Vad läser du just nu? Del 8

Denna :)
 

Bifogade filer

  • 20190302_111429.jpg
    20190302_111429.jpg
    184,6 KB · Visningar: 5
Gillade Ormen i Essex! 3,5/5 sjöodjur. Är väldigt glad att
författaren inte tog ihjäl Stella för att fixa ett traditionellt lyckligt slut för Will och Cora.
Hade önskat att
sista 20% av boken fått mer plats, t ex Coras påbörjade självrannsakan, Burton och Marthas förhållande, hur det går för Luke osv. Känner mig lite snuvad på livsöden.
För bokbingots skull kastade jag mig ut i romancegenren, lyssnade på några avsnitt av Romancepodden och valde Kiss of Steel av Bec McMaster. Steampunk/fantasyromance. Bra story, mindre och bättre skrivet sex än jag trodde, lite cringe men inte outhärdligt. I allmänhet inte alls vad jag förväntade mig av en romanceroman.
Minus: den kvinnliga huvudpersonen Honoria kändes onödigt våpig ett tag, årtal och tidsreferenser stämmer inte med modet, antalet gånger "aorta carotis" nämns. Blade känns som ett rätt töntigt namn på en manlig huvudperson. Samt
att sexet, pga vampyrish man och kvinna som går igång på att bli drucken från(av honom dvs, det ska väl visa på deras speciella samhörighet typ), ibland balanserar mellan "vanligt" sex och blodsex. Det i kombination med att uppläsaren försökte imitera en djup, hes, sexig mansröst, gjorde att rätt bra scener blev mest cringe(för mig! You do you!).
Plus: karaktärerna utvecklas, boken bygger upp världen inför kommande delar i serien, och man slipper sunkiga, gubbflåsiga beskrivningar av bröst i morgonljuset. 4/5 fappar och jag har börjat på nästa del.

Har precis öppnat Circe, och tragglar med Svindlande Höjder för bingot.
 
Svindlande höjder... hur många gräsliga karaktärer ryms i en bok egentligen :arghh: fy fan vad jag hatar dom allihopa. Det är ju full misär från början till slut men jag bryr mig inte ens för 8/10 får ganska exakt vad dom förtjänar. 3 timmar kvar på ljudboken :cautious:
 
Svindlande höjder... hur många gräsliga karaktärer ryms i en bok egentligen :arghh: fy fan vad jag hatar dom allihopa. Det är ju full misär från början till slut men jag bryr mig inte ens för 8/10 får ganska exakt vad dom förtjänar. 3 timmar kvar på ljudboken :cautious:
Eller hur!? Finns typ en sympatisk person i hela boken! Och så kallas den klassiker och romantisk? Jag ser inget romantiskt i den öht :mad:
 
Svindlande höjder... hur många gräsliga karaktärer ryms i en bok egentligen :arghh: fy fan vad jag hatar dom allihopa. Det är ju full misär från början till slut men jag bryr mig inte ens för 8/10 får ganska exakt vad dom förtjänar. 3 timmar kvar på ljudboken :cautious:
Eller hur!? Finns typ en sympatisk person i hela boken! Och så kallas den klassiker och romantisk? Jag ser inget romantiskt i den öht :mad:
Nu var det över tio år sedan jag läste den, men minns att jag älskade den. Men så hade jag också en underlig fäbless för tragiska öden som yngre (redan som barn älskade jag sorgliga sagor). Dock håller jag med om att särskilt romantisk är den inte. Har aldrig förstått mig på folk som trånar efter Heathcliff, han är ju psykopat :confused: :eek:
Känner att det kanske är dags att läsa om den så jag inte går runt och hyllar något jag ev inte står för längre...
 
Eller hur!? Finns typ en sympatisk person i hela boken! Och så kallas den klassiker och romantisk? Jag ser inget romantiskt i den öht :mad:
Exakt! Jag är grymt förvånad att den slutade så lyckligt som den gjorde.
Nu var det över tio år sedan jag läste den, men minns att jag älskade den. Men så hade jag också en underlig fäbless för tragiska öden som yngre (redan som barn älskade jag sorgliga sagor). Dock håller jag med om att särskilt romantisk är den inte. Har aldrig förstått mig på folk som trånar efter Heathcliff, han är ju psykopat :confused::eek:
Känner att det kanske är dags att läsa om den så jag inte går runt och hyllar något jag ev inte står för längre...
Tror mitt största problem är att jag brydde mig så lite om karaktärerna att jag var helt oberörd av tragiken. Dom var liksom för jävliga och elaka mot varandra för att jag skulle orka sympatisera med nån.
 
Exakt! Jag är grymt förvånad att den slutade så lyckligt som den gjorde.

Tror mitt största problem är att jag brydde mig så lite om karaktärerna att jag var helt oberörd av tragiken. Dom var liksom för jävliga och elaka mot varandra för att jag skulle orka sympatisera med nån.
Precis! Sen är jag väldigt kinkig med det, vill alltid ha nån karaktär att tycka om för att jag ska gilla en bok :p

Slutade den lyckligt? Det minns jag inte ens :o Hur slutar den?
 
Precis! Sen är jag väldigt kinkig med det, vill alltid ha nån karaktär att tycka om för att jag ska gilla en bok :p

Slutade den lyckligt? Det minns jag inte ens :o Hur slutar den?
Heathcliff dör :D Han spökar lyckligt tillsammans med Catherine den äldre. Catherine den yngre kammar till sig och blir snäll igen, blir sams med, kär i, och förlovar sig med Hareton. Båda godsen hamnar därmed i rätta händer igen. Hyresgästen Mr Lockwood åker hem till London och Nelly är nöjd med att vara åter i tjänst hos Catherine. :)
 
Svindlande höjder... hur många gräsliga karaktärer ryms i en bok egentligen :arghh: fy fan vad jag hatar dom allihopa. Det är ju full misär från början till slut men jag bryr mig inte ens för 8/10 får ganska exakt vad dom förtjänar. 3 timmar kvar på ljudboken :cautious:

VAFALLS!!! Min absoluta favorit, läst den säkert hundra gånger. Men ja min idé av en bra kärlekshistoria kan blivit forever förstörd av detta missbruk :D
 
Själv påbörjade jag Shadow and Bones igår, första delen i Grisha-trilogin av Leigh Bardugo. Älskade Six of Crows och fastnade snabbt i den här också.
 
Vad mycket intressanta böcker ni läser :D det har hänt sig många gånger att jag hittat böcker vid biblioteket och tänker ”den här har flera i Buke-tråden gillat, då ska jag läsa den”.

Sen senast har jag hunnit med två böcker:

Slända i bärnsten - Diana Gabaldon
Andra boken i Outlanderserien. Tänkte läsa vidare innan jag fortsätter med tv-serien. Gillar den här serien, denna bok dock lite segare än föregångaren men helt ok tycker jag. Ibland blir jag lite less på ingående sexbeskrivningar, tack det räcker liksom.. Men jag är väl inte tillräckligt romantiskt lagd :grin: I övrigt en ok bok, men herregud vilken tid det tog att läsa sig igenom nästan 800 sidor! Nästa del är ännu längre.

Gräset är mörkare på andra sidan - Kaj Korkea-aho
Författare från mina hemtrakter, något av en lokalkändis. Här fanns en stor del av igenkänning över en massa saker som hänt/skulle ha kunnat hända häromkring. Intressant lite spökaktig historia, välskriven. Brukar lyssna ibland på en podd där författaren medverkar, en hel del saker som togs upp i boken känner man igen efter det.
 
Soul Music(Discworld)/Terry Pratchett: DEATH är nog topp 5 av favoritkaraktärer nånsin. 4/5 dödsbarnbarn. Är väldigt glad att jag läser hela serien, har alltid gillat DEATH och häxorna, men samhällskritiken uppskattar jag först nu som vuxen fullt ut. Det samma gäller Unseen Universty och vakterna, det fångade mig inte alls som tonåring men är väldigt uppskattat nu.
Emma/Jane Austen: Mr Knightley :love: en minst sagt uppfriskande upplevelse efter Heathcliff. Första halvan var lite seg, men jag sögs in allt mer utan att riktigt märka det. Känns som en bok jag kan läsa igen bara för att det är mysigt. 4/5 hättor.
The Inferno/Dante Alighieri: önskar jag hade läst den i stället för att lyssna! Ljudbok på jobbet bjuder inte direkt in till att sjunka djupt ner i upplevelsen. 4/5 helvetesportar.

Lyssnar på Interesting Times(Discworld #17), älskar Rincewind men tycker boken missar målet. Den försöker kritisera Kina men serverar mest nidbilder av folket snarare än sparkar på makten. Tyvärr! Väldigt bra när den är bra men det blir lite surt över det hela.
 
Jag har läst The Giver eller Den utvalde av Lois Lowry. En dystopi om det "perfekta" samhället, skriven 1993. En riktigt obehaglig historia. Den fick mig att tänka på Ishiguros, Never Let Me Go och reservdelsmänniskorna.

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.
 
Jag har läst The Giver eller Den utvalde av Lois Lowry. En dystopi om det "perfekta" samhället, skriven 1993. En riktigt obehaglig historia. Den fick mig att tänka på Ishiguros, Never Let Me Go och reservdelsmänniskorna.

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.
Grattis! :banana: Har alltid tyckt att bibliotekarie verkar vara sånt himla mysigt jobb.
 
Soul Music(Discworld)/Terry Pratchett: DEATH är nog topp 5 av favoritkaraktärer nånsin. 4/5 dödsbarnbarn. Är väldigt glad att jag läser hela serien, har alltid gillat DEATH och häxorna, men samhällskritiken uppskattar jag först nu som vuxen fullt ut. Det samma gäller Unseen Universty och vakterna, det fångade mig inte alls som tonåring men är väldigt uppskattat nu.
Ja men eller hur?! Döden är så jäkla bra! Den enda som kan mäta sig med Döden är dels mössens död, Greebo och Granny Weatherwax (tycker jag då)

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.
Åh men så otroligt glad jag blir för din skull! Det känns som om du är den ultimata skolbibliotekarien och hade jag haft barn (eller behövt gå om skolan själv) hade jag lätt flyttat för att hamna på din skola :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 813
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 051
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp