Vad läser du just nu? Del 8

Har ni förresten sett att andra boken som utspelar sig i Doggerland kommer som ljudbok den 28/1?! :bump: Vi är ju flera som har lyssnat på/läst Felsteg och gillat den så tänkte att någon kanske skulle bli glad för den nyheten :D
 
Har nu läst ut Silvervägen.

Som sagt den blev aldrig tråkig utan jag ville läsa mer hela tiden. Men den blev aldrig spännande och var rätt förutsägbar, tyckte slutet trots allt var rätt bra även om jag störde mig lite på att jag tyckte det fanns lösa trådar jag ville ha svar på.
Hade gärna velat få lite mer insikt i hur Carl-Johan tänkt och kände från det att Meja "försvann" tills efterdyningarna då han skrev till henne, känns som man missade så mycket med att inte få någon insikt alls här.

Hade också velat veta hur det gick för Torbjörn då Silje tydligen bodde på något hem. Träffas han och Meja någonsin? hälsar han på Silje? Just eftrsom han uttryckt att han var så glad att även Meja klev in i hans liv och han verkade så snäll och go ändå så kände jag att jag hade velat haft ett bättre avslut där.

Sen störde jag mig på hela bebis-spåret. Att det halvvägs in i boken konstateras att Anette är gravid och Lelle "vet" att de är hans och sen bara nämns det aldrig igen?? seriöst..
 
Jag har nu lyssnat klart på King's Cage, tredje delen i Red Queen serien. Positivt var att denna faktiskt var bättre skriven än de två första, även om den faller i en del gamla fällorna. Den politiska intrigen trappas upp ett steg, och handlingen tyckte jag var mer intressant och mindre en kopia på Red Rising-böckerna.
Mindre positivt är att jag blir så fruktansvärt arg på huvudkaraktärerna! Argh! Hade till och med svårt att somna för att jag var så uppe i varv :rofl:

Innan jag påbörjade King's Cage lyssnade jag igenom samlingsverket War Poems. Jag läser ibland poesi och prosa, och just krigstiderna producerade en hel del tänkvärda och minnesvärda verk. Många dikter i denna samling var för mig gamla bekantskaper, men det var också en del nytt och spännande. En av kvinnorna som läste in var riktigt bra, men tyvärr så lästes min favorit "Suicide in the trenches" av Siegfried Sassoon in på ett, för mig, tråkigt och rätt själlöst sätt. Det är en dikt med mycket känsla, och bör enligt mig läsas därefter.

Nu funderar jag på om inte Anna Karenina skall stå på tur...
 
Plöjde Ett jävla solsken på två dagar :o Längesen jag verkligen slukade en bok så! Är väldigt sugen på att läsa några av Ester Blendas och Elin Wägners böcker nu, samt lite tjurig på att ingen av dem togs upp i svenskaundervisningen. :cautious: Nu har jag börjat på Gudomliga Synder av Jan Björkman, till bokbingon. Debutbok, knappt två timmar lång och hittills väldigt underhållande. :)
 
Sju jävligt långa dagar, Jonathan Tropper. Jag kan inte bestämma mig för om det kommer att bli just det - eller om den faktiskt är lite bra.

Jag älskar en del underfundiga meningar och har skrattat högt ett par gånger (även gråtit, men det skyller jag på att jag var allmänt känslig för stunden 🙈:o) men samtidigt är den ju så sjukt tråkigt normativ. Kräks lite för mycket på det.
 
Ska precis börja läsa ett år av magiskt tänkande. Har nån något annat tips på böcker om sorg i samma stil som den boken?
 
Inatt läste jag ut Jag som var så rolig att dricka vin med av Rebecka Åhlund. Fantastiskt bra om missbruk och tillfrisknande.

Annars läser jag första boken i Prousts svit På spaning efter den tid som flytt inför en Proustcirkel jag har anmält mig till här i vår. Förvånansvärt lättflytande faktiskt, jag trodde det skulle vara segare och tyngre.

Och så lyssnar jag på Det vi glömde säga av Klara Grede, som är lite banal men ändå har en viss skärpa. Får se hur det utvecklar sig, jag har lyssnat på en tredjedel ungefär.

Har även lyssnat på För såna som oss av Henrik Karlsson och Tiina Nevala, som hade väldigt många saker jag gillar och några jag verkligen inte gillar, men den var ändå rätt charmig och kul. Litteraturvetare möter förlagsredaktör, liksom, tygkassar och Penguinmuggar och P J Harvey och Belle and Sebastian, det var mycket som klingade rätt hos mig.

Vad mer. Jo, jag är med i en läsutmaning kring En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, helt otroligt bra förstås. Jag blir lätt avskräckt av tegelstenar, men detta med att ha ett visst antal sidor att läsa varje vecka funkar bra. Och så började jag lite smått igår på Betinkan av Sabine Forslund, en finlandssvensk författare.

Har lyssnat på Peach av Emma Glass också, efter... hmm, omnämningar snarare än rekommendationer av vänner. Jättemärklig och egentligen inte sådär jättebra, men den fastnade verkligen, jag kan inte sluta tänka på den.
 
. Jo, jag är med i en läsutmaning kring En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, helt otroligt bra förstås. Jag blir lätt avskräckt av tegelstenar, men detta med att ha ett visst antal sidor att läsa varje vecka funkar bra
En halv gul sol läser jag alltid i ett enda svep :D. Helt omöjligt för mig att lägga ifrån mig den! Gråter precis lika mycket varje gång jag läser den också :up:.
 
Jag har ju inte det, det är en travesti! Har haft den på att-läsa-listan i flera år, tillsammans med En halv gul sol och Lila hibiskus, men har inte kommit mig föööör och så kommer hela tiden annat i vägen. Men nu är jag så förälskad i Adichies berättande att det lär bli av snart!
Hojta till om du vill låna den i pocket-version :)
 
Jag har ju inte det, det är en travesti! Har haft den på att-läsa-listan i flera år, tillsammans med En halv gul sol och Lila hibiskus, men har inte kommit mig föööör och så kommer hela tiden annat i vägen. Men nu är jag så förälskad i Adichies berättande att det lär bli av snart!
Bra!! Den och En halv gul sol är hennes bästa tycker jag! Så läs den!! Kul att du också gillar hennes böcker ❤️.
 
Håller på att lyssna mig igenom böcker jag redan läst - eftersom det fungerar rätt bra för att somna :D Och jag måste säga att Loranga, Masarin och Dartanjang aldrig blir tråkig! Aldrig! Älskar verkligen böckerna :D Och just nu är jag mitt inne i Skattkammarön, gillar ju boken från början men den är dessutom väldigt trevligt inläst av Torsten Wahlund :)

Sen läste jag Ett hov av dimma och vrede - jag vet inte varför egentligen eftersom jag inte var särskilt imponerad av den första boken :o Och inte var jag superimponerad av denna heller, men den var iaf något bättre med lite färre saker kopierade från andra böcker :D Och trots att jag inte är imponerad så var det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken de sista 300 sidorna eller så plus att jag bara måste läsa nästa bok i serien också, så något har den ju :angel: :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 901
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 124
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp