Vad kräver en hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar) enligt dig?

Det tror jag!
Allt för ofta ser jag hundar ur grupp 9, företrädesvis de små raserna, som släpas runt av en oengagerad människa eller som får gå som den vill och människan oengagerat följer efter. Händer det något så lyfts hunden upp utan förvarning för hunden, väl trygg i männsiakns famn så blir den en liten huligan mot förbipasserande. Helt å hållet en uppfostringsfråga.

Jag har sett allt för många med små hundar som inte ha någon som helst kontakt med sin hund och det tycker jag är synd, för även de små raserna har ju samma behov av stimulering som de stora om än inte i samma utsträckning och mängd.
Det är så sorgligt att se sådant :(
 
Vad är konstigt med det?
Mina sällskapshundar skulle inte vara ett dugg nöjda av att ständigt bara få gå 2-4 km oavsett hur mycket godissök och dogparkour vi än hittar på under promenaden.
Låter konstigt för mig att mäta aktivitet i kilometer. Mycket konstigt. En hund som går 5km utan att sniffa, leka, lydnadsinslag, whatever kan vara HELT oberörd och inte det minsta uttröttad efteråt. En som går 1 kilometer och kör smålydnad, tricks, balans, får nosa ordentligt på kissfläckar, mm kan absolut vara rätt nöjd efteråt.

Eller 5km promenad vs 1km spår?

Det är helt enkelt inget bra mått att gå på. Bara nått så enkelt som kamplek är mer fysiskt uttröttande för min hund med hästlängder än att lunka på lite längre.
 
Senast ändrad:
Vad är då normal motion för dig? För en är ju kissrundor runt kvarteret normal motion medans det för en annan är timmar i skogen varje dag.

Det har jag ofta tänkt på med. Ingen av de här hundarna har ju varit utan uppgift i begynnelsen utan de har haft som uppgift att faktiskt göra något. Vad händer när man tar ifrån dem den uppgiften? När den inte prioriteras i aveln kan mycket annat komma fram och även om den ursprungliga uppgiften (som ofta är larmande) finns kvar så är den inte önskad och den försöker ofta tas bort/tonas ner av ägarna. Det måste ju bli helt knas i hjärnan?!
Ingen av de större raserna skulle ju må väl heller om de utsattes för att inte få utföra den uppgift som finns i dem att de ska utföra. Så, jag håller med. Jag tror inte heller att det är så enkelt som att det bara beror på brist på stimulans och motion även om det såklart gör det hela än värre.

Jag tänker nog att alla hundar behöver motion. Om inte för att de inte ska bli "knäppa" så för att det är bra att röra på sig. Så kanske 30-60 min "långpromenad" om dagen med en del bus alt lek med en kompis eller liknande. Och vissa dagar mer. Vissa mindre.

Jag tänker att det framförallt är viktigt att avla på en bra mentalitet. Larmande är en sak. Men att hunden ser hot där det inte finns är ju jobbigt för hunden också.
 
Det här håller jag inte alls med om.
Mina brukshundar krävde oceaner mer i både motion men ffa mental träning än min sällskapshund. Och de laddade snabbt om och var redo för mer. Att motionera dem trötta var nästan omöjligt. En tupplur på 1 timme och de skulle gärna tacka ja till lika mycket till.
De tränades i just IGP.
Min sällskapshund är nöjd efter 10 min trick eller ett godisletande.
Någonting som jag missade att skriva är att det handlar om aktiviteterna de dagar man själv arbetar full tid på en arbetsplats som kräver resor för att nå. Dessutom skrev jag att hunden är "om inte trött så ganska nöjd". Jag får öva mig på att uttrycka mig tydligare, och du får läsa noggrannare.

Mina hundar blir heller inte trötta utan kan röja i skogen, eller pulsa i djupsnö många, många timmar . Och efteråt är det lätt att väcka dem om man vill initiera en ny aktivitet. Men med en timmes vardagspromenad och lite nosarbete är de ganska nöjda på vardagarna. När jag är ledig blir det mer omfattande träning.

Min poäng var att det kan gå fortare att ge en brukshund psykisk stimulans till vardags eftersom en sådan hund engagerar sig mer, och har större koncentrationsförmåga än en sällskapshund. Efter 5-6 minuters uppletande med 100% fokus på uppgiften tycker hunden att den har fått göra något intressant och viktigt, och är alltså "om inte trött men ganska nöjd".
 
Låter konstigt för mig att mäta aktivitet i kilometer. Mycket konstigt. En hund som går 5km utan att sniffa, leka, lydnadsinslag, whatever kan vara HELT oberörd och inte det minsta uttröttad efteråt. En som går 1 kilometer och kör smålydnad, tricks, balans, får nosa ordentligt på kissfläckar, mm kan absolut vara rätt nöjd efteråt.

Eller 5km promenad vs 1km spår?

Det är helt enkelt inget bra mått att gå på. Bara nått så enkelt som kamplek är mer fysiskt uttröttande för min hund med hästlängder än att lunka på lite längre.
Ja mina hundar behöver absolut ren motion oavsett om vi går fyra km och hittar på aktivitet hela promenaden så behöver dom utöver det en rejäl långpromenad några gånger i veckan på uppåt milen ä!
 
Detta är inte vad jag pratar om.
Du skrev att sällskapshundar klarar sig på 2-4 km om dagen sålänge dom får aktivitet under promenaden och jag har inte den erfarenheten utan att många sällskapshundar faktiskt även behöver ordentlig motion några dagar i veckan.
 
Du skrev att sällskapshundar klarar sig på 2-4 km om dagen sålänge dom får aktivitet under promenaden och jag har inte den erfarenheten utan att många sällskapshundar faktiskt även behöver ordentlig motion några dagar i veckan.
1. Det var inte vad jag skrev.
2. 4km om dagen plus aktivitet och specifik träning för en normal sällskapshund? Det vore mer än antagligen 80% av såna hundar får i dagsläget i Sverige.
 
Jodå, det beror ju helt på vad som görs på de kilometrarna. Så konstigt att folk ibland tror de kan mäta en hunds aktivering i avstånd.
Fast 2 till 3 km räknas inte ens som en promenad, det är otroligt kort faktiskt. Om hunden är nöjd med det vilket jag har otroligt svårt att se om den inte är sjuk på något vis så innebär det att det finns hundar som övht inte behöver promenad alls. Och jag tror extremt få hundar fungerar utan någon motionering alls, ren motionering kanske inte ersätter aktiviteter eller räcker men får dom flesta hundar välja så tror jag dom flesta hundar mår bättre av att röra på sig.

Inte ens dom mest sällskapligaste sällskapshundar häromkring med äldre tanter går så kort på promenad..

Och allting handlar ju inte om att trötta ut dom fysiskt, en hund måste även lära sig att slappna av. Om jag enbart en dag kampar med min hund eller lägger kortare spår osv en dag men inte går någon promenad så blir han bara stressad av att hetsa upp sig och kan ha svårt att sedan koppla av. Promenader är viktiga av väldigt många skäl.
 
Jag har Pekingese, han är fullt nöjd med att gå 100 meter per dag och vara soffprydnad resten av dagen.

Nu gör vi väldigt mycket mer än så men om han skulle få välja fritt hade han inte gjort ett dugg mer än så.
Har du testat eller är det vad du tror? Hade han verkligen valt ett sådant liv om han fick välja? Ingen rörelse att prata om alls och bara sitta i soffan? Jag tvivlar litegrann på det.

Jag går väldigt mycket med min hund som är superlugn och nöjd med vilodagar och vill inte alltid gå ut i skitväder osv men det är pga att han alla andra dagar faktiskt får motion och psykisk stimulans. Det har gjort att han ser ut att vara en sådan som gärna är hemma och gosar hellre. Han sover gärna länge på morgonen och har aldrig bråttom. Dock så vilade vi lite mera än en vecka en gång och han var inte trevlig efter det, rastlös, otålig och pipig blev han. Så även om jag också säger att min hund är väldigt lugn och lätt och nöjd med det mesta så behöver han promenaderna för att vara såhär.
 
Jag har Pekingese, han är fullt nöjd med att gå 100 meter per dag och vara soffprydnad resten av dagen.

Nu gör vi väldigt mycket mer än så men om han skulle få välja fritt hade han inte gjort ett dugg mer än så.
Ja rasgruppen sällskapshundar är otroligt skev, där ingår även raser som bland annat tävlar sm i agility och som går att fjällvandra och jogga ett par mil med.
 
Jag har Pekingese, han är fullt nöjd med att gå 100 meter per dag och vara soffprydnad resten av dagen.

Nu gör vi väldigt mycket mer än så men om han skulle få välja fritt hade han inte gjort ett dugg mer än så.
Sen har jag noll kunskap om pekingeser, men att en vuxen frisk hund bara vill gå 100 meter om dagen känns inte sunt.
Sen finns ju självklart individer :)
Men att en hel ras skulle kräva så lite?
 
Har du testat eller är det vad du tror? Hade han verkligen valt ett sådant liv om han fick välja? Ingen rörelse att prata om alls och bara sitta i soffan? Jag tvivlar litegrann på det.

Jag går väldigt mycket med min hund som är superlugn och nöjd med vilodagar och vill inte alltid gå ut i skitväder osv men det är pga att han alla andra dagar faktiskt får motion och psykisk stimulans. Det har gjort att han ser ut att vara en sådan som gärna är hemma och gosar hellre. Han sover gärna länge på morgonen och har aldrig bråttom. Dock så vilade vi lite mera än en vecka en gång och han var inte trevlig efter det, rastlös, otålig och pipig blev han. Så även om jag också säger att min hund är väldigt lugn och lätt och nöjd med det mesta så behöver han promenaderna för att vara såhär.

Han är 13 år, jag känner honom väldigt bra vid det här laget.
Han har älskat när jag brutit foten och bara släpat mig runt korta, långsamma rundor på kryckor i åtta veckor, har hänt tre gånger 🙃
Är han hos hundvakten går han ut och kissar, skiter och sen vänder han och går hem igen.
Han vet att det inte fungerar på mig 🙄

Han är en lekfull och rolig hund som absolut går att promenera längre sträckor med, har även joggat med honom när han var yngre.
Men han föredrar helt klart andra typer av transportmedel än sina egna ben 😁
 
Ja rasgruppen sällskapshundar är otroligt skev, där ingår även raser som tävlat sm i agility..
Undrar om inte sällskapshundar innebär mer att det är hundar för folk som vill ha just sällskap i livet. Jag tänker sällskapshundar som en väldigt bra allroundhund ofta, dom gillar att vara med och dom flesta blir vad man gör dom till mer eller mindre. Skillnaden är väl att sällskapshundar inte är avlade för något specifikt helt enkelt, vissa gillar spår och vissa gillar agility och vissa är nöjda med att få ha en aktiv vardag med sin ägare. Man vet aldrig riktigt vad man får för individ när man köper en sällskapshund, det är viktigt tror jag med sådana att man anpassar sig efter vad dom har för intresse i livet. Det är ju såklart svårt att veta vad man får för individ när man köper en brukshund också tex men då är de ju iallafall högre chans att hunden gillar det man själv vill rikta in sig på.
 
Sen har jag noll kunskap om pekingeser, men att en vuxen frisk hund bara vill gå 100 meter om dagen känns inte sunt.
Sen finns ju självklart individer :)
Men att en hel ras skulle kräva så lite?

Det verkar inte vara något ovanligt inom den rasen.
Sen gör många väldigt mycket mer men det verkar vara få individer som faktiskt kräver det.
Min har inga fysiska hinder, han hålls nedklippt, är i bra kondition, knallar en timme även i 25 graders värme osv.
 
Han är 13 år, jag känner honom väldigt bra vid det här laget.
Han har älskat när jag brutit foten och bara släpat mig runt korta, långsamma rundor på kryckor i åtta veckor, har hänt tre gånger 🙃
Är han hos hundvakten går han ut och kissar, skiter och sen vänder han och går hem igen.
Han vet att det inte fungerar på mig 🙄

Han är en lekfull och rolig hund som absolut går att promenera längre sträckor med, har även joggat med honom när han var yngre.
Men han föredrar helt klart andra typer av transportmedel än sina egna ben 😁
Jo men om han hela livet hellre hade valt att ligga på soffan hela tiden utan något annat, det tror jag inte. Jag tror inte någon frisk hund klarar det livet, många är dock nöjda med ett lugnare tempo än andra men det är ju en annan sak. Min hund föredrar också ofta bil än promenad, helst spårvagn men det är ju också för att han får det han behöver i motion för att kunna uppskatta att åka bil länge tex.

Det är klart att när dom blir äldre så minskar aktivitetsbehovet dock. Den förra jag hade när hon var 13 år gick vi bara en promenad runt gården och sen var hon nöjd också, det räckte dock inte när hon var yngre.
 
Undrar om inte sällskapshundar innebär mer att det är hundar för folk som vill ha just sällskap i livet. Jag tänker sällskapshundar som en väldigt bra allroundhund ofta, dom gillar att vara med och dom flesta blir vad man gör dom till mer eller mindre. Skillnaden är väl att sällskapshundar inte är avlade för något specifikt helt enkelt, vissa gillar spår och vissa gillar agility och vissa är nöjda med att få ha en aktiv vardag med sin ägare. Man vet aldrig riktigt vad man får för individ när man köper en sällskapshund, det är viktigt tror jag med sådana att man anpassar sig efter vad dom har för intresse i livet. Det är ju såklart svårt att veta vad man får för individ när man köper en brukshund också tex men då är de ju iallafall högre chans att hunden gillar det man själv vill rikta in sig på.
Jo kan nog så vara :)
Allroundhundar skulle jag helt klart föredra om rasgrupp 9 hette 👍 det var ett bra ord.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 074
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 780
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp