte per år?
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 168
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp