Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

lilith

Trådstartare
Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna få en lönsam hästavel. Kostnaderna för att ta fram ett föl skiljer sig också mellan större uppfödare och den som bara betäcker sitt "ridsto". "Hobbyuppfödaren" kanske inte räknar in alla kostnader i kalkylen, eftersom hon/han ändå "har" stoet, och därför bara räknar extrakostnaderna. Medan uppfödaren ofta har olika kostnadsfördelar, t ex mängdrabatter. Många uppfödare (av båda sorterna) har kanske dessutom ett outtalat ideellt mål om att avla för att "bevara rasen", och vill inte sluta avla även om det går precis jämnt upp eller tom med förlust.

Därför kan det vara intressant att diskutera vad som krävs för att kunna få lönsamhet i aveln. Och vad man som uppfödare kan göra för att pressa kostnaderna, utan att tumma på kvaliteten i hästuppfödningen.

Vad jag direkt kommer att tänka på är:

1. Mycket mark är viktigt. Det spar både tid och pengar om hästarna kan gå på bete under en stor del av året. Dessutom kan det vara en fördel om man kan producera eget foder (ofta har man ändå överskott på mark på försommaren medan man har underskott på hösten).

2. Av den anledningen borde det också vara en fördel att bo i södra Sverige, med mildare klimat. Dessutom är det då också oftast närmare resväg till olika evenemang.

3. Behöver man mycket mark är det en fördel att bo på ett ställe där marken är billig i inköp. Nackdelen kan vara att det ligger lite "off" för ev spekulanter.

4. Har man tillräckligt med mark, kan det ofta löna sig att ta eget hösilage, även om man inte har egna maskiner utan anlitar en bonde i närheten. Nackdelen är att man blir lite beroende av när de har tid över, och inte kan välja tidpunkten helt själv. Men hösilage är ju mindre väderberoende än hö.

5. Betäcker man flera ston får man ofta mängdrabatter om man använder samma hingstägare till alla stona.

6. Även försäkringsbolagen har oftast mängdrabatter om man har fler än 10 hästar. Man behöver inte heller ha hästarna livförsäkrade till fulla värdet utan veterinärvårdsförsäkring + mindre livvärde. Alternativt, om man har många hästar, kan det vara lönt att sätta av pengar till ett eget konto för veterinärutgifter i stället för att betala premier till ett försäkringsbolag. Nackdelen kan vara att försäkringsskyddet vid försäljning saknas.

7. Vid vaccinering av många hästar, kan det löna sig att veterinären skriver ut recept på vaccinet, och att man själv köper det på apoteket, och sedan anlitar veterinären bara för att göra injektionen. Då slipper man veterinärens påslag på vaccinets kostnad.

8. Beställ hem större mängder pallar av torv eller spån för att få ett bättre pris. Överskottet kan ev säljas till stall i närheten.

9. Permanentbädd spar ofta tid och ströåtgång (=pengar) jämfört med växelströbädd, dessutom slipper man riskera liggsår.

10. Ju mer kunnig man själv är inom "hästeriet", och ju mer man kan göra själv, desta bättre förutsättningar har man. Är man hovslagare, duktig visare vid hand, unghästutbildare, veterinär, seminassistent etc, så har man ju vissa fördelar.

Det här var vad jag kom på lite snabbt... Det finns säkert tusen andra tips och idéer om vad man kan göra för att spara tid och/eller pengar, och vilka förutsättningar som kan vara bra att ha, för att man ska kunna få lönsamhet i aveln. En del är självklara, andra kanske inte är lika uppenbara.

Så, vad tycker du behövs för att kunna få aveln lönsam?
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Egna hingstar och många ston!

Och billig drift av gården, tjänster och gentjänster!




Men jag skulle absolut inte starta något hästavelsföretag i dagsläget, har du ens tittat på hur annonsmarknaden ser ut??

Men det beror ju iofs på. Man kanske kan nischa sig och välja någon speciell ras och saluföra den i europa också. Men ja, då krävs ju mer investeringar också.....
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Egen hingst om man har många ston som sagt.
Sen möjlighet att kunna seminera hemma..
Du spar tid
Du spar stationskostnader
Du spar resekostnader
Du minimerar smittorisken

Sen tror jag att man också har större proccents dräktighet då det blir minimal stress för stoet plus att hon inte utsätts för främmande bakterieflora.
Känner till en uppfödare som har 100% dräktigt sen de började seminera hemma samt inte heller haft ngn med bakt sen dess..
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Egna hingstar och många ston!

Och billig drift av gården, tjänster och gentjänster!




Men jag skulle absolut inte starta något hästavelsföretag i dagsläget, har du ens tittat på hur annonsmarknaden ser ut??

Men det beror ju iofs på. Man kanske kan nischa sig och välja någon speciell ras och saluföra den i europa också. Men ja, då krävs ju mer investeringar också.....

Jag har inga tankar på att starta hästuppfödningsföretag :laugh:
Fick 4 föl förra året men har inte betäckt om något sto. Ska försöka tävla i stället i år i mån av tid + att stona går i lektionsverksamheten. Fölen ska vara kvar här och utbildas, sedan får jag se om det blir aktuellt att tävla, använda i verksamheten eller sätta in i aveln. Planerar att betäcka igen 2012, ev kanske jag betäcker något äldre sto i år, men i så fall med tanke att behålla avkomman själv.

Min tanke var snarare att diskutera hur olika förutsättningar olika typer av uppfödare har, och hur man kan rationalisera och skära kostnaderna, utan att kvaliteten blir lidande.

För med de här tiderna som är, tror jag att man måste se över hela alla sina förutsättningar för att kunna få lönsamhet i aveln. Både förutsättningarna för själva verksamheten, och avelsmaterialet.

Så jag lägger till dina punkter: :)

11. Egna hingstar
12. Många ston
13. Billig drift av gården (Hur??? Ge gärna exempel...)
14. Tjänster och gentjänster
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Egen hingst om man har många ston som sagt.
Sen möjlighet att kunna seminera hemma..
Du spar tid
Du spar stationskostnader
Du spar resekostnader
Du minimerar smittorisken

Sen tror jag att man också har större proccents dräktighet då det blir minimal stress för stoet plus att hon inte utsätts för främmande bakterieflora.
Känner till en uppfödare som har 100% dräktigt sen de började seminera hemma samt inte heller haft ngn med bakt sen dess..

Jag tror också det är bäst att ha egen hingst- eller seminstation. Det spar både kostnader och tid. Har man många ston är det dessutom inte rimligt att åka iväg med alla.

Inom ponnyaveln har de flesta större stuterier egen hingst/ar, och där är seminering inte lika vanligt eftersom hingstarna betäcker så få ston var. Inom halvblodsaveln är egen seminstation det lättaste alternativet antar jag, en riktigt bra hingst är väl inte löslig för pengar + att omsättningen på hingstar och "modenycker" är större.

"Risken" med egen hingst är väl att man inte väljer den optimala hingsten till varje sto, utan mer försöker få tag på en hingst som passar till de flesta av stona (eller väljer ston som passar till hingsten, men det är ju ett bättre angripssätt). Seminering ger fler alternativ men också större kostnader än naturlig betäckning.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Lösdrift kräver mindre stallutrymmen, strö och tid.

Fodermängden ökar och vattentillförseln kan bli lite mer krävande.

Men sammanlagt tjänar man säkert på lösdrift.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Punkt 13 och 14 var min tanke att dom hör ihop lite. Om man har gård så kanske man har grannar med liknande intressen vad det gäller höskörd, gödselhantering, staket mm...

Man kan hjälpa varandra och låna varandras maskiner alternativt hyra tillsammans osv...

Lösdrift är nog den billigaste drivformen av stall men jag skulle nog tycka det är värt att lägga ner lite extra pengar för att få den bra! Tex dränera och grusa utanför ligghall/vid grind, fixa foderringar, eventuellt stora hönät till silagebalar, ordentliga staket som tål vinter osv, tror du förstår hur jag menar :)
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

KL

Välj en ras där fölpriserna ligger på rimliga nivåer i förhållande till kostnaderna...
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Lösdrift är givet , däremot stämmer det inte att det är bättre att bo i södra Sverige - världens bästa vallfoder odlas i Norrland och möjligheten att föda upp hästen huvudsakligen på grovfoder är en viktig sak i kalkylen (med andra ord är det duktig att vara bra på vall!)
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Att få fölen sålda tidigt måste vara ett kriterie. Om det blir någon över så tjänar man på att själv vara så skicklig att man kan utbilda den unga hästen.

Har man riktigt bra ston av attraktiv färg så tror jag att man kan få in extra pengar bara på färgen (ex.vis gulingar eller väldigt vältecknade avkommor).
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Dock är det mycket svårare att kunna åka på visningar, tävlingar, prov och kvalitet och fan och hans moster ;) med hästarna om man bor i norrland.

Dra ett streck över Sverige vid stockholm (kaaanske upp till gävle kan tänkas) och bosätt dig där under... det är inte lätt att locka ev. hästköpare till norrland för att titta på ett föl
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Föder man upp ex ponnyras eller ja ras där det är lönsamt med egen hingst så kanske man ska börja med en hingst och istället välja ston till honom.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Lösdrift är givet , däremot stämmer det inte att det är bättre att bo i södra Sverige - världens bästa vallfoder odlas i Norrland och möjligheten att föda upp hästen huvudsakligen på grovfoder är en viktig sak i kalkylen (med andra ord är det duktig att vara bra på vall!)

Det där är klurigt.. Mark etc är billigare där uppe kanske också bra grovfoder men samtidigt är en stor konkurrensfördel att man har nära till kunderna..

Sen med vallfoder.. jag köper grovfoder för 1.50 kr kg som har 8.5 MJ och strax över 100 gram smältbart råprotein per kg/foder.. Kan inte önska bättre och denna vinter blir väldigt billig!
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Att ta in egetfoder är snarare ett måste än en fördel och då inte bara hö, havre och kron ger ju oxå halm som man använder till strö.

Kram
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Men vilka volymer krävs för att kostnaderna för inköp av maskiner, disel, underhåll, utsäde, gödning etc etc skall vara täckta och ge en förtjänst på egen produktion?
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Vi har egen seminstation, seminerar själva, egna hingstar, många ston!
Men har du egna hingstar ska dom tas prover på det går bort förtjänsten av ett sto!
Du ska föda dom egna hingstarna under vintern, där går det bort ytterligare några ston!
Men ett måste är att ett antal föl föds varje år, det måste finnas utrymme till att behålla avkommorna minst till dom blir tre år, sen brukar våra vara sålda!
Vi tar inte eget foder, för stor risk, vi köper in många 100 balar höensilage och vi köper massor av halm på storbal.
Vi försöker att vara rationella med lösdrift och fri tillgång till foder.
Men avgifterna är dom som jag anser vara för höga, inte omkostnaderna för hästarna.
STO avg, ID kontroll, chipp, och pass, på ett litet ponnyföl är det nästan halva fölets kostnad!!!
I England och Holland bara tappar man hakan åt våra regler och lagar samt alla avgifter, ingen fattar att det går att ha häst i detta landet!

Det är svårt att vara rationell då hela Sverige är uppbyggt på att varje häst är en hobbyhäst, med box, täcke och3 timmars skötsel.
När man har sina ston på lösdrift och man arbetar för att hålla allt rationellt, blir man sedd som man inte "älskar sina hästar".

Anställd är omöjligt att ha, utan man måste jobba 24/7 året om! Speciellt på fölnings sässong då har vi alla ston som ska föla på box med kamera övervakning!

Mitt tips är, gift er med en veterinär, se till att ett av barnen utbildar sig till hovslagare, det andra barnet till snickare, och dottern gifter sig med en höbonde - då kan man få lönsamhet i avel, annars är det bara vi stackars människor som älskar våra hästar och lever på en illusion :) som fortsätter med en målsättning att vi ska ta fram den perfekta hästen ;)

Skämt och sidor, det värsta med att vara kvinna och föda upp hästar/ponnyer är att omgivningen inte tar det på allvar. en kobonde skulle aldrig få det bemötande som vi kan få!
Nu kan jag rekommendera alla er som seriöst driver uppfödning, det räknar jag inte er som tar ett föl varannat år eller mindre, att driva en verksamhet då måste man driva det med målsättning mot en rimlig förtjänst. Man måste ha ytterligare en gren inom hästverksamhet förutom avel för att få in tillräckligt med pengar. Vi har seminstation och vi tar emot hästar för utbildning.
Men det är otroligt viktigt att Sverige har en bra egen uppfödning, numera finns det en branch organisation, gå med där!
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Men vilka volymer krävs för att kostnaderna för inköp av maskiner, disel, underhåll, utsäde, gödning etc etc skall vara täckta och ge en förtjänst på egen produktion?

Det krävs säkert jättevolymer där du har en maskinstation och säljer både foder och maskintjänster.

Vi har tillräckligt med mark för att ta eget foder men inte rimligt med arbete för maskinerna för att det ska löna sig att ha egna. Vi hyr därför in folk som kör åt oss.
Förra året la vi om en vall, tog hösilage i storbal och allt som allt så blev priset/bal drygt 400:- + moms.
Det är inte lönsamt. Tar man det själv på detta viset står man där med ev. dåliga balar som har kostat lika mycket ändå.

Köper man betalar man oftast inte för dåliga balar och pris/bal är betydligt mycket lägre.
Hur vi gör i år är inte riktigt bestämt. Funderar på att kolla med grannen om han vill ta det och vi köper av honom.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Nej det är verkligen inte lönsamt!

Jag betalar idag 300 kr per storbal och då blir den utbytt om den är dålig osv.. Får den hemkörd när jag ringer så jag behöver inte heller ha ngt lagrat här..
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Mitt tips är, gift er med en veterinär, se till att ett av barnen utbildar sig till hovslagare, det andra barnet till snickare, och dottern gifter sig med en höbonde - då kan man få lönsamhet i avel, annars är det bara vi stackars människor som älskar våra hästar och lever på en illusion :) som fortsätter med en målsättning att vi ska ta fram den perfekta hästen ;)

:D Det är så man skulle gjort alltså. Inte ett rätt här...
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Vi tänker precis likadant..
Vi har sedan flera år övergivit tanken att producera eget foder med den risk det innebär i form av mindre lyckad skörd, skador av vildsvin, andra viltskador, väderosäkerhet och kostnader för att i korta intervaller lägga om vallarna för att behålla sannolikheten för superkvalitet på fodret.

Vi köper istället in precis det foder vi vill ha, med precis de värden vi behöver för att kunna fodra med enbart grovfoder med fri tillgång till hästar både på stall och i lösdrift. Fodret måste hålla kvalitet nog att räcka till för växande unghästar och dräktiga ston för att hålla kostnaderna nere.

Eftersom vi köper stora kvantiteter har vi ett bra förhandlingsläge när det gäller priser.
Marken använder vi istället för att kunna ta emot framförallt hingstar på bete. Vi får då både sällskap till våra egna unghingstar, marken avbetad och intäkter som inte är lika riskfyllda som produktionen av eget foder.

Vi kan inte tänka oss att återgå till foderproduktion med den stress det innebär när man ständig kollar vädret och skördeförutsättningarna på dagtid, vakar på fölande ston nattetid och försöker sköta jobbet utanför gården genom att trolla med knäna.

Så jag skulle säga att med många hästar som kräver ett högkvalitativt foder för att verksamheten ens skall vara ekonomiskt försvarbar har vi helt enkelt inte råd att producera vårt eget foder längre..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 944
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 435
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 693
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 902
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp