Vad läser du just nu? Del 8

Avklarat följande på sistone:
Oktoberbarn - Linda Boström Knausgård. Knäckande bra
Circe- Madeleine Miller. Helt ok, tyckte den blev lite tillrättalagd vad det led.
De Polyglotta Älskarna - Lina Wolff. Gillade
Hit men inte längre - Maria Maunsbach. Älskar henne högt och heligt.

Nu läser jag Min Kamp 2, jag och Karl Ove vandrar genom livet :D
 
Jag lyssnar förresten på Educated av Tara Westover. Det är en självbiografi som handlar om författarens uppväxt med en far som förvägrade familjen allt från skolgång till sjukvård. Det är en otroligt intressant berättelse, som inte blir sämre av att det är min favorit-inläsare (Julia Whelan) som läser den. Rekommenderas!
 
Jag läste nyss Kugghjärtat och den var så himla fin! En typ spännande bok med steampunk-referenser för barn/ungdomar som utspelar sig i England/London på ett påhittat 1800-tal där dom har zeppelinare och robotar. Den var verkligen en jätterar bok så tips till alla föräldrar som har barn som gillar den typen av böcker (typ @Ninnurur ?)

Har även lyssnat på Fågeln, första delen av Enigma-trilogin och wow! Vilken debut alltså! Jättebra och annorlunda och väldigt mörk.Tyvärr var jag inte helt förtjust i inläsningen :( men trots det så var den helt fenomenal verkligen. Synd bara att den är så ny så jag kommer behöva vänta jättelänge till nästa bok släpps :( Så eftersom vi pratade om den tidigare i tråden @fejt vill jag bara säga - läs den! :D

Har också lyssnat på Down the rabbit hole, en typ ungdomsdeckare som kretsar lite kring Alice i Underlandet. Och med lite så är det verkligen lite, trodde det skulle vara betydligt mer referenser men nej. Så den var absolut inte dåligt men inte heller så bra som jag trodde den skulle vara just på grund av Alice-referenserna.
 
Nyss börjat på denna klart fascinerande berättelse. Tänk en värld där tonårstjejer har en superkraft att slå ut angripare med! Tjejer får makten och världen skakar till.

B9A7948D-4A16-402B-89F1-3CBF79A4BB26.jpeg
 
Åh, den där ligger högt upp på min läslista! Min bästa vän ägnade typ en halvtimme åt att prata om hur bra den var.
Ja den är jättelovande! Visar hur absurt det är hur mycket ett kön har makt över det andra, och hur fullständigt exotiskt det är när rollerna är ombytta.

(Balkongen på bilden har för övrigt 26 gr nu klockan 23 :angel:)
 
Jag läste nyss Kugghjärtat och den var så himla fin! En typ spännande bok med steampunk-referenser för barn/ungdomar som utspelar sig i England/London på ett påhittat 1800-tal där dom har zeppelinare och robotar. Den var verkligen en jätterar bok så tips till alla föräldrar som har barn som gillar den typen av böcker (typ @Ninnurur ?)

Har även lyssnat på Fågeln, första delen av Enigma-trilogin och wow! Vilken debut alltså! Jättebra och annorlunda och väldigt mörk.Tyvärr var jag inte helt förtjust i inläsningen :( men trots det så var den helt fenomenal verkligen. Synd bara att den är så ny så jag kommer behöva vänta jättelänge till nästa bok släpps :( Så eftersom vi pratade om den tidigare i tråden @fejt vill jag bara säga - läs den! :D

Har också lyssnat på Down the rabbit hole, en typ ungdomsdeckare som kretsar lite kring Alice i Underlandet. Och med lite så är det verkligen lite, trodde det skulle vara betydligt mer referenser men nej. Så den var absolut inte dåligt men inte heller så bra som jag trodde den skulle vara just på grund av Alice-referenserna.
Tack för tips, men just nu är vi på första omlyssningen av HP 😍
 
Är typ sist på bollen men nu har jag äntligen läst The Handmaid's Tale och Elinor Oliphant is Completely Fine.

Haindmaid tyckte jag var mindre dystopi och mer krass nutidsskildring. Såg nyligen även en snutt av en intervju med Atwood där hon sa att allt som hon skrivit om i handmaid's tale är saker som har skett på riktigt, på någon plats eller någon tidpunkt i historien, men inget av det är påhittat, så kanske inte så underligt att jag kände så. Har velat läsa den länge men undivikit för jag var rädd att den skulle vara för jobbig för mig att ta mig igenom, Atwood är dock en så fantastisk författare att man är i goda händer hela vägen, hon lyckas verkligen beskriva hemska händelser med finkänslighet utan risk att det blir någon slags vålds- eller misärporr av det.

Elinor Oliphant gillade jag, men lite jobbigt då jag kände pinsamt mycket igen mig i huvudkaraktären, jag känner ofta att jag liksom bor under en sten och har noll koll på min samtid (alltså har koll på politik och nyheter och så, men allt annat är bortom mitt medvetande, redan som tonåring hade mina föräldrar bättre koll på ungdomsslang än jag t ex) och är helt socialt inkompetent, gör ofta bort mig, har svårt att hänga med i vanligt socialt samspel eller är oavsiktligt oförskämd. Är inte riktigt så lost som Elinor (hoppas jag) men nära på i många fall. Tur jag har lätt att skratta åt mig själv, och lite skönt att kunna göra det genom en fiktiv karaktär.
 
Efter Aldermans Makten (:heart) har jag börjat på Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri. Hans språk är så fint, så ömsint på något vis. Läste just ett par sidors beskrivning av en väldigt tidig morgon med en ettåring och en fyraåring att jonglera, det var så på kornet att jag fnissade högt. Han är så bra!
 
Jag har typ sträckläst Räddaren av förlorade ting. Så himla gullig och fin bok på många sätt, men samtidigt allvarlig och sorglig. Precis min typ av "feelgood" :love:

Har också lyssnat på Hit men inte längre som jag setts hyllas på så många ställen men den fungerade verkligen inte för mig. Det går såklart att analysera den mycket mer än jag gjort och då kan den säkert ha jättemånga viktiga poänger, men det förändrar inte att jag tyckte hemskt illa om i princip samtliga personer i boken och det kändes som en lättnad när den var slut :o
 
Jag har läst I Give You My Body av Diana Gabaldon, inläst av henne själv. Den är en praktisk analys med exempel kring hur man skriver intimitet utan att det blir pinsamt, kliniskt eller bara tråkigt. Jag som tycker det är väldigt spännande med hur mn framställer något för att få X-respons från den som läser tyckte den hade en del väldigt intressanta bitar, men ibland kändes indragen från hennes andra böcker lite väl långa, och ibland babblade Gabaldon på väldigt fort på grötig Arizona-dialekt sådär som sciencetists gör när de blir exalterade över någonting.
Över lag önskar jag dock att boken hade varit ännu längre och kanske brutit ned processen i ännu mindre bitar, med personliga reflektioner, då exemplen som användes var väldigt stora och analyserna lite svepande.
Typ 7/10 om vi tar till sifferbetyg.

Jag har även läst ut Best Served Cold av Joe Abercrombie. Det är en fristående bok som utspelar sig i hans First Law-värld, och handlar om en kvinnas hämnd.
Hennes f.d. chef, the Duke of Orzó mördar hennes bror och lämnar henne att dö, men hon överlever och samlar på sig ett omaka gäng människor som skall hjälpa henne utkräva sin hämnd. Jag älskar hur ingen karaktär i den här boken är vad de vid första anblick tycks vara, och Abercrombie har verkligen en talang för att skapa dråpliga karaktärer som är sådär miserabelt mänskliga att de tycks levande. Väldigt svart humor!
9.5/10 bara för att Abercrombie som vanligt fördärvar min favoritkaraktär, vilket gjorde lite ont då jag tyckte om den redan i First Law-boken den dök upp i.
 
Jag har läst Thornhill av Pam Smy. En helt fantastisk, drabbande och orginellt berättad bok som jag kommer att bära med mig. Vartannat kapitel är tecknat och vartannat berättat i dagboksform.
Den tecknade berättelsen skildrar Ella, som i nutid betraktar och utforskar grannhuset - det gamla förfallna barnhemmet, Thornhill. Dagboken är skriven 1982 av Mary, den sista flickan som någonsin bodde på barnhemmet.
En hemsk bok. På samma gång som den på många sätt skildrar flickornas utsatthet i form av frånvarande föräldrar och oerhört grym mobbning är det nån slags gotisk skräckhistoria med sönderslagna dockor, klösande naglar och vindsrum.
 
Jag läste nyss Kugghjärtat och den var så himla fin! En typ spännande bok med steampunk-referenser för barn/ungdomar som utspelar sig i England/London på ett påhittat 1800-tal där dom har zeppelinare och robotar. Den var verkligen en jätterar bok så tips till alla föräldrar som har barn som gillar den typen av böcker (typ @Ninnurur ?)

Har även lyssnat på Fågeln, första delen av Enigma-trilogin och wow! Vilken debut alltså! Jättebra och annorlunda och väldigt mörk.Tyvärr var jag inte helt förtjust i inläsningen :( men trots det så var den helt fenomenal verkligen. Synd bara att den är så ny så jag kommer behöva vänta jättelänge till nästa bok släpps :( Så eftersom vi pratade om den tidigare i tråden @fejt vill jag bara säga - läs den! :D

Har också lyssnat på Down the rabbit hole, en typ ungdomsdeckare som kretsar lite kring Alice i Underlandet. Och med lite så är det verkligen lite, trodde det skulle vara betydligt mer referenser men nej. Så den var absolut inte dåligt men inte heller så bra som jag trodde den skulle vara just på grund av Alice-referenserna.

Kugghjärtat låter verkligen som något för mig!
 
Det femte barnet av Doris Lessing.

Funderar lite löst på att köra ett Lessing-maraton i höst... Kunde inte sova och läste ut Det femte barnet på typ en natt. Hur tar vi emot människor som inte passar in i mallen? Barn som är hotfulla. Barn som dödar djur. Hur påverkas de olika individerna i familjen, och vilka är alternativen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 846
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp