vad krävs?

M

MysticDream

...för att få lå till hus/gård?
Är det samma som för såna där "In blanco" lån/ vanliga banklån?
Räcker det med en fast lön plus studielån för en billigare gård? Eller MÅSTE man ha två löner för att få lån till hus?
Hyr just nu hus på hästgård, där jag iofs trivs jättebra men hyran e skyhög o eftersom vi betalar hyra för boxarna oxå kommer det bli svårt att få min verksamhet att gå runt med tanke på att det inte ens alltid finns tillräckligt med lediga boxar... (tar emot för in-tillridning samt förmedlar ponnier) Hmmm...nån som har nån klok tanke att komma med...? Är rätt så ung så jag har inte hunnit jobba innan studierna men min sambo jobbar ju...
 
Det där lär du diskutera med olika banker.
Svaren är helt olika.
Vad jag har hört (är på jakt efter gård) så måste man ha två inkomster dvs. fasta löner i alla fall.
Sedan så räknas ju det VAD för inkomst man har.
Och sedan så kan jag ju tillägga att dte dessutom räknas hur gammal man är och om man har barn osv.
I alla fall vad jag har märkt oavsett vad de själva säger på banken..

I vårat hushåll räknas vi väl som att vi har rätt bra vad jag förstått.
På en bank skulle vi få en viss summa i lån av en sur tant.
På nästa bank skulle vi få precis det dubbla, på den tredje strax över det dubbla.
Det lönar sig att undersöka sina möjligheter hos olika banker måste jag säga.
jag vet i alla fall vilkn bank jag går tillnär dte är dax :devil: :D

Så detta är ingen fråga att ställa här.
Undersök olika möjligheter själva.
Det gör jag.
 
vi har tre barn...är det positivt eller negativt? jag vet att min kompis o hennes pojkvän fick lån på 600000 på en lön plus studielån...vet du hur det är om man har en mindre bet amärkning som snart är borta?
 
Man ska två inkomster vid köp av gård men det räker faktiskt med att du har visstidsanställning..

Det ända som stoppade oss vara att jag ville helst ha fast innan.. :)
 
Vi fick lån på 1,3 milj med en vanlig inkomst och ett studiemedel. Men då var jag tjänstledig från mitt jobb som var fast. För fasta jobb krävs nog.

Men se realistiskt på saken. Hur mycket har ni råd att lägga per månad? Det är många kostnader man inte tänkt på som tillkommer när man äger själv. Och bankerna är duktiga på att göra glädjekalkyler, för dom vill ju låna ut. Räkna kallt med att det blir dyrare än vad banken kalkulerat.

Vi betalar ca 10 000 kr i månaden i ränta, amortering, el, vatten, sophämtning, försäkring, samfällighetsavgift osv
 
jo alltså vi har en hyra på 9100 plus två stallhyror à 1050 kronor så det blir förmodligen billigare för oss att köpa hus, dessutom har vi ju tänkt oss en ganska billig gård så..(kan göra mycket själva) ,jag är mest orolig över min betalningsanmärkning (som iofs snart e borta), inte att vi inte skulle ha råd...
 
Gå och diskutera med en bank så kan dom tala om vad ni får låna. Banken tar med alla kostnader i beräkningen, ni måste ju klara av att betala lånet för att få det. Det innebär att dom ser på hela livssituationen, hur många ni är i familjen, vilka kostnader som tillkommer, har ni andra lån o.s.v.. För en gård/hus är det ju rätt mycket som tillkommer i kostnader jämfört med att bo i en lägenhet t.ex.
 
Bankerna har normer på vad man ska "ha kvar" på två vuxna och tre barn (i ert fall). Det kan vara svårt att få låna på en inkomst, en skillnad kan vara om du har ett fast arbete du är studieledig från.

Har ni betalningsanmärkning tror jag tyvärr det kan vara svårt att få låna pengar.
 
Jo, men även om det tillkommer kostnader kring hus så är det oftast billigare än att betala hyra till någon annan månad efter månad så länge man inte köper lyxvilla.

Jag sällar mig till de som rekommenderar ett besök på en bank eller två! Har själv fått helt olika villkor beroende på vilken bank (Föreningssparbanken är ju fortfarande "lantbanken" framför alla) men framförallt beroende på VAR i Sverige jag frågat. Eftersom jag inte hade bostad i Sverige för ett par år sedan så frågade jag under ett besök hos mamma och pappa i Stockholm och där skulle det VERKLIGEN inte räcka med en inkomst hur hög den än var. Inte utan handpenning heller. Sedan flyttade jag hem till Sverige och gick till banken här i Malmö - fick veta att det var inga problem att få lån på en inkomst när den var relativt bra - huset går ju ändå att sälja i Öresundsregionen. Så här var de mycket mer positiva.

Ytterligare ett (billigt!) husexempel från en by utanför Borås: där behövde mina vänner (med två inkomster) inte ens handpenning för att få resten av lånet.

Så allt beror på var i Sverige - hur lätt det är att sälja huset om du inte har råd senare och om de tror du klarar det i en del av Sverige med si och så levnadskostnader.

Passa också på att fråga dem om en kalkyl som gäller om någon av er blir arbetslös också så att ni då har råd ett tag tills det går bra igen. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 036
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 158
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 354
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp