Vad läser du just nu? Del 8

Har börjat lyssna på Fjällrosor av Laila Brenden efter att ha lyssnat på Hannah av samma författare. Gillade Hannah-serien. Norsk släkthistoria i stil med Sagan om Isfolket men med mer fokus på familj och relationer. Hoppas att Fjällrosor ska vara av samma sort men har snart lyssnat på två böcker och det går fasligt segt framåt! Får se om det lossnar inom några böcker annars får jag hitta något annat.
 
Jag ska ha en hel del bokprat inför höstlovet och plöjer barn- och ungdom. Det finns så mycket bra. Man blir alldeles matt. Idag har jag gråtit över Moni Nilssons "Så mycket kärlek kan inte dö", imponerats av Jenny Jägerfelds träffsäkerhet (i vanlig ordning - hon är ju helt fantastiskt) i "Brorsan är kung" och är halvvägs igenom Christina Wahldéns "Fripassageraren" som jag gillar mycket.
 
Har läst Kalle Anka för det var ett nummer som utspelar sig i Göteborg (min hemstad), och känner mest hjälp vad jag vuxit ifrån den serien. Så himla tunna historier, och så himla mossigt! Kajsa anka är fortfarande mest ett personlighetsbefriat våp som står i bakgrunden och ser behagande ut medan Kalle och Alexander kämpar om hennes gunst :yuck: (på tal om incel-tråden, konstigt att de finns när barn fortfarande matas med bilden att kvinnor är ett "pris" män får som belöning för de klarat av x eller y :yuck: :yuck:)
Inte undra på att Magica de Hex alltid var min favorit när jag var liten...
 
Nu har Nobelpriset i litteratur tillkännagivits, någon som läst Olga Tokarczuk eller Peter Handke?
Själv har jag läst Styr din plog över de dödas ben av Tokarczuk, var längesen nu men minns den som väldigt speciell (på ett bra vis), ska nog nosa upp något mer av henne nu...
Min enda kontakt med Handke är att jag sett Himmel över Berlin, som jag gillade då iaf, men blev nyfiken på att läsa något av honom med nu när de pratade om hans böcker på radion.
 
Allt jag fått lära mig/Tara Westover. Otroligt fascinerande självbiografisk skildring av hennes uppväxt i en minst sagt annorlunda familj/miljö. De lever helt avskärmade från samhället, t o m andra mormoner, och istället för att gå i skolan hjälper barnen sin pappa att förbereda inför den stora katastrofen. När Tara så småningom ändå börjar på college känner hon inte till något om världen; Förintelsen är helt okänd för henne.
Boken är bra eftersom hon verkligen försöker förstå sina föräldrar och vad som ligger bakom pappans minst sagt egendomliga beteende. Hon skildrar inte föräldrarna som enbart onda, men pappans handlingar påverkar familjemedlemmarna på olika sätt och påverkar förhållandena dem emellan. Brytningen blir traumatisk.
 
Jag läser Uprooted av Naomi Novik. Just sån fantasy jag hela tiden letar efter. Mörker, magi ochmyter men också inslag av existensiella och allmänmänskliga frågor bland skuggorna. Den finns inte översatt så jag läser på engelska. Till min förvåning flyter det på bra. Förr läste jag alltid på engelska (om det var orginalspråket då såklart) men efter barnen och annat stök i livet har jag inte orkat. Nu kanske jag äntligen kan ta tag i raderna av olästa engelska böcker som står i bokhyllorna här hemma.
 
Jag har läst 1794 av Niklas Natt och Dag och tycker att den var fantastiskt bra. Han är en oerhörd stilist!

Så har jag lyssnat på Under nio nätter av Denise Rudberg, senaste boken om Marianne Jidhoff. Trevlig som vanligt, jag gillar hennes karaktärer.

Nu har jag börjat på På djupet av Kate Davies. Lyssnade på henne på Bokmässan och hon gjorde stort intryck på mig, så det ska bli kul att fortsätta!
 
Läser denna och vet inte riktigt vad jag tycker. Om det ska vara en spänningsroman går det för trögt, om den ska visa hur ett brott påverkar en familj är den för ytlig. Men har just övergått från första personens berättelse till den andras, det kanske blir bättre nu om historien svänger.

Visa bifogad fil 37617
Efter den där, som jag nog tycker var rätt platt, håller jag nu på Malena Ernmans Scener ur hjärtat. Är helt gripen av hur drabbad familjen är av döttrarnas NPF, av hur föräldrarna fått kämpa för barnens rätt. Och då är detta ändå resursstarka föräldrar, tänk de som inte är det ... :(
 
Lyssnar mest för tillfället, men fick idag hem en bok där bilderna spelar för stor roll för det. "Still Dick Motstånd" av Elisabeth Ubbe. Någon annan som är bekant med den? Uppslaget föreställer "Red Mullets and Surprise". Originalet utan överraskning är Monet . DSC_1437.JPG
 
Inte läst men precis lyssnat färdigt på Från kust till kust av Jane Green och gillade den skarpt. Lättsam och lättlyssnad. Enkle lite feelgod känsla i den.
 
Jag behöver lite akuta boktips. Dottern ska lösa en bok i skolan och vägrar läsa den läraren har valt ut. Så vi har fått ok att välja en annan. Hon är 13, läser helst på engelska, men det här är på svenskan så hon får stå ut med det just nu. Föredrar fantasy. Helst en stark kvinnlig huvudperson.

Hjälp!
 
Ja det gör han ju helt klart. Och saklig uppfattar jag honom verkligen som. Den här boken känns dock ibland lite mer påverkad av hans författarambitioner än den första, med t ex onödigt detaljerade miljöskildringar. Hans nästa bok efter denna blev ju också en roman.
Jag fick tips om 1794 av en kompis, läste halva och höll på att svimma och spy på samma gång. Messade min kompis med frågan "vad är det för jäkla människa som kan hitta på en sån här sinnessjuka historien??" och fick till svar "ummm... Min mammas gudson". 😁
 
Ganska ny! Den publicerades i oktober 2018 enligt Google.

Edit: Men de flesta recensioner jag hittar är från våren 2019 så det kanske tog ett tag innan den nådde hyllorna.
Jag ska läsa den asap. Älskar Tana French!
 
Jag behöver lite akuta boktips. Dottern ska lösa en bok i skolan och vägrar läsa den läraren har valt ut. Så vi har fått ok att välja en annan. Hon är 13, läser helst på engelska, men det här är på svenskan så hon får stå ut med det just nu. Föredrar fantasy. Helst en stark kvinnlig huvudperson.

Hjälp!

Ordbrodösen?
 
Arv och miljö av Vigdis Hjort, om familjehemligheter, orättvisa och övergrepp. Så bra, så välskriven! Slukade den på ett dygn.
 
Jag fick tips om 1794 av en kompis, läste halva och höll på att svimma och spy på samma gång. Messade min kompis med frågan "vad är det för jäkla människa som kan hitta på en sån här sinnessjuka historien??" och fick till svar "ummm... Min mammas gudson". 😁
:D :D

(Fast det du citerar handlar om prostitutionspolisen Simon Häggströms böcker ;))
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 324
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 891
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 118
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp