Vad kostar sjukvården egentligen?

Stinaelin

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vad sjukvård kostar på riktigt, dvs en lista på avgifter som en inte behöver betala pga en mycket hög subventionering. Det vore intressant att ha lite fakta när folk klagar på att skatten är hög i Sverige.

Vad får vi för pengarna egentligen? Lite som när en renoverar och får en räkning från byggfirman med ROT-avdraget bortdraget, fast för vårdavgifter.

Exempelvis besök på vårdcentralen, knäoperation, provtagning, röntgen, ett dygn på IVA mm.

Är detta offentlig information? I så fall, var kan jag hitta den? Tacksam för tips.
 
Jag skulle vilja veta vad sjukvård kostar på riktigt, dvs en lista på avgifter som en inte behöver betala pga en mycket hög subventionering. Det vore intressant att ha lite fakta när folk klagar på att skatten är hög i Sverige.

Vad får vi för pengarna egentligen? Lite som när en renoverar och får en räkning från byggfirman med ROT-avdraget bortdraget, fast för vårdavgifter.

Exempelvis besök på vårdcentralen, knäoperation, provtagning, röntgen, ett dygn på IVA mm.

Är detta offentlig information? I så fall, var kan jag hitta den? Tacksam för tips.
Pappa kostade ca 80 000 per dygn på Iva
Vet inte riktigt hur och när och var jag fått uppgiften men det handlade om huruvida de satsade på en döende man eller ej vet jag.
Lite luddigt från den tiden
 
Jag skulle vilja veta vad sjukvård kostar på riktigt, dvs en lista på avgifter som en inte behöver betala pga en mycket hög subventionering. Det vore intressant att ha lite fakta när folk klagar på att skatten är hög i Sverige.

Vad får vi för pengarna egentligen? Lite som när en renoverar och får en räkning från byggfirman med ROT-avdraget bortdraget, fast för vårdavgifter.

Exempelvis besök på vårdcentralen, knäoperation, provtagning, röntgen, ett dygn på IVA mm.

Är detta offentlig information? I så fall, var kan jag hitta den? Tacksam för tips.
Glöm inte dyra mediciner, jag själv har MS dvs. en kronisk sjukdom som behöver behandlas under en lång tid. Nu har patentet på bromsmedicinen jag får gått ut, så nu tror jag 500 mg (som man får antingen en gång per halvår eller lite mer utglesat) ligger på runt 11 000. Andra mediciner kan gå på 80 000 - 200 000 per år ungefär, jag har inte jämfört mer exakt på ett tag, men det såg ut så för några år sedan åtminstone.
 
Jag skulle vilja veta vad sjukvård kostar på riktigt, dvs en lista på avgifter som en inte behöver betala pga en mycket hög subventionering. Det vore intressant att ha lite fakta när folk klagar på att skatten är hög i Sverige.

Vad får vi för pengarna egentligen? Lite som när en renoverar och får en räkning från byggfirman med ROT-avdraget bortdraget, fast för vårdavgifter.

Exempelvis besök på vårdcentralen, knäoperation, provtagning, röntgen, ett dygn på IVA mm.

Är detta offentlig information? I så fall, var kan jag hitta den? Tacksam för tips.

När det innebär att eventuellt i framtiden få behöva åka 20-30 mil efter väldigt eftersatta vägar för att få sjukvård så är nog skatten för hög. Men jag anser hellre att pengarna som staten får in prioriteras fel. Hade pengarna gått till vård, skola, omsorg och annat som hör till samhällskontraktet så hade jag inte sagt någonting. Men när jag ser att skolor, vårdcentraler, brandstationer och polisstationer läggs ner eller flyttas på pga ekonomin samtidigt som vägarna blir allt sämre samtidigt som man ser hur pengarna rinner iväg till mindre nödvändiga saker så är det kanske inte så konstigt om jag med flera runt omkring börjar ifrågasätta varför man ska betala skatt? Det finns ju faktiskt ett land utanför stadstullarna också som betalar minst lika mycket skatt som alla andra och vi betalade en gång i tiden för en service som sakta men säkert har nedmonteras. Måste skattepengarna gå till att finansiera tex Melodifestivalen när samma peng hade kunnat gått till renovering av en skola? Det var bara som ett litet exempel för alla har väl hört uttrycket "många bäckar små gör en stor å."
 
När det innebär att eventuellt i framtiden få behöva åka 20-30 mil efter väldigt eftersatta vägar för att få sjukvård så är nog skatten för hög. Men jag anser hellre att pengarna som staten får in prioriteras fel. Hade pengarna gått till vård, skola, omsorg och annat som hör till samhällskontraktet så hade jag inte sagt någonting. Men när jag ser att skolor, vårdcentraler, brandstationer och polisstationer läggs ner eller flyttas på pga ekonomin samtidigt som vägarna blir allt sämre samtidigt som man ser hur pengarna rinner iväg till mindre nödvändiga saker så är det kanske inte så konstigt om jag med flera runt omkring börjar ifrågasätta varför man ska betala skatt? Det finns ju faktiskt ett land utanför stadstullarna också som betalar minst lika mycket skatt som alla andra och vi betalade en gång i tiden för en service som sakta men säkert har nedmonteras. Måste skattepengarna gå till att finansiera tex Melodifestivalen när samma peng hade kunnat gått till renovering av en skola? Det var bara som ett litet exempel för alla har väl hört uttrycket "många bäckar små gör en stor å."
Vad är det för skattepengar som går till Melodifestivalen?
 
Jag vet inte om det finns en lista eller så, men min livsnödvändiga medicin hade kostat ca 5000 sek i månaden. Alla sjukhusvistelser och återbesök och kontroller vill jag inte ens tänka på. SÅ glad att jag bor i Sverige, och helt ärligt livrädd för att välfärden sakta men säkert nedprioriteras. Hur fan ska jag leva? (men där är vi inte. än.)
 
Vad är det för skattepengar som går till Melodifestivalen?

Finansierar inte staten svt? För det är väl de som håller i mello? Är lite väl trött i huvudet för sådana här diskussioner efter en lång arbetsdag. Ett bättre exempel är väl i så fall när det å ena sidan läggs ner 10 skolor pga dålig ekonomi för att sedan bygga en ny ishockeyarena eller ett nytt äventyrsbad. Men det är mer på kommunal nivå. Men det pågår slöseri på statsnivå också. Du kan nog tänka ut själv exempel där skattepengarna inte används på ett effektivt sätt, gjorts dåliga affärer, hamnat i fel händer/fickor eller när det har slösats summor på sådant som inte är livsnödvändigt för våran trygghet och överlevnad. Förstår du vad jag menar?
 
Vad är det för skattepengar som går till Melodifestivalen?
Den och deltävlingarna finansieras av de ca 8 miljarder som staten årligen drar in progressiva public service-avgifter. Svt producerar andra program för pengarna också. Men för mig som aldrig haft pengar över till en tv känns det surt att betala de där tusenlapparna på deklarationsblanketten. Det var rättvisare när de som har en tv-apparat betalade tv-licens. Dessutom tycker jag melodifestivalen borde passa bättre i kommersiell tv, för inte är det public service?
 
Senast ändrad:
Finansierar inte staten svt? För det är väl de som håller i mello? Är lite väl trött i huvudet för sådana här diskussioner efter en lång arbetsdag. Ett bättre exempel är väl i så fall när det å ena sidan läggs ner 10 skolor pga dålig ekonomi för att sedan bygga en ny ishockeyarena eller ett nytt äventyrsbad. Men det är mer på kommunal nivå. Men det pågår slöseri på statsnivå också. Du kan nog tänka ut själv exempel där skattepengarna inte används på ett effektivt sätt, gjorts dåliga affärer, hamnat i fel händer/fickor eller när det har slösats summor på sådant som inte är livsnödvändigt för våran trygghet och överlevnad. Förstår du vad jag menar?
Om du menar den generella finansieringen av public service så är det inte från skatter.
Skattepengar kan stat/kommun fatta beslut om att använda till diverse olika saker. Alltså fördela mellan vård, skola och diverse annat efter olika prioriteringar. Andra avgifter kan bara finansiera precis det som pengarna är dedikerade att täcka.

Så man kan om man vill välja att inte ha någon public service-media och därmed inte ta in dessa pengar. Men man kan inte besluta att pengarna ska gå till något annat istället.
(sen kan jag iofs tycka att SVT hellre kunde lägga pengarna på andra program än just Mello, men det är en annan fråga)
 
Ett problem med sjukvården är att många av de nya mediciner och behandlingar som kommer är så vansinnigt dyra. Enorma multinationella företag som inte betalar någon skatt drar in otroliga pengar på de medicinerna. Och för att läkarna skall skriva ut just deras fabrikat på medicin så bjuds det på fina resor och annat. Och läkarna tar ju mutorna, räkningen hamnar ändå på skattebetalarna.
 
Dessutom tycker jag melodifestivalen borde passa bättre i kommersiell tv, för inte är det public service?
Melodifestivalen är så gammal så på den tiden när det började sändas fanns ingen kommersiell tv i Sverige.

Någonting som är lite rolig trivia i att Eurovision kostar pengar att hålla är när Irland vann för andra året på raken så hade RTE så lite pengar kvar att de inte ens hade en uttagning för de hade inte råd. Så de tog bara någon random låt de tänkte att de inte skulle vinna med, och den låten lyckades vinna så RTE fick hålla Eurovision tre år på raken. Dessvärre var de bara utan ett år och sen vann de följande år igen. Efter det har Irland inte alls varit lite inne på att skicka bra låtar. ;)
 
Ett problem med sjukvården är att många av de nya mediciner och behandlingar som kommer är så vansinnigt dyra. Enorma multinationella företag som inte betalar någon skatt drar in otroliga pengar på de medicinerna. Och för att läkarna skall skriva ut just deras fabrikat på medicin så bjuds det på fina resor och annat. Och läkarna tar ju mutorna, räkningen hamnar ändå på skattebetalarna.
I Sverige finns det numera regler som förhindrar läkare att bjudas på detta sätt. På sin höjd får man lunch för att lyssna på 45 min information om ett nytt läkemedel.
 
Om du menar den generella finansieringen av public service så är det inte från skatter.
Skattepengar kan stat/kommun fatta beslut om att använda till diverse olika saker. Alltså fördela mellan vård, skola och diverse annat efter olika prioriteringar. Andra avgifter kan bara finansiera precis det som pengarna är dedikerade att täcka.

Så man kan om man vill välja att inte ha någon public service-media och därmed inte ta in dessa pengar. Men man kan inte besluta att pengarna ska gå till något annat istället.
(sen kan jag iofs tycka att SVT hellre kunde lägga pengarna på andra program än just Mello, men det är en annan fråga)

Jag förstod inte av ditt svar var finansieringen av public service kommer ifrån, om det inte är från staten? :)
 
Jag förstod inte av ditt svar var finansieringen av public service kommer ifrån, om det inte är från staten? :)
Poängen var att det inte är skattepengar,
och att det inte går att omfördela de pengarna till att reparera skolor.

Från medborgarna. På motsvarande sätt som begravningsavgiften. Skatteverket står för administration med att ta in pengarna, men de ingår inte i statskassan. Politikerna har ingen möjlighet att besluta om vad de ska användas till, eftersom de inte disponerar de pengarna.
 
Ett problem med sjukvården är att många av de nya mediciner och behandlingar som kommer är så vansinnigt dyra. Enorma multinationella företag som inte betalar någon skatt drar in otroliga pengar på de medicinerna. Och för att läkarna skall skriva ut just deras fabrikat på medicin så bjuds det på fina resor och annat. Och läkarna tar ju mutorna, räkningen hamnar ändå på skattebetalarna.
Dyrt är det, mutor tar vi inte.
Resor och annat hände förr i världen, ibland kan ett läkemedelsföretag få bjuda på lunch och hålla ett föredrag om sin medicin. Men jag kan lova att det inte lyssnas särskilt noga, och om det lyssnas får de många frågor avseende storlek på studier, val av studiegrupp och det är ingen som sväljer med hull och hår att nytt är bättre.
Statistik förs på all förskrivning och nåde den som missat memot om vad som är upphandlat och ska förskrivas.
 
Jag förstod inte av ditt svar var finansieringen av public service kommer ifrån, om det inte är från staten? :)
jag förstod inte heller. På min deklaration stod det att jag får betala X000kr för public service.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp