Vad läser du just nu? Del 8

Min viktorianska sommar rullar på i sakta mak. Hittills har jag läst (alt lyssnat på):
Lögnernas träd
Frankenstein
Dracula
Dr Jekyll och Mr Hyde
David Copperfield

Nu lyssnar jag på Jane Eyre och läser Middlemarch.

David Copperfield var en lycka att läsa. Jag har skrattat så att jag väckt min man på kvällarna. Det finns särskilt ett kapitel där Copperfield väldigt plötsligt drabbas av den stora förälskelsen. Så fruktansvärt roligt.
Boken är sorglig också. Och dråplig, spännande och fascinerande i största allmänhet. Ett helt fantastiskt persongalleri såklart. Det är väl det Dickens är mest känd för egentligen? Sina karaktärer.

Copperfield har jag inte kommit mig för att läsa än, fastän jag älskar Dickens. Får lägga den på listan :)

Vad tyckte du om Frankenstein? Jag läste den förra sommaren och var väldigt förvånad. Jag hade nog dålig koll och insåg hur annorlunda historien var från vad man ser i modern tappning. Ingen Igor ;) Väldigt spännande motiv om vad som gör en till ett odjur, även om det som vanligt ofta diskuteras i termer om religion och själ. Dracula har jag också tagit mig igenom.

Jane Eyre tycker jag är fantastisk, får läsa om den snart. Är Wuthering Heights också på din lista?
 
Ja han gör ju det. Han är en jäkla hjälte.

Vet inte om du följer honom på fb, men förra veckan tog han upp hur Amelia hade ett riktigt hjärnsläppsreportage om sugardating som en väg till lyx och pengar. Detta fick sån uppmärksamhet att Amelia tvingades pudla och har gjort upp om ett möte med honom om hur man kan jobba mot trafficking.

Jo, jag följer honom. Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad när det gäller kvinnomagasin och ofta helt motsägelsefulla bilder, rubriker och artiklar (även om det här verkar vara bortom all rim och reson). Vi har verkligen inte kommit längre. Tyvärr säljer det uppenbarligen.

Men det är fantastiskt med de som orkar och som höjer sina röster, och som i det här fallet kan lägga en stor tyngd bakom sina uttalanden. Fantastisk vändning, i det tragiska. Så himla bra att det uppmärksammas och inte bara slinker igenom.
 
Jo, jag följer honom. Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad när det gäller kvinnomagasin och ofta helt motsägelsefulla bilder, rubriker och artiklar (även om det här verkar vara bortom all rim och reson). Vi har verkligen inte kommit längre. Tyvärr säljer det uppenbarligen.

Men det är fantastiskt med de som orkar och som höjer sina röster, och som i det här fallet kan lägga en stor tyngd bakom sina uttalanden. Fantastisk vändning, i det tragiska. Så himla bra att det uppmärksammas och inte bara slinker igenom.
Verkligen! Trots all tung skit han jobbar med dagligen orkade han tag i det där med Amelia.

Måste köpa hans andra faktabok också, har bara läst den första.
 
Den senaste tiden har jag läst följande.

- Det Mest förbjudna och Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig av Kerstin Thorwall. Läste dem i tjugoårsåldern för första gången och läste nu om dem, med helt andra ögon. Drabbande.

- Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Otroligt fascinerande på många sätt.

- ABC-morden av Agatha Christie. Det är vad det är. Bra grejer!

- De hemlösa katterna i Homs av Eva Nour. Intressant om diktaturer makt över sina invånare.
 
Den senaste tiden har jag läst följande.

- Det Mest förbjudna och Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig av Kerstin Thorwall. Läste dem i tjugoårsåldern för första gången och läste nu om dem, med helt andra ögon. Drabbande.

- Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Otroligt fascinerande på många sätt.

- ABC-morden av Agatha Christie. Det är vad det är. Bra grejer!

- De hemlösa katterna i Homs av Eva Nour. Intressant om diktaturer makt över sina invånare.
Roligt att höra om Thorvall! Har nog bara läst Det mest förbjudna men borde nog läsa om den, och ta den andra också.
 
Copperfield har jag inte kommit mig för att läsa än, fastän jag älskar Dickens. Får lägga den på listan :)

Vad tyckte du om Frankenstein? Jag läste den förra sommaren och var väldigt förvånad. Jag hade nog dålig koll och insåg hur annorlunda historien var från vad man ser i modern tappning. Ingen Igor ;) Väldigt spännande motiv om vad som gör en till ett odjur, även om det som vanligt ofta diskuteras i termer om religion och själ. Dracula har jag också tagit mig igenom.

Jane Eyre tycker jag är fantastisk, får läsa om den snart. Är Wuthering Heights också på din lista?

Jag blev också väldigt överraskad av Frankenstein. Jag har dock aldrig sett någon film (!!!) så jag hade bara vaga begrepp om nån galen vetenskapsman och ett monster med skruvar i halsen. Det som stannade kvar var hos mig var, precis som du skriver, resonemanget kring ondska och vad som gör en människa till en människa. Men också detta med krocken mellan religion och vetenskap som var så typisk för tiden. Tänk vilken käftsmäll Darwin måste ha varit.

Och JA, läs David Copperfield. Det var min första Dickens så jag har inget att jämföra med. Ska läsa fler sedan när jag tagit mig igenom min lista.

Jag är helt fast i Jane Eyre. Hon har precis träffat Mr Rochester så jag har inte kommit så långt.

Wuthering Heights står på listan men jag kommer inte att hinna med den (Jag ska till Berlin i oktober så jag planerar ett Berlintema till hösten). Tycker du om den?

Glömde förresten att jag läst Alice i Underlandet också i sommar. Älskade den!
 
Wuthering Heights står på listan men jag kommer inte att hinna med den (Jag ska till Berlin i oktober så jag planerar ett Berlintema till hösten). Tycker du om den
Tar mig friheten att svara - jag förstår nämligen inte alls storheten med Svindlande höjder :o Det var ett så osympatiskt persongalleri att jag blev frustrerad.

Däremot tycker jag definitivt du ska läsa mer Dickens :D En julsaga är verkligen jättebra (och även om Disney fångat andan rätt bra där så är boken ändå bättre hur mycket jag än gillar filmen :) )
 
Roligt att höra om Thorvall! Har nog bara läst Det mest förbjudna men borde nog läsa om den, och ta den andra också.
Ja men gör det. Så intressant läsning. Såg nog inte riktigt tjusningen med böckerna sist, tyckte mest de var lite tjatiga, men nu funderar jag över psykisk ohälsa, trånga normer för hur en kvinna ska vara, föräldraskap, missbruk. Sånt.
 
Verkligen! Trots all tung skit han jobbar med dagligen orkade han tag i det där med Amelia.

Måste köpa hans andra faktabok också, har bara läst den första.

Ja, jag kan inte ta in hur tungt det måste vara att möta sånt här dagligen, på jobbet. Amelia kan nog te sig som en fjuttig sak i jämförelse, men han driver kampen hela vägen. Så otroligt stort engagemang.

Jag köpte både Skuggans lag och Nattstad nu. Men det är tungt att läsa så kanske blir det något annat emellan.
 
Ursäkta men din själ dog nyss - senaste boken jag läste ut. Intressant och fascinerande dystopi om en framtid där barn kan beställas och designas utifrån önskade egenskaper/utseende. Stundtals riktigt riktigt bra och mängder fantastiska formuleringar.

Har också lyssnat på Peter Pan, inga större överraskningar där men något mörkare än Disney-filmen (inte heller så överraskande). Nanna är dock fortfarande bästa karaktären :love:
 
Senast ändrad:
Tar mig friheten att svara - jag förstår nämligen inte alls storheten med Svindlande höjder :o Det var ett så osympatiskt persongalleri att jag blev frustrerad.

Däremot tycker jag definitivt du ska läsa mer Dickens :D En julsaga är verkligen jättebra (och även om Disney fångat andan rätt bra där så är boken ändå bättre hur mycket jag än gillar filmen :) )

Då gör jag rätt i att inte prioritera den. Jag brukar ofta tycka som du :)

Och det blir absolut mer Dickens! Tänk vad bra att man har missat så mycket. Det finns så mycket härligt kvar då!
 
Då gör jag rätt i att inte prioritera den. Jag brukar ofta tycka som du :)

Och det blir absolut mer Dickens! Tänk vad bra att man har missat så mycket. Det finns så mycket härligt kvar då!
Det kan ju vara en sådan gång som våra åsikter är skilda angående en bok :D Men generellt då så känns det väl ändå på något sätt bra att ha läst den, det blir enklare att hänga med i andra böcker där den hänvisas till (även om jag ju inte kommer tillhöra gruppen som läser svindlande höjder flera gånger). Så när du har tid och lust ska du ju såklart läsa den! :)

Så himla härlig inställning :love:
 
Det kan ju vara en sådan gång som våra åsikter är skilda angående en bok :D Men generellt då så känns det väl ändå på något sätt bra att ha läst den, det blir enklare att hänga med i andra böcker där den hänvisas till (även om jag ju inte kommer tillhöra gruppen som läser svindlande höjder flera gånger). Så när du har tid och lust ska du ju såklart läsa den! :)

Så himla härlig inställning :love:
Om inte annat så måste jag ju läsa den nu för att se om jag håller med dig :D
 
Började lyssna på A court of thorns and roses. Ska föreställa vara inspirerad av skönheten och odjuret. Gav den en dryg timme, men kände ingenting mer än milt störning, så gav upp :cool:
Har legat i bokhyllan på storytel i evigheter, då trodde jag fått tipset härifrån? Är det nån som läst och gillar den?
 
Jag köpte både Skuggans lag och Nattstad nu. Men det är tungt att läsa så kanske blir det något annat emellan.

Jag läste Nattstad i går i alla fall. Vidrigheterna tar inte slut. Intressanta skildringar från Simons besök i andra delar av Europa, och svårigheterna polisen stöter på i och med att länder har olika lagstiftningar. För att inte tala om problemet med de enorma samhällsklyftorna.
 
Jag läste Nattstad i går i alla fall. Vidrigheterna tar inte slut. Intressanta skildringar från Simons besök i andra delar av Europa, och svårigheterna polisen stöter på i och med att länder har olika lagstiftningar. För att inte tala om problemet med de enorma samhällsklyftorna.
Bra att du påminner, jag måste köpa den snarast. Den och Vargattacken som jag också är nyfiken på, jag gillar journalistik i bokform.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 806
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 048
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp