Vad läser du just nu? Del 8

Nu @Killaloe tycker vi olika för en gångs skull (iaf från min sida) 😊Jag imponerades inte av Ordbrodösen alls. Och kärleken i den förstod jag mig inte alls på.
Jag tycker som du att Idijärvitrilogin tog sig och blev bättre och bättre. Minns inte slutet på tvåan nu. Men magigrejen i trean höll inte riktigt, tycker jag. Vad tänkte du om det?
Kärlekshistorien däremot funkade bra, tycker jag och bidrog bl a till att sveket blev större. Däremot kan jag reta ihjäl mig på faktafel. En förfader som emigrerade till Amerika - på 1600-talet!!!🤔😕
Va, tycker vi olika?! Det är ju helt obegripligt :eek: :D

att hon stack kniven i bröstet osv tyckte jag var lite för mycket av en cliffhanger om jag hade behövt vänta på tredje boken

Jag tyckte nog ändå att magin höll relativt bra ändå. Ganska så förutsägbart tidvis iofs men jag tycker ändå om tanken att den var/är till låns och inget som tillhör en person. Sen blev det väl lite tjatigt (? I brist på bättre ord) när det blev typ samma resultat varje gång hon lånade magi från killarna.

Vad var det du upplevde som inte helt höll?

Lyssnat på The music shop av Rachel Joyce, och förstod inte poängen alls med boken, tycker den var lite märklig och varken romantiskt eller särskilt feel-good som jag tror var avsett. @Anna har sett att du gillat den på insta, kan inte du förklara vad jag missat? :)
Synd annars för jag gillade författarens tidigar böcker om Harold Fry och Miss Queenie Hennessey..
Stackars @Anna får stå till svars för böcker som vi inte förstår :D
 
Va, tycker vi olika?! Det är ju helt obegripligt :eek: :D

att hon stack kniven i bröstet osv tyckte jag var lite för mycket av en cliffhanger om jag hade behövt vänta på tredje boken

Jag tyckte nog ändå att magin höll relativt bra ändå. Ganska så förutsägbart tidvis iofs men jag tycker ändå om tanken att den var/är till låns och inget som tillhör en person. Sen blev det väl lite tjatigt (? I brist på bättre ord) när det blev typ samma resultat varje gång hon lånade magi från killarna.

Vad var det du upplevde som inte helt höll?


Stackars @Anna får stå till svars för böcker som vi inte förstår :D
Håller med om att det blev tröttsamt med den lånade magin. Och obehagligt/äckligt när hon lånade den. Det är ju iofs inte negativt utan tvärtom bra skildrat. Så dumt, men nu när jag ska beskriva vad det var jag inte tyckte höll, så har jag svårt att minnas hur jag tänkte och upplevde det. Jag har för mig att det var hur magin vandrade. Tog sig in i andras kroppar. Jag måste bläddra igenom den på jobbet...
 
Alla klyschiga beskrivningar - hon lyckas verkligen pricka in så många i samma bok :D :o

Det tänkte jag inte så mycket på, förutom att hela familjen förstås är något av en klyschig engelsk övre medelklassfamilj. Smågrinig kritiker, hemmamamma som curlar och fixar, duktig äldsta dotter, slarvigare yngre dotter som inte vill bli stor. Men ibland lyckas jag tydligen bara läsa utan analys ;)
 
Lyssnat på The music shop av Rachel Joyce, och förstod inte poängen alls med boken, tycker den var lite märklig och varken romantiskt eller särskilt feel-good som jag tror var avsett. @Anna har sett att du gillat den på insta, kan inte du förklara vad jag missat? :)
Synd annars för jag gillade författarens tidigar böcker om Harold Fry och Miss Queenie Hennessey..

Förklara vet jag inte, det är ju inte det djupaste jag har läst ;)

Men jag tyckte att den var så himla fin och charmig. Så många vilsna själar som kan samlas kring en av de viktigaste delarna i mitt liv - musiken - och hitta vänskap och kamratskap. Romantiskt, tja, jag tycker väl att slutet är typ så romantiskt något kan bli, att kasta sig in i något helt galet utan att veta hur det ska gå för att man tror på det så helhjärtat... men jag är ingen expert på romantik ;) (Dock är det nog min definition på romantik, tror jag, motsatsen mot cynism liksom vare sig det har med romantisk kärlek eller annat att göra.)

Så gillade jag beskrivningarna av just musiken, såväl klassisk som pop och annat. Det fanns någon beskrivning om tystnad i musiken som jag verkligen gillade (att tystnaden i början på en låt och tystnaden i slutet är helt olika, jämfört med sista pausen i Beatles A day in the life), och även alla berättelser om klassiska kompositörer och om hur stycken kom till och så. Jag tyckte att det var en fin berättelse helt enkelt.
 
Nu har jag med läst idijärvi-trilogin! Kan hålla med om spoilersena i tråden, men inget son direkt störde mig :) Började läsningen av första boken när jag var uppe i Norrbotten, vilket nog gav lite extra till stämningen!
 
Jag har läst Neal Stephenson's sci-fi storverk Seveneves. Jag är inte någon som läser mycket sci-fi men jag uppskattar genren och tänkte i stil med "Jamen det låter väl spännande" när jag valde ut denna bok, då endtimes och liknande situationer intresserar mig.
Till boken då: Hur sammanfattar men ens en sådan här bok? Den är inte inriktad mot en yngre publik, inte rivig med högt tempo utan metodisk, beskrivande och teknisk. Du får följa flera karaktärers resa från att bemanna ISS till att bli mänsklighetens spilla och sista hopp. Karaktärerna bekymrar sig med praktiska detaljer då mänsklighetens skarpaste hjärnor skickas upp i rymden för att möjliggöra någon slags koloni i yttre rymden, och jordens undergång med allt vad det innebär nästintill smyger sig på dem, trots att alla vet att den är stundande.
Jag tyckte boken var jättebra men på snudd av monumental att ta sig an, och gillar man inte teknisk jargong har man kanske svårt för Seveneves.

Sedan följde jag upp med Glass Sword, del två i Red Queen-serien. Jag är lite gnällig när jag upplever böcker dåligt skrivna på ett rent tekniskt plan, men fångas ibland av en storyline och blir nyfiken på vad som händer - Och detta är fallet med Red Queen-serien.

Boken är smällfull med motsägelser: En karaktär är ena sekunden "death in human skin" och "bursting with rage", för att nästa sekund vara "not a violent person".
Alla är monster. Jag skojar inte, minst 7 karaktärer har hittills beskrivits som monster, inklusive huvudpersonen (om sig själv).
Jag tycker endast om sidokaraktärerna, och dessa dödas i tid och otid. Friendzonade Kilorn har en del bra egenskaper, men behandlas hittills som någon slags menlöst bihang. Jag önskar att huvudkaraktären kunde sluta beskriva honom som "a little boy" (Kilorn är 17-18 i böckerna) i olika situationer, för att i nästa stund förundras över hur djup hans röst är, och sedan tänka att "the kids we were are gone, dead". Efter att ha gått över detta tre gånger känner jag att det kunde räcka, men jag har nu tappat räkningen på hur många gånger just detta förekommer.
Huvudkaraktären Mare är hemsk, för hon är en sådan kliché att det smärtar. Ena sekunden är hon ett monster som inte bryr sig om någon, och i nästa måste jag uthärda en tre sidor lång soliloquy om alla hon dödat, hur hemskt det är att världen tvingar henne att bli ett sådant monster, hur mycket ångest hon har kring att vara sagt monster, och en massa geggande i hur ingen förstår henne.
Och på sätt och vid förstår jag henne, för ingen förstår henne verkligen. Hon får skulden för allt, även från personer som skall vara på hennes sida. En tyrannisk kung mördar sina undersåtar och det är hennes fel, tydligen.
Hennes kärleksintresse är en skenhelig mansgris som är snäll när det passar hans höghet. Han är dessutom rasist, något som Mare konstant rättfärdigar med att han uppfostrats så. Ena sekunden är hon färdig med honom, men i nästa återvänder hon som en trogen heroinist eftersom han ger så bra kramar och är så godhjärtad på insidan (när man kommer förbi att han är death incarnate, overflowing with grief, och en rasist, såklart).
Okej, enough said. Men mysteriet kring hur omvärlden ser ut, och intrigen i och med att konflikten trappas upp till punkten då inbördeskrig är stundande gör att jag kommer lyssna på nästa bok också (jag lyssnar på ljudböcker på jobbet).

Under min tonårstid tyckte jag att många YA-böcker var rätt välskrivna med välbalanserade karaktärer, typ Harry Potter, men även andra bokserier. Nu känns det mer som undantag att de populära YA-böckerna är välskrivna, eller har jag bara otur? Jag hade önskat mig fler som rent tekniskt sett är i klass med Hunger Games-trilogin.
 
Senast ändrad:
Mary Stewards Merlin trilogy. Älskar den och läser om den någon gång per år. Innan dess Ursula Le Guin Left Hand of Darkness och The Ones Who Walk Away from Omelas, som alltid får mig att tänka ett extra varv. Vad skulle jag välja.

Jag är nog hopplöst gammaldags men älskar böcker som inte behöver flera tusen ord på sig. Guy de Maupassant, W Somerset Maughan som skriver den numera nästan utrotade genren noveller.
 
Jag lyssnade på en helt fantastisk bok, Vit Krysantemum. Den var helt jäkla genomhemsk, framförallt som det bygger på sanna händelser i Korea under bland annat första världskriget och Koreakriget. Boken gjorde mig verkligen så genomdeprimerad samtidigt som den var otroligt fint skriven och så himla viktig. Jag hade ingen aning om (och hade kanske gärna levt ovetandes om också på ett plan) att det var så, men ja jag är glad att jag lyssnade på boken och tog mig igenom den för det var verkligen en läsupplevelse också.

Har även läst Nordiska myter av Gaiman och tja, det är ju nordiska myter helt enkelt och inget som jag är sådär jätteintresserad av. Visst, Gaiman gör det bra som vanligt och sådär men ämnet är verkligen inte ens hjälpt av honom för att fånga mitt intresse.

Har också läst Gå Vidare av Rainbow Rowell som är någon sorts fantasy/fan fiction-blandning och stundtals riktigt riktigt bra. Jag gillade den och tycker att Rowell har tillräckligt mycket eget för att det inte bara ska bli en enda lång hint till typ Harry Potter, men det är ändå såpass mycket att en känner igen och kan ser hur hon använt sig av det i boken :) Plus dessutom för humorn som genomsyrar boken, det känns liksom som att hon har lite självdistans när hon skriver :D
 
Jag har till slut lyssnat på Eleanor Oliphant is Completely Fine. Blev överraskad av hur mörk den var! Satt med råångest större delen av första halvan, funderade till och med på att lägga ner den. Såg en recension på Goodreads som sammanfattade min upplevelse väldigt bra:
"I was completely unprepared for the life of Eleanor Oliphant and that of her ‘Mummy'. To be frank, I was ill-equipped to deal with it, much like Eleanor. And it wrecked me."
Slutet var riktigt bra så jag är glad att jag fortsatte trots att det var tungt.

Marine Biology - prequel till San Andreas Shifter-serien av Gail Carriger. Beskrivs som "LBGTQ sweet short love story" på Goodreads. Urban fantasy. Tror jag gillar Carrigers historiska fantasyserier bättre, så jag tror jag ska fortsätta läsa dem innan jag fortsätter med denna.
 
I julas läste jag äntligen ut 'Jag Claudius'. Jag älskade den men de första 150 sidorna var en kamp. Sedan otroligt underhållande. Nu lyssnar jag på Robert Harris 'En officer och spion' som är en historia baserad på Dreyfus-affären. En nagelbitare trots att man vet vad som hände.
Jag läsläser Krig och Fred. Hittills har jag bara kommit tre kapitel men jag är fast. Dock ingen aning om att den fanns i två versioner. Jag har råkat börja på den ursprungliga, som Tolstoj själv tydligen inte var så nöjd med, men som ska ha sina egna kvaliteter, enligt kritiker. Jag ska byta till den slutgiltiga versionen, tror jag.

Tillägg:

Jag läser ungdomsböcker också. Mest normkritiska pga tema på jobbet. I dag läste jag en som jag för mitt liv inte kan minnas namnet på. Den handlar om fem barndomsvänner som träffas för första gången på fem år. De är nu 18 och samlas för att öppna en låda som de tillsammans fyllde med minnen en sommar fem år tidigare. Om sorg, vänskap och att komma ut. Mycket fin.
 
Senast ändrad:
Jag har just lyssnat klart på Vägen av Cormac McCarthy. Bokcirkelbok, men jag har tänkt läsa den i flera år så ja, det passade ju bra. Och jag ser att det är Stor Litteratur, och så vidare, men det var SEGT trots att den är så kort. Att uppläsaren har världens djupaste basröst hjälpte på något vis inte, det var så sövande. Jaja, nu är den ur världen och jag har börjat på nästa cirkelbok (för annan cirkel) som är Pingvinlektionerna av Tom Michell.

Annars håller jag på med en läsutmaning på En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, och en på Middagen av Herman Koch (språkutmaning, månadens språk är holländska).
 
Den handlar om fem barndomsvänner som träffas för första gången på fem år. De är nu 18 och samlas för att öppna en låda som de tillsammans fyllde med minnen en sommar fem år tidigare. Om sorg, vänskap och att komma ut. Mycket fin.

Åh, berätta gärna om/när du kommer på namnet för den låter mycket intressant :)
 
Har läst Kaninhjärta av Christin Ljungqvist.
I början var jag tveksam då jag inte riktigt vet om storyn tilltalade mig (samt att jag känner att jag är lite för gammal för YA) men jag tycker mycket om sättet den är skriven på, det kändes väldigt simpelt samtidigt som det liksom är fint och ärligt på ett sätt. Svårt att beskriva men jag gillade den! Såg att det finns lite av en uppföljare också, så kommer nog läsa den någon gång framöver.

Nu är jag drygt halvvägs igenom Silvervägen av Stina Jackson. Inte direkt spännande men håller absolut intresset uppe, däremot har jag lite onda aningar om att den kommer sluta rätt olyckligt och sånt är jag inte så förtjust i, men vi får se :)
 
Alltså... jag håller fortfarande på med sagan om isfolket och jag blir irriterad i varje bok men har ju börjat så vill lyssna färdigt :rofl:

Tror jag hade gillat den myyyyycket bättre i sena tonåren än nu.
 
1547562894461.png

Om ni är intreserad av vad tranan läser.
 
Jag har lyssnat på Sammanbrott och alltså, den var så jäkla förutsägbar. Det tog mig typ 30 minuter eller något att räkna ut hur det skulle gå. :meh: trots det lyssnade jag såklart på hela boken (för att få reda på hur det slutade) och den var dessutom nästan spännande ibland :D
Sjukt osympatiska karaktärer dessutom så fattar inte varför jag fastnade i den, men något var det ju.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 324
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 882
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 111
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp