Vad krävs för en voltigehäst?

Krans

Trådstartare
Mer än att den är en bussig typ som tycker det är ok med folk som inte sitter stilla på den ? ; ) Jag tänker nu bara i hobbysyfte, ej tävling. Har tonårsdöttrar modell små och spänstiga och en mkt snäll d- ponny. Vi har lekt med tanken att voltige skulle vara kul men det finns ingen grupp på ridskolan för sånt, som det fanns på min ridskoletid. Det var ju superskoj! Har någon provat med sin häst ? Vad krävs?
 
Nu är jag inte så kunnig på sånt men spontant så måste hästen kunna hålla ett jämnt tempo, om det sen är skritt eller galopp beror väl på voltigörernas nivå. En jämn, balanserad galopp och självklart en bra linjerade som kan understödja hästen så det inte blir hackigt.
Men är avsikten bara att ha roligt och inte tävla så är det ju bara att prova?
 
Funderar också lite på var man hittar en voltigegjord? Den måste ju sitta stadigt så att voltigörerna inte ramlar i backen när dom ska svinga sig upp??? En barbackagjord lär väl inte funka? Eller?
 
Vad jag har hört måste De vara minst 8 år och vara dressyrutbildade (vet ej hur högt) för att medverka i tävlingar
 
Trots att tråden är äldre, tänkte jag svara lite på frågorna :) Vi har startat voltige på vår klubb och hade då ingen "färdig" häst. Först o främst är det ju praktiskt ifall hästen är longerad sedan innan så att den ifall har någorlunda koll på vad "att gå på volten" betyder :) Är hästen snäll från början blir det ju mycket lättare och det är nästan bara till att köra igång, Två saker innan dess bara:
1. För att skydda hästens rygg från spetsiga knän och fötter räcker inte en vanlig vojlock, använd gärna något tjockare, gärna en tjock filt eller om man vill "satsa" lite en sån: ( tex http://voltigeshop.nl/product/1675712/voltigepad-100-x-90-x-3-cm)
2. Kör utan ridskor! Ifall man inte redan har tänkt på det, framförallt när man väl kommer till knästå, stå, mfl kan kanterna på de fasta skorna irritera eller göra illa hästen. Man kan tex hoppa upp i skor och sedan ta av dem (i skritt :D ) och köra i strumpor.

För mer info kolla på voltige.nu och för begagnade voltigegrejer fb-sidan "Voltige köp & sälj"
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp