Vad läser du just nu? Del 8

Jag är antagligen helt sist på bollen i det här men jag har både som fysisk bok och i Bookbeat där jag lyssnar på böcker vilket är det enda jag gör nu funderat på om jag efter den boken jag har nu ska lyssna på Grottbjörnens folk för att det typ tillhör allmänbildningen men vet inte om det är värt att ta sig igenom tre mastodont böcker som den serien är? Vad tycker ni som läst den boken/serien?
Det är 6 böcker i serien. Jag har i min ungdom läst alla, jag kommer nog aldrig göra om det.
 
Jag har läst En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson och tyckte jättemycket om den! Fastnade med en gång och gillar verkligen hur den är uppbyggd med tre delar där en familjemedlem i taget ger sin version av en händelse som slutar med ett mord som dottern i familjen blir anklagad för. Det var en såndär bok jag bara längtade efter att få fortsätta med så jag kunde få veta vad som egentligen hände.

Annars har jag läst Kvinnan i fönstret av AJ Finn, gillade den med. Tyckte först att den lät alldeles för lik Kvinnan på tåget men tyckte nog mer om den här även om jag inte var jätteförtjust i huvudkaraktären.

Har också precis läst ut Bränn alla mina brev av Alex Schulman, jag hade lite svårt att komma in i den för att jag sällan gillar böcker baserade på sanna händelser men den tog sig för mig. Kom på mig själv med att sitta och hoppas på att det skulle lösa sig för hans förfäder även om det ju var tydligt från början att det inte skulle sluta väl.
 
Jag har läst En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson och tyckte jättemycket om den! Fastnade med en gång och gillar verkligen hur den är uppbyggd med tre delar där en familjemedlem i taget ger sin version av en händelse som slutar med ett mord som dottern i familjen blir anklagad för. Det var en såndär bok jag bara längtade efter att få fortsätta med så jag kunde få veta vad som egentligen hände
Har du läst hans andra bok, En nästan sann historia? Om inte så gör det! Också väldigt bra!
 
Har börjat läsa Ryttaren av Olseni och Handen. Är på sidan 20 och är lite överväldigand av alla namn. På 18 rader nämns 25 namn, 8 olika. För mig blir det lätt lite rörigt, när man samtidigt ska informera "Lisas före detta kollega NN, som numera jobbar på Aa med BB.." och så vidare. Hoppas jag slutar störa mig och gillar boken.

Har också läst Dubbla slag av Malin Giolito. Mycket beskrivning av trött mamma i kombination med ett för mig inte så intressant advokatbrott. För mig blev delarna om Hanna för enkla och den parallella historien om advokatgrejset för tris.

Och Åtta Steg bakom av Denise Rydberg. Gillar serien, mycket dialog och en lite finare vardag än min egen. Lättläst och brotten som begås är enkla att följa.
 
@mandalaki mfl : Berges bok är otroligt välskriven och nogsamt underbyggd.
Sen oavsett finns det alltid oftast i sådana här fall - oavsett ämne, en komplexitet som är ”något lite större” än att ”folk bara var dumma i huvudet” /sket i allt utom pengar osv”.
Men JA - återigen : boken är oerhört väl grundad gällande innehållet och redogörelserna och slutsatserna !

Håller även med @BornAgain ang att ”de högsta” slapp undan helt . Parkens besökssiffror rättar jag dock - de påverkades inte av detta på något sätt alls .

Med vänlig hälsning, hon som befann sig och jobbade där sedan många långa år när det oerhörda skedde .
OT Bara som ett klargörande:
Jag tror inte att de som arbetade på Kolmården var dumma - jag tror som Berge att de väldigt gärna ville arbeta där och att de därmed la sig vinn om att passa in på bekostnad av bl.a. säkerhet och förmågan att reflektera över hur varghållningen ändrats för att ge publiken vad de ville ha när de betalade 1000 kr för att besöka hägnet. 8000 besökare per år i två varghägn enligt Berge= minst 11 personer per dag och hägn besökte vargarna om de hade öppet 365 dagar per år :nailbiting:

Jag anser att det är ledningen sak att motverka en sådan utveckling. Man bör vara medveten om att man sitter på en för de anställda unik resurs och ta ansvar för det. Men ledningen var inte heller dum. De gjorde det som de upplevde var deras jobb - tjänade pengar. Och jag tror att de var för långt ifrån verksamheten för att förstå den (vd Mats Olson hade ingen bakgrund med djur, han var chef). De fattade nog inte priset för intäkterna i form av de anställdas och djurens välfärd och trygghet. JAG anser dock att det ingick i deras jobb att ta reda på sådana saker. Fast arbetssituationen uppmuntrade inte de anställda att hålla sina chefer informerade... så det är inte lätt. (Och samma år dock en montör på djurparken, vilket inte fick samma uppmärksamhet)

Däremot kan jag ha åsikter om de människor som fick idéen att besöka parken pga händelsen...:meh:
 
@BornAgain Vd du nämner var nytillträdd när incidenten skedde, så hans influens ang. det hela har alltid varit noll.
Montören du nämner var anställd hos en extern firma och jobbade under den firman på platsen.

I övrigt så ville jag bara inflika utifrån er diskussion det jag gjort. Jag har inte för avsikt att diskutera ämnet i detalj här i boktips tråden (eller nån annanstans heller egentligen).
 
@BornAgain Vd du nämner var nytillträdd när incidenten skedde, så hans influens ang. det hela har alltid varit noll.
Montören du nämner var anställd hos en extern firma och jobbade under den firman på platsen.

I övrigt så ville jag bara inflika utifrån er diskussion det jag gjort. Jag har inte för avsikt att diskutera ämnet i detalj här i boktips tråden (eller nån annanstans heller egentligen).
Vad gäller vd rollen - han hade tillträtt så ansvaret som kommer med rollen var enligt mig hans. Hur man agerade när händelsen inträffat var hans ansvar. Och man bör diskutera sådana här saker för hus ska kunderna annars fatta informerade beslut?
 
Vad gäller vd rollen - han hade tillträtt så ansvaret som kommer med rollen var enligt mig hans. End of diskussion

Det var ett svar på din motivering att han var chef osv. Om någon hade ansvaret var det de som faktiskt var styrande i hur produkten utvecklades till hur den såg ut och NÄR den gjorde det. Utöver det så var ju ansvaret utdelegerat vilket oftast är fallet under en VD.
 
Briggen Tre Liljor av Olle Mattson - en jättefin ungdomsbok om fattiga Mickel som bor med gamla farmor Matilda och hunden Bobbe i en stuga vid havet. En varm och vacker bok om utsatthet och gemenskap. Ska pappa Sjömannen komma hem tillslut? Ska Mickel få rida på en vit häst genom byn där de retar honom för hans dåliga fot? Ska Patron riva farmor Matildas stuga? Vad händer med fåret Ulle-Ulrika där lokatten kommer smygande?

Den finns filmatiserad också, upptäckte jag efter läsningen. Ska streama den någon dag för mitt milda hjärtas skull. Kan rekommenderas för alla yngre läsare, och även för äldre som vill få en dos stillsam socialrealism.

Jag funderade på att använda den i undervisningen, därav läsningen, får se om jag får in den i temat eller om det blir en annan bok som jag har haft ögonen på ett tag.
 
Jag har haft enorma problem med att komma igång med läsningen senaste åren, för bara 3 år sedan läste jag minst 2 böcker i veckan och som ung ännu mycket mer. Nu hittade jag det här med att lyssna på böcker på Bookbeat. Och jag lyssnar timtals varje dag, varje tillfälle som ges och dom har sjukt mycket att välja på, gammalt som nytt så jag har en lång lista över böcker jag ska lyssna på.

Själv anser jag att det är toppen att lyssna på böcker. Då kan jag göra annat samtidigt och under hundpromemaderna när man kanske inte egentligen har lust att ge sig ut alltid så vill jag liksom lyssna mer och då kommer jag ut lättare. Och städa, äta, virka, handla, fixa här hemma, när jag ska någonstans på ren transportsträcka.

Tycker ni det är "fusk" att lyssna och inte läsa? Jag tycker det öppnat en helt ny dörr för mig som inte har fokus för att läsa. Läser dock lite i en intressant bok om autism hos kvinnor som dom inte har men det går segt där.
 
Tycker ni det är "fusk" att lyssna och inte läsa? Jag tycker det öppnat en helt ny dörr för mig som inte har fokus för att läsa. Läser dock lite i en intressant bok om autism hos kvinnor som dom inte har men det går segt där.
Självklart inte! Jag tycker att alla sätt att läsa böcker på är bra och att det är fantastiskt att ljudböcker är så mycket mer lättillgängliga nuförtiden så att alla kan välja det sättet som passar en själv bäst :)
 
Jag har läst En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson och tyckte jättemycket om den! Fastnade med en gång och gillar verkligen hur den är uppbyggd med tre delar där en familjemedlem i taget ger sin version av en händelse som slutar med ett mord som dottern i familjen blir anklagad för. Det var en såndär bok jag bara längtade efter att få fortsätta med så jag kunde få veta vad som egentligen hände.

Jag läste den i våras och blev också fast! Jag har dock ännu inte kommit mig för att läsa något mer av honom. Har du?
 
Självklart inte! Jag tycker att alla sätt att läsa böcker på är bra och att det är fantastiskt att ljudböcker är så mycket mer lättillgängliga nuförtiden så att alla kan välja det sättet som passar en själv bäst :)
Jag är själv förvånad över hur stort utbudet är, stod i affären igår och skulle köpa en pocket som är helt nyutgiven men innan jag köpte boken tittade jag på Bookbeat och den fanns där också.

Jag tycker som du, att alla sätt är bra. Jag förstår syftet med att läsa när man är barn eller pluggar för att det är viktigt att lära sig men som vuxen fullt utbildad och läskunnig så är det ju bara bra med alla möjliga sätt. Jag brukar lyssna massor på olika poddar, har alltid något i öronen men nu blir det mindre podd och mer bok. På lite drygt en månad har jag lyssnat på 9 böcker, minst 135 timmar motsvarar det och det är i snitt 15 timmar per bok och ibland mer och ibland lite mindre.
 
Jag har haft enorma problem med att komma igång med läsningen senaste åren, för bara 3 år sedan läste jag minst 2 böcker i veckan och som ung ännu mycket mer. Nu hittade jag det här med att lyssna på böcker på Bookbeat. Och jag lyssnar timtals varje dag, varje tillfälle som ges och dom har sjukt mycket att välja på, gammalt som nytt så jag har en lång lista över böcker jag ska lyssna på.

Själv anser jag att det är toppen att lyssna på böcker. Då kan jag göra annat samtidigt och under hundpromemaderna när man kanske inte egentligen har lust att ge sig ut alltid så vill jag liksom lyssna mer och då kommer jag ut lättare. Och städa, äta, virka, handla, fixa här hemma, när jag ska någonstans på ren transportsträcka.

Tycker ni det är "fusk" att lyssna och inte läsa? Jag tycker det öppnat en helt ny dörr för mig som inte har fokus för att läsa. Läser dock lite i en intressant bok om autism hos kvinnor som dom inte har men det går segt där.
Jag konsumerar stora mängder ljudböcker. Tycker det är ett fantastiskt sätt att njuta av böcker när man inte har tid/ro/koncentrationsförmåga/whatever nog att läsa fysiska böcker.

Efter en "nära-väggen-upplevelse" för ett antal år sedan tappade jag möjligheten att läsa. Jag har alltid älskat att läsa, men hade verkligen inte koncentrationsförmåga att läsa. Ljudböcker blev min räddning. Nu kan jag läsa igen, men inte alls i samma utsträckning som innan. Jag lyssnar fortfarande mycket, när jag gör annat.
 
Det är 6 böcker i serien. Jag har i min ungdom läst alla, jag kommer nog aldrig göra om det.
Aha, hag trodde det "bara" var tre tegelstenar till böcker. Så det är inget du rekommenderar alltså? Jag har hört att det är massor av sex i dom, stämmer det?
 
Det låter som mig, jag kunde läsa i mängder förr
Jag konsumerar stora mängder ljudböcker. Tycker det är ett fantastiskt sätt att njuta av böcker när man inte har tid/ro/koncentrationsförmåga/whatever nog att läsa fysiska böcker.

Efter en "nära-väggen-upplevelse" för ett antal år sedan tappade jag möjligheten att läsa. Jag har alltid älskat att läsa, men hade verkligen inte koncentrationsförmåga att läsa. Ljudböcker blev min räddning. Nu kan jag läsa igen, men inte alls i samma utsträckning som innan. Jag lyssnar fortfarande mycket, när jag gör annat.

Tror att mina svårigheter hänger djupt ihop med mitt fokus och hur jag mår. Jag önskar jag kan komma igång att läsa igen. Åker till Vietnam i december och vill ligga på en fin strand och plöja böcker eller på hotellrummet när dom andra är i sina dubbelrum. Mamma och pappa i ett och brorsan och hans sambo i ett rum och jag i mitt singelrum. Haha, jag förstår inte hur dom ska orka stå ut med att aldrig vara ifred på hela resan medan jag har lyxen att ligga och läsa eller ladda ner ljudböcker för mig själv.

Är det någon som läst Tatueraren i auschwitz? Såg den på Maxi och ville köpa den för att kanske ta mig igenom den för att den lät intressant men jag håller ju redan på med en bok som jag läser typ samma sida tusen gånger så jag kommer ingenstans. Kollade upp det och det finns på Bookbeat. Finns det någon som kan recensera den?
 
Aha, hag trodde det "bara" var tre tegelstenar till böcker. Så det är inget du rekommenderar alltså? Jag har hört att det är massor av sex i dom, stämmer det?
Nej, det är inget jag rekommenderar. De första tre är ok, de sista är supersega. Och ja, massor med sex.
 
Det låter som mig, jag kunde läsa i mängder förr


Tror att mina svårigheter hänger djupt ihop med mitt fokus och hur jag mår. Jag önskar jag kan komma igång att läsa igen. Åker till Vietnam i december och vill ligga på en fin strand och plöja böcker eller på hotellrummet när dom andra är i sina dubbelrum. Mamma och pappa i ett och brorsan och hans sambo i ett rum och jag i mitt singelrum. Haha, jag förstår inte hur dom ska orka stå ut med att aldrig vara ifred på hela resan medan jag har lyxen att ligga och läsa eller ladda ner ljudböcker för mig själv.

Är det någon som läst Tatueraren i auschwitz? Såg den på Maxi och ville köpa den för att kanske ta mig igenom den för att den lät intressant men jag håller ju redan på med en bok som jag läser typ samma sida tusen gånger så jag kommer ingenstans. Kollade upp det och det finns på Bookbeat. Finns det någon som kan recensera den?
Tatueraren är en fantastisk bok! Lyssna på den!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 622
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 804
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp