Vad läser du just nu? Del 8

Lyssnar på böckerna om Miss Peregrines besynnerliga barn och är väl sådär imponerad hittills. Kanske hade jag för höga förväntningar. Men priset som Storytels överlägset bästa inläsare går i alla fall till Katarina Cohen. Åh, vad bra hon är.

Jag läser Horet i Hälsta. Ett autentiskt rättsfall från 1600-talet. Fascinerande.
Kan hålla med om den upplevelsen! Fortsatte inte ens med resten efter första då jag blev underwhelmed av första :(
 
Kan hålla med om den upplevelsen! Fortsatte inte ens med resten efter första då jag blev underwhelmed av första :(

Samma här. Känns som om stoff fanns för att gör nåt riktigt bra, men berättelsen blev för tunn. Gillade bilderna (läste den) men blev aldrig förtrollad av den.
 
Och jag älskade första boken av Miss Peregrine :D Men tror absolut att den vinner på att läsas just för bilderna, som jag tyckte bidrog till väldigt mycket.
 
Sen min senaste uppdatering har jag visst hunnit med några böcker :o

Den absolut bästa boken jag lyssnat på sen sist är Riot Days skriven av Maria i Pussy Riot. Alltså alla borde verkligen läsa den eller lyssna på den (den var himla bra som ljudbok) eftersom det ger dels en otrevlig inblick i Ryssland men också en nyansering av Pussy Riot och deras syfte.

Som ljudbok har jag lyssnat på Slutet av Strandberg som jag tyckte var rätt överskattad faktiskt. Alltså den var inte dålig (förutom att linläsningen var lite frustrerande) men inte heller särskilt spännande eller bra :o Han har lite svårt att balansera sina böcker tycker jag, för dom börjar ofta bra men spårar ut totalt alternativt slutar i den här känslan :meh:

Har även lyssnat på Norrsken av Frida Skybäck och nä, jag lär mig aldrig att jag inte är ett stort fan av hennes böcker oavsett om dom utspelar sig i nutid eller förr i tiden. Dom är så förutsägbara :o

Jag har dessutom läst en hel del själv :D
Dels Neverworld av Pessl som jag verkligen längtat efter att läsa! Och jag gillade den verkligen och tyckte generellt att den levde upp till mina förväntningar :)

Darling River av Stridsberg gjorde det dock inte, fattade sisådär noll av den och fick inget grepp om personerna i boken. Alltså jag var typ glad när den var slut, inte för att den var dålig då utan för att jag helt enkelt inte förstod något av den.

Röta, andra delen av Korpringarna, av Pettersen var rätt lik den första boken (eller ja, den handlade ju såklart om lite andra grejer också). Väldigt svår att komma in i men efter halva boken så fastnade jag. Planen är att läsa sista delen rätt så snart så jag fortfarande vet hur Röta slutade (det underlättar lite eftersom handlingen ändå inte är helt förutsägbar och lätt att hålla reda på som den är :D).

En apa i Rågsved läste jag eftersom personalen på mitt bibliotek hade rekommenderat den - annars hade jag nog missat den. Jag tyckte den var bra! Och framförallt tycker jag det är positivt med "enklare" böcker som handlar om osunda relationer eftersom det inte blir så mycket ångest (bara lite) och det är lättare att ta till sig. Dessutom jättebra med länkar/kontaktinfo till olika organisationer som jobbar med våld i nära relationer i slutet!

Jag lyckades dessutom ta mig igenom En saga om tidens väsen tillslut och den växte verkligen. Väldigt fascinerande bok på många sätt! Krävde väl egentligen lite mer fokus av mig som läsare än vad jag mäktade med så jag tror att jag hade kunnat uppskatta den ännu mer om inte hjärndimman varit så total :o

En bok som jag däremot inte lyckades ta mig igenom, mest pga riktigt dålig inläsning (tyvärr) var Jag vet inte vart psykoser kommer ifrån som lät intressant men som dels var rätt mjäää men dessutom irriterande inläst så fick ge upp den trots att det inte är någon särskilt lång bok :down: Tycker det är så trist när böcker verkar intressanta men bara inte går att ta sig igenom!
 
Alltså, det där bokbingot leder ju till en hel del konstigheter. Just nu lyssnar jag på "Grottbjörnens folk". Jag hade väl aldrig trott att jag skulle återvända till den efter ca 25 år... Den är 23 timmar lång och inte jättebra. Men den borde väl nästan räknas som en modern klassiker?
 
Först lyssnade jag på Jenny Colgans Tillbaka till den lilla ön i havet och fortsättningen Christmas on the island. Supermysiga! Älskar hennes böcker ❤

Efter det följde jag tips och lyssnade på Dödens bett och Mord med sjöutsikt av Aron Olnafors. Det är samma stil som Falsterbomorden, dvs pensionärer som ramlar över mord :D De utspelar sig i Aroshamn, aka Västerås, men typ alla andra orter har fått behålla sina namn så jag vet inte varför han bytt ut det 🤷‍♀️ men helt ok böcker ändå.
 
Enhet, av Ninni Holmqvist
En klassiker som jag tänkte använda i jobbet, läser om den och funderar på om den är lämplig eller inte. Dystopi om påtvingad organdonation.
 
Hjärtats osynliga raseri av John Boyne. Har bara läst 85 sidor men klarar inte av den. Den är alldeles för tjatig och övertydlig i sina beskrivningar. Blir nästan lite förolämpad då det känns som att författaren förväntar sig att läsarna är trögtänkta. Nä, inte imponerad.

Ska inhandla någon ny pocket idag och hoppas på något bättre.
 
Jag har näst intill sträcklyssnat på Toktanten av Birgitta Bergin. En välskriven historia om hur galet allt kan bli om man får en granne med egna idéer om verkligheten samt eget rättspatos. Det skulle lätt kunna bli humor av det, men författaren håller en allvarlig ton som gör berättelsen gripande. Jag har inte gillat hennes andra böcker speciellt mycket, men den här kan jag rekommendera!

Nu är jag däremot boklös i väntan på Folk med ångest. Tips på något relativt lättsmält som passar i vårvädret? :)
 
Senast ändrad:
Nu är jag däremot boklös i väntan på Folk med ångest. Tips på något relativt lättsmält som passar i vårvädret? :)
Kvinnan i hytt 10 tyckte jag var en sådan där typisk bok som var enkel att lyssna på. Om den sen passar vårvädret vet jag inte ;) Men den är lite åt Kvinnan på tåget-hållet :) Så ja, thriller typ men ändå väldigt lätt.

Annars kan jag verkligen rekommendera Terry Pratchetts samlade noveller som typ Dragons at crumbling castle :) Lite ojämna men väldigt lättsamma och stundtals geniala :D
 
Kvinnan i hytt 10 tyckte jag var en sådan där typisk bok som var enkel att lyssna på. Om den sen passar vårvädret vet jag inte ;) Men den är lite åt Kvinnan på tåget-hållet :) Så ja, thriller typ men ändå väldigt lätt.

Annars kan jag verkligen rekommendera Terry Pratchetts samlade noveller som typ Dragons at crumbling castle :) Lite ojämna men väldigt lättsamma och stundtals geniala :D
Justja, pratchett kanske är något! Eller så varierar jag mig med pappersbok ett tag, har ju Wundersmeden som väntar 😍
 
Justja, pratchett kanske är något! Eller så varierar jag mig med pappersbok ett tag, har ju Wundersmeden som väntar 😍
Du kan köra båda! Både The witchs vacuum cleaner och Dragons at crumbling castle är ju noveller så en kan lyssna på en novell åt gången och fastnar inte i långa handlingar :D
 
Lyssnar på serien Fem pärlor till jungfruns krona av Maria Gustavsdotter, är på bok fyra.
Underbar serie om kvinnor på 1500-talet i Sverige :love:

Marie Richardson är uppläsare och hon gör det väldigt bra, serien har verkligen fängslat mig! Jag tycker om språket och är överlag förtjust i i historiska romaner. Rekomenderas varmt :)
 
Jag lyssnar på Sladdisen av Viveca Lärn och älskar den. Hon har varit en stor favorit sedan jag var rätt liten, så det är roligt att ha kunnat fortsätta läsa henne. Detta lär vara hennes sista dessutom. Ska gå på releasefesten ikväll, det blir också roligt!

Läser även Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George, som är... sådär. Den har stått på min att-läsa-lista i evigheter så jag tog mig an den, men jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Kämpar vidare med Proust, andra halvan av andra boken. Kommer nog inte fortsätta med denna cirkel i höst, visst är det kul att ha läst klassiker men jag finner väldigt lite njutning i det hela.
 
Läser även Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George, som är... sådär. Den har stått på min att-läsa-lista i evigheter så jag tog mig an den, men jag vet inte riktigt vad jag tycker.
Är det den med en flytande bokhandel?
Jag tyckte den var en så stor besvikelse, inte för att den var genomusel (om än inte sådär superbra) men den utlovade en så bra bok på baksidan som den sen inte kunde leva upp till.
 
Är det den med en flytande bokhandel?
Jag tyckte den var en så stor besvikelse, inte för att den var genomusel (om än inte sådär superbra) men den utlovade en så bra bok på baksidan som den sen inte kunde leva upp till.

Ja, jag har inte så höga förväntningar faktiskt, få av mina Goodreads-vänner har gett mer än en trea. Får se om jag orkar läsa klart!
 
Är det den med en flytande bokhandel?
Jag tyckte den var en så stor besvikelse, inte för att den var genomusel (om än inte sådär superbra) men den utlovade en så bra bok på baksidan som den sen inte kunde leva upp till.
Har också läst den och upplevde samma sak. Den verkade lovande men inte mer än ett ”mja” från min sida.
 
Kämpar vidare med Proust, andra halvan av andra boken. Kommer nog inte fortsätta med denna cirkel i höst, visst är det kul att ha läst klassiker men jag finner väldigt lite njutning i det hela.
Är tanken att ni ska alla böcker i serien? 😴
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 801
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 048
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp