Vad krävs för att era hundar ska bli trötta?

Red_Chili

Trådstartare
Ja, som rubriken frågar, vad krävs för att era hundar ska bli trötta och lyckliga? Inte bara "nöjd med dagen" och vilar i väntan på att något kul ska hända, utan sådär trötta och lyckliga att de bara vill ligga hemma och vila samtidigt som de ser otroligt tillfreds ut?

Skriv gärna ras och ålder på hundarna också :)
 
Gråhundarna, 5 & 2 år - en hel dags jakt. Finns inget annat som gör dom nöjda.
Lyran, kleiner münsterländer, drygt 1 år - just nu mer än nöjd efter 1 mil i regnet :p i framtiden hoppas jag att hon blir som gråhundarna ovan.
Pästos, malle, 8 år - tidgare i livet sök & spår. Nu pensionär och nöjd med att få hänga med :)
 
Kan ju svara för egen del också.

Om mina damer får en ca 2 timmar lång promenad i lite varierande terräng där de kan vara lösa större delen av tiden och springa i sitt favorittempo (hysteriskt fort), då blir de helt slutkörda och lyckliga. Näst bäst är att gå en timmeslång promenad eller något längre, släppa dem så att de får springa av sig det värsta och efter det träna något mentalt (rallylydnad eller liknande) en stund. Men ja, inget slår långpromenaderna med mycket lösspring.

Mina damer är två salukis, 3 år och snart 7 år.
39043764_1139963056152073_4371696912512843776_o.jpg
 
Ammo, dobermann 3 år, är som nöjdast och tröttast efter en träningshelg med skydd. Då tycker han livet är som bäst och sover igenom precis allt.
 
Nose work, en dag på agilitytävling eller promenad på 2 h där han kan springa lös.

Har en 6-årig golden :)
 
3-4 timmar lös promenad i skogen med de andra hundarna. Händer av förklarliga skäl inte jättemånga dagar... Det slår ut alla, gammal som ung.

De vuxna hundarna behöver några timmars sammanhängande arbete med får/kor för att bli tröttnöjda av det. Unghundarna räcker det med 3 * 10 min utspritt över dagen med vallning + en timmes lösröj med flocken.

Har aldrig sett dem bli ordentligt genomtrötta av annan träning.
 
Efter en heldag på spårtävling (1,5 km spår, plastliggning, uppletande, lydnadsprogram och en hel del väntan i bilen) eller träningsläger med flera träningspass brukar Helix vara rätt utslagen.
 
En heldag med träning eller tävling på ny plats brukar göra henne så trött.
Och en dag när hon fått en ny kompis på dagis (de är nu bästisar) och sedan rallyträning på kvällen. Då ville hon ut och kvällskissa en timme tidigare än vanligt och gick sedan och lade sig. Jag blev lite ensam i tv-soffan...
Golden retriever, 2 år.
 
Jag hade en jack russel (lever inte längre) som kunde gå hur långa promenader som helst utan att bli direkt trött, men att jobba med huvudet gjorde honom väldigt trött och nöjd!
 
Intressant tråd. Min 10-veckors är lurig (som många valpar) på den biten. Jag har svårt att avgöra vad den fina gränsen är på understimulerad och överstimulerad. Men av nya miljöer och att få springa lös ett tag brukar hon sova gott därefter. Det är dagar vi leker lite mer som jag upplever att hon ibland blir överstimulerad. Lätt att glömma att bara lek i olika miljöer tar på den lille.
 
Den äldre fauven; heldags jakt i skogen ger en übernöjd hund
Den yngre fauven; har inte hittat hennes tröskel för übernöjd än, så det lär vara samma, behövs en heldags jakt i skogen för att hamna där. Eller ja i höst räcker det nog kanske med en halvdag, för det är ju första hösten för henne.
Att vara ute på promenad och i samband med det fritt springa 7-8 km märks knappt på den yngre, hon är lika taggad och energisk som innan. Den äldre får sällan vara lös, pga den starka jaktinstinkten, men på vintern när det kommit tillräckligt med snö så går det att hålla hyfsad styr på henne lös.

Med det sagt så är de ju normalnöjda med vardagen och blir inte understimulerade/stressade av att "bara" få andra aktiviteter och vanliga promenader, men i princip alla jakthundar behöver jakten för att bli sådär riktigt übernöjda och mina är inget undantag från det :)
 
Sherlock, 2-årig bedlington, behöver i vanliga fall både få kuta av sig rejält en gång och jobba med nosen ordentligt för att bli sådär nöjd. Nu med valp att hålla koll på räcker det i princip med promenader och lek.
 
Apportering är det som gör/alltid har gjort Svansson så trött och nöjd att han kan sova förbi middagen :o:love: Framförallt då när vi verkligen fokuserat på det och gjort något seriöst/i grupp, även om apportering på skoj på promenader såklart ökar nöjdheten generellt.

Numera blir han ju trött mycket fortare generellt men innan så fungerade dagsvandringar, kurser och att typ sova borta (vara med på styrelsemöten på annan ort, hälsa på sväronen osv) lite bättre och det gjorts också att han blev trött och tillfreds när vi kom hem igen. :)

Och ja, nu är han pensionär, apporterar någon gång ibland och då helt på sina egna villkor men han känns generellt nöjd med promenader och att bara vara :)

(Golden av utställningstyp på 10 år)
 
Ja, som rubriken frågar, vad krävs för att era hundar ska bli trötta och lyckliga? Inte bara "nöjd med dagen" och vilar i väntan på att något kul ska hända, utan sådär trötta och lyckliga att de bara vill ligga hemma och vila samtidigt som de ser otroligt tillfreds ut?

Skriv gärna ras och ålder på hundarna också :)

Ingen aning, valla får och en jävla massa lösspringande fungerar rätt bra! Ska öka motionen för att ta reda på detta. Mina ligger alltid och sover hemma så det är mer för att se hur mycket motion behöver dom för att vara lugna ute.
 
Tinja har blivit som tröttast när hon fått träna vallning eller varit ute och tränat sök, med lösspring på det. Då brukar hon sova gott resten av dagen.

Efter aussielägret, tre dagar med intensiv lydnads- och bruksträning med massvis av andra hundar och intryck, då var hon också sådär härligt nöjd efter varje dag, och även i en dag efter lägret.
 
Viltspår :D Kooiker 11 månader. Annars är hon ganska svår att trötta ut, krävs mycket lösspring i så fall. Många intryck som hundutställning eller en halvdag inne i Stockholms innerstad gör henne också trött.
 
Dennis har hittills aldrig blivit trött av någonting. Visst vilar han efter träning men en timme senare är han pigg igen.
För ett par veckor sedan var vi iväg och körde sök, uppletande, lydnad och skydd varje dag i sex dagar i 25-30 graders värme. Däremellan var det rastningar och ett och annat bad. I slutet av veckan var han lite seg i huvudet men pigg ändå...
 
Hm - vad gäller Skalman så är han inte så ofta trött :D
Men jodå, rejält med lösspring i skogen och sen lite hjärngympa i form av tex ett antal nosework pass så är han rätt nöjd :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 073
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 556
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 259
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp