vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

KisseNova

Trådstartare
jag har hört att för att få säga Norsk Skogkatt tex, så krävs det att den har stamtavla för 5 generationer bak. Annars blir det en vanlig huskatt.

Så vad krävs för att få säga att katten är renrasig, krävs det stamtavla?
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

Renrasig kan dom ju vara utan stamtavla. Men du får aldrig ställa den som raskatt och du kan aldrig få den registrerad, dvs regga ungar mm efter den. Dvs har du en som inte är reggad så får du aldrig in den i renrasig registrerad avel.
När man kallar den renrasig vet jag inte, det är ju omöjligt att säga. Eftersom SVERAK/IDP har dom riktlinjerna att ingen oregistrerad raskatt är annat än en huskatt så är det ju upp till var och en att bestämma det.
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

men det rälnas alltså ändå som en renrasig katt även utan stamtavla?

kan ingenting om katters registrering mm. Just bara för att jag inte håller på med katter, men det är ju alltid kul att veta :)
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

Som sagt, det finns inget som styr när man kallar en oreggad katt renrasig. Krasst så är kan ju inte renrasig sålänge han har andra raser/okända raser i sig, men å andra sidan så är det få raser (alltså registrerade raser) som inte nån gång haft inblandning av andra raser.

Så det är väl egentligen en fråga som bara du vet svaret på. Han kommer dock aldrig bli en "riktig" Norsk Skogkatt.

Tillägg: Varför är det så viktigt? Du kommer ju aldrig att kunna ta del av nått som har med skogisar att göra med honom? Så vad är det du är ute efter med att vilja kalla honom renrasig? Det gör ju ingen skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

KisseNova skrev:
jag har hört att för att få säga Norsk Skogkatt tex, så krävs det att den har stamtavla för 5 generationer bak. Annars blir det en vanlig huskatt.

Så vad krävs för att få säga att katten är renrasig, krävs det stamtavla?


Det borde egentligen vara en lätt fråga att svara på. Officiellt måste en katt ha en stamtavla för att räknas som renrasig. Om man däremot parar två katter av samma ras (med stamtavlor) med varandra och struntar i att registrera avkomman har man fortfarande en kull raskatter, men inofficiella sådana.

Hur många generationer det finns på stamtavlan spelar ingen roll. Mina devon rex har andra raser i stamtavlan 3-4 generationer bak, men de räknas ändå som renrasiga. Enda skillnaden är att jag till skillnad från de som har "rena" stamtavlor måste få mina katter avelsgodända innan jag får regga avkomma efter dem.
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

vad innebär avelsgodkänningen?
Hur går det till?
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

Jag har inte ens någon katt (gillar inte katter pga olika anledningar.)


Men jag umgicks med en tjej för några år sen som hade köpt en Norsk Skogkatt utan stamtavla.Hon fårgade mig om inte jag kunde be min sons farfar och farmor som födde upp Norsk Skogkatt om dom ville låna hennes hane.

Har grubbalt länge på hur det fungerar för katter och deras stamtavlor..
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

Nej, dina släktingar hade inte fått låna honom till sin avel. Då hade dom blivit avstängda från att få föda upp och registrera ungar inom sitt förbund.
Avelsgodkännande innebär att katten ställs ut och får en bedömning. Den måste uppnå ett visst antal poäng för att få gå vidare i avel.
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

KisseNova skrev:
vad innebär avelsgodkänningen?
Hur går det till?

Man kan ställa ut katten i öppen klass (vilket kan man göra från att den är 10 månader gammal), om katten får en excellentbedömning eller ett cert är den automatiskt avelsgodkänd. Man kan även ställa ut den i en klass där domare bara avelsgodkänner, inga cert eller excellent delas ut.

Sedan kan man även, som jag har gjort en gång, bjuda hem två domare och få katten avelsgodkänd på hemmaplan. Det enda alternativet om man har en katt som inte gillar utställningar.
 
Sv: vad krävs för att kalla dom för renrasiga?

nej, jag berättade aldrig för min sons farfar och farmor hade hon hade frågat. Jag vet för väl att dom bara skulle ha skrattat åt henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
APT
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
732
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp