Vad läser du just nu? Del 8

@fejt Så roligt att du nämner Kazuo Ishiguro - Jag är något av ett fan. De andra är jag inte bekant med, men gör en liten notering om att kolla upp dem!

Jag är även på jakt efter lite modernare krigsskildringar, både från det militära och civila perspektivet ifall någon här har några bra tips att dela!
Moderna som i skrivna nu? Eller som i utspelar sig i nutid-ish?

Om det förstnämnda så definitivt Ljuset vi inte ser! Skönhetens väg verkar också vara en sådana skildring av krig som berör (så med det sagt, jag har inte lyssnat på den än eftersom jag inte är helt säker på att jag orkar - alltsp vet jag inte momsen är bra. Men den verkar bra. Och hemsk!)
 
Jag har lyssnat på Döden på en blek häst (andra boken om Maja Grå) tyckte den var okej till en början men slutet blev lite ja.. löjligt. Började på tistelblomman men tog en paus efter 1 timme eller nåt då det ja.. inte är bra helt enkelt. Börjar också störa mig orimligt på uppläsaren men kan inte sätta fingret på varför, tror det är sättet hon läser sexscener på, liksom oskyldigt och barnsligt. Är ju såklart väldigt beroende av orden som skrivits men det bara kryper i skinnet på mig.

Istället gick jag över til Stackars Birger. Lyssnat på 5 delar nu och i början var den riktigt, riktigt rolig. Det är den fortfarande men tycker det minskat lite. Kommer absolut lyssna färdigt på den så småningom :)

Läser i bok gör jag tyvärr inte alls för tillfället, känns inte som att jag har tid att sätta mig med en bok? Är jag inte upptagen så känns det liksom som att jag hellre vill se en film eller något och jag lägger mig för sent för att det ska vara okej att läsa innan sovdags. Förhoppningsvis blir det lite mer tid nu under julen!
 
@fejt Så roligt att du nämner Kazuo Ishiguro - Jag är något av ett fan. De andra är jag inte bekant med, men gör en liten notering om att kolla upp dem!

Jag är även på jakt efter lite modernare krigsskildringar, både från det militära och civila perspektivet ifall någon här har några bra tips att dela!
Har du läst Jonathan Littells De välvilliga? Mastig men speciell.
 
När läslusten tryter brukar jag släppa skönlitteraturen och gå all in på samhällsreportage. Så nu har jag plöjt

* Raskrigaren - seriemördaren Peter Mangs av Mattias Gardell. Mycket bra. Visste inte att Mangs var så ideologisk som han faktiskt var. Mer Breivik än Lasermannen.

* Skuggans lag av Simon Häggström, som är polis i Prostitutionsgruppen i Stockholmen. Extrremt upprörande och mycket bra. Kom inte dragande med den lyckliga horan, säger jag bara.

* Skotten i Köpenhamn: ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser av Niklas Orrenius. Har bara läst en bit än men verkar lovande. Jag behöver utmana mig själv när det gäller var gränsen för yttrandefrihet går.
 
När läslusten tryter brukar jag släppa skönlitteraturen och gå all in på samhällsreportage.

Så enkelt! Så genialt! :D

Jag har inte lyckats att ta mig igenom en skönlitterär bok på evigheter (håller på med Anthony Doerr - Grace, sedan ett antal veckor tillbaka) men saknar att läsa. Jag måste testa att byta genre! (Och köpa en lampa så att jag kan sitta i soffan och läsa utan att behöva masa mig till sängen, för där har jag visst en tendens att somna.)

Jag ska nog börja med Simon Häggström. Hans böcker har jag faktiskt velat läsa.
 
Så enkelt! Så genialt! :D

Jag har inte lyckats att ta mig igenom en skönlitterär bok på evigheter (håller på med Anthony Doerr - Grace, sedan ett antal veckor tillbaka) men saknar att läsa. Jag måste testa att byta genre! (Och köpa en lampa så att jag kan sitta i soffan och läsa utan att behöva masa mig till sängen, för där har jag visst en tendens att somna.)

Jag ska nog börja med Simon Häggström. Hans böcker har jag faktiskt velat läsa.
Jag gillade Grace, men tyckte den var rätt svår att komma igenom trots tid och lust. Så den tog en evighet även för mig!
 
Så enkelt! Så genialt! :D

Jag har inte lyckats att ta mig igenom en skönlitterär bok på evigheter (håller på med Anthony Doerr - Grace, sedan ett antal veckor tillbaka) men saknar att läsa. Jag måste testa att byta genre! (Och köpa en lampa så att jag kan sitta i soffan och läsa utan att behöva masa mig till sängen, för där har jag visst en tendens att somna.)

Jag ska nog börja med Simon Häggström. Hans böcker har jag faktiskt velat läsa.
Ja, gör det! Har bara läst den första än, ska ta den andra också så småningom. Han skriver flyhänt så att det är lättläst och man blir informerad och frustrerad.
 
Jag gillade Grace, men tyckte den var rätt svår att komma igenom trots tid och lust. Så den tog en evighet även för mig!

Åh, det var ändå skönt att höra! Jag gillar att kunna skylla på boken. :D

Ja, gör det! Har bara läst den första än, ska ta den andra också så småningom. Han skriver flyhänt så att det är lättläst och man blir informerad och frustrerad.

Jag kan tänka mig att det blir känsoslamt! Men ett så oerhört viktigt ämne, verkligen.
 
Lite mer läsning sedan förra uppdateringen :)
Har äntligen läst Den stora utställningen och jag gillade den jättemycket faktiskt. Lite lagom skrönig och samtidigt lagom verklighetsbaserad. Plus roligt med kända miljöer!

Lyssnade sen på Sju dagar med familjen som jag sett hyllas så mycket (bland annat av @Anna )och jag kan inte bestämma mig för om författaren är ironisk eller inte. Jag hoppas att hon är det och då är boken riktigt bra, men jag tycker illa om att hon ens får mig att undra :angel: och är den inte ironisk så är den hemsk :o

Fick lite julstämning sen med boken Flickan som räddade julen som var en gullig liten bok (med fina teckningar, alltid bra :D). Lite barnslig dock, vilket inte är så konstigt kanske, men ändå underhållande att läsa!

Sen har jag sträckläst del 2 och 3 i Idijärvi-trilogin /. Alltså jag tyckte verkligen om båda böckerna och tyckte om karaktärernas utveckling jämfört med första boken
att det ALLTID måste vara en jäkla kärlekshistoria med! Den hade inte behövts alls faktiskt.
. Hatade dock slutet på andra boken så var glad att jag hade tredje tillgänglig för att kunna fortsätta omgående och slapp vänta på att få svar på alla frågor :D

I samband med bokbingot har jag även lyssnat på En annan historia och jag tycker verkligen att det är något alla borde läsa! Den ger en väldigt sammanfattande överblick över coola och viktiga kvinnor som skrivits bort ur historien och jättebra att läsa vidare ifrån. Just för att den tar upp så många som är, för mig, helt okända tycker jag att den var extra intressant och jag hoppas att det kommer skrivas mer om många av personerna i andra böcker för det är verkligen många fascinerande livsöden!
 
Lite mer läsning sedan förra uppdateringen :)
Har äntligen läst Den stora utställningen och jag gillade den jättemycket faktiskt. Lite lagom skrönig och samtidigt lagom verklighetsbaserad. Plus roligt med kända miljöer!

Lyssnade sen på Sju dagar med familjen som jag sett hyllas så mycket (bland annat av @Anna )och jag kan inte bestämma mig för om författaren är ironisk eller inte. Jag hoppas att hon är det och då är boken riktigt bra, men jag tycker illa om att hon ens får mig att undra :angel: och är den inte ironisk så är den hemsk :o

Fick lite julstämning sen med boken Flickan som räddade julen som var en gullig liten bok (med fina teckningar, alltid bra :D). Lite barnslig dock, vilket inte är så konstigt kanske, men ändå underhållande att läsa!

Sen har jag sträckläst del 2 och 3 i Idijärvi-trilogin /. Alltså jag tyckte verkligen om båda böckerna och tyckte om karaktärernas utveckling jämfört med första boken
att det ALLTID måste vara en jäkla kärlekshistoria med! Den hade inte behövts alls faktiskt.
. Hatade dock slutet på andra boken så var glad att jag hade tredje tillgänglig för att kunna fortsätta omgående och slapp vänta på att få svar på alla frågor :D

I samband med bokbingot har jag även lyssnat på En annan historia och jag tycker verkligen att det är något alla borde läsa! Den ger en väldigt sammanfattande överblick över coola och viktiga kvinnor som skrivits bort ur historien och jättebra att läsa vidare ifrån. Just för att den tar upp så många som är, för mig, helt okända tycker jag att den var extra intressant och jag hoppas att det kommer skrivas mer om många av personerna i andra böcker för det är verkligen många fascinerande livsöden!

Vad är det du tänker på med Hornak? :)
 
Sträckläste Ordbrodösen i natt - hur fantastisk som helst! Alltså verkligen fantastisk! Det är ju härifrån jag fått tips om den (tror det kan varit du @mandalaki som nämnde den första gången. Tack!) så har haft den i min "att läsa"-hög ett tag men har inte hittat den på biblioteket förrän nu. Önskar nästan att jag hade den oläst så jag fick läsa den igen för första gången, så bra var den :love:
 
Sträckläste Ordbrodösen i natt - hur fantastisk som helst! Alltså verkligen fantastisk! Det är ju härifrån jag fått tips om den (tror det kan varit du @mandalaki som nämnde den första gången. Tack!) så har haft den i min "att läsa"-hög ett tag men har inte hittat den på biblioteket förrän nu. Önskar nästan att jag hade den oläst så jag fick läsa den igen för första gången, så bra var den :love:
Nej vad roligt! Ja det kan nog ha varit jag. Den är faktiskt jättefin. :)
 
Vet inte alls när jag skrev här senast, men jag har i alla fall läst En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson över julen och tyckte mycket om den. Jag tyckte att den påminde mycket om Störst av allt, och den var jag himla förtjust i.

Har nu börjat på Den hemliga historien av Donna Tartt och räknar med att den kommer att ta ett tag, men hittills tycker jag om den i alla fall!

Just det, och så lyssnar jag på The Client av John Grisham också. Lite knepigt inläst med "stämningsfull" bakgrundsmusik lite då och då (:wtf:), men det är en bra historia så det håller!
 
Sträckläste Ordbrodösen i natt - hur fantastisk som helst! Alltså verkligen fantastisk! Det är ju härifrån jag fått tips om den (tror det kan varit du @mandalaki som nämnde den första gången. Tack!) så har haft den i min "att läsa"-hög ett tag men har inte hittat den på biblioteket förrän nu. Önskar nästan att jag hade den oläst så jag fick läsa den igen för första gången, så bra var den :love:
Åh, den åkte rakt in på min att läsa-lista också! Låter fantastisk på beskrivningen!
 
Nej vad roligt! Ja det kan nog ha varit jag. Den är faktiskt jättefin. :)
Ja alltså jag trodde inte jag skulle fastna så mycket och så fort, men den var helt omöjlig att släppa ifrån sig! Och alltså hela tanken bakom boken är ju fantastisk, att det skrivna ordet är så viktigt. Jag är verkligen så tacksam för det här tipset :love:
Åh, den åkte rakt in på min att läsa-lista också! Låter fantastisk på beskrivningen!
Men så roligt! Hoppas att du kommer gilla den lika mycket som jag gör (eller iaf gilla den ;) )
 
Ja alltså jag trodde inte jag skulle fastna så mycket och så fort, men den var helt omöjlig att släppa ifrån sig! Och alltså hela tanken bakom boken är ju fantastisk, att det skrivna ordet är så viktigt. Jag är verkligen så tacksam för det här tipset :love:

Men så roligt! Hoppas att du kommer gilla den lika mycket som jag gör (eller iaf gilla den ;) )
Ja tanken gillade jag också. Vem skulle inte önska att det fanns ordbrodöser (fantastiskt ord!)
 
Lite mer läsning sedan förra uppdateringen :)
Har äntligen läst Den stora utställningen och jag gillade den jättemycket faktiskt. Lite lagom skrönig och samtidigt lagom verklighetsbaserad. Plus roligt med kända miljöer!

Lyssnade sen på Sju dagar med familjen som jag sett hyllas så mycket (bland annat av @Anna )och jag kan inte bestämma mig för om författaren är ironisk eller inte. Jag hoppas att hon är det och då är boken riktigt bra, men jag tycker illa om att hon ens får mig att undra :angel: och är den inte ironisk så är den hemsk :o

Fick lite julstämning sen med boken Flickan som räddade julen som var en gullig liten bok (med fina teckningar, alltid bra :D). Lite barnslig dock, vilket inte är så konstigt kanske, men ändå underhållande att läsa!

Sen har jag sträckläst del 2 och 3 i Idijärvi-trilogin /. Alltså jag tyckte verkligen om båda böckerna och tyckte om karaktärernas utveckling jämfört med första boken
att det ALLTID måste vara en jäkla kärlekshistoria med! Den hade inte behövts alls faktiskt.
. Hatade dock slutet på andra boken så var glad att jag hade tredje tillgänglig för att kunna fortsätta omgående och slapp vänta på att få svar på alla frågor :D

I samband med bokbingot har jag även lyssnat på En annan historia och jag tycker verkligen att det är något alla borde läsa! Den ger en väldigt sammanfattande överblick över coola och viktiga kvinnor som skrivits bort ur historien och jättebra att läsa vidare ifrån. Just för att den tar upp så många som är, för mig, helt okända tycker jag att den var extra intressant och jag hoppas att det kommer skrivas mer om många av personerna i andra böcker för det är verkligen många fascinerande livsöden!

Nu @Killaloe tycker vi olika för en gångs skull (iaf från min sida) 😊Jag imponerades inte av Ordbrodösen alls. Och kärleken i den förstod jag mig inte alls på.
Jag tycker som du att Idijärvitrilogin tog sig och blev bättre och bättre. Minns inte slutet på tvåan nu. Men magigrejen i trean höll inte riktigt, tycker jag. Vad tänkte du om det?
Kärlekshistorien däremot funkade bra, tycker jag och bidrog bl a till att sveket blev större. Däremot kan jag reta ihjäl mig på faktafel. En förfader som emigrerade till Amerika - på 1600-talet!!!🤔😕
 
Lyssnat på The music shop av Rachel Joyce, och förstod inte poängen alls med boken, tycker den var lite märklig och varken romantiskt eller särskilt feel-good som jag tror var avsett. @Anna har sett att du gillat den på insta, kan inte du förklara vad jag missat? :)
Synd annars för jag gillade författarens tidigar böcker om Harold Fry och Miss Queenie Hennessey..
 
Sträckläste Ordbrodösen i natt - hur fantastisk som helst! Alltså verkligen fantastisk! Det är ju härifrån jag fått tips om den (tror det kan varit du @mandalaki som nämnde den första gången. Tack!) så har haft den i min "att läsa"-hög ett tag men har inte hittat den på biblioteket förrän nu. Önskar nästan att jag hade den oläst så jag fick läsa den igen för första gången, så bra var den :love:

Men stort gilla för en så härlig läsupplevelse! 😍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 799
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 048
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp