Vad krävs för att få ensam vårdnad?

F

Fruentimber

En nära släkting till mig har brytit upp med sin psykopat till pojkvän, men de har ett gemensamt barn och situationen skapar bekymmer då det inte går att lita på att barnen inte far illa när de är hos honom. Vad krävs för att få ensam vårdnad vid en vårdnadstvist?
 
En nära släkting till mig har brytit upp med sin psykopat till pojkvän, men de har ett gemensamt barn och situationen skapar bekymmer då det inte går att lita på att barnen inte far illa när de är hos honom. Vad krävs för att få ensam vårdnad vid en vårdnadstvist?

Just precis det du skriver. Att det kan bevisas att barnen far illa hos honom pga psykisk ohälsa, missär eller liknande.
 
Just precis det du skriver. Att det kan bevisas att barnen far illa hos honom pga psykisk ohälsa, missär eller liknande.

:( Förstod nästan det. Tyvärr är han aldrig utredd och har således inga "officiella" psykiska bekymmer.
 
Tillägger att han utsatt barnen för mycket skit, men där är det ju bara ord mot ord som gäller. :(
 
Puttar denna tråd.

Han har lämnat barnen ensamma ett flertal gånger om nätterna. Vi vet att han tar droger och vem han köper det av. Orosanmälan är gjord av både min närstående men också av en kvinna som han sen tidigare har en son med. Min närstående och kvinnan håller stadig kontakt.

Nu senast under Valborgshelgen lämnades barnen själva hemma (5 resp 8-9 år) medan han åkte in till stan för att gå på krogen och köpa knark.

Och vi kan inte göra ett endaste skit.
Nu när han blivit orosanmäld kräver han att han ska ha barnen varannan vecka. Och vi kan inte neka. Eftersom han är en lögnare av det extrema slaget har han minsann en anledning till allt han gör. Han är helt sjuk. Verkligen helt sjuk. Tyvärr är han dessutom så smart att han vägrar kommunicera genom SMS utan envisas med telesamtal. Han vet att det då blir mycket svårare för min närstående att bevisa något.

Vad gör vi? :cry:

@Görel
 
Min närstående är helt knäckt av detta. Och det brister i hjärtat på mig att veta att "min" älskade unge på bara 5 år befinner sig på en så otrygg plats med en fullständigt labil pappa som ger efter för varenda impuls han får och skiter i sina barn. Fyfan.
 
Det finns appar att ladda ner. Testa ett par stycken genom att ringa till varandra och provspela in lite ljud. Usch, det blöder i hjärtat när jag läser om barnen :cry: :heart

Edit: Har för mig att ACR ska vara bra.

Fruktansvärd situation. Svårt att beskriva hur jävla maktlös man känner sig. :cry:
 
Nu när han blivit orosanmäld kräver han att han ska ha barnen varannan vecka. Och vi kan inte neka. Eftersom han är en lögnare av det extrema slaget har han minsann en anledning till allt han gör. Han är helt sjuk. Verkligen helt sjuk. Tyvärr är han dessutom så smart att han vägrar kommunicera genom SMS utan envisas med telesamtal. Han vet att det då blir mycket svårare för min närstående att bevisa något.
Om det är stökigt med överenskommelserna om när de ska bo var och knepiga ändringar, svårt hålla det som var sagt sedan innan osv. Då kan man be familjerätten om hjälp så att man får typ sitta på socialen och föra de diskussionerna tillsammans med en utomstående som styr upp och även kan skriva ner vad man enades om. Begränsar möjligheten att utnyttja härskartekniker och psykologisk utpressning.

Sen är frågan om vårdnaden en sak. Och frågan om boende en annan.
Det kan t.ex. dömas att barnen bara bor hos den ena och har viss mängd umgänge hos den andra även om vårdnaden är delad. Man kan välja att ta bara boendefrågan till domstol, utan att tvista om vårdnaden osv.
Kanske ska hon i detta fall ha barnen mycket mer även om hon inte kan få enskild vårdnad.

Men om de har en överenskommelse i dag om hur barnen ska bo. Han vill ändra den för att de ska bo mer hos honom. Hon vill inte det. Är det inte den tidigare överenskommelsen som gäller tills något annat är bestämt då? Och han som får dra det till domstol om han vill få till ändringen mot hennes vilja? (eller att man pratar hos familjerätten i syfte att med deras hjälp kunna enas utan domstol)
 
@MiaMia

"Stökigt" är väl vad man kan kalla det, minst sagt. Även om man kommer överens om tid o dylikt så händer det att han helt enkelt inte dyker upp. Sen får man tag i honom timmar efteråt varav han drar någon lögn och vill byta dag/tid. Den äldre pojken som är 8-9 har stått utanför skolan, både själv och med sin lillasyster, och väntat på pappa. I timmar. I regn. I snö. Utan att han har dykt upp. Fyfan, hjärtat brister bara jag tänker på det.

Båda barnen men framför allt pojken har väldigt ont i magen när det är pappadag och de ska bli hämtade.

Vi skulle förstås vilja dra allting till domstol och få ensam vårdad helt, men än så länge är det ju svårt att bevisa något alls. Både att han knarkar och att han lämnar dem ensamma.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp