Vad krävs för att få ensam vårdnad?

Skolan bör få veta att barnen kan råka ut för att inte bli hämtade så dom har koll.
Sen kan väl ett så stort barn ha en mobil så dom kan ringa om dom blir lämnade?

Sonen är inte vårt "ansvar", varför han inte kunde ringa kan bara hans egen mamma och pappa svara på. 5-åringen har förstås inte en egen mobiltelefon.
 
Jag har ju en son som behövde lite extra tillsyn just med bussar - var det fel chaufför så klev han inte på även om alla kompisar sa att det var rätt till exempel.
Var aldrig ett problem för skolan att ha lite extra koll så han inte stod där när lärarna gick hem.
Hoppas det löser sig med dom små.
 
Vad skönt. Hoppas och tror att polisen kommer göra orosanmälan.

Gör polisen också orosanmälningar?

Jag har ju en son som behövde lite extra tillsyn just med bussar - var det fel chaufför så klev han inte på även om alla kompisar sa att det var rätt till exempel.
Var aldrig ett problem för skolan att ha lite extra koll så han inte stod där när lärarna gick hem.
Hoppas det löser sig med dom små.

Ja, men återigen, sonen är ju inte "vår". Han gick hem till en annan av mina närstående som bor i närheten av skolan efter att ha fått vänta ute alldeles för länge. Så det löste sig förstås, trots pappans tillkortakommanden.
 
Gör polisen också orosanmälningar?

Jag jobbar på en annan blåklädd myndighet och vi är skyldiga att göra orosanmälan så jag kan inte tänka mig annat än att det gäller samma sak för Polisen.

Gällande anhållandet så råder sekretess. Inom tre dygn ska åklagaren besluta om häktningsförhandling eller släppning. Det kan ni kontakta aktuell tingsrätt och fråga om.
 
Gällande anhållandet så råder sekretess. Inom tre dygn ska åklagaren besluta om häktningsförhandling eller släppning. Det kan ni kontakta aktuell tingsrätt och fråga om.

Vi vet vad det rör sig om nu. Tyvärr är han på fri fot igen.
 
Gör polisen orosanmälan per automatik? Eller hur fungerar det?
 
Sådant händer ganska ofta. Det krävs en del för att bli häktad.

Jo, jag är tyvärr medveten om det. Misstankarna mot honom kvarstår dock.

Vad händer nu? Har han rätt att träffa barnen trots att han fortfarande är misstänkt för brott?
 
Kommer familjerätten/soc vara snabbare med utredning nu när han är misstänkt? Och med polisens orosanmälan?
 
Kommer familjerätten/soc vara snabbare med utredning nu när han är misstänkt? Och med polisens orosanmälan?
det beror kanske på vilken typ av brott det handlar om? *gissar*
skulle det vara ett bokföringsbrott till exempel, så lär det ju inte påverka något alls
 
Jo, jag är tyvärr medveten om det. Misstankarna mot honom kvarstår dock.

Vad händer nu? Har han rätt att träffa barnen trots att han fortfarande är misstänkt för brott?

Det är det bättre att du kontaktar socialen eller annan lämplig instans för att fråga.
Generellt sett så ses man inte per automatik som en olämplig förälder bara för att man är misstänkt för ett brott.
Barnens umgängesrätt, som det de facto handlar om, försvinner inte.
 
Det är det bättre att du kontaktar socialen eller annan lämplig instans för att fråga.
Generellt sett så ses man inte per automatik som en olämplig förälder bara för att man är misstänkt för ett brott.
Barnens umgängesrätt, som det de facto handlar om, försvinner inte.

Tyvärr är den socialsekreterare vi fått tilldelat ingenting att hänga i julgranen. Det är hen som påstått att vi inte kan neka, men enligt @Görel och en advokat som min närstående haft möte med idag så kan vi det, sålänge barnet inte vill träffa sin pappa.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 655
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp