Vad krävs för lönsamhet?

MiniLi

Trådstartare
Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.)
Betalningen sköts inte av nuvarande hyresgäst så hon kommer förmodligen bli av med stallet.
Vi funderar över om vi ska hyra stallet och försöka få lönsamhet i det via inackorderingar.
Jag har aldrig drivit stall på det sättet innan och har därför lite svårt att räkna på kostnader osv.. Lite hjälp?

Vi säger att det är 10 boxar. De är väldigt stora och luftiga.
Stallet är relativt nytt på insidan.
Det finns spolspilta.

Just nu finns ingen ridbana men det vill vi i så fall anlägga. Funderingar på ridhus finns också.
Men vad kostar det? Och hur snabbt kan man få igen utgifterna?
Jag vill i så fall ha en ridbana som är 20*60 m med bra underlag så att det går att använda ridbanan i stort sett året om.
Då tänker jag att man kan vänta några år innan man bygger ridhuset?
Eller ska man satsa på en "normal" paddock som är billigare att anlägga men inte går att använda lika många månader?

Kanske ska tillägga att jag vill locka hästägare som tränar mycket. Det skulle vara kul att få dit lite tränare också.

Gården ligger nära en större stad i östergötland.

Vi har gott om betesmark och kan ta eget hö och halm. Havre/korn skulle vi också kunna odla. Hösilage kan vi få men tar då hjälp av en annan gård vid inplastning.

Hyran är låg, ligger under 3000 kr/månad.

Vad får man räkna att underhåll av stallar osv kostar?

Hur mycket tid behöver man lägga?

Vad är mest lönsamt, att ha mycket service med högre hyra eller mindre service och lägre hyra?

Det var lite funderingar.. Hoppas någon har iallafall en del svar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

3000kr i mån är inte särskilt låg inte i östergötland iaf vad jag känner till.
Att få lönsamhet i inackordering av häst är oftast rätt omöjligt om man inte tar ut rejält för arbetet man lägger ner
Jag skulle då inte betala över 2000kr i månaden för en stallplats utan ridbana...
När du skriver under 3000kr, menar du då över 2000kr eller menar du hundrakronorsbelopp? :D
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Ska ni bo på gården eller finns det inget boningshus? Det är ganska jobbigt att sköta ett stall om man ska pendla mellan stall och bostad samt eventuellt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

3000kr i mån är inte särskilt låg inte i östergötland iaf vad jag känner till.
Att få lönsamhet i inackordering av häst är oftast rätt omöjligt om man inte tar ut rejält för arbetet man lägger ner
Jag skulle då inte betala över 2000kr i månaden för en stallplats utan ridbana...
När du skriver under 3000kr, menar du då över 2000kr eller menar du hundrakronorsbelopp? :D

Jag tror TS menar att kallhyran för att hyra hela stallet är 3000:- för henne alltså.
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Kostnaden för ett ridhus ligger normalt mellan 800 000 och 1 500 000 beroende på hur mycket arbete man gör själv och vilken tur man har att hitta prisvärt material att köpa. Då handlar det om budget ridhus utan något extra. Tror att det är ett måste med att ta in andra som använder ridhuset med typ ridhuskort för att det ska finnas en chans att ens få tillbaka den investeringen. Så kolla om det finns underlag för det i angränsande stall och området.

Kallhyran är ju hyfsad men hur mycket som behövs för underhåll är omöjligt att säga utan att se stallet och byggnaderna. Sedan om det är verklig kallhyra så måste ni ju räkna med el och vatten kostnader.

Så helt ärligt tror jag det blir svårt att få lönsamhet i det som det är upplagt här.
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

sorry my bad! :D Men då är det billigt, ser dock ändå ingen lönsamhet i verksamhet med enbart inackorderingar... Tänk på att det måste finnas företag också för att du ska få göra det lagligt TS!
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

att få runt en lönsamhet på "vanligt" hästfolk är inte lätt. Jag skulle satsa heltid på konvalscenter
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Svarar till alla..

Konvalscenter, intressant! Finns det verkligen en marknad för sånt?

Byggnaderna är i rätt bra skick, och jag vet ännu inte heller hur överenskommelsen skulle se ut gällande vem som betalar vad osv..
Kanske svårt att ge råd då men vi har mest spekulerat lite löst än så länge :)

Det finns boningshus, 3 st. Hon som har stallet bor i det ena. Vet inte om hon skulle bo kvar om hon blir av med stallet. Vi vill egentligen bo i det stora huset men det dröjer nog ett par år innan det blir ledigt..


Okej ridhus kostar, det är jag med på.. Vi är inga hantverkare någon av oss så jag tror inte att vi får ner kostnaden så mycket där..
Min tanke var då att försöka locka ridande med tränare osv. Har inga problem i att folk kommer och använder ridhuset..
Men jag gissar att det ändå tar ganska många år innan det har betalat sig?

Men ang ridbana då?
Kan det kosta uppåt 100 000?

Hur går det till det här med företaget då? När måste jag ha ett företag för att det ska vara lagligt? Är det över 4 hästar eller nåt sånt?

Och vad kan man ta ut för stallhyra i ett stall som jag har beskrivt?
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Samma igen vad en ridbana kostar hänger på förutsättningarna som finns på marken där den ska anläggas. Om det är väldränerade och det finns mycket sand så kan den bli billig. Men om det behövs mycket dränering underlagsmattor och schaktningsarbete så räcker inte 100 000.

Gränserna för när det behövs registreras som företag eller det kan gå som hobby är lite luddiga. Så det bästa är att höra med Skattemyndigheten om vad som passar på den verksamhet som har tänkt ha. Det kan vara helt lagligt att ha det utan företag bara man tar med inkomsterna i deklarationen. Men utan företag kommer ni inte att få dra av momsen.

Ni kommer att behöva tillstånd enligt paragraf 16 för att ni kommer att ta emot andras hästar. Tror att det numera är hos Länsstyrelsen som man ansöker om det.

Vad man kan ta ut i stall hyra beror helt på hur det ser i området och vilken efterfrågan det är på stallplatser. Som lite kuriosa kan jag säga att jag under ett par månader i år har hyrt ett helt stall på tre boxar med ren kallhyra. Jag fick sköta allt själv och även stå för alla kostnader, men fick tillgång till och vatten i hyra och även fyra stora hagar. För det fick jag ge 700 per box alltså 2100/månad. På samma ställ finns ett till stall med sex boxar under den tiden jag var där fanns ingen som vill ha dem och det fanns även ledigt på gårdar runt om. Detta är ett stall med bussförbindelse eller cykelavstånd från Malmö. Med ridbana som man fick låna runt hörnet och ridhus, trav och galoppbana bara minuter bort med transport
Utifrån detta så kan du själv fundera på vad som skulle kunna vara rätt prissättning i ditt stall för att få dit hyresgäster.
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Hur mycket service du ska ha i hyran beror helt på vad du vill ha för lön...

Vill du ha en betalning som är någotsånär rimlig i relation till arbetsinsatsen så kostar servicen ca 3 kr per minut - vilket är stört omöjligt att få ut från hästfolk som vill betala i storleksordningen 20-25 öre per minut för arbetstiden.

Så du bör med andra ord låta inackorderingarna sköta så mycket jobb själva som det bara är möjligt.

Ridhus kostar från ca miljonen upp till 4-5 miljoner beroende på markförhållanden, isolering, underlag, egen arbetsinsats m.m.

Ridhuset har ju då en avskrivningstid på 20 år, och därför bör ju även pay-off tiden ligga på maximalt 20 år.

OM du råkar ha en miljon över som ligger och skräpar i någon byrålåda så kostar ridhuset bara i sig självt ca 4000-5000 kr i månaden, utan underhåll dvs, för billigast tänkbara oisolerat och ouppvärmt.

Ska det vara varmbonat och uppvärmt (+5) så kostar nog ridhuset snarare 10-15 000 per månad - sen tillkommer eventuella räntor om du måste låna till investeringen.

Lyse i ett ridhus kostar ca 4-6 kr i timmen...

Hyr du ut ridhuset så ökar underhållsbehovet av ridbanan, vid riktigt mycket ridning så kan man bli tvungen att harva/sladda så gott som varje dag och du kan bli tvungen att byta tramplagret varje år. Att byta tramplager kostar från 30 000 om du har egna maskiner upp till 100 000-150 000 om du måste leja bort en massa jobb. Sladdning/harving 5 dagar per vecka kostar ca 50 000 - 100 000 i maskinkostnader, eventuell lön tillkommer.

Det finns med andra ord en magisk gräns för hur mycket ridning man kan ha därinne innan underhållet skenar genom taket, det är inte någon självklarhet att sälja ridhuskort utan vidare då ökade intäkter från ridhuskorten lätt äts upp av ökande underhållskostnader.

Likadant så kostar en box ca 150-200 i månaden bara i avskrivningar.

Så du behöver ha en hyra varje stallplats på i vart fal 4000-4500 kr i månaden för att få någon lönsamhet att tala om, annars måste du sponsra inackorderingarnas hästhållning med antingen arbete eller reda pengar.
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

tror det kan bli svårt att få hyresgäster uyan ridbana. Jag har stått ett par månader i ett stall med 20 minuters skritt till stor anläggning. Fin natur, box, stor hage mm. All service utom mockning, fri tillgång på halm o hösilage, betalade 1200:- i månaden. Nu betalar jag 1800:- o står på stor anläggning med alla bekvämligheter, allt ingår utom mockning. Hyrorna ligger lågt i östergötland, det finns så många stall.
 
Sv: Vad krävs för lönsamhet?

Ridhuset har ju då en avskrivningstid på 20 år, och därför bör ju även pay-off tiden ligga på maximalt 20 år.
Jag skulle säga att pay off-tiden bör vara betydligt kortare för de flesta investeringar. Pay off-tiden är ju hur lång tid det tar innan investeringen är betald och man börjar kunna tjäna pengar på den.

Att lägga ut miljonbelopp och man inte tjänar något alls på det de närmaste 20 åren är inte rimligt. Och avskrivningstiden avgörs ju ofta efter hur lång tid man kan använda det man köpt/byggt och om då prylen är "slut" precis när den skulle börja betala sig får man ju aldrig någon förtjänst!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp