Vad läser du just nu? Del 8

Jag har snöat in på den viktorianska eran i Storbritannien och har bestämt mig för att litteratur som skrevs eller utspelar sig under den tiden ska bli mitt sommartema.

Här är min lista hittills:

Middlemarch
David Copperfield
Jane Eyre
Frankenstein

samt lite viktoriansk steampunk:
The Affinity Bridge av George Mann

Jag behöver några i reserv. Tar tacksamt emot tips.
Soulless av Gail Carriger håller jag på med just nu 🙂
 
Jag har snöat in på den viktorianska eran i Storbritannien och har bestämt mig för att litteratur som skrevs eller utspelar sig under den tiden ska bli mitt sommartema.

Här är min lista hittills:

Middlemarch
David Copperfield
Jane Eyre
Frankenstein

samt lite viktoriansk steampunk:
The Affinity Bridge av George Mann

Jag behöver några i reserv. Tar tacksamt emot tips.
Jag tycker väldigt mycket om Stevenson, framförallt Kidnapped (som ljudbok, inläst av Robbie Coltrane, är den en fröjd att lyssna på).

Sen har jag ju precis avslutat Lysande utsikter av Dickens och jag gillade även den! Ganska långrandig men samtidigt väldigt bra! Så har du inte läst den rekommenderar jag verkligen en läsning av den iom att han ändå är en såpass stor ikon :)
 
Den odödliga Henrietta Lacks var väldigt bra, tycker jag. Jag hade ingen aning om att en cell från en enda person varit så avgörande i cancerforskningen. Väldigt etiskt problematiskt.
Hade inte heller nån aning. Pratas för lite om det. Kom inte upp en enda gång under min vårdutbilning heller. Men mycket intressant!
 
Jag tycker väldigt mycket om Stevenson, framförallt Kidnapped (som ljudbok, inläst av Robbie Coltrane, är den en fröjd att lyssna på).

Sen har jag ju precis avslutat Lysande utsikter av Dickens och jag gillade även den! Ganska långrandig men samtidigt väldigt bra! Så har du inte läst den rekommenderar jag verkligen en läsning av den iom att han ändå är en såpass stor ikon :)
Ja! Stevenson hade jag glömt. Definitivt nåt av honom också. Tack!!
 
Jag läser Ally Hughes har sex ibland av Jules Moulin, som ett par kompisar hyllat och den är rätt underhållande. Lyssnar på I Kalifornien skälver jorden av Anna Hörnell och hittills är den en besvikelse. Hade den varit längre hade jag lagt ner den, men nu har jag bara ett par timmar kvar och kan lika gärna lyssna färdigt tänker jag.
 
Jag läser Felsteg av Maria Adolfsson parallellt med En katts resedagbok av Hiro Arikawa. Har kommit en fjärdedel in i den förstnämnda, men det går trögt. Den andra var jag skeptisk till pga funkar sällan med djur som berättarröster för mig. Sidohistorierna är ganska fina dock och jag rinner genom den. Fortfarande lite skeptisk halvvägs in, men jag skulle definitivt rekommendera den till någon med en lässvacka till exempel.
 
Jag läser Felsteg av Maria Adolfsson parallellt med En katts resedagbok av Hiro Arikawa. Har kommit en fjärdedel in i den förstnämnda, men det går trögt. Den andra var jag skeptisk till pga funkar sällan med djur som berättarröster för mig. Sidohistorierna är ganska fina dock och jag rinner genom den. Fortfarande lite skeptisk halvvägs in, men jag skulle definitivt rekommendera den till någon med en lässvacka till exempel.
Har läst Felsteg men tyckte också att den var trög. Hon lägger väldigt mycket energi på att beskriva det där påhittade landet, som ändå mest känns som en kopia på Shetland eller nåt.
 
Har läst en hel del sedan sist, inser jag när jag läser i tråden :D

Lyssnade bland annat på Meg Wolitzers En kvinnas övertygelse som stundtals var väldigt långrandig, men förutom det en intressant och bra skildring över olika kvinnor/feminister, deras livsval och hur deras liv flätas ihop. Tips till dig @Petruska om du inte läst den! :)

Har även lyssnat på Har du ingen humor av Katarina Wennstam och iden är bra och de delarna som Katarina har skrivit är bra. Delarna där hon tar mer kommentarer från följare på sin instagram är däremot lite mindre lyckat. Det blir liksom så väldigt platt hela grejen, dels korta texter från henne och sen lite random kommentarer. Trist, för det är en vettig bok i övrigt.

Läste Dagen du förstörde allt och fulgrät typ hela boken igenom. Himla bra bok och så sorglig, eftersom det är ett så himla tufft tema för boken. Men Linnea Dahlgren som skrivit boken har verkligen lyckats beskriva känslorna på ett så himla fint och trovärdigt sätt.


En ocean av kärlek var sista boken jag avlutade och ja, den var bra. Och så frustrerande stundtals, för även om karaktären Shirin är påhittat känns det högst verkligt och troligt att personer möts av sådan rasism och går igenom liknande saker varje dag under sin skoltid bara för att dom råkar ha en annan religion eller ett utseende som folk bestämt är ett farligt utseende. :down:
 
Har läst Felsteg men tyckte också att den var trög. Hon lägger väldigt mycket energi på att beskriva det där påhittade landet, som ändå mest känns som en kopia på Shetland eller nåt.

Ja, men verkligen. Karga öar och salta havsvindar börjar vara lite gjort som miljö känner jag. Har dessutom problem med att jag inte kan hålla isär en enda av huvudpersonens kollegor. De är bara en massa vars enda karaktärsdrag är att de ogillar henne. Men det har bara gått 1,5 dygn i berättelsen än så det kanske blir tydligare med tiden.
 
Har även lyssnat på Har du ingen humor av Katarina Wennstam och iden är bra och de delarna som Katarina har skrivit är bra. Delarna där hon tar mer kommentarer från följare på sin instagram är däremot lite mindre lyckat. Det blir liksom så väldigt platt hela grejen, dels korta texter från henne och sen lite random kommentarer. Trist, för det är en vettig bok i övrigt.

Oj, den har jag svårt att förstå att de släppt som ljudbok. Den är speciellt upplagd och väldigt grafisk, tycker insta-kommentarerna funkade i den fysiska boken. Som ljudbok kan jag tänka mig att den blir konstig.
 
Ja, men verkligen. Karga öar och salta havsvindar börjar vara lite gjort som miljö känner jag. Har dessutom problem med att jag inte kan hålla isär en enda av huvudpersonens kollegor. De är bara en massa vars enda karaktärsdrag är att de ogillar henne. Men det har bara gått 1,5 dygn i berättelsen än så det kanske blir tydligare med tiden.
Ja, helt klart gjort som miljö!

Jag gillade huvudpersonen men många i omgivningen var rätt klyschiga. Kan nog vara därför de är svåra att hålla isär.

Dock tyckte jag att hon var en välskrivare, inget att störa sig på i språkbehandlingen.
 
Oj, den har jag svårt att förstå att de släppt som ljudbok. Den är speciellt upplagd och väldigt grafisk, tycker insta-kommentarerna funkade i den fysiska boken. Som ljudbok kan jag tänka mig att den blir konstig.
Skönt att den fungerar så mycket bättre som vanlig bok! Synd då på ett vis att dom faktiskt släppt den som ljudbok om den är speciellt och grafisk och inte kommer till sin rätt aom ljudbok. Men å andra aidan - hennes budskap går ju fram oavsett och den är inläst av Katarina själv, vilket gör att den är inläst med väldigt mycket känsla så det är ju bra :)
 
I Kalifornien skälver jorden fortsatte att vara en besvikelse. Det hände ingenting hela tiden förutom att de drack väldigt mycket öl och sprit och hånglade i garage och så. Kanske intressant på sitt sätt men ;)

Nu tänkte jag göra ett nytt gräv i att-läsa-listan. Började igår på This is where it ends av Marieke Nijkamp som handlar om en skolskjutning, och imorse började jag lyssna på Utrensning av Sofi Oksanen. Båda har stått på listan i en mindre evighet, så det är dags.
 
Håller på med Rachel Cusk-trilogin. Har läst de två första, Outlines och Transit, och nu väntar Kudos. Jag tyckte den första var OK, den andra riktigt bra så nu har jag höga förväntningar på den tredje.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 894
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 121
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp