Vad läser du just nu? Del 8

Försöker läsa in mig på en del barn och ungdomslitteratur nu, har tappat det helt sen jag jobbade på skolbibliotek. Nu har jag inköpsansvar för en filial så behöver uppdatera mig en del. Igår plöjde jag hela Kristina Ohlssons serie om kidsen i Åhus, tyckte mycket om serien. Läste också Glitterflickan av Moa Eriksson Sandberg , lite ojämn men helt ok.

Tanterna på min filial älskar feelgood så jag har tagit mina första stapplande steg i genren med Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Cogan :D Inte kommit så långt än men hög mysfaktor! Privat läsning eller vad man ska kalla det är just nu Nina Wähäs Testamentet och lite härlig romance av Lisa Kleypas, sista delen i Bow Street Runners.

Tips på måsteläsning i barn och ungdom mottages tacksamt mvh lätt förvirrad bibliotekarie... :crazy:
Christina Lindström kanske? Skriver både YA och för barn.

https://www.barnensbibliotek.se/tabid/1277/Default.aspx

Men vad lustigt att du nämner Testamentet! Så sent som i går sökte jag i tråden för att se om någon läst den, det hade ingen. Jag är nyfiken på den, är den bra?

Stort grattis till jobbet! Jag älskar mitt. Här kommer en lista på några jag kommer på så hör på rak arm (semester) och som är poppis.

hcg
Ingelin Angerborn Rum 213, Sal 305 och Fyr 137
Jeff Kinney Handbok för alla mina fans 1-8
Åsa Larsson Pax-böckerna 1-12
Camilla Jönssons serie om Svarta Rosen - har för mig att första delen heter Uppdraget
Lena Ollmark tycker många om. Särskilt hennes lättlästa skräckberättelser.

Hcf
Elin Lindells böcker om Jördis
Sara Ohlssons böcker om Frallan
Frida Nilssons om Hedvig (allt av henne egentligen. Ishavspirater som @Killaloe nämner älskar lärare som högläsning)
Martin Widmark såklart. Lasse o Maja är omåttligt poppis fortfarande. Nelly Rapp däremot lånas inte så mycket.
Anna Hanssons serie om Monsterhotellet
Martin Olczaks Jakten på Jack-serie

Ungdom
Fantasy är störst
Percy Jackson ett måste. Allt av Riordan egentligen.
När hundarna kommer Jessica Schiefauer
Sabaa Tahirs Askföddserie
Sofia Nordins dystopiserie som börjar med En sekund i taget.
Vad som helst av Jenny Jägerfeld
Sofia Bjärbo är också fruktansvärt bra

Alltså jag kan hålla på i evigheter. Det finns ju en massa bra lättläst för ungdomar också. Och börja läsaböcker.

Tillägg: och man måste ju tänka normkritiskt också. Lätt på ungdomssidan men mer utmaning för de yngre. Det finns massvis men barnen är ganska traditionella är min upplevelse.
 
Jag har den sista människan i bokhyllan, men inte kommit mig för att läsa den än... Men även Mary Shelley själv är väldigt fascinerande, är väldigt sugen på att läsa en ny biografi om henne som kom ut förra året (tror jag) och som, enlig recensionen, skulle ha lite mer genusperspektiv.

Jag gillar också Dickens, och om du gillar honom rekommenderar jag även George Eliot (fast du kanske redan läst henne :D). Jag tycker Eliot påminner mycket om Dickens både i berättar stil och engagemang mot sociala orättvisor, fast Eliot har lite mer allvar och mindre humor. Jag läste nyss hennes Middlemarch och när jag läst ut den ville jag börja om direkt från början för jag ville inte lämna middlemarch riktigt än :p (avhöll mig dock då boken är närmare 900 sidor och jag har planerat att läsa lite annat innan sommaren är slut...)

Dracula läste jag när jag var ca 12-13, en förkortad version anpassad för yngre målgrupp, så ev hade de städat bort könsnormerna eller så har min hjärna städat bort det i 'värt att glömma' facket :D Men jag hade ingen aning om att den handlade om vampyrer när jag läste den (ja, jag växte upp under en sten:p) och blev helt hänförd och lite lätt besatt av den efteråt...

Jag har inte läst Eliot men Middlemarch är nästa bok på kö i min hög. Har du hört talas om Rebecca Meads "My Life In Middlemarch"?

"A New Yorker writer revisits the seminal book of her youth--Middlemarch--and fashions a singular, involving story of how a passionate attachment to a great work of literature can shape our lives and help us to read our own histories."

Jag köpte den för flera år sedan med planen att först läsa Middlemarch och sedan Meads bok men det blev aldrig av. Nån gång...
 
Påbörjat Hilma - en roman om gåtan Hilma är Klint, skriven av Anna Laestadius Larsson.
Älskar hennes konst, så känns skönt att äntligen ta tag i att läsa boken om henne.
 
Jag har inte läst Eliot men Middlemarch är nästa bok på kö i min hög. Har du hört talas om Rebecca Meads "My Life In Middlemarch"?

"A New Yorker writer revisits the seminal book of her youth--Middlemarch--and fashions a singular, involving story of how a passionate attachment to a great work of literature can shape our lives and help us to read our own histories."

Jag köpte den för flera år sedan med planen att först läsa Middlemarch och sedan Meads bok men det blev aldrig av. Nån gång...
Nej, den har jag inte hört talas om. Låter intressant, ska kollas upp :up:
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)

Ibland, från semestern använder jag tex en biljett från ett museum lr något annat kul vi gjort som bokmärke, känns lite som att minnet av det är med en lite längre då på nått sätt. Annars viker jag också hörnan, dock aldrig hört uttrycket hundöron men ska börja använda det, låter jätte mysigt 🤗 tycker också om när böcker ser använda ut.
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)
Hundöron på pocket, aldrig på inbundna.
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)

Jag använder någon form av bokmärken, förstör absolut inte sidorna i en inbunden bok!
Pocketböcker kan tänkas misshandlas lite, men inte på nivån hundöron.

Man ska vara rädd om grejerna...

Och lika självklart misshandlas inte biblioteksböcker heller.

som bokmärke används allt från biljetter till den papperslapp som fanns i närheten till egenbroderade till sådana där vikta med magnet.
Ibland en garnstump också, om jag har ett garnnystan men inget annat i närheten.
 
Just det.

Just nu läser jag (brottvis, går inte att sträckläsa) ett urval av Churchill´s tal.
Mycket intressant eftersom talen så tydligt speglar tidsepoken - och sträcker sig över väldigt många år av brittisk historia.
Jag är nu på 1945, och kriget i Europa har tagit slut men det är fortfarande krig i Asien.
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)
Jag gör typ alltid hundöron oavsett boktyp. Undantagen är om jag lånar böcker av någon annan eller köper någon specialutgåva eller sådär :)
 
Tips på måsteläsning i barn och ungdom mottages tacksamt mvh lätt förvirrad bibliotekarie... :crazy:

Åh, en favoritgren för mig :D

Här kommer lite titlar som jag har gillat det senaste - mest ungdom :) Jag lär ha bloggat om de flesta, får inte länka men skulle du vilja läsa mer utförligt så PM:a!

Hej då, vi ses väl av Linda Åkerström
Konsten att skapa en tjej och Konsten att bli känd av Caitlin Moran (för äldre ungdomar kanske)
Är det nu allt börjar? av Siri Spont
Hålla andan av Flora Wiström
Makten av Naomi Alderman
Drottningsylt: nästan helt sanna sagor av Josefin Johansson (funkar från skolåldern och upp skulle jag tro)
Rosenregimen av Elin Bengtsson
Five feet apart av Rachael Lippincott (hittar inte på svenska, ännu, men den ska bli tv-serie tror jag så snappas säkert upp)
Normal people av Sally Rooney (äldre ungdomar)
Girls on fire av Robin Wasserman (hittar inte heller på svenska)
Dumplin' och Puddin' av Julie Murphy
Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid
Flickvänsmaterial av Yrsa Walldén
Efter Ekot av Olivia Bergdahl
Slutet av Mats Strandberg
Ingenting och allting och Idag är allt av Nicola Yoon
Mirror mirror av Cara Delevingne
En väktares bekännelser av Elin Säfström (finns två till men jag har inte hunnit med dem än)
Tre saker jag inte vet om dig och What to say next av Julie Buxbaum
Moxie av Jennifer Mathieu
Jaga vatten av Ellen Strömberg
Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo
Comedy Queen av Jenny Jägerfeld
Blixtra, spraka, blända! av Jenny Jägerfeld
Livet i en skokartong av Liv Marit Weberg
Böckerna av Becky Albertalli om Simon och Leah, jag kan inte för mitt liv komma på de svenska titlarna
Ramona Blue av Julie Murphy
Alla suger och det är ingens fel av Ebba Hyltmark
Allt av Christina Lindström, som du redan fått tips om
The rest of us just live here av Patrick Ness
Allt av Sarah Crossan (prosalyrik)
Stanna av Flora Wiström
We are okay av Nina LaCour
Ragga som du shoppar av Lin Jansson (prio ett på denna, underbar! Clara Henry har läst in ljudboken, den gör sig fint som sådan om du gillar att lyssna)

Det var det från 2018 och 2019 :angel: Men det finns mer, om du önskar!
 
Åh, en favoritgren för mig :D

Här kommer lite titlar som jag har gillat det senaste - mest ungdom :) Jag lär ha bloggat om de flesta, får inte länka men skulle du vilja läsa mer utförligt så PM:a!

Hej då, vi ses väl av Linda Åkerström
Konsten att skapa en tjej och Konsten att bli känd av Caitlin Moran (för äldre ungdomar kanske)
Är det nu allt börjar? av Siri Spont
Hålla andan av Flora Wiström
Makten av Naomi Alderman
Drottningsylt: nästan helt sanna sagor av Josefin Johansson (funkar från skolåldern och upp skulle jag tro)
Rosenregimen av Elin Bengtsson
Five feet apart av Rachael Lippincott (hittar inte på svenska, ännu, men den ska bli tv-serie tror jag så snappas säkert upp)
Normal people av Sally Rooney (äldre ungdomar)
Girls on fire av Robin Wasserman (hittar inte heller på svenska)
Dumplin' och Puddin' av Julie Murphy
Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid
Flickvänsmaterial av Yrsa Walldén
Efter Ekot av Olivia Bergdahl
Slutet av Mats Strandberg
Ingenting och allting och Idag är allt av Nicola Yoon
Mirror mirror av Cara Delevingne
En väktares bekännelser av Elin Säfström (finns två till men jag har inte hunnit med dem än)
Tre saker jag inte vet om dig och What to say next av Julie Buxbaum
Moxie av Jennifer Mathieu
Jaga vatten av Ellen Strömberg
Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo
Comedy Queen av Jenny Jägerfeld
Blixtra, spraka, blända! av Jenny Jägerfeld
Livet i en skokartong av Liv Marit Weberg
Böckerna av Becky Albertalli om Simon och Leah, jag kan inte för mitt liv komma på de svenska titlarna
Ramona Blue av Julie Murphy
Alla suger och det är ingens fel av Ebba Hyltmark
Allt av Christina Lindström, som du redan fått tips om
The rest of us just live here av Patrick Ness
Allt av Sarah Crossan (prosalyrik)
Stanna av Flora Wiström
We are okay av Nina LaCour
Ragga som du shoppar av Lin Jansson (prio ett på denna, underbar! Clara Henry har läst in ljudboken, den gör sig fint som sådan om du gillar att lyssna)

Det var det från 2018 och 2019 :angel: Men det finns mer, om du önskar!

Oj en diger lista :D En del har jag läst men det fanns gott om tips, tusen tack!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 797
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 047
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp