Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Lösdrift kräver mindre stallutrymmen, strö och tid.

Fodermängden ökar och vattentillförseln kan bli lite mer krävande.

Men sammanlagt tjänar man säkert på lösdrift.


Desstutom är det bra för unghästarna att gå på lösdrift :)

Lägger till:
15. Lösdrift

Men en fråga till alla som har lösdrift: Vilka hästar har ni på lösdrift?

Personligen föredrar jag att stona som ska föla + stona som har föl vid sidan + 3/4-åringarna står inne. Medan 1-2-åringarna, gallston och även en del ridhästar går på lösdrift.
Det är ju en smaksak, men jag vill gärna ha extrakoll på de dräktiga stona samt att fölen och 3-åringarna ska hanteras ordentligt, vänjas vid stallmiljö och stallrutiner etc innan de ev säljs.
Köpte själv en 3-åring för flera år sedan, som var uppsutten och något riden men gått på lösdrift hela livet, och det tog faktiskt ett par månader innan hon vant sig vid "livet i stall". Det kan vara frusterande för en köpare som har hästen inackorderad någonstans.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Punkt 13 och 14 var min tanke att dom hör ihop lite. Om man har gård så kanske man har grannar med liknande intressen vad det gäller höskörd, gödselhantering, staket mm...

Man kan hjälpa varandra och låna varandras maskiner alternativt hyra tillsammans osv...

Lösdrift är nog den billigaste drivformen av stall men jag skulle nog tycka det är värt att lägga ner lite extra pengar för att få den bra! Tex dränera och grusa utanför ligghall/vid grind, fixa foderringar, eventuellt stora hönät till silagebalar, ordentliga staket som tål vinter osv, tror du förstår hur jag menar :)

Ja, absolut! Det är definitivt värt pengarna för att få det väl fungerande.

16. Investera i att få lösdriften praktisk och funktionsduglig.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Lösdrift är givet , däremot stämmer det inte att det är bättre att bo i södra Sverige - världens bästa vallfoder odlas i Norrland och möjligheten att föda upp hästen huvudsakligen på grovfoder är en viktig sak i kalkylen (med andra ord är det duktig att vara bra på vall!)


Jag tror säkert att det går att få bra kvalitet på uppfödningarna i norra Sverige. Men jag tror att det är dyrare att föda upp hästar där, eftersom avstånden är längre och betessäsongen kortare. Sedan vet jag inte hur det är med avsättningen? Många från södra Sverige (inkl jag) drar sig säkert för att åka norröver för att titta på häst pga avstånden. För min del går även Gotland bort pga färjan. Men å andra sidan så kanske det är brist på bra hästar i norra Sverige? En eloge till de uppfödare som kämpar däruppe i alla fall!

Bra grovfoder är viktigt!, det kan nog alla hålla med om.

17. Bra kvalitet på hö/hösilage, med högt proteinvärde, så att hästarna huvudsakligen kan äta grovfoder och behoven av extratillskott minimeras.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Att ta in egetfoder är snarare ett måste än en fördel och då inte bara hö, havre och kron ger ju oxå halm som man använder till strö.

Kram

Det beror säkert på vad man har för typ av hästar, dvs om man gör åt så mycket kraftfoder att det lönar sig att ta in eget.

Har man lättfödda ponnyer och ett bra grovfoder, tror jag inte att det lönar sig. Men med fullblod, travare, halvblod, kan det säkert vara lönt. Förutsatt att man har kunskap, maskiner och tid förstås.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Vi har egen seminstation, seminerar själva, egna hingstar, många ston!
Men har du egna hingstar ska dom tas prover på det går bort förtjänsten av ett sto!
Du ska föda dom egna hingstarna under vintern, där går det bort ytterligare några ston!
Men ett måste är att ett antal föl föds varje år, det måste finnas utrymme till att behålla avkommorna minst till dom blir tre år, sen brukar våra vara sålda!
Vi tar inte eget foder, för stor risk, vi köper in många 100 balar höensilage och vi köper massor av halm på storbal.
Vi försöker att vara rationella med lösdrift och fri tillgång till foder.
Men avgifterna är dom som jag anser vara för höga, inte omkostnaderna för hästarna.
STO avg, ID kontroll, chipp, och pass, på ett litet ponnyföl är det nästan halva fölets kostnad!!!
I England och Holland bara tappar man hakan åt våra regler och lagar samt alla avgifter, ingen fattar att det går att ha häst i detta landet!

Det är svårt att vara rationell då hela Sverige är uppbyggt på att varje häst är en hobbyhäst, med box, täcke och3 timmars skötsel.
När man har sina ston på lösdrift och man arbetar för att hålla allt rationellt, blir man sedd som man inte "älskar sina hästar".

Anställd är omöjligt att ha, utan man måste jobba 24/7 året om! Speciellt på fölnings sässong då har vi alla ston som ska föla på box med kamera övervakning!

Mitt tips är, gift er med en veterinär, se till att ett av barnen utbildar sig till hovslagare, det andra barnet till snickare, och dottern gifter sig med en höbonde - då kan man få lönsamhet i avel, annars är det bara vi stackars människor som älskar våra hästar och lever på en illusion :) som fortsätter med en målsättning att vi ska ta fram den perfekta hästen ;)

Skämt och sidor, det värsta med att vara kvinna och föda upp hästar/ponnyer är att omgivningen inte tar det på allvar. en kobonde skulle aldrig få det bemötande som vi kan få!
Nu kan jag rekommendera alla er som seriöst driver uppfödning, det räknar jag inte er som tar ett föl varannat år eller mindre, att driva en verksamhet då måste man driva det med målsättning mot en rimlig förtjänst. Man måste ha ytterligare en gren inom hästverksamhet förutom avel för att få in tillräckligt med pengar. Vi har seminstation och vi tar emot hästar för utbildning.
Men det är otroligt viktigt att Sverige har en bra egen uppfödning, numera finns det en branch organisation, gå med där!

Många bra synpunkter!

Det är klart att det kostar att ha egen hingst/ar också. Vi hade förmånen att ha en riktigt bra hingst på station, och det är kanske det optimala. Visserligen kostar det också (alllt kostar!), lite beroende på vilken deal man har med hingstägaren, och hur många utomstående ston hingsten får. Men för oss var det en bra lösning :)

Kan också hålla med om att avgifterna blir höga för ponnyer, de är ju inte relaterade till vad man kan sälja hästen för. Och det är dyrt med chipmärkning, ID-kontroll etc. Men där har man som större uppfödare också en konkurransfördel, eftersom priset per föl blir lägre ju fler föl man tar samtidigt. Ibland kan man också deala med priset om man har många hästar. Den som bara ska ta ID och chipmärka ett föl, kan bara acceptera satta priser... Men man kanske kan gå samman flera uppfödare i närheten och ta gemensam chipmärkning/ID-kontroll för att pressa kostnaderna?

"Det är svårt att vara rationell då hela Sverige är uppbyggt på att varje häst är en hobbyhäst, med box, täcke och3 timmars skötsel.
När man har sina ston på lösdrift och man arbetar för att hålla allt rationellt, blir man sedd som man inte "älskar sina hästar".
- Det här får man helt enkelt strunta i. Ingen häst mår bättre för att den står uppstallad med tre täcken. Och jag tror att fler och fler inser detta... Annars är det nog bara information och utbildning som gäller, vad som är bra för hästen och vad som krävs för att unghästen ska få en bra uppväxt.
Personligen skulle jag aldrig köpa ett föl eller en unghäst som är uppvuxen på stall och i små hagar och med bara sin mamma och kanske någon mer stor häst till sällskap.

Lägger till:
18. Billig arbetskraft (familjen?!)
19. Komplettering med andra verksamheter inom hästnäringen.
20. Möjlighet att ha kvar fölen till de är 3 år (om så skulle behövas/önskas)
21. Försök få mängdrabatt vid IDkontroll och chipmärkning.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Det krävs säkert jättevolymer där du har en maskinstation och säljer både foder och maskintjänster.

Vi har tillräckligt med mark för att ta eget foder men inte rimligt med arbete för maskinerna för att det ska löna sig att ha egna. Vi hyr därför in folk som kör åt oss.
Förra året la vi om en vall, tog hösilage i storbal och allt som allt så blev priset/bal drygt 400:- + moms.
Det är inte lönsamt. Tar man det själv på detta viset står man där med ev. dåliga balar som har kostat lika mycket ändå.

Köper man betalar man oftast inte för dåliga balar och pris/bal är betydligt mycket lägre.
Hur vi gör i år är inte riktigt bestämt. Funderar på att kolla med grannen om han vill ta det och vi köper av honom.

Ja, det gäller att räkna noga. Allt är ju inte lönsamt att göra själv, och mycket beror på vilka förutsättningar man har...

Fördelen med att köpa är ju att man kan välja att köpa den kvalitet man vill ha. Och att man slipper att betala för dåliga balar.

Men det finns vissa andra vinster med att ta hö också. Säg att man har tillräckligt med mark för att låta hästarna gå på bete till frosten kommer, då har man ju behov av mer mark på hösten än på våren.

Och något måste man göra med överskottet - antingen ta hö, eller låta grannen ta hö eller bara slå det. Annars blir det ju bara övervuxet och till sämre nytta på hösten.

Dessutom bör ju ändå betena sås om med jämna mellanrum, och då är det kanske inte fel att ta in hö de första åren.

Vi hade det problemet i våras, och kollade med grannen (som vi ändå köper hösilage av i vanliga fall) om han kunde slå och plasta åt oss. Det var inga problem, och han räknade med att priset skulle bli ungefär hälften mot vad vi betalade per bal när vi köpte av hans balar. Nu gjorde vi ändå inte så, eftersom vi inte hade hunnit stängsla all mark och blev lite rädda att betet inte skulle räcka när torkan slog till. Men vi ska definitivt överväga det till i år.

Måste man däremot köpa in egna maskiner eller hyra in ett maskinföretag, så tror jag att det är svårare att få det lönsamt. Och vanligt hö skulle jag aldrig ens fundera på att ta in själv, eftersom det är så väderberoende.

Men allt beror på vilka förutsättningar man har, det är ju så olika från uppfödare till uppfödare.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Vi tänker precis likadant..
Vi har sedan flera år övergivit tanken att producera eget foder med den risk det innebär i form av mindre lyckad skörd, skador av vildsvin, andra viltskador, väderosäkerhet och kostnader för att i korta intervaller lägga om vallarna för att behålla sannolikheten för superkvalitet på fodret.

Vi köper istället in precis det foder vi vill ha, med precis de värden vi behöver för att kunna fodra med enbart grovfoder med fri tillgång till hästar både på stall och i lösdrift. Fodret måste hålla kvalitet nog att räcka till för växande unghästar och dräktiga ston för att hålla kostnaderna nere.

Eftersom vi köper stora kvantiteter har vi ett bra förhandlingsläge när det gäller priser.
Marken använder vi istället för att kunna ta emot framförallt hingstar på bete. Vi får då både sällskap till våra egna unghingstar, marken avbetad och intäkter som inte är lika riskfyllda som produktionen av eget foder.

Vi kan inte tänka oss att återgå till foderproduktion med den stress det innebär när man ständig kollar vädret och skördeförutsättningarna på dagtid, vakar på fölande ston nattetid och försöker sköta jobbet utanför gården genom att trolla med knäna.

Så jag skulle säga att med många hästar som kräver ett högkvalitativt foder för att verksamheten ens skall vara ekonomiskt försvarbar har vi helt enkelt inte råd att producera vårt eget foder längre..

Tänkvärt inlägg!

19. Förhandla med om priserna vid storinköp av foder.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Förhandla med hingstägaren oavsett om man har ett eller flera ston som potentiella kunder till hans/hennes hingst. Hingstägarna måste också inse att det är stor konkurrens på marknaden. De svenska uppfödarna har ju snart lika många hingstar att välja mellan som det finns ston i avel :D
Nu pratar jag om ridhästavel alltså.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

KL

Att ha oskodda hästar borde vara rätt bra tycker man. Det är ju inte många av alla dessa hästar som är skodda som egentligen behöver ha skor. Så ett avels sto kan knappast behöva skor.. ;)

Att lära sig värka är nog en bra investering då och vips så är den kostnaden borta.. :D

Får jag fråga hur ni gör med bädden i lösdrifts stallet? Tar ni bort den gamla varje år (antar jag att ni gör?)? Vart gör ni av den? Man ska ju vänta 2 år innan man kan sprida den på åkrar eller hur? Mockar ni bort skiten varje dagligen eller tar ni bara på nytt strö? Hur gör ni med vatten på vintern?
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Givetvis kan det vara bättre att köpa grovfodret, bara man kan få det man verkligen vill ha!

Att ha ett bra bete som är anpassat för växande hästar och digivande ston är också en förutsättning, som ju ändå kräver att man brukar sin mark, oavsett om det är med egna maskiner eller med maskinstation. De vallar som våra ston och unghästar går på bryts mins var tredje år, sortvalet görs för att passa våra mjölkkor och att ha avelshästarna på samma beten (samtidigt) ger många goda effekter, inte minst för ekonomin. Att bli mjölkbonde för att få sin hästavel är kanske inte ett givet råd ;) men att ha "samordningsvinster" är en fördel.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

KL

Att ha oskodda hästar borde vara rätt bra tycker man. Det är ju inte många av alla dessa hästar som är skodda som egentligen behöver ha skor. Så ett avels sto kan knappast behöva skor.. ;)

Att lära sig värka är nog en bra investering då och vips så är den kostnaden borta.. :D

Får jag fråga hur ni gör med bädden i lösdrifts stallet? Tar ni bort den gamla varje år (antar jag att ni gör?)? Vart gör ni av den? Man ska ju vänta 2 år innan man kan sprida den på åkrar eller hur? Mockar ni bort skiten varje dagligen eller tar ni bara på nytt strö? Hur gör ni med vatten på vintern?


Jag skulle vända på det lite och säga:
20. Välja korrekta hästar med bra hornkvalitet, som klarar att gå oskodda. Förhoppningsvis ärver fölen dessa goda anlag, och kan gå oskodda som unghästar tills man väljer att sko dem pga visningar, tävlingar etc.


Angående bädden kan jag bara svara för hur vi gör (och det är INTE rationellt...). Eftersom vi inte har någon egen traktor så mockas den dagligen, dock kan det vara svårt när det är så kallt ute att det har hunnit frysa, då tar vi det som går och nöjer oss att ströa ovanpå. Mockas ut ordentligt när det har tinat ute, och töms helt varje vår. Den hamnar på gödselstan, som grannen (som odlar ekologiskt och inte själv har djur) brukar köra ut och plöja ner på sina åkrar.
Det är inte så rationellt, men funkar ändå hyfsat för oss eftersom lösdriften ligger i ladan bredvid stallet och är granne med gödselstan.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Givetvis kan det vara bättre att köpa grovfodret, bara man kan få det man verkligen vill ha!

Att ha ett bra bete som är anpassat för växande hästar och digivande ston är också en förutsättning, som ju ändå kräver att man brukar sin mark, oavsett om det är med egna maskiner eller med maskinstation. De vallar som våra ston och unghästar går på bryts mins var tredje år, sortvalet görs för att passa våra mjölkkor och att ha avelshästarna på samma beten (samtidigt) ger många goda effekter, inte minst för ekonomin. Att bli mjölkbonde för att få sin hästavel är kanske inte ett givet råd ;) men att ha "samordningsvinster" är en fördel.

Lägger till:
21. Att ha bete anpassat till unghästar och avelsston (och efter hästras!)
22. Sambete eller växelbete med kor.
 
Sv: Vad krävs för att få hästaveln lönsam?

Egentligen tänkte jag inte ha några synpunkter på avelsdjuren, men vissa saker har ju stor betydelse för att få ekonomi i det hela:

23. Att välja fertila ston, som lätt blir dräktiga och tar väl hand om sina föl.
24. Att ha lättfödda hästar, som ger gott om mjölk.
25. Att välja rent allmänt friska och sunda hästar, som inte kräver extra skötsel i form av täcken, specialskoning, uppstallning, tillskott av specialfoder etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 432
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 689
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 883
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp