Vad läser du just nu? Del 8

Efterlyser en bok som någon läste för någon månad sedan som jag tyckte verkade jättebra men inte hittar igen.

Det var något om ett träd eller en brunn och något om lögner eller sanningar? Tror boken klassas som en ungdomsbok och att författaren är en kvinna. Anyone? :D
 
Jag har tydligen gått in för böcker som är jättebra men som skildrar en hemsk verklighet. Just nu läser jag Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead och lär mig samtidigt mycket om slaveriets grymheter och om rasismen.
 
Efterlyser en bok som någon läste för någon månad sedan som jag tyckte verkade jättebra men inte hittar igen.

Det var något om ett träd eller en brunn och något om lögner eller sanningar? Tror boken klassas som en ungdomsbok och att författaren är en kvinna. Anyone? :D

Kan det vara Lögnernas Träd kanske?av Frances Hardinge.
 
Ni som läser era egna böcker (alltså inte lånade från bibblan eller liknande) använder ni bokmärken eller kör ni hundöron?

En bekant som lånade en av mina böcker blev helt bestört över att jag vikt hörn nämligen, hon menade på att man ju förstör boken. Själv tycker jag det är lite fint på något vis? Liksom ett bevis på att den blivit läst och omtyckt eller något :)
Jag har alltid varit väldigt noga med bokmärken (men eftersom jag är världsmästare på att slarva bort bokmärken blir det oftast i form av en biljett, reklamblad eller någon annan sorts pappersbit som råkar ligga i närheten) men har på senaste vikt både ett och två hundöron och insett att det ju är riktigt praktiskt... Det tar dock fortfarande emot!
 
Fördelen med att vara sjukskriven är att jag har mycket tid att läsa. Sträckläste boken om Hilma af Klint och gillade den mycket, väckte många frågor om mitt eget konstnärskap.

Ska nu påbörja en bok jag haft hemma ett tag men inte läst. "Baserad på en sann historia" Av Delphine de Vigan. Gillar författaren så ska bli kul att läsa ytterligare en bok av henne.
 
@Halfrek och alla andra som gillar serier/grafiska romaner.

Kom att tänka på tre böcker som jag haft väldigt fina samtal med elever om.

Vi kommer snart hem igen, av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting. Jag fick köpa in fem ex eftersom framförallt mina fyror inte kunde sluta prata om den.

Detta är mitt liv, av Rose Lagercrantz och Anneli Furmark. Fantastisk skildring av en flicka med autism.

Vi skulle segla runt jorden, av Elisabeth Widmark och Anna Sundström Lindmark. Psykisk ohälsa och självmord hos förälder.
 
Jag har läst Underfors av Turtschaninoff. Väldigt annorlunda bok generellt som bygger på fisk/svensk (nordiska) folksagor om troll och annat. Väldigt välskriven, men så väldigt annorlunda från hennes andra böcker jag läst om Maresi/röda klostret.

Men hela idén med att det finns en stad under Helsingfors (därav underfors) är helt genial!
 
Jag har läst Underfors av Turtschaninoff. Väldigt annorlunda bok generellt som bygger på fisk/svensk (nordiska) folksagor om troll och annat. Väldigt välskriven, men så väldigt annorlunda från hennes andra böcker jag läst om Maresi/röda klostret.

Men hela idén med att det finns en stad under Helsingfors (därav underfors) är helt genial!

ÅH, den vill jag verkligen läsa. Har helt missat. Tack för tipset!
 
ÅH, den vill jag verkligen läsa. Har helt missat. Tack för tipset!
Jag hade helt missat den också, om det inte varit för mina fantastiska bibliotekarier på lokala biblioteket som skyltade den i min ögonhöjd :D Hoppas du gillar den trots att den är så annorlunda mot hennes andra böcker.
 
@Tilly_85 @parellikusken @Klara @kryddelydd @Killaloe @Mineur

Vad kul att se att det är lite spridda skurar här också. Ja visst är det praktiskt, men kan förstå den andra sidan också så att säga om att inte förstöra, även om jag inte delar åsikten.

Intressant att folk gör skillnad på pocket och inbudet även om jag nu när jag tänker på det såklart fattar logiken. Jag läser nästan bara pocket, tycker inbundna böcker är så tunga och otympliga att hålla i. :)
 
Försöker läsa in mig på en del barn och ungdomslitteratur nu, har tappat det helt sen jag jobbade på skolbibliotek. Nu har jag inköpsansvar för en filial så behöver uppdatera mig en del. Igår plöjde jag hela Kristina Ohlssons serie om kidsen i Åhus, tyckte mycket om serien. Läste också Glitterflickan av Moa Eriksson Sandberg , lite ojämn men helt ok.

Engelforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är ju så himla bra (för lite äldre ungdomar).

Bergmark Elfgren har ju även skrivit Norra Latin. Jag läste den nyligen och tyckte om den! Den speglar delvis det typiska (känslo)livet i tonåren samt har, såklart, en del övernaturliga inslag. Jag läser väldigt sällan sådant men i dessa böcker funkar det.

Om det kan vara något sånt du söker. :)
 
Engelforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är ju så himla bra (för lite äldre ungdomar).

Bergmark Elfgren har ju även skrivit Norra Latin. Jag läste den nyligen och tyckte om den! Den speglar delvis det typiska (känslo)livet i tonåren samt har, såklart, en del övernaturliga inslag. Jag läser väldigt sällan sådant men i dessa böcker funkar det.

Om det kan vara något sånt du söker. :)

Läst allihop :D Just för ungdomar och lite äldre kids har jag rätt bra koll, läser en hel del privat i den genren. Gillade verkligen Norra Latin!
 
Fick denna bok på posten igår från Folkuniversitetet då jag sitter i styrelsen där. Så den boken hade jag tänkt börja läsa nu, känns väldigt aktuell då den är baserad på den senaste forskningen.
15630069773466699047168581634553.jpg
 
Lyssnar på Off to be the wizard av Scott Meyer. Herregud så roligt! Är på del fyra av sex, står och flinar vid mitt bord på jobbet. Det är så underhållande!
Den handlar om några personer som hittat en datorfil som låter dem manipulera verkligheten. På grund av detta måste de fly till medeltidens England.
Riktigt rolig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 848
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 091
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp