Vad läser du just nu? Del 8

Började lyssna på A court of thorns and roses. Ska föreställa vara inspirerad av skönheten och odjuret. Gav den en dryg timme, men kände ingenting mer än milt störning, så gav upp :cool:
Har legat i bokhyllan på storytel i evigheter, då trodde jag fått tipset härifrån? Är det nån som läst och gillar den?
Jag gillar alla hennes böcker och de har ju allmänt blivit väldigt populära, men i båda serierna (både den här och Throne of Glass) tycker jag väl lite bättre om böckerna längre in i serien (2:an och 3:an i den här serien, och framförallt 4 och framåt i Throne of Glass).

När det gäller just som ljudbok så har den väl knappt börjat efter en dryg timme? Det är 5-10 % av boken av vad jag förstår, så man har väl knappt kommit in i handlingen :) (och hon skriver inte precis korta böcker, även om ettorna i serierna ändå ligger på under 500 sidor ;) )
 
Jag gillar alla hennes böcker och de har ju allmänt blivit väldigt populära, men i båda serierna (både den här och Throne of Glass) tycker jag väl lite bättre om böckerna längre in i serien (2:an och 3:an i den här serien, och framförallt 4 och framåt i Throne of Glass).

När det gäller just som ljudbok så har den väl knappt börjat efter en dryg timme? Det är 5-10 % av boken av vad jag förstår, så man har väl knappt kommit in i handlingen :) (och hon skriver inte precis korta böcker, även om ettorna i serierna ändå ligger på under 500 sidor ;) )
Jag lyssnar på rätt högt tempo, så 1h på den boken blev nog 20-25%. Tycker jag en bok känns seg och tråkig efter den tiden tycker jag inte det är mycket värt att fortsätta, det finns ju så mycket bra böcker :idea:
Men kul att du gillar dem!
 
Jag lyssnar på rätt högt tempo, så 1h på den boken blev nog 20-25%. Tycker jag en bok känns seg och tråkig efter den tiden tycker jag inte det är mycket värt att fortsätta, det finns ju så mycket bra böcker :idea:
Men kul att du gillar dem!
Jag håller helt med - det finns alldeles för många bra böcker (och för lite tid) för att läsa klart böcker man börjat bara för att man började på dem :) Jag brukar även vara ganska kräsen i vilka böcker jag faktiskt börjar med, kollar alltid ratings innan eftersom jag tänker att chansen är större att jag kommer gilla boken om en massa andra också har gillat den ;)

Själv lånade jag hem Stackars Birger som varit rekommenderad i denna tråden av flera, och kom inte många sidor innan jag kom fram till att det inte var min typ av bok :p
 
Jag läste Nattstad i går i alla fall. Vidrigheterna tar inte slut. Intressanta skildringar från Simons besök i andra delar av Europa, och svårigheterna polisen stöter på i och med att länder har olika lagstiftningar. För att inte tala om problemet med de enorma samhällsklyftorna.

En bok som borde vara obligatorisk läsning i skolan.
 
En bok som borde vara obligatorisk läsning i skolan.

Ja, det är absolut ett viktigt ämne. Speciellt som han skriver om hur många unga personer (killar) tidigt kommer i kontakt med och starkt påverkas/influeras av hårdporr.

KL

Däremot höjde jag lite på ögonbrynen åt att många kvinnor beskrivs som ”snygga” eller ”vackra” i böckerna, t.o.m. en poliskollega vill jag minnas (i sammanhanget typ hur påfrestande det måste vara att som kvinna jobba i de miljöerna).

Jag fick inget grepp om det låg någon poäng bakom att beskriva kvinnorna så, annars känns det både ganska trist stereotypt och märkligt att återkommande lägga in en ”bedömning” av kvinnornas utseende i sammanhanget.

(Jag påverkas av att detta är något jag är helt allergisk mot och kräks rakt ut över när jag läser böcker normalt, men här är ämnet i övrigt alldeles för viktigt för att detta ska överskugga och det är säkerligen inte ämnat som något värderande, men synd och onödigt känner jag.)
 
Ja, det är absolut ett viktigt ämne. Speciellt som han skriver om hur många unga personer (killar) tidigt kommer i kontakt med och starkt påverkas/influeras av hårdporr.

KL

Däremot höjde jag lite på ögonbrynen åt att många kvinnor beskrivs som ”snygga” eller ”vackra” i böckerna, t.o.m. en poliskollega vill jag minnas (i sammanhanget typ hur påfrestande det måste vara att som kvinna jobba i de miljöerna).

Jag fick inget grepp om det låg någon poäng bakom att beskriva kvinnorna så, annars känns det både ganska trist stereotypt och märkligt att återkommande lägga in en ”bedömning” av kvinnornas utseende i sammanhanget.

(Jag påverkas av att detta är något jag är helt allergisk mot och kräks rakt ut över när jag läser böcker normalt, men här är ämnet i övrigt alldeles för viktigt för att detta ska överskugga och det är säkerligen inte ämnat som något värderande, men synd och onödigt känner jag.)
Vad trist. Jag minns inte det från första boken, var det likadant där?
 
Vad trist. Jag minns inte det från första boken, var det likadant där?

Jag tycker nog att det var ganska genomgående i böckerna. Inte till några ytterligheter, men så att jag noterade det på en del ställen.

Som en kvinna som beskrivs som en person som han ofta tänkt på hur ”sagolikt vacker” hon skulle ha varit om hon inte hamnat i långt gånget missbruk (första boken). Med välvilja kan man se det som ett sätt att försöka förklara vad missbruk gör med en person, men jag tycker inte att det är relevant hur just vacker hon skulle ha varit, om inte om var.
 
Jag tycker nog att det var ganska genomgående i böckerna. Inte till några ytterligheter, men så att jag noterade det på en del ställen.

Som en kvinna som beskrivs som en person som han ofta tänkt på hur ”sagolikt vacker” hon skulle ha varit om hon inte hamnat i långt gånget missbruk (första boken). Med välvilja kan man se det som ett sätt att försöka förklara vad missbruk gör med en person, men jag tycker inte att det är relevant hur just vacker hon skulle ha varit, om inte om var.
Usch, tråkigt ... men när du säger det: jag undrar om jag inte reagerade på det i samband med kvinnan som sålde sex som höggravid. Där tror jag att det fanns någon värdering om hennes utseende.
 
Ok. Harry Potter. Har lyssnat på tre böcker och är inte imponerad. Det är så förutsägbart! Är det värt att lyssna klart på hela serien? Blir det bättre?
 
Jag har läst ut Jane Eyre. Lyssnade de första kapitlen men ville hellre läsa den. Det var en fin läsupplevelse och jag tyckte mycket om Janes karaktär. Hur hon höll fast kärnan i sin personlighet från barndom och framåt. Trots alla svårigheter och lidande behöll hon det där otämjda och egensinniga. En person med stor integritet och värdighet.
Nu har jag tagit tag i Middlemarch igen. Den har tagit lite längre tid att komma in i och hittills har jag lite svårt att hålla i sär de olika personerna. Men det har lättat nu och den är fascinerande och underhållande.
 
Ok. Harry Potter. Har lyssnat på tre böcker och är inte imponerad. Det är så förutsägbart! Är det värt att lyssna klart på hela serien? Blir det bättre?
Alltså, det är ju böcker för barn. Gillar du generellt andra barn och ungdomsböcker i den genren? Jag älskar dem, men jag började ju också läsa dem som barn första gången. Är inte superförtjust i andra boken, och gillar de senare böckerna bäst, men har du inte fastnat än tror jag inte det är mycket idé :)
 
Köpte fem böcker i konst- och designteori igår. Detta är en bok i en serie jag läst de flesta i, är kortare texter som visar olika vinklar av olika ämnen kopplade till estetik.
Ska bli spännande att läsa om arkitekturteor, vet väldigt lite om det. :)
20190802_084925.jpg
 
@Ceta @fejt Ja, jag är nog inte riktigt målgruppen. Älskar fantasy, men vill ha lite mindre förutsägbart.. Tycker storyn i stort är bra men jag blir inte överraskad eller berörd på något sätt.
 
Invisible Woman av Caroline Criado Perez. Relativt lättläst om än frustrerande om hur datainsamling och kunskapsbias påverkar samhällsplanering, sjukvård, ekonomi, etc. Rekommenderas verkligen till alla med minsta intresse för rättvisefrågor.

Dag den Hjulbente av Harry Sjöman, en historisk roman från stenåldern. Intressant och lättläst, mycket manligt kamratskap, och utmanande vandringar i de svenska skogarna. Kanske inte en bok jag behöver äga hemma i hyllan, men en bra tågresebok.

Mitt Iran av Shirin Ibadi. Spännande hela boken igenom! Bitvis obehaglig men en bok om jag kommer att bära med mig och processa ett tag framöver. Mycket nutidshistoria och kvinnans roll och förändrade livssituation.
 
Ja, jag kan inte ta in hur tungt det måste vara att möta sånt här dagligen, på jobbet. Amelia kan nog te sig som en fjuttig sak i jämförelse, men han driver kampen hela vägen. Så otroligt stort engagemang.

Jag köpte både Skuggans lag och Nattstad nu. Men det är tungt att läsa så kanske blir det något annat emellan.

Det är viktiga böcker och Simon Häggström ska verkligen få all cred för sitt jobb och engagemang. Han är ute och föreläser en del också, även ute i skolor vilket är enormt bra!
 
Färdig med Knausgård #1, fantastisk! Blir en liten paus innan jag påbörjar del 2, de är rätt mastiga och jag känner att jag behöver smälta den lite.

Igår sträckläste jag Ragnar Jonassons Mörkret, en isländsk deckare som jag köpte in till mina deckargalna låntagare lite på vinst och förlust. Inte min kopp te men kommer nog gå hem. Ikväll tänkte jag påbörja Circe av Madeleine Miller som var månadens bokklubbsbok från The English Bookshop. Väldigt pepp på den!
 
Jag har precis läst Darktown av Thomas Mullen. Som deckare eller kriminalroman betraktat inte mycket att hänga i granen, men skildringen av rasism och rasdiskriminering är bitvis så starkt skildrad att det nästan känns rent fysiskt. Dels våldet och den genomgående spikraka skiljelinjen mellan hudfärger, dels den frustration över orättvisorna och bakbundenheten som detta medför för bokens huvudkaraktärer i deras yrkesroll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 636
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 808
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp