Vad läser du just nu? Del 8

Lite osäker på om det är rätt tråd, men jag tror. Jag var inne på Akademibokhandeln idag och såg en liten boklampa, som man kunde fästa i boken. Nån som har en som?
Min sambo stör dig oerhört på sänglampan som tydligen stöööör hans sööömn :cautious: men för husfridens skull är det bäst att släcka.
 
Frannie Langtons bekännelser av Sara Collins. Obehaglig och spännande på 1800-talets Jamaica och i London. Huvudpersonen är dotter till en slav och en vit man, hon får viss utbildning och boken följer hennes uppväxt och liv, och samtidigt det brott hon anklagas för i London. Filosofisk och inte så våldsam men kvävande, författaren är duktig på att redovisa de olika huvudkaraktärerna och den respektive livssituation som påverkar vilka beslut de tar. En bok som jag hade svårt att släppa.
 
Lite mer läsning det senaste
Sirenen som kunde varit riktigt bra med tanke på grundidén men nä. Den var inte dålig men rätt platt och intetsägande i det stora hela.

Allt under himlens fäste hittade jag bland ungdomsböckerna på biblioteket men det kändes verkligen inte som en sådan med tanke på bpde språket och vem huvudkaraktären är?! Men å andra sidan är det ingen renodlad vuxen-roman heller, för då känns det som om boken kunnat utvecklats ytterligare. Jättefin och bra ändå, men väldigt tragisk såklart. Är det någon mer i tråden som läst den?

Hålla andan - vilken bok! Men så fruktansvärd. Jag var inte alls beredd på det när jag började, så det kom som en obehaglig överraskning. Men trots bokens ämne är den så bra och den berör verkligen.

Blev också klar med Bilder av henne som nog är en av dom bättre spänningsromaner jag läst det senaste! Bra tempo i boken och jag gillade hur allt avslöjades allt eftersom! Kan verkligen rekommenderas för alla som gillar den typen av böcker :)
 
Jag läser Pachinko av Min Jin Lee. Drog mig lite för den pga tjock och episk, men jag tycker verkligen om den.

Läser även pinfärska Punkpoet med svensk brytning av Louise Halvardsson, och har börjat lyssna på en psykologisk thriller som heter Everything but the truth av Gillian McAllister. Har även fått recensionsex av en bok som jag har längtat ihjäl mig efter, men den kommer inte officiellt ut förrän andra veckan i september och recensionsdag är först 7 oktober, så jag försöker suga på den lååååångsamt...
 
Tyvärr kan jag inte låta bli att läsa fortsättningen på Milleniumserien. Och det är med häpnad. HUr kan man som författare helt missa series själ och hjärta? Den är omgjord till vilken slätstruken deckare som helst. Lisbeth har blivit slätstruken och Mikael tråkig :crazy:.
 
Jag plöjer barn och ungdom för jobbet (och mig själv) nu. Slog precis igen Frances Hardinges "Önskebrunnen". Jättebra men inte i klass med "Lögnernas träd", tycker jag. Nu ska jag börja på "Kung Pow - Dödens dal" av Ola Lindholm.

Jag behöver ljudbokstips på Storytel. Fantasy helst och jag vill lyssna på svenska. Har ni något att rekommendera.

Middlemarch går trögt. Jag skyller på katten.
35781
 
Jag är sanslöst spretig i mitt läsande just nu och håller på med både Poverty Safari, Hur jag lärde mig förstå världen och An American Marriage på samma gång. Tänkte försöka avsluta åtminstone en av dem i helgen, för jag tycker inte alls om att ha så många påbörjade men oavslutade böcker på nattduksbordet!
 
Jag plöjer barn och ungdom för jobbet (och mig själv) nu. Slog precis igen Frances Hardinges "Önskebrunnen". Jättebra men inte i klass med "Lögnernas träd", tycker jag. Nu ska jag börja på "Kung Pow - Dödens dal" av Ola Lindholm.

Jag behöver ljudbokstips på Storytel. Fantasy helst och jag vill lyssna på svenska. Har ni något att rekommendera.

Middlemarch går trögt. Jag skyller på katten.
Visa bifogad fil 35781
Det är alltid katternas fel! :D :love:

Har du läst/lyssnat på böckerna av Kristin Cashore? Jag tyckte dom var lite ojämna men stundtals väldigt bra.

Jag antar att du läst/lyssnat på trilogin om korpringarna? Annars kanske det är ett alternativ?

Jag gillade åtminstone dom första tre böckerna i The Mortal Instruments så dom kanske också kan vara värda att kolla upp. Jag läste dom förvisso så vet inte hur dom fungerar som ljudbok dock :)

Sabaa Tahirs Askfödd är en sådan bok som många verkar älska (jag tycker den är okej) så kanske också kan vara något för dig?

Sen finns även Skämmerskans dotter som jag tyckte väldigt mycket om, den var lite egen iom hela fenomenet skämmerskor. Filmatiseringen var rätt tråkig dock :)
 
Det är alltid katternas fel! :D :love:

Har du läst/lyssnat på böckerna av Kristin Cashore? Jag tyckte dom var lite ojämna men stundtals väldigt bra.

Jag antar att du läst/lyssnat på trilogin om korpringarna? Annars kanske det är ett alternativ?

Jag gillade åtminstone dom första tre böckerna i The Mortal Instruments så dom kanske också kan vara värda att kolla upp. Jag läste dom förvisso så vet inte hur dom fungerar som ljudbok dock :)

Sabaa Tahirs Askfödd är en sådan bok som många verkar älska (jag tycker den är okej) så kanske också kan vara något för dig?

Sen finns även Skämmerskans dotter som jag tyckte väldigt mycket om, den var lite egen iom hela fenomenet skämmerskor. Filmatiseringen var rätt tråkig dock :)

Ja, du vet ju hur det är med katterna :love:

Jag började på den första Cashores, De utvalda men blev så irriterad på kärlekshistorien att jag gav upp den. Kanske dumt att inte ge den en chans?

Korpringarna är jag så himla sugen på men klarar inte av den uppläsaren så jag gav upp. Samma som läste Charlotte Cederlunds trilogi och det enda som fick mig att stå ut då var att dialekten kändes trovärdig.

Sabaa Tahirs har jag läst. Gillade dem (och eleverna älskar dem).

Skämmerskans dotter låter fin. Lo Kauppi läser också :love:

Jag börjar med Stad av aska - Tack!!!

Har du läst Maze Runner?
 
Jag började på den första Cashores, De utvalda men blev så irriterad på kärlekshistorien att jag gav upp den. Kanske dumt att inte ge den en chans?
Nä, om du kände att den inte var din grej så ska du absolut inte fortsätta! Jag tyckte förvisso att bok två (monstrets dotter?) var den bästa men inte så bra att det är värt att lyssna igenom bok ett för ;)

Skämmerskans dotter låter fin. Lo Kauppi läser också :love:

Jag börjar med Stad av aska - Tack!!!

Har du läst Maze Runner?
Älskar att Skämmerskans dotter dessutom är skriven av en danska!

Och förstår precis aversionerna kring uppläsare! Det kan verkligen förstöra en hel läsupplevelse!

Jag såg Maze Runner-filmen och efter det har jag väldigt svårt att ta det konceptet seriöst öht, tyvärr. Så tror aldrig att jag kommer gr mig på dom böckerna just för att jag alltid kommer ha filmen i bakhuvudet och det känns inte rättvist alls.

Just ja, på tal om saker som filmatiserats så tyckte jag rätt bra om bokförlagen till True Blood. Lyssnade förvisso bara på första eftersom jag har sett hela serien och den följer relativt bra, så det var rätt meningslöst, men den kanske kan vara värd att kolla upp? :)
 
Nä, om du kände att den inte var din grej så ska du absolut inte fortsätta! Jag tyckte förvisso att bok två (monstrets dotter?) var den bästa men inte så bra att det är värt att lyssna igenom bok ett för ;)


Älskar att Skämmerskans dotter dessutom är skriven av en danska!

Och förstår precis aversionerna kring uppläsare! Det kan verkligen förstöra en hel läsupplevelse!

Jag såg Maze Runner-filmen och efter det har jag väldigt svårt att ta det konceptet seriöst öht, tyvärr. Så tror aldrig att jag kommer gr mig på dom böckerna just för att jag alltid kommer ha filmen i bakhuvudet och det känns inte rättvist alls.

Just ja, på tal om saker som filmatiserats så tyckte jag rätt bra om bokförlagen till True Blood. Lyssnade förvisso bara på första eftersom jag har sett hela serien och den följer relativt bra, så det var rätt meningslöst, men den kanske kan vara värd att kolla upp? :)

Jag började på Maze Runner (har inte sett filmerna) eftersom en del lite läsovilliga pojkar fastnar för dem. Men jag vet inte. Sån himla tuppfäktning redan från start. Orkar nog inte.

Jag har inte sett True Blood så den ska jag definitivt kolla upp. Tack! Du är bäst :heart
 
Åh såg precis Enigma; Fågeln på Storytel som jag blev lite intresserad av - har du läst den @fejt ? nu när vi ändå är inne på Fantasy? :)
 
Jag började på Maze Runner (har inte sett filmerna) eftersom en del lite läsovilliga pojkar fastnar för dem. Men jag vet inte. Sån himla tuppfäktning redan från start. Orkar nog inte.

Jag har inte sett True Blood så den ska jag definitivt kolla upp. Tack! Du är bäst :heart
Jag förstår nog vad läsovilliga killar kan se i den - om böckerna är det minsta likt filmen. Det är ju mycket fokus på det matcho och actionen så det är ju ingen film iaf som liksom långsamt bygger upp en spänning utan det är väldigt mycket wysiwyg :)

Hur är det med Artemis Fowl förresten? Har ju några år på nacken nu men jag vet att jag verkligen tokälskade dom när dom kom och tror jättemycket på filmatiseringen (och är glad för att den kommer eftersom det innebär att böckerna syns mer igen) :D

Och tack! Och detsamma :love:
 
Jag är sanslöst spretig i mitt läsande just nu och håller på med både Poverty Safari, Hur jag lärde mig förstå världen och An American Marriage på samma gång. Tänkte försöka avsluta åtminstone en av dem i helgen, för jag tycker inte alls om att ha så många påbörjade men oavslutade böcker på nattduksbordet!

Åh, Poverty Safari har jag liggandes någonstans i väntan på att bli läst. Det hade jag nästan glömt. Är den bra?
 
Åh, Poverty Safari har jag liggandes någonstans i väntan på att bli läst. Det hade jag nästan glömt. Är den bra?
Jag har inte kommit mer än ungefär en tredjedel, men den är oerhört intressant än så länge. Knappast upplyftande, men för mig som är ganska ny i det här klassamhället förklarar det mycket om mitt nya hemland och varför en del tycker och agerar som de gör. Sedan är författaren uppväxt i staden jag nu bor i också, en stad som fortfarande har en väldigt tydlig klassegregation, vilket naturligtvis gör det lite extra intressant.
 
Lyssnade klart på Jag fann dig av Lisa Jewell igår. Riktigt bra! Ska lyssna på fler böcker va henne nu tänkte jag och startade i morse Varje steg du tar. Hoppas den är lika bra :)
 
Lyssnade klart på Jag fann dig av Lisa Jewell igår. Riktigt bra! Ska lyssna på fler böcker va henne nu tänkte jag och startade i morse Varje steg du tar. Hoppas den är lika bra :)
Rekommenderar hennes Then She Was Gone också! Kan inte hitta den svenska titeln just nu, men det är en av hennes senare böcker i alla fall och jag tyckte väldigt mycket om den!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp