Vad kräver en hund i rasgrupp 9 (sällskapshundar) enligt dig?

Olika beroende på tid och tillgång
Blev inte så mycket klokare, apporterar han vad som helst, eller är föremålen jaktrelaterade? Stor fördel att kunna hoppa över vallningsbiten, å andra sidan antar jag att man måste vara väldigt bra på att kasta eller ha utrustning för den biten.
 
Men har inte du en dvärgschnauzer, en ras som ligger högt över medel vad gäller dresserbarhet? Det finns många lydnadsmeriterade hundar i den rasen, och vissa som fått meriter i bruks också. Det går nog tjugo dvärgschnauzrar med meriter på varje hund med meriter av raserna jag nämnde. Alltså är rasen i sig ingen trög ras, även om man naturligtvis kan få ett exemplar som inte är roat av att jobba.

Därför tycker inte jag att ditt exempel är relevant. Dessutom är det ju faktiskt viktigast av allt hur föraren ser träningen. För med en omotiverad eller uttröttad förare blir det dåligt med träning för hunden.
Fast dv.schnauzer är ingen sällskapshund,dom ingår inte i grupp 9
 
Fast det stämmer ju dock inte alls, bara för att dom är avlade för jakt så innebär inte det att dom per automatik sticker på allt dom ser och inte tycker någonting annat är roligt. Visst vissa raser har kanske en extremare jaktinstinkt än andra men dom flesta går ändå att träna på att vara lösa.
Att det går att träna "de flesta" att vara lösa är väl ändå en grov överdrift? Har aldrig sett en tax lös på promenad i skogen, ej heller en polarhund, beagle eller annan drivande hund. Vinthundar har jag bara sett lösa på ställen där det inte kan dyka upp vilt eller katter. Hur många hundar av raser som är svåra på att jaga har du eller någon i din närhet tränat att till att ha lösa?
 
Att det går att träna "de flesta" att vara lösa är väl ändå en grov överdrift? Har aldrig sett en tax lös på promenad i skogen, ej heller en polarhund, beagle eller annan drivande hund. Vinthundar har jag bara sett lösa på ställen där det inte kan dyka upp vilt eller katter. Hur många hundar av raser som är svåra på att jaga har du eller någon i din närhet tränat att till att ha lösa?
Mina farföräldrar hade sina taxar lösa jämt. De fjällvandrade och var stora naturvänner. De hade Tax i säkert 40 år och alltid två åt gången.

En vän till mig har två Malamutes. Hon går lös med dem (tillsammans med katten) på promenad. Så visst finns det.
 
Är grupp 9 bara de små lurviga dammtussarna? Själv räknar jag alla hundar som avlats som sällskapshundar de senaste seklet som sällskapshundar, dvs ridgeback, dalmatiner, grand danois, många spetsar etc.
Gå in och kolla, ingen av raserna du nämner hör till grupp 9. De flesta är små golvmoppsliknande men det finns även andra, som bostonterrier.
Mastiffer är också sällskapshundar, men hör inte till grupp nio. Finns ju sällskapshundar i fler grupper, grupp nio är vad jag vet mestadels de som inte har använts till något praktiskt i nutid.
 
Mina farföräldrar hade sina taxar lösa jämt. De fjällvandrade och var stora naturvänner. De hade Tax i säkert 40 år och alltid två åt gången.

En vän till mig har två Malamutes. Hon går lös med dem (tillsammans med katten) på promenad. Så visst finns det.
Jag har inte hävdat att det inte finns, bara att jag inte känner till någon sådan hund. Här blev två stora malamute eller grönlandshundar avlivade eftersom de antingen stack eller rymde för att ha ihjäl djur, vilda som tama. Var det långhårstaxar, korthår eller strävhår dina släktingar hade? Har hört att långhåren är litd mildare på jaktsidan.
 
Jag har inte hävdat att det inte finns, bara att jag inte känner till någon sådan hund. Här blev två stora malamute eller grönlandshundar avlivade eftersom de antingen stack eller rymde för att ha ihjäl djur, vilda som tama. Var det långhårstaxar, korthår eller strävhår dina släktingar hade? Har hört att långhåren är litd mildare på jaktsidan.

De var strävhåriga av normalstorlek.
 
Är grupp 9 bara de små lurviga dammtussarna? Själv räknar jag alla hundar som avlats som sällskapshundar de senaste seklet som sällskapshundar, dvs ridgeback, dalmatiner, grand danois, många spetsar etc.
Ja schnauzer o pinscher ska i alla fall inte räknas till dom, dom är grupp 2 ihop med brukshundar och gör samma mentaltester som dom.
 
Problemet är att väldigt många inte gör det som passar hunden bäst utan det som passar dom själva bäst. Finns en anledning till att väldigt väldigt många hundar av "sällskapsraser" är väldigt jobbiga i vardagen. Dock så är det lätt att vänja sig vid hundens beteende även om det är jobbigt och man slutar se det som ett problem. Eller iallafall accepterar och tror att det är sådan hunden är när det egentligen är tecken på att hunden behöver mycket mera för att vara nöjda och tillfreds.
Nej men man får väl ändå hoppas att de flesta gör så gott de kan utefter förmåga och kunskap.
Sedan om det är gott nog alla gånger är en annan sak.

Finns många ouppfostrade och understimulerade hundar av sällskapsraser, finns även en hel del hundar av icke sällskapsraser som är likadana.
 
Blev inte så mycket klokare, apporterar han vad som helst, eller är föremålen jaktrelaterade? Stor fördel att kunna hoppa över vallningsbiten, å andra sidan antar jag att man måste vara väldigt bra på att kasta eller ha utrustning för den biten.
Han apporterar det jag ber honom hämta helt enkelt. Kastar, lägger ut i förväg, sätter honom och lägger ut, vilket tränar stadga och minne. Ibland boll, hare, fågel, dummie. Beror helt och hållet på vad jag tränar för stunden eller har lust och tillgång till. Sommartid blir det vattenarbete.
 
Han apporterar det jag ber honom hämta helt enkelt. Kastar, lägger ut i förväg, sätter honom och lägger ut, vilket tränar stadga och minne. Ibland boll, hare, fågel, dummie. Beror helt och hållet på vad jag tränar för stunden eller har lust och tillgång till. Sommartid blir det vattenarbete.
Vattenapportering är mina hundars absoluta favorit. Fast då får de se på när jag slänger ut grejen.
 
Senast ändrad:
Sällskapshund tänker jag ska kunna hänga med i vardagen hos en familj som har fler intressen än träning av hund men som självklart bryr sig om sin fyrfota kompis och ger den ett bra liv. Promenader och lek/
” hemmaträning” och sällskap / umgänge med familjen räcker ofta bra. Om man sedan bor så att hunden behöver koppelrastas varje gång den ska gå på toa behöver den ju förstås någon typ av promenad betydligt oftare än en hund som kan gå på toa t ex i trädgården. Med den möjligheten kan man ju gå en längre promenad i stället.
Hundar är både rastillhöriga och individer samt vanedjur och ganska anpassningsbara. Därför tror jag att det finns flera bra sätt att hålla sin hund nöjd och ge den ett bra liv. Vissa hundar hänger glatt med på allt man kan tänkas erbjuda men är lika nöjda om de får hänga med matte / husse och göra ett godissök eller två någon dag emellanåt också, och vara en självklar familjemedlem.
 
Vi har haft två labradorer under min tid när jag bodde hemma. Den ena var nöjd med att få hänga på husse när han arbetade i skogen, hon hängde med honom där alla dagar i veckan oavsett årstid. Med andra ord blev inte så många koppelpromenader ;-) Den andra hängde på när han körde häst, oftast sprang hon med 1-2 varv runt banan som var 12 km lång, sen la hon sig och vänta vid infarten tills han var klar. Annars gick hon lös på gårdsplanen hela dagarna med honom och var nöjd med de 😅 Jag någon and gjorde hon med ibland då vi bodde vid en större å. Inte heller hon gick så mkt promenader, dock omplacerades hon på äldre dagar då mina föräldrar separerade och då kunde hon inte vara ensam på nätterna varannan vecka när han jobbade. Hos sin nya familj fick hon precis som hos oss hänga på vad hennes matte och husse gjorde.

Min dröm är att skaffa hund igen men jag tänker att då måste förutsättningarna vara rätt. Oavsett om de är sällskapsraser jag är intresserad av eller inte. De måste tåla att hänga på i stallet, fixa att jag gillar att gå promenader både i skog och mark men kanske inte är jätte intresserad av att tävla tex men absolut att träna på en hobby nivå. Hundar oavsett enligt min erfarenhet behöver stimulans för att må bra. Bott ihop med ett helt gäng olika hundar av olika raser med olika behov men det som sammankopplar dem är just den biten av stimulans i vardagen för att de ska vara nöjda glada individer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp