Vad läser du just nu? Del 8

Den läser jag också nu. Vad tycker du?
Den är lite "torrare" än jag hade väntat mig, jag räknade liksom med att bli mer fångad av den men tycker fortfarande knappt halvvägs in att jag inte riktigt känner så mycket för någon av karaktärerna. Läser jag på baksidan låter det som en helt annan sorts bok än vad det är, tycker jag. Å andra sidan har jag kanske inte gett den en riktigt ärlig chans - det känns lite som en bok som man kanske skulle behöva läsa relativt många sidor av per gång för att fastna, och det har jag inte gjort.
 
Sist av alla typ har jag tagit mig igenom Orwells Djurens gård. Den är verkligen riktigt riktigt bra!

Är också i slutet av Ibland är man glad ibland är man lessen som jag nog mest tycker är märklig och inte alls lika bra som andra böcker av Montelius jag läst eller lyssnat på. Men bra ändå! Hon är ju otroligt skicklig på att formulera sig!
 
Åh, svensk fantasy vill jag försöka ha koll på. Så roligt att det verkar vara en växande genre här hemma också. Den lät himla spännande.
Ja men eller hur? Det är så himla roligt med svensk/nordisk fantasy tycker jag! Nu har du ju redan läst dom, men såg att Naondel och Maresi fanns som ljudböcker inlästa av Turtschaninoff, känns nästan värt att lyssna/läsa om :D
 
Jag förstår nog vad läsovilliga killar kan se i den - om böckerna är det minsta likt filmen. Det är ju mycket fokus på det matcho och actionen så det är ju ingen film iaf som liksom långsamt bygger upp en spänning utan det är väldigt mycket wysiwyg :)

Hur är det med Artemis Fowl förresten? Har ju några år på nacken nu men jag vet att jag verkligen tokälskade dom när dom kom och tror jättemycket på filmatiseringen (och är glad för att den kommer eftersom det innebär att böckerna syns mer igen) :D

Och tack! Och detsamma :love:

Åh, Artemis Fowl - tack för påminnelsen! Visste inte att det kommer en film. Då känns det läge att komplettera på bibblan. Det är alltid svårt med begränsad budget att bestämma sig för om man ska satsa på nytt hela tiden eller om man ska ersätta saknade ex i gamla serier. Nu kan jag ju fiska upp den pärlan igen.

Gjorde faktiskt en beställning på en äldre serie idag - Cornelia Funkes, Reckless. Har inte läst den själv men lyssnade på en så fin intervju med henne och blev alldeles tagen.
Lisa Bjärbo var det som intervjuade och det gör ju inte saken sämre precis.
 
Ja men eller hur? Det är så himla roligt med svensk/nordisk fantasy tycker jag! Nu har du ju redan läst dom, men såg att Naondel och Maresi fanns som ljudböcker inlästa av Turtschaninoff, känns nästan värt att lyssna/läsa om :D

Jag lyssnade på dem. Helt fantastiskt var det! Jag är nog lite kär i Turtschaninoff :heart
 
Åh, Artemis Fowl - tack för påminnelsen! Visste inte att det kommer en film. Då känns det läge att komplettera på bibblan. Det är alltid svårt med begränsad budget att bestämma sig för om man ska satsa på nytt hela tiden eller om man ska ersätta saknade ex i gamla serier. Nu kan jag ju fiska upp den pärlan igen.

Gjorde faktiskt en beställning på en äldre serie idag - Cornelia Funkes, Reckless. Har inte läst den själv men lyssnade på en så fin intervju med henne och blev alldeles tagen.
Lisa Bjärbo var det som intervjuade och det gör ju inte saken sämre precis.

Castingen till Artemis Fowl känns så himla bra så om dom inte klantar till det alldeles fullkomligt så kommer det bli hur bra som helst. Är väldigt taggad på den även om det är ett tag kvar :D

Cornelia Funke är en av mina absoluta favoriter! Reckless-böckerna är jättefina och väldigt speciella så har du tid är dom de, men bäst av alla är Bläckmagi! Alltså den är verkligen magisk :love:
 
Castingen till Artemis Fowl känns så himla bra så om dom inte klantar till det alldeles fullkomligt så kommer det bli hur bra som helst. Är väldigt taggad på den även om det är ett tag kvar :D

Cornelia Funke är en av mina absoluta favoriter! Reckless-böckerna är jättefina och väldigt speciella så har du tid är dom de, men bäst av alla är Bläckmagi! Alltså den är verkligen magisk :love:

Åh, vad roligt att du tycker så mycket om henne. Det gör mig jätteglad! Jag tror att vi hade Bläckmagi på nåt bibliotek i kommunen. Ska genast beställa hem. Så konstigt att vi inte har fler av Funke.

I slutet av intervjun ber Lisa Bjärbo henne att rekommendera en bok av en annan författare. Hon väljer Kyrkogårdsboken. Bara det :love:

Har du lyssnat på Bladen Brinner? Funke är med i avsnitt 2 från den 6 okt 2016.
 
Åh, vad roligt att du tycker så mycket om henne. Det gör mig jätteglad! Jag tror att vi hade Bläckmagi på nåt bibliotek i kommunen. Ska genast beställa hem. Så konstigt att vi inte har fler av Funke.

I slutet av intervjun ber Lisa Bjärbo henne att rekommendera en bok av en annan författare. Hon väljer Kyrkogårdsboken. Bara det :love:

Har du lyssnat på Bladen Brinner? Funke är med i avsnitt 2 från den 6 okt 2016.
Ja jag tycker det är jättekonstigt verkligen att hon inte är större eftersom det hon skrivit är så himla bra och Bläckhjärta/Bläckmagi/Bläckdöd är verkligen speciella böcker. Det galna är jag inte heller hade någon koll på henne innan min tyska brevkompis skickade bläckhjärta till mig. Och då tycker jag ändå att jag typ dammsuger hyllorna (och alltid har gjort) efter undgomsfantasy-ish.

Tusen tack för tipset! Ska definitivt lyssna på det! :love: Plus dessutom för sympatisk boktips! Och angående Gaiman så har han själv läst in sin Neverwhere som ljudbok, så himla bra!
 
Fick total idetorka men så gatt Nextory hade Janets Evanovich One for the money var flera år sedan jag läste igenom alla böcker så nu kör vi en repeat. Det är ju bara 17st :D

Enkla småroliga. Dock är det mycket störande att de engeska versionerna lägger in musik. WTF det är en ljudbok. Helt ok precis i början men mitt i?

Sitter och fnissar för mig själv när jag lyssnar på den.
 
Börjat lyssna på Grit av Angela Duckworth. Såg hennes TED Talk för länge sen och var fascinerad, så himla glad att jag hittade boken på Storytel.
 
Ett tag sen jag var med i tråden men jag läser flitigt ännu.
På Storytel have jag lyssnat igenom 4 av 7(?) böcker i Outlander serien av Diana Gabaldon, skall påbörja The Fiery Cross när jag känner mig mogen. Davina Porter är bara bäst på att läsa och rent tekniskt tycker jag böckerna är väldigt väl skrivna, men ibland tycker jag relationsskildringarna (mellan man/kvinna och inte då bara alla sexscener) blir rätt tröttsamma.

Så på sidan om lyssnar jag efter tips från mitt ex på The First Law-serien av Joe Abercrombie och bara ÄLSKAR den! Här har vi vuxen fantasy med väldigt verklighetstrogna skildringar av historiska fenomen och händelser i förklädnad, massor med riktigt intressanta karaktärer och en mördande humor. Jag älskar den torra, lätta tonen författaren har, och det faktum att man kan få skratta lite även när situationerna karaktärerna möter är allt annat än obetydliga. Gillar även alla skildringar runt det politiska maktspelet i krigstider.

Sen var jag på bokloppis häromdagen och får inse att jag inte längre klarar av att läsa svenska översättningar av böcker. Däremot hittade jag efter idogt grävande William Faulkner's Soldier's Pay och Sanctuary i äldre utgåvor som skall läsas hemma i sängen.
 
Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström. Rekommenderas varmt till alla. Skönlitterär bok som på ett vackert och respektfullt sätt berättar om flera av de barn som placeras på anstalter 1930-tal till 60-tal. Väldigt nära presentationer av barnen, familjerna, omgivningen, och alla de människor som dog på anstalter för sinnesslöa. Trots att den är sorglig är det en lättillgänglig text, både barnen de omgivande vuxna kommer fram som individer. Likaså tankarna i ett samhälle där familjerna som ofta var fattiga pressades att lämna ifrån sina barn för att barnen skulle tas bättre omhand på anstalterna och där rashygien var ett helt självklart neutralt politiskt projekt.

Verkligen en bok som alla borde läsa för att få lite bakgrundskunskaper om den svenska nutidshistorien, välfärdssamhällets baksidor, och hur man såg på människor med normbrytande kroppar för bara 60 år sedan. Inte tungläst men sorglig, och med en jättefin inläsare för den som vill lyssna.
 
Jag har läst/lyssnat på två böcker det senaste som jag inte riktigt kan bestämma mig för vad jag tycker om dom egentligen.

Den ena är April, april av Mattias Edvardsson som är en ungdomsroman. Jag tror att jag kanske hade lite orimligt höga förväntningar efter hans tidigare böcker eftersom dessa varit så bra. Och den här boken är inte dålig, absolut inte, men det är ändå något som inte är helt bra. Det handlar alltså om en kille som vill ta livet av sig på ett minnesvärt sätt, men som hamnar på ett HVB-hem. Och jag fattar att boken ska vara skriven på ett ungdomligt sätt utifrån den här killens perspektiv, men det är väldigt mycket fokus på hur brösten ser ut hos dom båda tjejerna på behandlingshemmet och det känns så, jag vet inte, onödigt och sunkigt. Och det är flera sådana små detaljer som känns som en medelålders person skriver stereotypt om hur ungdomar tänker/beter sig/är, men samtidigt är den också fantastiskt fin och inkännande och tar upp ett stort ämne på ett väldigt bra sätt (oftast). Så ja, lite blandat.

Detsamma gäller Pojken som följer sin skugga av Kadir Meral. Handlar om när traditioner och religion hemifrån krockar med samhällets förväntningar osv. Och eftersom författaren själv har liknande bakgrund som huvudpersonen så känns boken otroligt trovärdig och tar upp svårigheterna på ett sätt som gör dom enkla att ta till sig som läsare (även om det är svårt att förstå, såklart). Däremot känns det som att författaren här skriver på ett sätt som gör att det upplevs övertydligt, det är mycket (upplever jag) stereotypa uttryck från "orten" för att det ska liksom verka mer äkta och jag tror inte att just det hade behövts. För boken är liksom viktig i sig själv vilket nästan försvinner lite ibland. Men ja, också en bra bok på väldigt många sätt.
 
Nu har jag avslutat sista delen i First Law-serien, och den karaktär jag verkligen känt med och lidit med i tre böcker fick aldrig den framtid jag verkligen suttit och hoppats denne skulle få :cry: Helt ärligt känner jag mig rätt krossad över detta, men det får nog stå som ett bevis för hur mycket jag tyckte om dessa böcker.
Jag blev så inspirerad att jag tog och anmälde mig till en lokal skrivkurs som börjar nästa vecka.

Funderar på att läsa A Series of Unfortunate Events härnäst då jag tror det är författande i min smak.
 
Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström. Rekommenderas varmt till alla. Skönlitterär bok som på ett vackert och respektfullt sätt berättar om flera av de barn som placeras på anstalter 1930-tal till 60-tal. Väldigt nära presentationer av barnen, familjerna, omgivningen, och alla de människor som dog på anstalter för sinnesslöa. Trots att den är sorglig är det en lättillgänglig text, både barnen de omgivande vuxna kommer fram som individer. Likaså tankarna i ett samhälle där familjerna som ofta var fattiga pressades att lämna ifrån sina barn för att barnen skulle tas bättre omhand på anstalterna och där rashygien var ett helt självklart neutralt politiskt projekt.

Verkligen en bok som alla borde läsa för att få lite bakgrundskunskaper om den svenska nutidshistorien, välfärdssamhällets baksidor, och hur man såg på människor med normbrytande kroppar för bara 60 år sedan. Inte tungläst men sorglig, och med en jättefin inläsare för den som vill lyssna.
Tack för tipset, den måste jag läsa!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp