Vad läser du just nu? Del 8

Killaloe

Trådstartare
Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?!

Halva 2018 har ju gått så det kanske går att summera lite som en start? Vad är det bästa du läst i år? Har du läst någon bok du verkligen kan avråda ifrån? Och hur ser bokhösten ut för dig? Något du ser fram emot att läsa?

Själv lyssnar jag på Silvervägen som fått så otroligt bra kritik av personer jag känner eller följer på sociala medier pga deras boksmak - men har inte riktigt fastnat ännu trots att jag är ungefär halvvägs. Men hoppas på att jag kommer in i den helt!
 
För mig har 2018 hittills varit ett fantastiskt läsår fyllt av läsglädje och nya bekantskaper i form av barn- och ungdomsböcker. Jag har upptäckt Frida Nilssons helt fantastiska författarskap, skrattat åt Frallan och (H)Jördis, lärt mig massor om den grekiska gudavärlden av Percy Jackson och inte minst förtvivlat och gråtit över hur När hundarna kommer ständigt verkar aktuell.

På vuxenboksidan vill jag nog minnas 2018 som året då jag upptäckte Selma Lagerlöf. Jag är precis färdig med Jerusalem och det har varit en njutning från början till slut.

Tillägg: Året är ju som tur är inte slut ännu. Jag planerar att fortsätta läsa Selma men har även förhoppningar om att kolla lite på författarskap utanför min bekvämlighetszon. Med detta menar jag författare från andra kulturer än den anglosaxiska och nordiska.
 
Jag fortsätter med mina brittiska feelgoods :D senaste var Chocolate wishes av Trisha Ashley och den var söt men lite väl förutsägbar. Knäppt slut också.
Nu rullar Cathy Bramleys senaste, A match made in Devon och hittills är det bästa inläsaren (Colleen Pendergast 👌) men jag hoppas att den tar sig!
 
Jag har läst massvis på semestern men ingenting riktigt bra, förutom en bok som heter The woman who fooled the world och handlar om Belle Gibson, en tjej som fejkade cancer och blev hälsoguru. Riktig bra bok!

Nu läser jag den här:

IMG_7950.JPG


Våldtagna eller döda, en bok om ett mycket sorgligt och uppmärksammat fall här i Spanien där en tjej blev våldtagen av fem män, "La Manada" (typ Wolf pack), och fullkomligt sveks av spanska rättsväsendet. Männen dömdes för sexuella övergrepp, inte våldtäkt, och släpptes efter ynka två jävla år i fängelse. Det har skapat en stor debatt i Spanien för att ändra lagen kring våldtäkt (idag krävs det fysiskt våld för att räknas som våldtäkt) och har följts av otroligt många protester och demonstrationer.

Intressant bok men sjukt sorglig såklart.
 
Har läst en hel del under året, är gladast över att själva läsglädjen är tillbaka igen. Hade det stressigt i vintras men nu är det mycket bättre :) Har svårt att komma på vilken bok jag tyckt mest om, lånar fortfarande alldeles för mycket böcker :angel:

Senaste skörden:

Björnstad av Fredrik Backman. Välskriven, mer allvarlig ton än hans andra böcker. Även om jag är totalt ointresserad av hockey så var den läsvärd. Ska bli intressant att läsa fortsättningen.

Arra av Maria Turtschaninoff.
Finlandssvensk fantasy. Vackert språk och intressant historia. Rätt lättläst. Ska absolut läsa fler av hennes böcker.

Labyrinten av Kate Mosse.
Blev lite besviken på den här tyvärr. Kändes seg. Har sett en miniserie baserat på boken och där lyckades de få historien intressantare än i bokform..

En andra chans av Jojo Moyes.
Fick köa ett bra tag för att få läsa den här boken, men det var det värt. Sträckläste nästan, skrattade om vartannat. Härlig läsupplevelse :)

Alibi AB av Christina Larsson.
Fyndig och kul liten bok. Fick lite "Ove"-känsla av den. Perfekt som läsning när man inte orkar med något avancerat :)
 
Mannen som sökte sin skugga - David Lagercrantz. Ett försök till att fortsätta Millenium-serien, men njä. Spännande är det ju ibland men ganska pratigt och platt. Karaktärerna har gått förlorade och själva Millenium-grejen finns inte där. Jag tror författaren hade lyckats bättre om han hittat på något eget istället, samt skippat evighetslånga dialoger (hatar långa dialoger i böcker.... :arghh:).
 
Jag tror den utspelar sig i samma värld, tror inte att historierna hänger ihop däremot.. Inte helt säker, men den är åtminstone en av de äldsta av hennes fantasyböcker :)
Åh vad spännande! Jag tyckte dom andra två var bra (rätt råa dock) så kul om det finns fler i samma värld :)
 
Jag påbörjade Händig man sökes av Jöns Hellsing men orkade med några enstaka kapitel innan jag gav upp. Tyckte den var hemsk faktiskt, sättet den är skriven på, så mycket fokus på kvinnornas utseende redan från start osv. :down:

Har även påbörjat Pojkarna som hittills är väldigt bra! (Vilket jag hade förväntat mig eftersom När hundarna kommer är så otroligt bra, om än hemsk)
 
Jag tror jag börjar förstå den frustration jag sett en del av er vädra här, när en annars bra bok läses in av någon/några med jobbiga röster. Jag har lite det problemet med The Child, som är mitt nuvarande sällskap på promenaderna hem från jobbet. Särskilt två av karaktärerna läses in av folk med röster som jag inte riktigt trivs med (lite hesa, nasala) och jag har upptäckt att det påverkar mig mer än jag trodde. Kanske är det så att Eleanor Oliphant, som ju var min första ljudbok, satte ribban lite orättvist högt? Nåja, jag hoppas att det är något jag kan komma över i alla fall, för boken som sådan känns spännande!
 
Jag tror jag börjar förstå den frustration jag sett en del av er vädra här, när en annars bra bok läses in av någon/några med jobbiga röster. Jag har lite det problemet med The Child, som är mitt nuvarande sällskap på promenaderna hem från jobbet
Kanske fungerar den bättre som ljudbok på svenska? Det var en himla bra inläsning tycker jag och med bara en person (tycker sällan det fungerar bra med flera annat än i undantagsfall)

Och på tal om engelska ljudböcker så lyssnar jag och sambon på Kidnapped (den gamla Stevensson-boken) som vi fattar typ hälften av men den är helt underbart inläst av Robbie Coltrane (eller som jag mest tänker på honom, Hagrid) :D :love:
 
Kanske är den stora fråga - hur många böcker säger ni att ni läst? :D;) (och @Klara )
Jag tror inte att det fanns någon på listan som jag påstår att jag läst. Så... 6. :D Jag är dock lite osäker på Alice i underlandet. Jag vet att jag har läst den, men jag vet inte om det var i originalversion eller om det var någon förkortad/förenklad version. Det är säkert över 30 år sedan jag läste den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 624
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 804
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp