Vad läser du just nu? Del 8

Jag har läst The Giver eller Den utvalde av Lois Lowry. En dystopi om det "perfekta" samhället, skriven 1993. En riktigt obehaglig historia. Den fick mig att tänka på Ishiguros, Never Let Me Go och reservdelsmänniskorna.

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.
Grattis till jobbet :)

Om jag skulle få välja ett helt annat yrke än det jag har, så skulle bibliotekarie ligga högt på listan.
 
Jag lyssnar mest på böcker just nu eftersom min syn är sisådär och huvudet är sämre - så väldigt lite fastnar eftersom jag dels väljer rätt intetsägande böcker för att orka och dels inte kommer ihåg så mycket generellt.
Men, jag lyckades ta mig igenom Begravd jätte trots att jag hade problem med hela berättelsen (och kanske för höga förväntningar efter Återstoden av dagen).

Utöver det lyssnade jag klart trilogin med Glasbarnen, Silverpojken och Stenänglar - jag tyckte samtliga var rätt gulliga och fina spökhistorier för barn men jag är ju verkligen inte rätt målgrupp egentligen så särskild spännande var det inte :D
Däremot fastnade jag i Kvinnan i hytt 10 som var överraskande bra faktiskt. Ibland kändes den rätt förutsägbar, men de nästan varje gång jag tänkt att jag visste vad som skulle hända hade jag fel :o Och sånt tycker jag är bra med böcker som ska vara spännande!

Fågelfångarens son har jag också lyckats lyssna på och den var absolut annorlunda och fin, mest gillade jag stämningen i boken och kan tänka mig att se filmen bara för miljöerna :D

Och just nu då så lyssnar jag på Dark matter som jag hade noll förväntningar på men som jag gillar väldigt mycket - den är lite kafka-aktig hittills med parallella verkligheter och jag ser fram emot att lyssna klart på den. Dessutom är jag i slutet av En sista semester som är helt okej ändå, men det känns nästan som om dom skrivit boken efter filmen på något sätt (så är det ju inte men ja) för den känns liksom inte som en bok utan mer som en film så jag hade nog bara kunnat se filmen istället :D
 
Åh men så otroligt glad jag blir för din skull! Det känns som om du är den ultimata skolbibliotekarien och hade jag haft barn (eller behövt gå om skolan själv) hade jag lätt flyttat för att hamna på din skola :love:

Men ÅH vad du gör mig glad nu. Du är en så varm och generös människa och jag är tacksam över att ha lärt känna dig lite så här på avstånd :heartheart:heart
Och jobbet. Jag tänker att man kommer långt på att älska det man gör.
 
Akademibokhandeln har halva reapriset på bokrean. 4 reaböcker och två till ordinarie pris, totalt 461:- 😱😍
received_2166483443442927.jpeg
 
Läser Mrs Dalloway av Virginia Woolf, gillar den men känner mig verkligen på fel humör för en sån här bok just nu. Känner att jag vill ha boktips, men ingen aning om vad för typ av bok jag är ute efter 😅 Gillar författare med känsla för språk, jag har en fökärlek för äldre litteratur (tidigt 1900-tal eller tidigare) men vidgar gärna mina vyer. Känner mig på humör för något myspysigt och gärna underhållande (tänk P G Woodehouse), någon som har några tips att ge?
 
Läser Mrs Dalloway av Virginia Woolf, gillar den men känner mig verkligen på fel humör för en sån här bok just nu. Känner att jag vill ha boktips, men ingen aning om vad för typ av bok jag är ute efter 😅 Gillar författare med känsla för språk, jag har en fökärlek för äldre litteratur (tidigt 1900-tal eller tidigare) men vidgar gärna mina vyer. Känner mig på humör för något myspysigt och gärna underhållande (tänk P G Woodehouse), någon som har några tips att ge?
Har inte läst något Woolf eller woodehouse, men funderar ändå på om en av mina favoritförfattare kan stämma in på det du söker, men ändå lite variation? Den jag tänker på är Kate Morton. Bäst är Befind the scenes at the museum :)
 
Har inte läst något Woolf eller woodehouse, men funderar ändå på om en av mina favoritförfattare kan stämma in på det du söker, men ändå lite variation? Den jag tänker på är Kate Morton. Bäst är Befind the scenes at the museum :)
Atkinson väl? Kate Morton är iofs också trevlig men inte lika genial som Atkinson :D

(Undvik Mänsklig Krocket om du löser Atkinson @macbeth den är mest märklig men resten är fantastiska)
 
Har inte läst något Woolf eller woodehouse, men funderar ändå på om en av mina favoritförfattare kan stämma in på det du söker, men ändå lite variation? Den jag tänker på är Kate Morton. Bäst är Befind the scenes at the museum :)
Behind the scenes of the museum har jag läst och gillade mycket, så det var bra tips :D dock redan läst...
 
Atkinson väl? Kate Morton är iofs också trevlig men inte lika genial som Atkinson :D

(Undvik Mänsklig Krocket om du löser Atkinson @macbeth den är mest märklig men resten är fantastiska)
Ja, Kate Atkinson mer låter bekant än Morton. Har bara läst museum-boken av henne och nån deckare (den var bra, men inte så förtjust i deckare), men får kolla upp om hon skrivit något mer icke-deckarigt. Ev kolla upp den där Morton också.
 
Jag har läst The Giver eller Den utvalde av Lois Lowry. En dystopi om det "perfekta" samhället, skriven 1993. En riktigt obehaglig historia. Den fick mig att tänka på Ishiguros, Never Let Me Go och reservdelsmänniskorna.

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.

Grattis! Har två anställningsintervjuer nästa vecka som jag hoppas på :D Längtar tillbaka till bibblan :love:
 
Av en slump lyssnade jag på Min farfar var rasbiolog av Eva F Dahlgren och har sedan fortsatt med hennes Fallna kvinnor och Vad hände med barnen?.
Författaren har grävt i arkiv från 1900-talets början efter brev, patientjournaler, utlåtanden från olika myndigheter och institutioner som barnavårdsnämnd, syfilisavdelningar och fångvårdsanstalter. Man följa människors livsöden via dessa dokument. Hur kvinnor och barn från samhällets "bottenskrap" behandlades som tärande element som skulle lära sig veta hut. Fotograferades nakna och hamnade i register som t ex "socialt lågt stående kvinna av rasblandad typ". Eller i journalerna "Ser inget särskilt ut. Arbetsskygg. Ofta gnällig och klagar över trötthet. Opålitlig men duktig på sömnad".

Nu fortsätter jag i samma spår och har lånat Usla, elända och arma. Samhällets utsatta under 700 år.
 
Läser Blodlokan av Louise Boije af Gennäs. Blev så nyfiken på att hon skrivit spänning, och något som hette Motståndstrilogin.

Men det går lite motigt. Jag gillar inte hur hon alltid gör sina huvudpersoner sååå smarta och inne, och hon är så mån om statusgrejer. På en punkt gör hon lite magplask, och är Sara åker från Stockholm till hemstaden Örebro. Jag fattar att hon vill skildra småstad men måste Saras killkompisar där verkligen heta Liam och Kevin? Och hennes bästis i hemstaden är förstås tjock. :down: (Det kan man faktiskt vara i Stockholm också!)

Men ruskigt spännande är den. Jag undrar verkligen vad som hänt. Hoppas dock att jag inte behöver läsa hela trilogin för få veta, för det tror jag inte att jag pallar.
 
Har lyssnat klart på Dark Matter och den var absolut intressant och jag gillade själva idén bakom. Men, lite mycket abstrakta teorier stundtals och det spårade rätt rejält efter ett tag - så jag tappade bort mig lite och orkade inte riktigt engagera mig genom hela.

Håller även på och kämpar med En saga om tidens väsen som jag nog gillar men den är så himla svår att få flyt i. Förstår inte varför riktigt för språket är bra och boken intressant men det vill sig bara inte.
 
Jag har lyssnat igenom Anna Janssons fyra böcker om Angelika Lagermark. Lite myspys sådär. Måste bara komma på vad jac ska lyssna på nu.
 
Läser Blodlokan av Louise Boije af Gennäs. Blev så nyfiken på att hon skrivit spänning, och något som hette Motståndstrilogin.

Men det går lite motigt. Jag gillar inte hur hon alltid gör sina huvudpersoner sååå smarta och inne, och hon är så mån om statusgrejer. På en punkt gör hon lite magplask, och är Sara åker från Stockholm till hemstaden Örebro. Jag fattar att hon vill skildra småstad men måste Saras killkompisar där verkligen heta Liam och Kevin? Och hennes bästis i hemstaden är förstås tjock. :down: (Det kan man faktiskt vara i Stockholm också!)

Men ruskigt spännande är den. Jag undrar verkligen vad som hänt. Hoppas dock att jag inte behöver läsa hela trilogin för få veta, för det tror jag inte att jag pallar.
Vad är det klyschiga i Liam och Kevin? (Uppriktigt nyfiken, för saknar referensen på det :angel:
 
Läser Blodlokan av Louise Boije af Gennäs. Blev så nyfiken på att hon skrivit spänning, och något som hette Motståndstrilogin.

Men det går lite motigt. Jag gillar inte hur hon alltid gör sina huvudpersoner sååå smarta och inne, och hon är så mån om statusgrejer. På en punkt gör hon lite magplask, och är Sara åker från Stockholm till hemstaden Örebro. Jag fattar att hon vill skildra småstad men måste Saras killkompisar där verkligen heta Liam och Kevin? Och hennes bästis i hemstaden är förstås tjock. :down: (Det kan man faktiskt vara i Stockholm också!)
Jag fixar inte hennes böcker för jag tycker det är så himla pladdrigt jämt. Snacksnacksnack bara. Det känns som en random idiot i Stockholm har suttit och berättat en lång historia och så har man skrivit ner den sen bara, ordagrant liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 324
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 889
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 115
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp