Vad läser du just nu? Del 8

Nu i veckan kom min Penguin-edition inbundna version av "War and Peace" :love: Älskar riktiga inbundna böcker. Och så har jag läst en massa igen.
A Little Hatred - Joe Abercrombie. Första delen av den nya trilogin i den gamla världen. "Mörk" fantasy som utspelar sig i ett samhälle under den industriella revolutionen, med motsättningar mellan adeln och arbetare, framtidsrädsla, och den ständiga krigsmaskinen i rullning. Så bra, så mörkt, så mycket humor.
The Long Walk - Stephen King/Richard Bachman. Gammal favorit jag fick lust att läsa om efter en diskussion i "Böcker vi vill se filmatiseras"-tråden. Boken handlar om 100 unga män som vunnit en biljett i ett lotteri för att påbörja en promenad endast en kan vinna. Historien är lika stark och gripande idag som den var första gången jag läste den, och förordet var sådär lagom svamligt i sann King-anda :D Jag brukade inte uppskatta förord när jag var yngre, men ju äldre och mer gnällig jag blir desto mer tycker jag om att läsa dem.
Dark Age - Pierce Brown. Nummer 5 i serien om Darrow och hans kamp för färg-ekvalitet. Boken berättas ur fem(?) karaktärers perspektiv och politik/krigspolitik blandas med små mysterier och stora resor på en episk, intergalaktisk scen. Republiken man kämpade för att bilda under de tre första böckerna hukar under trycket av hoten utifrån, där blodsfränderna till fiender från förr fortfarande tror på det polariserade klassamhället och att allas lika värde leder till krig och en värld i kaos. Samtidigt kravlar kräftan genom republikens uppsvällda buk och hotar att äta upp den inifrån, men vem håller egentligen i piskan? Vem är fienden? Som tur är fortsätter Darrow kampen i sin ände. Citatet "They say he's killed more men than winter" (sagt om en av Abercrombies mindre lustiga karaktärer) kommer numera i åtanke så fort jag tänker på Darrow. Han påminner mig dessutom lite om Ior från Nalle Puh, fast i den självcentrerade martyrversionen. Han är som bekant inte en av mina favoriter, men i denna bok överskuggas han faktiskt av ett annat självcentrerat megalomaniac, i min mening. Eftersom jag är emot spoilers tänker jag inte nämna vem. Jag hade tre favoritkaraktärer i denna bok, varav två var minor characters, och alla tre är nu döda. Ibland är våldet dessutom både omotiverat och blasé, nästan lite som att författaren inte förstår vad som är otäckt med våld(?) Om inte för den besinningslösa slakten av allt vad intressanta karaktärer heter hade jag tyckt den här boken var den bästa hittills, men nu blir det lite blandade känslor istället.
Flamecaster - Cinda Williams Chima. I en värld där kungar vaktar på makten likt hagalna drakar och allt vad magi heter ses på med misstänksamhet och rädsla möter vi två unga människor - Den ena en dottningson och den andra en dotter till en barägare. Adrian, en magiker och healer ser sin far mördas och gömmer sig i exil under en falsk identitet. Jenna är en adopterad flicka med ett märkligt märke i nacken som dagtid jobbar i gruvan. När Ardens kung dödar hennes två närmsta vänner inleder hon en lång kamp mot regimen. Såklart korsas deras vägar av en slump. Efter en stark inledning (speciellt för Jenna) var jag försiktigt optimistisk inför denna bok, som därtill har en väldigt intressant bi-karaktär, Destin. Destin har lite magi och jobbar som spårhund åt en kung som hatar magiker, och därigenom är hans position minst sagt... precarious. Lägg därtill ett mycket komplicerat förhållande med sin far, befälhavare Marin, som av någon anledning behandlar sin son med svidande förakt, så har man en intresserad läsare i mig. Tyvärr var det lite downhill därifrån för min del då romansen introducerades och allting blev så geggigt pinsamt att jag önskar jag hade en skämskudde (vilket det var bra att jag inte hade, då denna ljudbok åtnjöts framför ratten under arbetstid). Nu står jag inför ett fruktansvärt världsliga problemet att jag har väldigt svårt att bara läsa en bok i en serie, och nu kämpar emot impulsen att läsa de två uppföljarna bara för att få veta vad som händer :banghead:
Half the World - Joe Abercrombie. Några år efter händelserna i första boken får vi följa flickan Thorn som tränar med svärd och är minst lika tuff som pojkarna. Hon är dotter till en stor krigare och född till att följa i samma fotspår, men då ödet gör att hon döms till att stenas för mord hamnar hon istället i Yarvi's händer, och resan bär av över haven. Vid hennes sida står Brand, byggd som en erövrare men med en djuprotad känsla av att vara värdelös, och en stor vilja att uträtta gott. Här har vi en författare som kan skriva intressanta karaktärer! Så jäkla bra.

På tur står nu like Wilde, Dickens och Poe, samt att jag skall ge mig på Fry's återberättningar Mythos och Norse Mythology.
 
Nu i veckan kom min Penguin-edition inbundna version av "War and Peace" :love: Älskar riktiga inbundna böcker. Och så har jag läst en massa igen.
A Little Hatred - Joe Abercrombie. Första delen av den nya trilogin i den gamla världen. "Mörk" fantasy som utspelar sig i ett samhälle under den industriella revolutionen, med motsättningar mellan adeln och arbetare, framtidsrädsla, och den ständiga krigsmaskinen i rullning. Så bra, så mörkt, så mycket humor.
The Long Walk - Stephen King/Richard Bachman. Gammal favorit jag fick lust att läsa om efter en diskussion i "Böcker vi vill se filmatiseras"-tråden. Boken handlar om 100 unga män som vunnit en biljett i ett lotteri för att påbörja en promenad endast en kan vinna. Historien är lika stark och gripande idag som den var första gången jag läste den, och förordet var sådär lagom svamligt i sann King-anda :D Jag brukade inte uppskatta förord när jag var yngre, men ju äldre och mer gnällig jag blir desto mer tycker jag om att läsa dem.
Dark Age - Pierce Brown. Nummer 5 i serien om Darrow och hans kamp för färg-ekvalitet. Boken berättas ur fem(?) karaktärers perspektiv och politik/krigspolitik blandas med små mysterier och stora resor på en episk, intergalaktisk scen. Republiken man kämpade för att bilda under de tre första böckerna hukar under trycket av hoten utifrån, där blodsfränderna till fiender från förr fortfarande tror på det polariserade klassamhället och att allas lika värde leder till krig och en värld i kaos. Samtidigt kravlar kräftan genom republikens uppsvällda buk och hotar att äta upp den inifrån, men vem håller egentligen i piskan? Vem är fienden? Som tur är fortsätter Darrow kampen i sin ände. Citatet "They say he's killed more men than winter" (sagt om en av Abercrombies mindre lustiga karaktärer) kommer numera i åtanke så fort jag tänker på Darrow. Han påminner mig dessutom lite om Ior från Nalle Puh, fast i den självcentrerade martyrversionen. Han är som bekant inte en av mina favoriter, men i denna bok överskuggas han faktiskt av ett annat självcentrerat megalomaniac, i min mening. Eftersom jag är emot spoilers tänker jag inte nämna vem. Jag hade tre favoritkaraktärer i denna bok, varav två var minor characters, och alla tre är nu döda. Ibland är våldet dessutom både omotiverat och blasé, nästan lite som att författaren inte förstår vad som är otäckt med våld(?) Om inte för den besinningslösa slakten av allt vad intressanta karaktärer heter hade jag tyckt den här boken var den bästa hittills, men nu blir det lite blandade känslor istället.
Flamecaster - Cinda Williams Chima. I en värld där kungar vaktar på makten likt hagalna drakar och allt vad magi heter ses på med misstänksamhet och rädsla möter vi två unga människor - Den ena en dottningson och den andra en dotter till en barägare. Adrian, en magiker och healer ser sin far mördas och gömmer sig i exil under en falsk identitet. Jenna är en adopterad flicka med ett märkligt märke i nacken som dagtid jobbar i gruvan. När Ardens kung dödar hennes två närmsta vänner inleder hon en lång kamp mot regimen. Såklart korsas deras vägar av en slump. Efter en stark inledning (speciellt för Jenna) var jag försiktigt optimistisk inför denna bok, som därtill har en väldigt intressant bi-karaktär, Destin. Destin har lite magi och jobbar som spårhund åt en kung som hatar magiker, och därigenom är hans position minst sagt... precarious. Lägg därtill ett mycket komplicerat förhållande med sin far, befälhavare Marin, som av någon anledning behandlar sin son med svidande förakt, så har man en intresserad läsare i mig. Tyvärr var det lite downhill därifrån för min del då romansen introducerades och allting blev så geggigt pinsamt att jag önskar jag hade en skämskudde (vilket det var bra att jag inte hade, då denna ljudbok åtnjöts framför ratten under arbetstid). Nu står jag inför ett fruktansvärt världsliga problemet att jag har väldigt svårt att bara läsa en bok i en serie, och nu kämpar emot impulsen att läsa de två uppföljarna bara för att få veta vad som händer :banghead:
Half the World - Joe Abercrombie. Några år efter händelserna i första boken får vi följa flickan Thorn som tränar med svärd och är minst lika tuff som pojkarna. Hon är dotter till en stor krigare och född till att följa i samma fotspår, men då ödet gör att hon döms till att stenas för mord hamnar hon istället i Yarvi's händer, och resan bär av över haven. Vid hennes sida står Brand, byggd som en erövrare men med en djuprotad känsla av att vara värdelös, och en stor vilja att uträtta gott. Här har vi en författare som kan skriva intressanta karaktärer! Så jäkla bra.

På tur står nu like Wilde, Dickens och Poe, samt att jag skall ge mig på Fry's återberättningar Mythos och Norse Mythology.

Stort tack för det här inlägget! Så intressant att läsa dina reflektioner och en massa bra tips. Abercrombie har jag varit nyfiken på ett tag men är upptagen av Naomi Novik nu. Gillar henne skarpt.
Jag lyssnar förresten på Stephen Frys inläsning av Harry Potterböckerna för andra gången. Jag läste The Liar i början av 90-talet och har följt honom sedan dess. Både som författare, skådespelare och programledare. Jag har inte bestämt mig för om jag ska läsa eller lyssna på Mythos resdpektive Heroes. En helt fantastisk människa och konstnär :love:
 
På sista tiden har jag läst följande;

Min Kamp 3 - Knausen levererade som vanligt
Alla vill ju hem - Anna Brynhildsen. Väldigt bra debut, fick mig att längta efter ungdomens ljuva dagar som Lundastudent. Inte för att det är en feelgood direkt men Lundmiljön = :love:
Madonna - Sara Villius. Så jävla bra. Kort och koncist omdöme :D

I helgen rensade jag hjärnan med att enbart läsa gothic romance med långa mörka grevar, gärna med torterad själ. Högt och lågt är min paroll :D
 
Påbörjat Svälten av Magnus Västerbro. Sverige under de svåra åren i slutet på 1860-talet. Så berörande och även intressant med historiska fakta. Både det stora och det lilla kommer med. Men den går inte att sträckläsa, man måste lägga ner den ibland för den är så späckad med fakta (fast på ett bra sätt).
 
Stack emellan med en bok som "blivit framröstad till en av årets bästa thrillers enligt Goodreads läsare" nämligen De trasiga fickorna av Simone St James. Den utspelar sig dels i nutid, dels på 1950-talet. En flicka försvinner från en internatskola där alla är livrädda för en dam som sägs hemsöka skolan efter sin död... i nutid försöker en journalist lösa gåtan; det kompliceras ytterligare av att hennes egen syster hittades mördad på 90-talet på den numera nerlagda skolans område.

En ganska spännande bok om man gillar lite övernaturligheter men ganska tunn historia tycker jag nog. Upplösningen blev lite snopen. Dessutom retade jag mig på språket som jag upplevde som lite stolpigt. Boken passar som tidsfördriv ändå, det var inte förrän efteråt som jag blev lite negativ.
 
Jag hoppar in nu när jag nyss börjat läsa lite igen. Mina senaste böcker är:

Därför hoppar jag läste jag ut för ca 1v sedan, en mycket bra bok enligt mig. Den öppnade många dörrar och har fått mig att se saker på ett helt annat sätt. Boken är skriven av en pojke som är icke verbal och ger en en ärlig chans att förstå honom bättre. För mig var det perfekt att börja med den boken, då den endast hade ca 150 sidor samt att varje kapitel aldrig var mer än 4 sidor. Det gjorde att jag orkade fortsätta och inte gav upp :)
The secret life of bees läser jag just nu. Den handlar om hur synen på mörkhyade är, både från andra mörkhyade men även från ljushyade. Den har hittills gett mig ett helt nytt perspektiv och mängder av nya insikter. Allt utspelar sig på USAs östkust, och man får både följa huvudpersonens "riktiga" familj, samt vart hon sedan flydde. Även om boken är skriven för rätt många sedan tycker inte jag att språket är allt för komplicerat. Det är inte så att jag var helt okunnig om området tidigare, men jag har haft svårt att föreställa mig hur det verkligen var och det har denna boken hjälpt mig med att förstå. Men jag har som sagt inte läst ut boken än, så jag vet inte hur den slutar.
 
Behövde denna just nu. Läser om den och njuter.
IMG_20191126_130147_302.jpg
 
Är väl inte så akademisk och frågan är väl om författarens synvinklar är relevanta. Men jag behöver verkligen läsa kritik emot detta just nu. Framför att queerteorin och transhumanism som alla verkar ha som utgångspunkter i sitt konstnärskap just nu.

IMG_20191128_060943_312.jpg
 
Jag har äntligen läst The Hate U Give och är starkt berörd såklart. Är det någon av er som har sett filmen? Har uppföljaren i min hög också men väntar med den.
Nu läser jag Carags förvandling, första delen av Katja Brandis Woodwalkerserie och Daphne du Mauriers, Rebecca. Båda verkar mycket lovande.
 
Jag har äntligen läst The Hate U Give och är starkt berörd såklart. Är det någon av er som har sett filmen? Har uppföljaren i min hög också men väntar med den.
Nu läser jag Carags förvandling, första delen av Katja Brandis Woodwalkerserie och Daphne du Mauriers, Rebecca. Båda verkar mycket lovande.

Har inte sett filmen men älskade boken! Har just läst On the come-up (Min tur nu på svenska) av Angie Thomas, det är dock ingen uppföljare även om det finns gemensamma beröringspunkter. THUG var bättre, men det var nog mest för att jag höll på att få ett sammanbrott på översättningen av den nya. Eller ja. Jag förstår att det är svårt att översätta raptexter, det gör jag verkligen, men då kanske de kan få stå kvar på engelska istället. Det var väldigt mycket annat som stod kvar på engelska, nämligen ;)

Och Rebecca är helt fantastisk! Den nämndes i boken jag lyssnar på nu (Black-Eyed Susans av Julia Heaberlin) och jag blev väldigt sugen på att läsa om den.

Annars läser jag Hanna Hellqvists samlade (underbara) krönikor, En tryckare på Blue Moon Bar, och en bok som heter Firsts av Laurie Elizabeth Flynn, som jag inte vet hur den hamnade på min TBR men det gjorde den och jag försöker beta av lite i alla ändar. Den är helt OK.
 
Har inte sett filmen men älskade boken! Har just läst On the come-up (Min tur nu på svenska) av Angie Thomas, det är dock ingen uppföljare även om det finns gemensamma beröringspunkter. THUG var bättre, men det var nog mest för att jag höll på att få ett sammanbrott på översättningen av den nya. Eller ja. Jag förstår att det är svårt att översätta raptexter, det gör jag verkligen, men då kanske de kan få stå kvar på engelska istället. Det var väldigt mycket annat som stod kvar på engelska, nämligen ;)

Och Rebecca är helt fantastisk! Den nämndes i boken jag lyssnar på nu (Black-Eyed Susans av Julia Heaberlin) och jag blev väldigt sugen på att läsa om den.

Annars läser jag Hanna Hellqvists samlade (underbara) krönikor, En tryckare på Blue Moon Bar, och en bok som heter Firsts av Laurie Elizabeth Flynn, som jag inte vet hur den hamnade på min TBR men det gjorde den och jag försöker beta av lite i alla ändar. Den är helt OK.

Jag tyckte att vissa översättningar var jobbiga i THUG också. "Mumsan" t ex, som Starrs mamma kallar henne. Urk! Jag är nyfiken på vilket orginalordet är.
Jag är snart klar med Rebecca. Den är fenomenal!
 
Jag tyckte att vissa översättningar var jobbiga i THUG också. "Mumsan" t ex, som Starrs mamma kallar henne. Urk! Jag är nyfiken på vilket orginalordet är.
Jag är snart klar med Rebecca. Den är fenomenal!

Säkert samma översättare! Den läste jag på engelska men minns faktiskt inte originalordet, måste kolla upp 😁
 
Jag har läst lite extra mycket på sistone tror jag :D

Onda Flickor av Alex Marwood (som tydligen är en pseudonym). En nöjesparksarbetare hittar en död flicka i spegelrummet och känner tiden lösas upp kring henne. Hon kastas tillbaka i tiden till en het sommardag då hon träffade Jade, en flicka från en ökänd familj, och till det händelseförlopp som resulterade i att deras barndom tog slut. I nutid åker en reporter till en halvsunkig sommarstad för att täcka storyn om flickan i spegelrummet, tacksam som vanligt för att få vara på andra sidan av lagen.
Jag fick tips om den här boken och hittade den endast i svensk översättning, något som är tabu i min värld numera. Språket funkade inte alls många gånger och man hörde tydligt de engelska fraserna och hela dialogen som inte alls fungerar lika bra när den översatts till svenska. Över lag får det bli ett "nja" från mig.

Mythos av Stephen Fry. En kreativ men ändå ett true to the facts-återberättande av den grekiska mytologin. Jag har faktiskt aldrig varit superintresserad av den grekiska mytologin tidigare, så denna bok var både underhållande och lärorik. Hans språkbruk och små twister på de historiska berättelserna är helt genialiska, och även om det blir många namn att hålla reda på var den väldigt rolig och engagerande. Nu skall jag fortsätta med de andra böckerna på samma tema. Go Stephen Fry! *gör vågen*

The Dead Zone av Stephen King. Johnny Smith har alltid haft "aningar" om vissa saker, men efter uppvaknandet följande en svår bilolycka som resulterar i en fyra år lång koma har dessa aning blivit så starka att de närmst kan kallas prekognition. Han kämpar med att hitta tillbaka till livet, och att gå den svåra balansgången mellan utanförskap och att paraderas i media som ett "hack psychic". En gammal goding jag kände för att stifta bekantskap med igen efter en lång separation. Ibland förstår jag inte alla hans american working-class-referenser, men det gör ingenting because he's still my hero.

The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde. Dorian är ung, attraktiv och formbar, och redan vid första mötet bestämmer sig Lord Henry Wotton för att forma om ynglingen efter sina egna böjelser. Efter att ha lyssnat på en existentiell tirad från den manipulative Henry utropar Dorian att om hans nya, vackra porträtt bara kunde åldras och fördärvas av världen istället så skulle hans lycka vara gjord. Något sådant skulle vara värt hans själ, säkerligen!
Wilde's författarskap är elegant och välavvägt, och karaktärerna är både livfulla och autentiska. Hela boken känns lite som ett wienerbröd med massor med dolda lager av undertext inte syns om man bara beskådar ytan på berättelsen. Jag tyckte den kändes något kort om man skall vara petig, men inte för kort utan det är bara jag som gillar tegelstenar till böcker. Eller snarare, hittar jag något jag gillar vill jag ha mer! Förordet var intressant, men jag önskar lite att det kommit som efterord istället då jag inte velat läsa riktigt så många utdrag från händelse och dialog innan jag läst den riktiga historien. Jag tror dock inte alla utgåvor har det här förordet, och jag hade ju kunnat skippa förbi det men ville inte riktigt, då det innehöll mycket intressant också.

On Writing: A Memoir Of The Craft av Stephen King. En handbok i skrivkonsten samtidigt som den är lite av ett författarporträtt. Jag tycker den är helt fantastisk både som handbok och som författarporträtt, och håller helt med i det King säger om att böcker om författandeskap och skrivkonsten ofta innehåller alldeles för mycket "fluff" som blir tråkigt, repetativt och ohjälpsamt. Han håller inte på med en massa teoriserande om hur man bygger karaktärer och gör rumsbeskrivningar (vilket de som skriver skrivhandböcker älskar att göra, ofta med dåliga exempel och indrag som visar hur man "ska göra") utan fokuserar på språk, att inte slösa tid, att inte sluta vid motgångar, och att adverb är ett tecken på en rädd författare. "The road to hell is paved with adverbs" - ja sannerligen. Några gapskratt blir det som vanligt, men kanske är jag bara lättroad.

Writing Fiction av Janet Burroway, Eliabeth Stuckey-French & Ned Stuckey-French. För lång och full med både fluff, abstrakt teoriserande, dåliga miljöbeskrivningar, mundreglande över klassiska författare med läsanvisningar (hemläxa för den krake som läser boken), och indrag med mer och ibland mindre inspirerande scener som ska visa hur man "skall göra". Om man kunde stryka allt i den här boken som var tråkigt, self-indulgent och repetitivt skulle man nog ha en riktigt bra bok. Den skulle dock vara ungefär 100 sidor kortare.

The Dark Half av Stephen King. Thad Beaumont är en föfattare som var på väg att slå igenom med sin första bok, men som inte riktigt kom hela vägen. Det ingen vet är att de mycket populära böckerna om Alexis Machine skrivna av George Stark egentligen är skrivna av Thad Beaumont. Då hemligheten avslöjas är det dags för George Stark att dö, men vissa pseudonymer vilar mer i frid än andra...
Efter att King kom på tapeten i "böcker vi vill se som film"-tråden (eller vad den nu heter) ville jag läsa The Long Walk igen, och i det förordet gnällde King lite över sin egen pseudonyms, Richard Bachmans, död. Den här boken, på det ämnet, fungerar förvånansvärt bra. Den är mycket snabbare och mer direkt än många av hans andra böcker, men ändå inget jag skulle rekommendera som en första-bok om man vill ge sig på King. Då är Pet Sematary, The Shining eller The Long Walk bättre tror jag.
 
Senast ändrad:
Nån som lyssnar på ljudböcker? Jag testar nu en tjänst för ljudböcker med tycker att det var lite snålt utbud (i min genre) men så betalar jag lite också. Har lyssnat igenom"Adolf Hitler" av Bengt Liljegren, "Jakten på kapten klänning" av Jonas Trolle och nu lyssnar jag på "The Dark Charisma of Adolf Hitler" av Laurence Rees..
Har försökt lyssna på nån skönlitteratur men stört mig på uppläsaren så då är det lättare med lite mer dokumentär-aktiga böcker, dessutom är det snålt med fantasy uppläst på engelska :cautious:.
Föredrar helt klart att läsa men rätt skönt om man måste göra saker under tiden eller när jag lagt mig så slipper jag ha lampan tänd och störa makens sömn..
Kanske måste höja upp tjänsten nåt snäpp för att få bättre urval?

Senast läst var iallafall "a darker shade of magic", trevlig fantasybok. Sen har jag "Dune" hemma som jag ska försöka plöja mig igenom men tjockleken är lite avskräckande.. Inte för att jag inte tar mig igenom den men jag brukar läsa böcker i ett svep så det blir en del annat som blir lidande när boken är tjock :angel:.
 
Två sanningar och en lögn - Riley Sager. Fyra flickor sover i samma stuga på ett sommarläger. Tre av dem försvinner spårlöst och återfinns aldrig. 15 år senare övertalas den fjärde flickan att återvända. Det är bara det att hon inte talade sanning den gången.... en riktigt spännande bok med oväntad upplösning.
 
Nån som lyssnar på ljudböcker? Jag testar nu en tjänst för ljudböcker med tycker att det var lite snålt utbud (i min genre) men så betalar jag lite också. Har lyssnat igenom"Adolf Hitler" av Bengt Liljegren, "Jakten på kapten klänning" av Jonas Trolle och nu lyssnar jag på "The Dark Charisma of Adolf Hitler" av Laurence Rees..
Har försökt lyssna på nån skönlitteratur men stört mig på uppläsaren så då är det lättare med lite mer dokumentär-aktiga böcker, dessutom är det snålt med fantasy uppläst på engelska :cautious:.
Föredrar helt klart att läsa men rätt skönt om man måste göra saker under tiden eller när jag lagt mig så slipper jag ha lampan tänd och störa makens sömn..
Kanske måste höja upp tjänsten nåt snäpp för att få bättre urval?

Senast läst var iallafall "a darker shade of magic", trevlig fantasybok. Sen har jag "Dune" hemma som jag ska försöka plöja mig igenom men tjockleken är lite avskräckande.. Inte för att jag inte tar mig igenom den men jag brukar läsa böcker i ett svep så det blir en del annat som blir lidande när boken är tjock :angel:.
Jag lyssnar väldigt mycket, har storytel :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 628
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp