Vad längtar du efter ? Vad har du för drömmar?

Jag längtar efter en alldeles egen hund. Dock känns det ganska ouppnåeligt just nu och jag vet varken ut eller in, är halvt om halvt tillbaka i träsket med att välja ras men det känns som att oavsett vad jag riktar in mig på så är alla bra uppfödare för långt bort. :( Så jag vete tusan hur jag ska lösa det här.

I övrigt längtar jag efter att få beviljad sjukersättning så att jag inte konstant behöver gå och stressa över kravet på att "bli normal", utan kan ta de timmar jag orkar på daglig verksamhet och i övrigt slippa pressen att jag ska klara av ett jobb, eftersom alla försök till det hittills bara har gjort mig sämre.

Annars vill jag mest få tillbaka min kreativitet, och tecka och skriva berättelser som jag gjorde när jag var yngre. Men det känns som att de två ovanstående sakerna måste till först, annars ligger stressen där och bubblar och gör mig handlingsförlamad. :crazy:
Känner igen mig i så mycket. Drömde senast i natt att jag var på ett hundcenter och skulle skaffa hund och den enda hunden som föreståndaren gav mig var ett rejält stort svart monster som attackerade allt och alla och helt rackade ner på min önskan om en dvärgpudel.

Att välja ras är svårt, jag har vissa kriterier dom måste uppfylla. Vara små men inte minimala för jag vill kunna ha den i knät på buss och tåg och i sele i bilen och passa in med min hund så dom kan leka lite lättare eftersom min hund inte gillar stora hundar. Den ska vara lättlärd och glad och snäll och absolut inte fälla. Alla raser som fäller går bort så då finns det färre alternativ. Jag klarar inte av att ha päls överallt hemma, blir tokig bara av att vara på besök hos dom som har päls överallt och dessutom har jag astma så jag blir sjuk och får ta medicin och astmainhalator när jag är hos vissa med hundar som fäller.

Så efter flera års funderande från allt till whippet och Aussie och en naken kines eller en puff som nu så bestämde jag mig att det stod mellan en till puff eller en pudel och nu har jag valt en pudel för att prova något nytt. Vilka val står du mellan?
 
Vilka val står du mellan?

Just nu? Inga alls, egentligen. :down: Jag håller på att tota ihop en tråd på hundforumet för att se om Bukefolket har några förslag jag kanske inte tänkt på. Det känns verkligen som att jag får välja uppfödare i första hand och ras i andra eftersom jag är såpass låst vad gäller avstånd, så jag försöker ha ett öppet sinne just nu.

Pudel har jag själv sneglat åt men det skulle vara storpudel som gäller då och det är tydligen inte helt ovanligt med en del viltintresse hos dem, så det fick mig att dra öronen åt mig. Jag vill verkligen inte ha en hund som har ett sug efter att plocka smådjur, särskilt inte eftersom jag har katt och inte vill behöva oroa mig för att han ska råka trigga hunden på något vis.
 
Jag längtar efter ett nytt kök. SÅ ORIMLIGT MYCKET. Vi har inte haft ekonomi till att renovera huset ordentligt men nu ska det ske. JAG SKA FÅ ETT NYTT KÖK :love: Eller ja, få och få.

Längtar också efter att få vara ensam och sova. Får dåligt samvete när jag sitter på jobbet och drömmer om att jag är singel, utan barn och får åka hem och lägga mig efter jobbet utan att fixa middag, städa upp, leka och lägga barn varenda eviga dag 😩 Det är en kort tid jag vet, med det är mycket slitigare med småbarn än vad jag trodde...
 
Jag längtar efter mitt hus. :love: 72 dagar kvar. Skrev kontrakt 12 april...

35378


Jag längtar också efter att få klart med hur det blir med jobb efter att mitt nuvarande förordnande går ut. Började dock söka andra jobb igår så det lär ta ett tag till. :p
 
Korttidsdrömmar: uppleva ännu en Grekisk ö nästa sommar :love:
Fortsätta min nyupptäcka weekendreselust, uppleva mer av Europa!

Långtidsdrömmar: ett eget hus i en liten ort. Trött på radhus, stockholmsstressen...
Länge tänkt på detta men ej lyckats praktiskt.
Nu har dottern kommit in på en fantastisk skola, så vi ger det ett år sedan ska vi bestämma oss. Flytt alt stanna och totalrenovera radhuset.
Som pensionär om måååånga år vill jag också stanna längre perioder i Grekland!
 
Jag längtar efter ett nytt kök. SÅ ORIMLIGT MYCKET. Vi har inte haft ekonomi till att renovera huset ordentligt men nu ska det ske. JAG SKA FÅ ETT NYTT KÖK :love: Eller ja, få och få.

Längtar också efter att få vara ensam och sova. Får dåligt samvete när jag sitter på jobbet och drömmer om att jag är singel, utan barn och får åka hem och lägga mig efter jobbet utan att fixa middag, städa upp, leka och lägga barn varenda eviga dag 😩 Det är en kort tid jag vet, med det är mycket slitigare med småbarn än vad jag trodde...
Oh, då behöver jag inte ha så dåligt samvete för att jag längtar efter att mina tonårssöner flyttar hemifrån! :o De är snart 16 år och 17,5 år gamla så det är ett tag till, men jag känner att det börjar bli dags för dem att blicka mot eget liksom. Det är tufft att ha tonåringar och sönerna har inte varit lätta precis. Dottern är 13 i december och har inte det beteendet och attityden till allt som de har så det känns mer hanterbart.... ännu!
 
Att bli av med livmodern. Står i kö, skulle opererats i april men det är akut brist på narkospersonal så det lär dröja.

R. Men det kommer aldrig hända.
 
Oh, då behöver jag inte ha så dåligt samvete för att jag längtar efter att mina tonårssöner flyttar hemifrån! :o De är snart 16 år och 17,5 år gamla så det är ett tag till, men jag känner att det börjar bli dags för dem att blicka mot eget liksom. Det är tufft att ha tonåringar och sönerna har inte varit lätta precis. Dottern är 13 i december och har inte det beteendet och attityden till allt som de har så det känns mer hanterbart.... ännu!

Man kan både älska sina barn och vilja vara själv! :bump: Jag är så dubbel att jag vill ha en till unge samtidigt som jag drömmer om att ligga på soffan och kolla på serier en hel helg :D
 
Man kan både älska sina barn och vilja vara själv! :bump: Jag är så dubbel att jag vill ha en till unge samtidigt som jag drömmer om att ligga på soffan och kolla på serier en hel helg :D
Ja så tänker jag också, tyvärr verkar det vara något som överlag är lite svårt för andra att förstå!
Min äldsta son frågade dessutom mig i går om det är konstigt att tycka om att vara ensam. Han är hos sin faster några dagar i veckan och jag förstod genast varför han frågade, hon är en otroligt social person, älskar att ha en massa människor hos sig ALLTID, medan han är raka motsatsen, precis som jag. Hon tycker att det är otroligt märkligt att tycka om att vara ensam och inte vilja umgås så mycket med andra, medan det för mig är helt normalt vilket som faktiskt. Man vill ha familj , men också sin ensamtid för batteriladdning och kolla på serier en hel helg. För mig känns det inte alls märkligt! :D
 
Jag drömmer om sååå mycket...
Eget hus, eget företag, kunna ha hund, resa till mina bucket list resmål mm mm

Såg ett klipp på fb igår om hur man "är fast" tills man ändrar sin mind set. Att inte säga "jag kan inte..." utan istället "hur kan jag..." till sig själv.
Jag är ändå bra på det tycker jag men det är svårt när man är 2 och måste ta hänsyn till varandra. Fördelarna överväger nackdelarna men vissa saker var fan enklare när man var singel :laugh:
 
Jag ska iväg på agilitykurs nu, fick spontan längtan igår och hörde av mig till klubben och fick vara med fast dom startade förra veckan men dom vet vilka jag och min hund är så det var inga problem:banana: Har längtat efter agility länge men hade liksom hoppat av den "karriären" för rallylydnad men rally kursen var full och jag hade tänkt satsa på agility igen med nästa hund men nu får Lilleman och jag en chans till att träna agility och det ska vara på våra villkor. Vi är med så länge det är kul för honom och sen kan vi titta på dom andra om han tappar stinget. Så nu uppfylls en av mina drömmar som egentligen inte var svår att uppnå men som jag tänkt varit omöjlig...

Längtan väcktes när jag och hunden tränade hemma, jag kör ju alltid allmänlydnad både när han är lös och kopplad och slänger in ett eller ett par trick då och då men det var länge sen vi gjorde så mycket som igår och när jag såg gnistan i honom så bara kände jag att både han och jag vill ha utlopp för lite positiv energi, han var så där glad och ivrig så han blandade ihop tricken för att han ville göra allt på en gång :D Mycket valuta för kommandona alltså :p

Men han var jätte duktig och bara på några få försök igår så har vi nästan lärt oss ett nytt trick, han är lättlärd och tycker det är roligt och då blir det kul för oss båda, så igår började jag träna in kommandot "kryp", försökte det för ett par år sedan men då fattade han inte grejen för det var en massa nya saker på en gång i och med rallylydnaden men igår gick det som på dans efter bara några försök.

Så nu är vi laddade och redo, kycklingkorven är snittad, vattnet påfyllt, klicken nerpackad och en utvilad hund som ska få hoppa och klättra och göra allt på en och samma gång kan jag tänka mig. Sist jag var på planen för skojs skull sprang han i princip ett helt varv själv runt planen och tog vartenda hinder i ren lycka. Det gör mig glad att se honom så:heart Fast han tycker inte det är roligt jätte länge och äntligen är det en kurs som är rimligt lång istället för så där att man liksom inte orkar vara med.
 
Såg ett klipp på fb igår om hur man "är fast" tills man ändrar sin mind set. Att inte säga "jag kan inte..." utan istället "hur kan jag..." till sig själv.
Jag är ändå bra på det tycker jag men det är svårt när man är 2 och måste ta hänsyn till varandra. Fördelarna överväger nackdelarna men vissa saker var fan enklare när man var singel :laugh:

Känner igen mig! Testa att lägga till två barn i ekvationen också :laugh:.

Intressant det där med mindset. Efter att inte ha ridit regelbundet på många år kom jag på att vad sjutton, jag vill ju ha häst! När jag kom på det (som blixt från klar himmel, typ) så var jag gravid med mitt andra barn. Insåg att det liv jag har skapat inte funkar med den drömmen just nu. Så jag har lagt upp en ungefärlig plan som går ut på att kunna förverkliga drömmen om kanske åtta, tio, år. Den börjar med fas ett, att rida regelbundet igen och lära mig så mycket jag kan (så jag har börjat hänga här och läsa trådar om allt från lastningsproblem till färggenetik).

På ett sätt kanske det låter tråkigt att strukturera upp en dröm, men för mig gör det att jag i tanken gått från "Jag kan inte ha häst" till "Jag kommer att skaffa häst" :). Apropå mindset.
 
En dröm/önskan som skulle vara en nåd att uppnå är att, när det är dags att lämna jordelivet, kunna känna att det är helt okej - att det räcker, att jag är nöjd, att det är lagom nu.
Den mättnaden tror jag emellertid inte kommer att infinna sig. Det finns så mycket mer att se, fler människor att träffa, fler ord att utbyta, fler upplevelser... och den inställningen har jag svårt att tro kommer att ändras. Men som överordnad önskan och förhoppning funkar det.

På ett aningen världsligare plan säger jag "att få leva långt och lyckligt".

Och alldeles jordnära sällar jag mig nog till "en sjujäkla massa pengar". :D
 
En dröm/önskan som skulle vara en nåd att uppnå är att, när det är dags att lämna jordelivet, kunna känna att det är helt okej - att det räcker, att jag är nöjd, att det är lagom nu.
Den mättnaden tror jag emellertid inte kommer att infinna sig. Det finns så mycket mer att se, fler människor att träffa, fler ord att utbyta, fler upplevelser... och den inställningen har jag svårt att tro kommer att ändras. Men som överordnad önskan och förhoppning funkar det.

Min mormor fick trösta läkaren som kom med hennes dödsbesked (efter ett försök till operation av cancer, där man upptäckte att det var helt kört).

Hon var nöjd. Hon hade haft ett bra liv.

Tycker det känns så skönt för resten av oss och det är alltså inte en omöjlig känsla :)
 
En dröm/önskan som skulle vara en nåd att uppnå är att, när det är dags att lämna jordelivet, kunna känna att det är helt okej - att det räcker, att jag är nöjd, att det är lagom nu.
Den mättnaden tror jag emellertid inte kommer att infinna sig. Det finns så mycket mer att se, fler människor att träffa, fler ord att utbyta, fler upplevelser... och den inställningen har jag svårt att tro kommer att ändras. Men som överordnad önskan och förhoppning funkar det.

På ett aningen världsligare plan säger jag "att få leva långt och lyckligt".

Och alldeles jordnära sällar jag mig nog till "en sjujäkla massa pengar". :D
När min mormor var döende frågade mamma henne om hon var rädd för att dö, hon svarade nej och sa att hon har gjort allt hon vill göra och sagt allt hon vill säga
 
Mer pengar vore underbart, sörjer att jag inte klarar att jobba nu i alla fall för det vore så skönt att inte behöva tänka på pengar.

Drömmer också och längtar massor till jag ska köpa min nästa hund, vill nu men det passar inte så bra eftersom jag ska resa iväg i december men sen så, i januari/februari.

Längtar efter att träna med hunden nu varje dag när vi kommit igång med kurser och träning och jag tar med det hem och tränar på det som är svårt, små saker som behövs i agility, lydnadsmoment och han får verkligen tänka för vi började på en enkel nivå men nu börjar jag göra det lite mer utmanande och man ser hur hjärnan går på högvarv. Ser fram emot en höst med mycket agility där jag vill gå upp ett per snitt eftersom en av planerna för nya hunden ska vara som med min nu vara med i flera grenar =rallylydnad och agility.

Hunden gillar dock rally mer än agility men har kommit på hur jag ska lösa det så agility känns lite mer lätthanterlig och väcker intresse, jag ska helt enkelt ta det mycket lugnare och låta honom smälta allt och jag går runt och funderar hur vi ska bemöta vissa problem på bästa sätt och det är roligt. Då ser jag framför mig alla delmoment jag tränar in, bygger en våning i taget tills det blir ett kommando för allt.

SÅ roligt! Varför har jag inte tränat och gått kurs på ett bra tag nu, kanske 2 år eller lite innan eller lite efter. Det har tänts en ny gnista att träna nu, SÅ nu ser jag fram emot att lära mig saker, göra något roligt med hunden, ge honom självförtroende och umgås med en slog blandning hundar utan minsta oro:heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 706
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp