Vad läser du just nu? Del 8

Ja ... borde kanske typ be biblioteket att ta bort den ur sitt sortiment.

Fast å andra sidan så finns det ju en poäng i att skildra alla olika typer av människor i böcker. Nog för att jag är mer åt fantasyhållet när det gäller böcker och rätt anti böcker som är för verkliga men nog tycker jag att böcker måste få ha osympatiska personer.
 
Lutar starkt åt det. Alltså bara denna mening på sidan 2 i en bok tryckt 2022? 🤔
Det är lite sådant jag funderar på när jag skriver. Är det okej att skriva något helt klart ojämställt och sexistiskt om man skriver en berättelse som utspelar sig för ca 100 år sedan? Min bok kommer också att tryckas i nutid. Men den speglar ju dåtidens åsikter och resonemang.
 
Fast å andra sidan så finns det ju en poäng i att skildra alla olika typer av människor i böcker. Nog för att jag är mer åt fantasyhållet när det gäller böcker och rätt anti böcker som är för verkliga men nog tycker jag att böcker måste få ha osympatiska personer.
Jag håller med. En del av det mina karaktärer uttrycker är ju absolut inte min egen åsikt. Det är ju sådant som DE tycker....
 
Någon som har läst Verkligheten och kan förklara för mig i ett pm om det som hände eller inte hände?
 
Jag läste ut min förra bok lite för snabbt och var därför tvungen att köpa en ny på tågstationen igår för att överleva de 4,5 timmarnas tågresa hem. Älskar att spontanköpa böcker! Jag älskar i och för sig att köpa böcker överhuvudtaget, men det är lite extra trevligt när det är något som behövs just i stunden och som jag vet att jag kommer att kunna sätta mig med direkt.

Hursomhelst, lotten föll på Apples Never Fall av Liane Moriarty. Hon brukar vara ett säkert kort när jag letar efter något lättläst och lite småspännande med intressanta karaktärer och hittills är jag inte besviken!

Före detta läste jag Such a Fun Age av Kiley Reid - den rekommenderas varmt! Den är betydligt mer seriös än ovanstående och hanterar viktiga ämnen som klass och etnicitet, men ändå på ett ganska lättsamt sätt. Väldigt intressant och fängslande läsning!
 
Fast å andra sidan så finns det ju en poäng i att skildra alla olika typer av människor i böcker. Nog för att jag är mer åt fantasyhållet när det gäller böcker och rätt anti böcker som är för verkliga men nog tycker jag att böcker måste få ha osympatiska personer.

Jo, absolut och jag är ju lite tveksam själv också. Men det kändes inte helt hundra. Det blir inte bättre heller.
Men som sagt, det är mycket möjligt att jag liksom missar att de driver med hela grejen, Tinder osv... Men nja, inte min humor.
Det känns som en bra bok att typ ha diskussion om på gymnasiet! Men inte dela ut utan att reflektera över den (nu lät det som någon gjort det, men det menar jag inte).


Det är lite sådant jag funderar på när jag skriver. Är det okej att skriva något helt klart ojämställt och sexistiskt om man skriver en berättelse som utspelar sig för ca 100 år sedan? Min bok kommer också att tryckas i nutid. Men den speglar ju dåtidens åsikter och resonemang.
Jo, men det tycker jag. Då är det ju förr.

Jag håller med. En del av det mina karaktärer uttrycker är ju absolut inte min egen åsikt. Det är ju sådant som DE tycker....

Det hade ju blivit rätt enformiga och platta böcker om alla karaktärer i en bok bara uttrycker författarens åsikter.

Fast här är det ju författarens åsikter som speglas i karaktärerna.

Ja, alltså om alla karaktärer genomgående i en författarens verk har en viss åsikt så får man nog anta att författaren sympatiserar.

Jag är med på hur ni menar. Det kändes/känns bara rätt konstigt att läsa sånt i en ny bok nu som sagt. Vet inte om jag ska läsa resten, det kommer kanske någon ögonöppnare för karaktärerna...
 
Någon som läst Dejta aldrig på en onsdag av Dag Öhrlund och Cornelia Södergren ...?
Jag undviker Dag Öhrlund efter att ha sett väldigt rasistiska och misogyna kommentarer från honom på fb. :down:
Alltså de böcker han skrivit tillsammans med Dan Buther är rent vidriga vålds-och-våldtäktsfantasier, så den karln tänker jag aldrig ta i igen med tång. Folk är förbannade på GRRM eftersom det nämns övergrepp så ofta i böckerna, men de där äckliga skitböckerna om Silfverbiekle är av någon märklig anledning smaskig mainstream? Var är kräk-smileyn... 🤮
 
Det är lite sådant jag funderar på när jag skriver. Är det okej att skriva något helt klart ojämställt och sexistiskt om man skriver en berättelse som utspelar sig för ca 100 år sedan? Min bok kommer också att tryckas i nutid. Men den speglar ju dåtidens åsikter och resonemang.
Helt okej, mitt problem med ovan nämnda författare är att de skriver om problematiska saker i nutid på ett normaliserande sätt, alltså att karaktären inte framställs som inskränkt, sexistisk eller osympatisk trots att denne ständigt tänker i sådana banor.
Det är stor skillnad mot att ha karaktärer som tänker i de banorna och agerar så, men att författaren filtrerar det på ett sätt som ändå speglar att det är osmakligt.
 
Alltså de böcker han skrivit tillsammans med Dan Buther är rent vidriga vålds-och-våldtäktsfantasier, så den karln tänker jag aldrig ta i igen med tång. Folk är förbannade på GRRM eftersom det nämns övergrepp så ofta i böckerna, men de där äckliga skitböckerna om Silfverbiekle är av någon märklig anledning smaskig mainstream? Var är kräk-smileyn... 🤮

Jag lära sluta läsa dom böckerna, det blev alldeles för grovt och osmakligt 🤬
 
Jag har läst The Darkness That Comes Before av R. Scott Bakker, en väldigt välutvecklad, kulturrik mörk fantasy vars berättarstil och skriftspråk var så tilltalande att jag stundvis bara fortsatte att läsa för att det var så tilltalande. Det är den första delen i en trilogi, och liksom många sådana så går en stor del av boken ut på att placera ut brickorna på spelbrädet, vilket gjorde att man inte riktigt fick en karaktär att ankra sig vid utan det hoppade runt en del. Lägg till väldigt rika, invecklade kulturer, trosuppfattningar och filosofiska resonemang, samt en profetia, så var det mycket att ta in. Dock fick vi ett par bra karaktärer att hugga fast vid, varav en är en prostituerad kvinna, Esmenet. Hon är i ett pseudo-förhållande med en magiker, Achamian, vars liv inte tillhör honom själv då Mandate orden han tjänar kräver att de inte får binda sig vid någon. Emedan samhället inte behandlar prostituerade väl så tycker jag författaren speglar Esmenet's liv, personlighet, utmaningar och strävan på ett sympatiskt sätt, och jag tycker det är intressant att hon får ha en riktig roll i historien. Möjligtvis finns det en aning av "den glada horan" syndromet över hennes karaktär, i att hon inte alltid avskyr det hon gör för att överleva, men samtidigt visas det att hon hamnat här för att hon inte hade något val, och att hon vill bort från det. Jag vet inte, det är tudelat och framtiden får nog avgöra vad jag känner inför denna aspekt av historien.

Hur som helst, gillar man lite mörkare fantasy med militära och starka kulturella inslag så har TDTCB allt detta. Är man tveksam så läs bara prologen, för den lär antingen attrahera eller avskräcka.
 
Kolla vad jag ska på imorgon :)
IMG-20220910-WA0000.jpg

För övrigt har jag hittat en ny trevlig serie, The invisible library av Genevieve Cogman. Typ fantasydeckare, mycket bra! :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 900
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 124
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp